Gezondheid alle pijlers

Onthouding van eten

16-11-2019 12:13 119 berichten
Hoi!

In mijn omgeving hoor/zie ik steeds vaker mensen die afwijken van het drie-maaltijden-principe op een dag, of dat de schijf van 5 totaal niet meer interessant is, met als doel om een paar kilo's kwijt te raken. Intermittent fasting heb ik al een paar keer gehoord. Dagdelen tot een week (!) niks eten. Nu ben ik een boek aan het lezen waar vasten ter sprake komt en daar tips voor wordt gegeven. Het klinkt als hoe iemand met een crash dieet zou eten, of iemand met een eetstoornis.

Voor mij is regel nr.1: doe absoluut wat voor jou goed voelt (of wat je arts je voorschrijft). Maar wat ik me afvraag is: wat maakt dat de ene onthouding herstellend is voor je lichaam, en het andere uithongerend en beschadigend? Wat is die dunne lijn?

Als twee mensen precies hetzelfde eten op een dag, maakt het voor het lichaam uit met welk doel dat gebeurt (kan me voorstellen dat dat zo is)? Is het de focus van het brein?

Ik ben benieuwd of iemand die dunne lijn kan beschrijven.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
16-11-2019 18:53
Maar wat moet je dan doen als je wil afvallen? Minder vaak eten is niet goed want dat wordt opgeslagen. Maar vaker eten is ook niet goed want dat is blijkbaar hét advies om aan te komen. Of heeft het misschien toch te maken met wát mensen in hun mond stoppen en niet hoe vaak dat gebeurt?
Regelmatig eten en verspreid over de dag. Ontbijt hoort erbij. Niet te veel tussendoortjes (een kaakje mag best, en een koekje bij de koffie ook, maar niet gelijk drie koekjes of een hele tosti als tussendoortje). Na de avondmaaltijd niet meer te veel snaaien, nogmaals, koekje bij de koffie, OK, maar geen chips en snacks en andere snaai. Gezond eten, verse producten (groente, fruit, enz.).

Daarnaast: élke dag bewegen. Lopen, fietsen, wandelen, maakt niet uit. Laat die auto een keer staan als je twee straten verderop moet zijn en pak de benenwagen. Pak de fiets naar je werk als dat 5 km verderop is, in plaats van de auto. Ik zie nog zo veel mensen die bij mij in de buurt wonen en op hetzelfde bedrijventerrein werken als ik, en die toch elke dag weer in die auto stappen, terwijl het een kwartier/20 minuten fietsen is.

Met kleine dingen kom je een eind.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
retrostar schreef:
16-11-2019 19:05
Je primitievere voorouders hadden niet altijd te eten. Het is niet zo lang geleden dat jagers zich gingen settelen en toen vee gingen houden en planten telen waardoor ze veel geregelder te eten hadden. Zouden wij weer die jagers worden, dan moeten wij gewoon weer af en toe hongeren als we niets vangen. Deze tijd is prima te overbruggen dank zij onze vetreserves.

Dat was noodgedwongen. Als onze voorouders een supermarkt hadden en een koelkast, aten ze waarschijnlijk net zoals wij.
Bovendien werden de mensen toen lang niet zo oud. Dus minder gezond.
Ik geloof er niet in dat het gezond is als je een aantal dagen niks eet. Het is misschien ook niet meteen heel ongezond. Maar gezond? Nee, dat geloof ik niet.
pejeka schreef:
16-11-2019 18:50
Als het voor jou werkt: power to you. Ik probeer me in te denken hoe het zou zijn om de hele dag niks te eten en dan in de avond een beetje groente en een klein stukje vlees, en dan weer een hele dag niet meer. Ik zou er niet op kunnen leven.
Power to you is alsof het mijn verdienste is en dat is onzin. Ik denk niet aan eten, tenzij ik daar trek in heb en dan ga ik gewoon eten. Mijn lijf past zich denk ik ook gewoon snel aan, ik heb een 'zittend' beroep, maar als ik op wintersport ga bijvoorbeeld, dan eet ik al snel twee keer zo veel als normaal en dat is prima en logisch.
pejeka schreef:
16-11-2019 18:17
Die tussendoortjes heb ik ook nooit gesnapt, althans, de noodzaak daarvan. Ik eet gewoon een goed ontbijt, bij de koffie om 11 uur pak ik soms een biscuitje, daarna een gezonde lunch om 13.00 uur, en dan soms zomaar 1 klein stukje chocolade bij de thee om 15.00 uur (zo'n klein vierkant blokje wat je van een reep breekt). Daarna gezond avondeten, en in de avond niks meer, hooguit soms een boterbiesje bij de koffie ofzo.

Maar die tussendoortjes die je niet snapt die neem je wel😂
Geeft verder niet hoor. Maar ben wel benieuwd hoe je ontbijt, lunch en avondeten waren vandaag.
Snoetje-80 schreef:
16-11-2019 19:13
Dat was noodgedwongen. Als onze voorouders een supermarkt hadden en een koelkast, aten ze waarschijnlijk net zoals wij.
Bovendien werden de mensen toen lang niet zo oud. Dus minder gezond.
Ik geloof er niet in dat het gezond is als je een aantal dagen niks eet. Het is misschien ook niet meteen heel ongezond. Maar gezond? Nee, dat geloof ik niet.
Uiteraard waren ze ontzettend gezond, fit en slank, anders hadden ze niets gevangen. Alleen de besten hadden genoeg te eten en daarvan stammen wij af. Als ze te dik waren dan waren ze minder geschikt geweest en hadden mogelijk moeten hongeren tot er weer wat kilo's af waren voordat ze weer fit genoeg waren om mee te doen met de jacht.

Als men niet oud werd kwam dat vermoedelijk door het hoge percentage dodelijke ongelukken (uit bomen vallen, de strijd verliezen met dieren en andere stammen) en kindersterfte.
retrostar wijzigde dit bericht op 16-11-2019 19:33
10.45% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
pejeka schreef:
16-11-2019 18:12
Feit is dat als je er in één keer een grote dosis voedsel in gooit, er maar een deel van het voedsel nodig is om de lopende behoefte aan "brandstof" te vervullen en de rest wordt opgeslagen. Als je gedoseerd kleinere hoeveelheden tot je neemt, is er niks om op te slaan, of weinig, want dan heb je er precies genoeg brandstof in gegooid om aan de lopende behoefte te voldoen.

Niet voor niets adviseerde mijn internist mij, toen ik vreselijk was afgevallen door kanker en weer moest aankomen: "Eet kleine maaltijden verspreid over de hele dag, al neem je maar een bakje yoghurt als je je bed uit komt, maar doseer het over de hele dag, om een constante opname te bevorderen". Maar goed, blijkbaar was dat een verkeerd advies en kan je beter twee keer per dag je vol schransen.

Je eerste deel van je post is niet waar, je lichaam pakt bij kleinere hoeveelheden net zo goed alleen dat wat het nodig heeft, net zo goed als bij grote hoeveelheden de rest wat je niet gebruikt wordt of opgeslagen of uitgescheiden en niet alleen maar opgeslagen.

Het tweede deel van je post refereer je jezelf in een periode van herstel na een ernstige ziekte, wederom een andere discussie, je vergelijkt continu appels met peren.

Fijn dat het voor jou goed werkt de manier waarop jij eet, voor een ander kan eetpatroon veel beter zijn. Er is niet één manier. 3 x daags eten is dus niet een gezonder feit dan 2 x daags eten.

Heel veel is ook cultuur de manier waarop jij eet (zie andere post) is ook cultureel bepaald als jij ergens anders was opgegroeid had je waarschijnlijk op een andere manier gegeten.
Tęssa44- schreef:
16-11-2019 19:29
Je eerste deel van je post is niet waar, je lichaam pakt bij kleinere hoeveelheden net zo goed alleen dat wat het nodig heeft, net zo goed als bij grote hoeveelheden de rest wat je niet gebruikt wordt of opgeslagen of uitgescheiden en niet alleen maar opgeslagen.

Het tweede deel van je post refereer je jezelf in een periode van herstel na een ernstige ziekte, wederom een andere discussie, je vergelijkt continu appels met peren.

Fijn dat het voor jou goed werkt de manier waarop jij eet, voor een ander kan eetpatroon veel beter zijn. Er is niet één manier. 3 x daags eten is dus niet een gezonder feit dan 2 x daags eten.

Heel veel is ook cultuur de manier waarop jij eet (zie andere post) is ook cultureel bepaald als jij ergens anders was opgegroeid had je waarschijnlijk op een andere manier gegeten.
+ dat het advies van de internist advies was om aan te komen na je ziekbed. Ik wil op gewicht blijven. Daarom eet ik door de weeks twee maaltijden en in het weekend laat ik de teugels wat vieren.
Tęssa44- schreef:

+ dat het advies van de internist advies was om aan te komen na je ziekbed. Ik wil op gewicht blijven. Daarom eet ik door de weeks twee maaltijden en in het weekend laat ik de teugels wat vieren.
winkelfanaat schreef:
16-11-2019 19:22
Maar die tussendoortjes die je niet snapt die neem je wel😂
Geeft verder niet hoor. Maar ben wel benieuwd hoe je ontbijt, lunch en avondeten waren vandaag.
Ik noem aan Mariakaakje bij de thee geen "tussendoortje", maar dat mag je uiteraard zelf bepalen.

Mijn ontbijt was een volkorenboterham met oude kaas, een gekookt ei en een klein bakje naturel yoghurt. Mijn lunch een klein kopje verse soep en een tonijnsalade (zelf gemaakt) met wat toast. Mijn avondeten nasi goreng (gemaakt van de restjes Indisch eten van gisteren: babi ketjap, sambal goreng boontjes en ora are, even roerbakken en dan de overgebleven rijst erbij, met een gebakken eitje.
Ik denk nog steeds dat het heel simpel luisteren naar je lichaam is en dus afgaan op wat je lichaam aangeeft dat het nodig heeft. Het gaat fout op het moment dat je dat niet doet/kan/hoort.
retrostar schreef:
Uiteraard waren ze ontzettend gezond, fit en slank, anders hadden ze niets gevangen. Alleen de besten hadden genoeg te eten en daarvan stammen wij af. Als ze te dik waren dan waren ze minder geschikt geweest en hadden mogelijk moeten hongeren tot er weer wat kilo's af waren voordat ze weer fit genoeg waren om mee te doen met de jacht.

Als men niet oud werd kwam dat vermoedelijk door het hoge percentage dodelijke ongelukken (uit bomen vallen, de strijd verliezen met dieren en andere stammen) en kindersterfte.
Nee dus: diegenen die in tijden van overvloed makkelijk vetreserves konden kweken konden vervolgens de (winter)tijd van schaarste overleven.
Makkelijk aankomen was evolutionair een voordeel, maar is nu helaas een nadeel, alleen nog niet weggeëvolueerd.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
pejeka schreef:
16-11-2019 18:12
Feit is dat als je er in één keer een grote dosis voedsel in gooit, er maar een deel van het voedsel nodig is om de lopende behoefte aan "brandstof" te vervullen en de rest wordt opgeslagen. Als je gedoseerd kleinere hoeveelheden tot je neemt, is er niks om op te slaan, of weinig, want dan heb je er precies genoeg brandstof in gegooid om aan de lopende behoefte te voldoen.

Niet voor niets adviseerde mijn internist mij, toen ik vreselijk was afgevallen door kanker en weer moest aankomen: "Eet kleine maaltijden verspreid over de hele dag, al neem je maar een bakje yoghurt als je je bed uit komt, maar doseer het over de hele dag, om een constante opname te bevorderen". Maar goed, blijkbaar was dat een verkeerd advies en kan je beter twee keer per dag je vol schransen.
Hiermee ondermijn je toch precies wat je eerder schreef?
Je moest de hele dag door eten om aan te komen.
Om af te vallen zou je dan dus vooral niet de hele dag door moeten eten.
Solomio schreef:
16-11-2019 19:48
Nee dus: diegenen die in tijden van overvloed makkelijk vetreserves konden kweken konden vervolgens de (winter)tijd van schaarste overleven.
Makkelijk aankomen was evolutionair een voordeel, maar is nu helaas een nadeel, alleen nog niet weggeëvolueerd.
Mensen bewogen toen heel de dag: werken op het land, of gewassen verzamelen, jagen, gereedschappen maken, enz. Tegenwoordig zit men heel de dag op een bureaustoel en zijn de mensen nog te lui om 100 meter naar de supermarkt te lopen, want dan springen ze in de auto. Of nóg gekker: ze springen in de auto om naar de sportschool te gaan. Als je daarvoor de fiets zou pakken en die auto wat vaker zou laten staan, zou je heel die sportschool niet nodig hebben.
pejeka schreef:
16-11-2019 19:52
Mensen bewogen toen heel de dag: werken op het land, of gewassen verzamelen, jagen, gereedschappen maken, enz. Tegenwoordig zit men heel de dag op een bureaustoel en zijn de mensen nog te lui om 100 meter naar de supermarkt te lopen, want dan springen ze in de auto. Of nóg gekker: ze springen in de auto om naar de sportschool te gaan. Als je daarvoor de fiets zou pakken en die auto wat vaker zou laten staan, zou je heel die sportschool niet nodig hebben.
Waarom zou je naar de super lopen of rijden als die super je spullen ook aan huis kan leveren :-) ?

Laat je je in de winkel bovendien niet verleiden en koop je enkel hetgeen je écht nodig hebt.
pejeka schreef:
16-11-2019 19:52
Ik heb het niet over 50 of 100 jaar geleden, maar over de oertijd.
Toen was het nodig om in de goede tijd vetreserves aan te leggen voor de slechte tijd.

En verder: je wordt echt een beetje een karikatuur van jezelf hoor. Als je steeds maar weer datzelfde riedeltje afdraait, terwijl toch inmiddels voldoende bekend is dat (over)gewicht een zeer complexe zaak is.

Ik heb exact dezelfde bouw als mijn grootmoeder: groot en te zwaar.
Zij leefde in armoede en had nog niet al die makkelijke huishoudelijke apparaten, om van een auto al helemaal maar te zwijgen.
pejeka schreef:
16-11-2019 19:39
Ik noem aan Mariakaakje bij de thee geen "tussendoortje", maar dat mag je uiteraard zelf bepalen.

Mijn ontbijt was een volkorenboterham met oude kaas, een gekookt ei en een klein bakje naturel yoghurt. Mijn lunch een klein kopje verse soep en een tonijnsalade (zelf gemaakt) met wat toast. Mijn avondeten nasi goreng (gemaakt van de restjes Indisch eten van gisteren: babi ketjap, sambal goreng boontjes en ora are, even roerbakken en dan de overgebleven rijst erbij, met een gebakken eitje.

Een koekje bij de thee en een chocolaatje bij de thee zijn voor mij tussendoortjes. Het is eten tussen de maaltijden door. Wat vind jij een tussendoortje?
Ik vind persoonlijk je ontbijt heel normaal. Niet een ‘goed’ ontbijt en dan bedoel ik niet dat het niet gezond is, maar ook niet een stevig ontbijt zeg maar.
Ik dacht toen je schreef dat ik twee maaltijden bunker dat jouw maaltijden heel groot zouden zijn.
Ik bunker niet maar eet wel goed, zodat ik vol zit. Als ik zou bunkeren zou ik ook niet afvallen. Dan krijg ik alsnog teveel calorieën binnen.
MevrouwTomatensoep schreef:
16-11-2019 17:32
Oprechte vraag; ik word altijd echt heel erg misselijk van lang niet eten. (als ik om 06.00 opsta en om 14.00 nog niks gegeten heb bijvoorbeeld)
Hebben jullie dat dan niet? Of hoe vang je dat dan op?
Nog maar eens want hij sneeuwt onder.
Natte tosti..
16-11-2019 20:39
Nope.

De honger verdwijnt hier eerder.

Kan ik wel om 6u opstaan en om 10u honger hebben, maar als ik dan geen tijd heb om te eten - te druk bezig of geen eten in de buurt - kan het best zijn dat ik om 16u vaststel dat ik nog altijd niks in mijn mond heb gestoken.

Meestal eet ik overigens 's middags en 's avonds.

Maar de uren variëren al wel eens.

Als ik die dag werk is het middageten meestal rond een uur of 1.
's Avonds ergens tussen half 9 en half 11.

Als ik thuis ben kan het middageten evengoed om 4 uur zijn.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 20:44
25.10% gewijzigd
Ik herken het wel van toen ik net begon met alleen tussen zo ongeveer tussen 12 en 20 eten. In het begin moest mijn lichaam er echt wel even aan wennen en was ik echt wel wat hongerig/flauw. Nu heb ik dat niet meer, al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik hierin zo goed mogelijk naar mijn lichaam probeer te luisteren en elke dag er anders uit ziet; wanneer ik om 11.15 flauw begin te worden dan eet ik wel gewoon en soms heb ik pas om 13.00 trek. Ik vind dat ook prima. Ik moet zeggen dat ik van relatief veel koolhydraten eten ook weer eerder hongerig/flauw wordt; meer eiwitten en vetten eten helpt bij mij beter.
Het een tijd geleden dat ik mij hier mee bezig hielt. Het lijkt mij dat het niet werkt op een koolhydraat vol dieet, want dat zijn snelle brandstoffen, dan ben je snel je energie kwijt. Het lijkt mij dus een dieet met veel vet en eiwitten.
Maar er is wel een groot verschil tussen flauw en echt kotsmisselijk (wat ik word). Dat hou ik dus gewoon niet vol.
Natte tosti..
16-11-2019 20:59
Maar er is wel een groot verschil tussen flauw en echt kotsmisselijk (wat ik word). Dat hou ik dus gewoon niet vol.
Dan moet je het gewoon niet doen, jouw lijf heeft iets anders nodig. Ik kan (en wil) het ook niet en eet vaak kleinere hoeveelheden. Vandaag bijvoorbeeld niet zo’n groot ontbijt en diner en de lunch wat uitgebreider. En dan regelmatig tussendoortjes (maar het grootste deel daarvan wel gezond: een banaan, een kiwi, tomaten met wat zout en peper, volkorenboterham met pindakaas). Ik heb vandaag 8x iets gegeten. En mijn lichaam vaart er wel bij, ik ben slank en gezond.
winkelfanaat schreef:
16-11-2019 12:51
Ik doe dit sinds een aantal weken. In het weekend geniet ik, dan op ma-di-woensdag doe ik 16-8 (16u niet eten)
Zo raak ik wat ik in het weekend aankom door de weeks weer kwijt.
Ik vind het een super makkelijke manier om op gewicht te blijven.
Ik eet door de weeks ook zo min mogelijk brood. Merk in het weekend (wel brood) dat ik meer honger heb dan door de weeks.
Zodra ik met brood lunch heb ik na twee uur weer honger. Ga de rest van de dag daardoor ook meer snaaien.
Brood is veel lucht en geeft niet echt voldoening. Volkorenbrood geeft wat dat betreft de beste verzadiging.
De kleur van het brood zegt overigens niet zo veel want aan "wit" brood wordt een bruine kleurstof toegevoegd.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

retrostar schreef:

En aan allerlei ziektes waar geen medicijnen voor waren.
anoniem_384261 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 23:01
0.31% gewijzigd
Ja, dat heb ik ook. Ik word dan ook misselijk en flauw. Dat los ik op door iets te eten. Of bedoel je dat niet?
Ik eet bijna nooit uuuuuuuuuuren niks achter elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven