Mn monstera is ziek.

20-11-2019 17:18 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik hem op kan lappen?

Hij staat nu 1,5 jr in mijn woonkamer en sinds 2e helft van de zomer beginnen er vlekken op de bladeren te ontstaan.

Hij is zo groot en ... :cry:

Edit: trips gevonden.
apatura wijzigde dit bericht op 20-11-2019 21:22
4.26% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Misschien heb je hem verzopen. Of hij heeft teveel in de zon gestaan. Of een combi van beide.
Te veel water denk ik ook meteen aan... de dode bladeren kan je afknippen.
te kleine pot wellicht? Hij is flink gegroeid, heeft hij genoeg plek?
https://houseraccoon.com/nl/monstera-de-ultieme-gids/
Ik heb hem vorig jaar vanuit de winkel meteer i n een grotere pot gezet.
Teveel zon kan niet.
Ik ga hem morgen direct verpotten en snoeien :-[
Standplaats
Plaats deze kamerplant op een standplaats met schaduw of half schaduw.
Water geven
Geef een Philodendron monstera in de zomermaanden water wanneer de grond begint op te drogen. In de winter mag de grond ongeveer een week droog zijn voordat de gatenplant opnieuw water nodig heeft.
Apatura schreef:
20-11-2019 17:23
Ik heb hem vorig jaar vanuit de winkel meteer i n een grotere pot gezet.
Teveel zon kan niet.
Ik ga hem morgen direct verpotten en snoeien :-[
en sproeien!
Wat een zegen! Kan je hem eindelijk eens flink terugsnoeien. Verder waarschijnlijk teveel water gegeven.
Zonde van je monster. Probeer eens bladbemesting, vooral Kalium. De N-P-K samenstelling verschilt per meststof-product, even goed kijken op de verpakking. Of kies voor de Vital spuitfles voor ‘weerstand’ van EcoStyle. Daar zit Kalium in.
Ik wil hem niet terugsnoeien, hij heeft plek zat en mag naar mn plafond en 3m opzij :flirting:

Sproeien doe ik (als ik t niet vergeet) om de dag. Ook voor mn Calathea.

Kalium ga ik ook naar kijken. Tnx
Je hoeft een nieuwe plant alleen te verpotten als hij smeekt om nieuwe ruimte voor zijn wortels. Laat de nieuwe plant eerst een half jaar wennen aan het leven buiten de kas. Dat is al stress genoeg. Als hij druk aan het groeien is dan zal hij dankbaar voor de nieuwe aarde onmiddellijk zijn wortelstelsel uit gaan breiden en mooie bladeren gaan maken. Ik denk niet dat hij nu veel gaat doen qua groei.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Apatura schreef:
20-11-2019 17:47
Ik wil hem niet terugsnoeien, hij heeft plek zat en mag naar mn plafond en 3m opzij :flirting:

Sproeien doe ik (als ik t niet vergeet) om de dag. Ook voor mn Calathea.

Kalium ga ik ook naar kijken. Tnx
Heb je hem in de zon gesproeid?
retrostar schreef:
20-11-2019 17:51
Je hoeft een nieuwe plant alleen te verpotten als hij smeekt om nieuwe ruimte voor zijn wortels.
Dat deed hij. Het was n zielig 70% korting en anders de container geval. Hij is inmiddels 3x zo groot.
Someonenew schreef:
20-11-2019 18:00
Heb je hem in de zon gesproeid?
Nee hij staat 3m vanaf n noordraam
Pokon voor groene planten.
Ik heb ook grote planten groene planten en die kregen er steeds kleinere bladeren bij. Nu elke maand wat pokon in het water en gaat het weer prima
Heb je hem misschien experimentele mest gegeven? Bijvoorbeeld natuurmest (poep), bloedmeel, eierschalen, koffiedik, verrotte compost?
lilalinda schreef:
20-11-2019 17:25
en sproeien!
Dit nadat je gesnoeid hebt en de bladeren met een zachte doek afgenomen hebt met een mengsel van half water en half melk.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Een verkeerd bodemmengsel? Insecticide?
Geen idee wat er zou kunnen zijn. Maar ze zijn erg makkelijk te stekken. Gewoon een blad afknippen en in een vaas zetten. Zou je voor de zekerheid kunnen doen.
Hij is of een keer te droog of te nat geweest. Als de wortels er tot onderin de pot goed uitzien, dan waarschijnlijk te droog geweest. Want als een plant langere tijd te nat staat dan gaan de wortels rotten en dat zie je terug (onder) aan de wortelkluit als je hem uit zijn pot haalt.

Is het recent dat de bladeren verkleuren? Misschien komt het ook doordat de verwarming nu weer aanstaat en dus drogere lucht. (dus iets meer water en sproeien.)
retrostar schreef:
20-11-2019 18:13
Een verkeerd bodemmengsel? Insecticide?
Dacht ik eerst ook aan, maar de randen van de bladeren zijn vooral aantetast. En dat duidt toch meestal echt of te nat of te droog geweest.
Ik zie op dat blad vooraan op de foto witte spikkels: heeft ie luis of spint?

Verder neem de foto mee naar een plantenwinkel en vraag daar advies, mss zelfs wat potaarde wat ze kunnen testen.
Nope
Hier kan je alles over planten vragen en je krijgt gewoonlijk binnen een dag antwoord.
Ze vraagt wel een foto van je plant.

Haar naam is Tineke van der Pol

plantendokter@tuinland.nl
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
20-11-2019 19:07

Verder neem de foto mee naar een plantenwinkel en vraag daar advies, mss zelfs wat potaarde wat ze kunnen testen.
Beter nog een aangetast blad als je toch snoeit😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven