Mode & Beauty alle pijlers

Consuminderen met cosmetica (etc)

18-11-2019 21:50 95 berichten
Hebben jullie nog slimme (werkende!) lifehacks/consumindertips voor cosmetica en zo?

Ik wil graag minder afval en troep en het mag ook wel goedkoper. Maar hoe?
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
18-11-2019 23:22
2 tips dames, die best belangrijk zijn bij het consuminderen.
Olijfolie, babyolie of wat voor een olie dan ook niet gebruiken om je oogmake up mee te verwijderen. Het beschadigd je hoornvlies en kan zelfs er voor zorgen dat je hoornvlies los laat. Geen onzinpraatje, vraag maar aan een opticien/oogarts.
Pas op met etherische oliën, het merendeel lost niet zomaar op in water of andere crèmes/vetten/oliën en kan flinke huidirritatie veroorzaken.

Bedankt voor de waarschuwingen! Ik kreeg altijd wel traanogen toen ik nog kokosolie gebruikte als make-up remover. Nu ik 50/50 olijfolie en water gebruik niet meer.

Wel vraag me wel af: als olie een risico geeft als make-up remover, hoe zit het dan met de remover op water/olie basis uit die winkel? Van die plastic flesjes met blauwe- en doorzichtige vloeistof erin die je moet schudden voor gebruik?

Etherische olie heb ik nog nooit huidirritatie van gekregen, maar dat zal wellicht voor ieder anders zijn. :-)
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
18-11-2019 23:49
Bedankt voor de waarschuwingen! Ik kreeg altijd wel traanogen toen ik nog kokosolie gebruikte als make-up remover. Nu ik 50/50 olijfolie en water gebruik niet meer.

Wel vraag me wel af: als olie een risico geeft als make-up remover, hoe zit het dan met de remover op water/olie basis uit die winkel? Van die plastic flesjes met blauwe- en doorzichtige vloeistof erin die je moet schudden voor gebruik?

Etherische olie heb ik nog nooit huidirritatie van gekregen, maar dat zal wellicht voor ieder anders zijn. :-)

Dat is een twee fasen reiniger en daar zit voor zover ik weet meestal geen olie in maar andere stoffen. Ik lees net in sommige wel.
VlammendeTroela schreef:
18-11-2019 23:49
Bedankt voor de waarschuwingen! Ik kreeg altijd wel traanogen toen ik nog kokosolie gebruikte als make-up remover. Nu ik 50/50 olijfolie en water gebruik niet meer.

Wel vraag me wel af: als olie een risico geeft als make-up remover, hoe zit het dan met de remover op water/olie basis uit die winkel? Van die plastic flesjes met blauwe- en doorzichtige vloeistof erin die je moet schudden voor gebruik?

Etherische olie heb ik nog nooit huidirritatie van gekregen, maar dat zal wellicht voor ieder anders zijn. :-)
Goede vraag: de olie in de 2fase reinigers zijn uitvoerig getest en veelal een minerale olie. Minerale oliën hebben als eigenschap dat ze lichaamsvreemd zijn en daardoor dus niet door de huid (of het oog) kunnen worden opgenomen, dit komt door de “vorm” van de cellen. Een plantaardige olie kan dat wel, waardoor dus een verzadiging onder de hoornlaag kan ontstaan wat dus de verschillende lagen van elkaar losmaakt, met alle schade van dien.
Niet elke etherische olie geeft irritatie en het ligt ook aan de puurheid van de olie maar zeker niet alles kan zomaar gemengd worden. Een voorbeeld: eucalyptus olie of lavendel ruikt heerlijk voor in bad maar als je dat in je badwater druppelt zonder emulgator (helpt de olie mengen met water)
dan blijft het drijven op het oppervlak en zeker bij jonge kinderen kan dat zelfs brandwonden veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Die van de Hema bevat Jojoba olie, is ook plantaardig. Lijkt me best heftig als daar je hoornlaag van loslaat...

Heb je een bron van je beweringen Stellar? Vind het wel interessant.

Jetske Ultee zegt er trouwens niks over en gebruikt ook plantaardige oliën op haar eigen gezicht. O.a. om haar make-up af te halen. Dus ik ben wel verbaasd.
Bron: https://www.dr-jetskeultee.nl/olien-in- ... erzorging/

Ze raad het zelfs aan voor de huid bij je ogen. "Jetske Ultee: gebruik eventueel een 100% pure plantaardige olie zoals jojoba of argan om je ogen schoon te maken."
Bron: https://www.uncover-skincare.nl/product ... huid-ogen/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook niks over kunnen vinden. Ik heb jarenlang jojoba gebruikt om mijn makeup eraf te halen. Misschien heb ik het zelfs wel van Jetske Ultee!
COtweepuntnul schreef:
18-11-2019 22:28
LadyDay, topic is geïnspireerd door het Ali-topic dus ik vond t wel leuk dat jij als eerste reageerde :D
Maar Ali is juist helemaal niet duurzaam .
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-11-2019 23:46
Tja, smaken verschillen. Ik vind het vaak wel mooier bij mensen. Of in ieder geval lelijker zonder bij sommigen.
Ligt er aan hoe het gedaan wordt. Het kan zeker mooier zijn, maar absoluut ook lelijker maken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Yildizlar schreef:
19-11-2019 07:34
Maar Ali is juist helemaal niet duurzaam .
Nee daar heeft men elkaar gevonden in de afkeuring van consumentisme.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn gezicht schoon met 1 druppel olie die in foam verandert, uit Korea.

En mijn ogen met zo’n stoffen rondje met lotion. Toen ik nog lenzen had, heeft de oogarts ook gezegd dat olie slecht is voor je ogen.
Het-groepje schreef:
19-11-2019 07:42
Nee daar heeft men elkaar gevonden in de afkeuring van consumentisme.
Ah ik begrijp hem !
Emma95 schreef:
19-11-2019 07:48
Ik maak mijn gezicht schoon met 1 druppel olie die in foam verandert, uit Korea.

En mijn ogen met zo’n stoffen rondje met lotion. Toen ik nog lenzen had, heeft de oogarts ook gezegd dat olie slecht is voor je ogen.
Oh welke heb jij ? Ik heb olie van Laneige deze https://www.google.nl/search?q=laneige+ ... dVDHSPwtxM

Erg zuinig in gebruik en verwijder hen met een uitwasbaar doekje . Dus duurzaam hoop ik .
Alle reacties Link kopieren
Ja, die heb ik ook!
Ik maak mijn gezicht schoon onder de douche en spoel het er gewoon af. Heerlijk zacht schoon velletje.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-11-2019 07:42
Nee daar heeft men elkaar gevonden in de afkeuring van consumentisme.
Nee hoor, ik keur consumeren helemaal niet af. Alleen vind ik het shoppen op Ali (en bij Action etc.) wel heel laag staan op de ranglijst van het bijdragen aan een betere wereld. Uiteindelijk moet een ieder zelf beslissen wat belangrijk voor hem/haar is.
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 23:15
Ja stop allmaal met hele gezicht in de foundation. Echt niemand knapt daar van op. Al denk je van wel.

Je ziet het, het is nep of lelijk of beiden.

Graag gedaan.
Dat gebruik ik nooit, dus dat scheelt weer!
Yildizlar schreef:
19-11-2019 07:34
Maar Ali is juist helemaal niet duurzaam .
Dat klopt, we vonden allebei dat men niet te veel bij Ali moet bestellen.
Ik ben wel benieuwd naar het wel/niet gebruiken van plantaardige olie als makeupremover....
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
19-11-2019 09:21
Ik ben wel benieuwd naar het wel/niet gebruiken van plantaardige olie als makeupremover....
Ik ook. En wat je dan moet gebruiken wat niet schadelijk is. Ik gebruik nu vaak Clinique Take the Day Off maar ook nog wel jojoba. Mijn reguliere cleanser haalt de waterproof mascara er niet goed genoeg af.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik wel foundation. Ik vind dat ik met er beter uitzie. Ik vind makeup ook leuk hoewel ik er zelf het liefst zo natuurlijk mogelijk uitzie.

Mijn beste vriendin draagt nooit foundation maar zij ziet er altijd heerlijk uitgeslapen uit. Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig ook herbruikbare wattenstaafjes, voor zowel make-up als het schoonmaken van oren. Je kunt ze afspoelen onder de kraan.

Afbeelding
Kun je haken ?
Met gerecyclede katoen face scrubbies haken .
https://www.pinterest.it/MevrouwBhaakt/face-scrubbies/
Yildizlar schreef:
19-11-2019 10:29
Kun je haken ?
Met gerecyclede katoen face scrubbies haken .
https://www.pinterest.it/MevrouwBhaakt/face-scrubbies/
Haha! Nee dat is geen talent van me.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik gewoon een washand, werkt ook.
Alle reacties Link kopieren
Interessant Stokbroodje. Toch zie ik mezelf niet zo snel een oorstokje afwassen :pukey:
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-11-2019 10:56
Interessant Stokbroodje. Toch zie ik mezelf niet zo snel een oorstokje afwassen :pukey:
Dat idee vind ik ook wel viezig ja.. Anderzijds had ik dat gevoel eerst ook wel beetje bij een menstruatiecup, en daar ben ik ook snel aan gewend. Maar ik gebruik meestal wattenstaafjes om restjes mascara onder mijn ogen weg te halen, dus daarvoor leek het me wel handig. Ik heb besteld, maar nog niet binnen (via Ali :-$ Maar in mijn defense, toen, begin oct, nog niet in NL te bestellen, nu wel. Die op bol.com zijn trouwens exact die van Ali, zal zelfde herkomst zijn waarschijnlijk)
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt ook doorslaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven