Geld & Recht alle pijlers

Huisgenoot problemen

24-11-2019 09:56 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en zou graag jullie idee hierover eens horen.

Ik woon met een huisgenoot in n woning, waarvan zij hoofdhuurder is en ik onderhuurder, want ik betaal aan haar. Dit is n kennis van me en we hadden afgesproken voor n jaar hier samen te gaan wonen, zij heeft n jaarcontract getekend.
Nu wil ze alleen van me af, want ze wil met iemand anders samenwonen en ik moet ook zeggen dat we jammer genoeg nirt zo goed matchen. Ik heb haar gezegd dat dit niet zomaar kan (huurbescherming) maar nu dreigt ze dan zelf het contract op te zeggen. Dat lijkt me niet zomaar geregeld, maar ze zou het natuurlijk kunnen vragen bij onze verhuurder. Dan zou ik er wel uit noeten, omdat ik de huur niet over kan nemen. Ik ben nl net afgestudeerd en op zoek naar werk en ga dan weg, wat ze ook weet, maar daar wil ze niet op wachten.

Ze heeft wel aangeboden dat ik er nog tm januari kan blijven, maar wettelijk gezien kan ze me er niet zo uitzetten. Alleen is de sfeer natuurlijk nu stukken minder, dus heel fijn woon ik er niet meer. Nu zit ik daarom erover te denken om haar aanbod aan te nemen, of nog een iets langere opzegtermijn van 3 maanden af te dwingen. Dan hebben we een einddatum en zal ze mss niet naar de verhuurder stappen.

Ik weet dus dat ik in principe sterk sta, behalve als ze toch iets met de verhuurder weet te regelen. Ik denk dat ik wel binnenkort ern baan heb en weg kan, maar wanneer weet ik natuurlijk niet precies. Daarom twijfel ik ontzettend..

Wat zouden jullie me aanraden?
Alvast bedankt voor de reacties!
yette schreef:
24-11-2019 12:46
Hoe realistisch ben jij als je beweert dat het TO binnen iets meer dan een maand wel zal lukken om te voorkomen dat haar kennis de sloten verandert?

Ik zou me voltijds focussen op het vinden van een andere plek en daarnaast op een vriendelijke manier in gesprek gaan met de huurster om te vragen of het eventueel wat langer mag duren. Zonder de boel op de spits te drijven met gedreig over rechten. Gewoon een menselijke vraag.
Het ging niet om wat praktisch is, maar of TO huurbescherming heeft en überhaupt een huurcontract. Overigens mag de verhuurder van TO niet de sloten veranderen en kan TO met behulp van de politie (die in dit soort gevallen wel optreedt) zich de toegang verschaffen al dan niet met behulp van een sleutelmaker. Inderdaad geen leuke woonsituatie maar daar gingen de vragen van TO niet over.
Ariellle schreef:
24-11-2019 12:45
Volgens mij schreef ik toch echt dit

Maar nogmaals, het huurrecht is ingewikkeld, jouw precieze situatie hier op een forum beoordelen kan niet goed zonder dat duidelijk is hoe precies dingen zijn afgesproken (en met name zijn geformuleerd), dus ga juridisch advies inwinnen voordat je actie onderneemt.

En anderen geven niet aan dat het aannames zijn, roepen met de grootste stelligheid dingen die niet kloppen.
dat er ook onzin geroepen wordt, ben ik met je eens

Maar zeggen, dat er wel een overeenkomst is, zonder te weten wat de inhoud van de mail is. EN tO hoop te geven Vind ik ook niet handig.
Ik zie namelijk weinig uitzicht in deze situatie, behalve: andere woonruimte
lilalinda schreef:
24-11-2019 12:43
zolang jij niet weet:
- wat er in de mails staan van TO aan vriendin

doe jij aannames, net als wij
alleen anderen hier, geven nog aan, dat het aannames zijn, wel zo netjes
Dit schrijven forummers, stuk voor stuk dus behoorlijk onjuiste aannames. Geldt overigens ook voor jou met je bewering dat er 'geen contract' is.

Als onderhuurder ben je niet beschermd, je zal er uit moeten

Uuuuh als onderhuurder heb je 0 rechten. Dus je kan dan niet beroepen op huurdersbescherming. Dus kan je niks afdwingen. Wees blij dat zij dat blijkbaar ook niet weet.Je hebt geen huurbescherming. Je huurt niet bij de verhuurder maar je huurt bij de bewoonster een kamer. Je bent onderhuurder.

Precies. TO zegt in de OP dat zij denkt dat die dame dat niet zo maar helemaal kan opzeggen ivm huurbescherming.. en dat is dus een foute aanname.

Deze dame kan de huur wel opzeggen tussentijds. De verhuurder van woning kan dat contract aan zijn kant niet tussentijds opzeggen.
2 verschillende dingen.

Je hebt geen huurbescherming. Je huurt niet bij de verhuurder maar je huurt bij de bewoonster een kamer. Je bent onderhuurder.

Precies. TO zegt in de OP dat zij denkt dat die dame dat niet zo maar helemaal kan opzeggen ivm huurbescherming.. en dat is dus een foute aanname.

De rechten waar jij het over hebt, zijn rechten voor de huurder.
jij hebt met niemand een contract en bent dus feitelijk géén huurder. Ergo: die regelgeving/huurbescherming is niet op jou van toepassing.

Nee hoor, zo werkt dat niet. Je woont bij iemand in en geeft haar een bijdrage voor de huur, dat maakt je niet automatisch huurder. Je zou hooguit medehuurder kunnen worden, maar dan zou jouw naam ook op het huurcontract moeten komen dat zij heeft met de verhuurder.

TO, je bent geen onderhuurder en zeker geen samenwoonpartner. Je bent iemand die ergens onderdak heeft en daarvoor betaalt. Aan iemand die eigen regels heeft bedacht. Als jij rechten zou hebben gehad, dan zou dat via de eigenaar van het pand geregeld moeten zijn. Jouw ‘verhuurder’ heeft geen rechten in dit verhaal richting jou.
Je bent dus in dit verhaal helemaal niets, behalve dan een pechvogel en ontzettend onwetend en naïef.

Je hebt geen contract, zij is de huurder.

Waarom je geen bescherming hebt is omdat je niks bent. Je hebt niks op papier, je constructie is er eentje die niet word gezien als iets. Je hebt geen goedkeuring van haar verhuurder op papier. Niks dus.

En zelfs als je wel wat op papier zou hebben en goedkeuring op papier van de verhuurder.. dan nog kan ze je dus wel er uitzetten. Ook dan is je bescherming maar beperkt. er is gewoon een opzegtermijn.
lilalinda schreef:
24-11-2019 12:56
dat er ook onzin geroepen wordt, ben ik met je eens

Maar zeggen, dat er wel een overeenkomst is, zonder te weten wat de inhoud van de mail is. EN tO hoop te geven Vind ik ook niet handig.
Ik zie namelijk weinig uitzicht in deze situatie, behalve: andere woonruimte
Als TO er woont en vanaf het begin de helft van de huur betaald heeft, kan je er gevoegelijk van uitgaan dat er een huurovereenkomst is, die nogmaals, dus niet op papier hoeft. Er zijn zelfs uitspraken van rechters waarin werd aangenomen dat iemand die tijdelijk in de woning van een ander mocht blijven, langer bleef dan de bedoeling was en pas in een veel later stadium een vergoeding daarvoor ging betalen, een huurovereenkomst had met de hoofdhuurder, zelfs al was dat helemaal niet de intentie van de hoofdhuurder.
Ariellle schreef:
24-11-2019 12:59
Dit schrijven forummers, stuk voor stuk dus behoorlijk onjuiste aannames. Geldt overigens ook voor jou met je bewering dat er 'geen contract' is.

Je quote mij, maar haalt daarbij de zin weg die er bij staat: "heel, heel kort door de bocht genomen", waarmee ik aangeef dat dit dus niet in alle gevallen zo is etc. Ik beweer dus niet dat dit altijd zo is, in deze situatie van toepassing is, etc.
RikM schreef:
24-11-2019 11:16
Dat is medehuur. ja dat weet ik

Onderhuur is volgens mij als je een kamer of een zelfstandig deel van de woning (of zelfs de hele woning) huurt van de hoofdhuurder. Volgens mij heb je dan ook een contract nodig, en toestemming van de verhuurder. Dan heb je ook huurbescherming. Nee

Bij iemand in huis wonen en elke maand een bijdrage aan de huur overmaken is volgens mij niet meer dan samenwonen. Maar ik kan me vergissen hoor.
Samenwonen is in huurbeschermingszin niks, je bent of medehuurder of onderhuurder. Medehuurder heeft rechten onderhuurder niet
Disney1983 schreef:
24-11-2019 11:56
Had niet zoveel reacties verwacht, bedankt daarvoor. Ik zal proberen wat vd gevraagde dingen te verduidelijken.

We hebben geen contract op dit moment, dat zou ze nog makdn maar daar is ze nogal laks mee. We hebben wel de afspraak voor het jaar samen huren via de mail bevestigd, dus dat is in ieder geval iets leek me. Niet handig allemaal zonder contract snap ik, maar heb het haar herhaaldelijk gevraagd en nix gekregen.

Ja de verhuurder weet dat wij samen huren en ook dat dat zij hoofdhuurder is. In het contract dat ik gezien heb staat letterlijk dat het eerste jaar niet opgezegd kan worden, daarna wordt het doorlopend en kan ze per maand opzeggen.

Ik snap niet helemaal waarom ik geen huurbescherming zou hebben als onderhuurder dan wel samenwoner? Zij is mijn verhuurder nu toch als ik haar de helft vd huur betaal? Zowel ik als zij hebben een kamer voor onszelf en delen de rest. Dan lijkt het meer op hospitahuur, die ze idd wel kan opzeggen maar alsnog met 3 maanden opzegtermijn. Heb nog geen tijd gehad vh juridisch loket, is vh weekend net gebeurd.
Je betaalt je huur aan je huisgenoot via de bank? Dus er is bewijs van betaling? Dan is samen met die mail genoeg om aan te tonen dat er een huurcontract is, dus huurbescherming. Bij hospitaverhuur betekent dat alleen niet dat de huur niet opgezegd mag worden. Dat kan dus wel met een opzegtermijn van 3 maanden gedurende de eerste 9 maanden van de huur.

Verder zegt voor Arielle zinvolle dingen in dit draadje.

Overigens blijft dat als het niet werkt tussen jullie het logisch is dat jij iets anders zoekt, al is het alleen dat het zo niet prettig wonen is voor jezelf en je er uiteindelijk toch uit zal moeten.
Disney1983 schreef:
24-11-2019 11:56
Had niet zoveel reacties verwacht, bedankt daarvoor. Ik zal proberen wat vd gevraagde dingen te verduidelijken.

We hebben geen contract op dit moment, dat zou ze nog makdn maar daar is ze nogal laks mee. We hebben wel de afspraak voor het jaar samen huren via de mail bevestigd, dus dat is in ieder geval iets leek me. Niet handig allemaal zonder contract snap ik, maar heb het haar herhaaldelijk gevraagd en nix gekregen.

Ja de verhuurder weet dat wij samen huren en ook dat dat zij hoofdhuurder is. In het contract dat ik gezien heb staat letterlijk dat het eerste jaar niet opgezegd kan worden, daarna wordt het doorlopend en kan ze per maand opzeggen.

Ik snap niet helemaal waarom ik geen huurbescherming zou hebben als onderhuurder dan wel samenwoner? Zij is mijn verhuurder nu toch als ik haar de helft vd huur betaal? Zowel ik als zij hebben een kamer voor onszelf en delen de rest. Dan lijkt het meer op hospitahuur, die ze idd wel kan opzeggen maar alsnog met 3 maanden opzegtermijn. Heb nog geen tijd gehad vh juridisch loket, is vh weekend net gebeurd.
helaas, je hebt niks. Geen poot om op te staan. Behalve die drie maanden opzegtermijn. Daarna houdt het op
Ariellle schreef:
24-11-2019 12:45
Volgens mij schreef ik toch echt dit

Maar nogmaals, het huurrecht is ingewikkeld, jouw precieze situatie hier op een forum beoordelen kan niet goed zonder dat duidelijk is hoe precies dingen zijn afgesproken (en met name zijn geformuleerd), dus ga juridisch advies inwinnen voordat je actie onderneemt.

En anderen geven niet aan dat het aannames zijn, roepen met de grootste stelligheid dingen die niet kloppen.
zo ingewikkeld is het nu ook weer niet hoor
S-Meds schreef:
24-11-2019 13:06
Samenwonen is in huurbeschermingszin niks, je bent of medehuurder of onderhuurder. Medehuurder heeft rechten onderhuurder niet

Dat is dus pertinent niet waar. Als het onderhuur is met toestemming van de verhuurder, dan heb je huurbescherming en kun je zelfs het contract overnemen als de hoofdhuurder vertrekt. Dan word jij dus hoofdhuurder.

Volgens mij is dat hier niet aan de orde, maar zeggen dat je als onderhuurder helemaal geen rechten hebt is echt niet waar.
S-Meds schreef:
24-11-2019 13:09
Dat dacht ik eigenlijk ook, maar blijkbaar snapt 3/4 van de mensen in dit draadje het huurrecht niet, dus juridisch loket lijkt me een prima idee.
S-Meds schreef:
24-11-2019 13:09
Grappig dat jij dat schrijft terwijl jij juist een van degene die met de grootste stelligheid dingen roept die niet kloppen.
nimbus schreef:
24-11-2019 13:14
Dat dacht ik eigenlijk ook, maar blijkbaar snapt 3/4 van de mensen in dit draadje het huurrecht niet, dus juridisch loket lijkt me een prima idee.
ach als termen zoals verhuurder en huurder door elkaar gaan lopen dan gaat het al gauw fout
Ariellle schreef:
24-11-2019 13:15
Grappig dat jij dat schrijft terwijl jij juist een van degene die met de grootste stelligheid dingen roept die niet kloppen.
ik kan jouw berichten anders zeker op drie punten onderuit halen
S-Meds schreef:
24-11-2019 13:17
Doe maar niet, zonde als er nog meer onzin in dit draadje komt.
RikM schreef:
24-11-2019 13:14
Dat is dus pertinent niet waar. Als het onderhuur is met toestemming van de verhuurder, dan heb je huurbescherming en kun je zelfs het contract overnemen als de hoofdhuurder vertrekt. Dan word jij dus hoofdhuurder.

Volgens mij is dat hier niet aan de orde, maar zeggen dat je als onderhuurder helemaal geen rechten hebt is echt niet waar.
Er zit een verschil in de positie van iemand die een hele woning onderhuurt (en dan soms inderdaad hoofdhuurder kan worden als de onderverhuurder de huurovereenkomst beëindigt) en dus wel een vorm van huurbescherming heeft naar de hoofdverhuurder en een onderhuurder van een deel van de woning. Die laatste onderhuurder heeft dus geen recht op huurbescherming ten opzichte van de hoofdverhuurder.
Je huurt geen zelfstandige woning. Je staat helemaal niet sterk.
S-Meds schreef:
24-11-2019 13:17
Geloof je direct, je hebt er duidelijk 'verstand' van gezien de onzin die je schrijft. :hihi:
Hatchi schreef:
24-11-2019 12:20
Allang niet? De meesten, met een ‘n’ Wordt met ‘dt’. De meesten schrijven op jouw leeftijd wel beter dan jij.
En je vergat droge zonder -n.
Disney1983 schreef:
24-11-2019 09:56
Dit is n kennis van me en we hadden afgesproken voor n jaar hier samen te gaan wonen, zij heeft n jaarcontract getekend.
Nu wil ze alleen van me af, want ze wil met iemand anders samenwonen en ik moet ook zeggen dat we jammer genoeg niet zo goed matchen.

Ze heeft wel aangeboden dat ik er nog tm januari kan blijven, maar wettelijk gezien kan ze me er niet zo uitzetten. Alleen is de sfeer natuurlijk nu stukken minder, dus heel fijn woon ik er niet meer. Nu zit ik daarom erover te denken om haar aanbod aan te nemen, of nog een iets langere opzegtermijn van 3 maanden af te dwingen.
Wat zouden jullie me aanraden?
Alvast bedankt voor de reacties!
Even los van wat jouw rechten zijn...

Jij mocht bij deze kennis inwonen (met betaling natuurlijk) en jullie hebben afgesproken om dit een jaar aan te zien. Als ik jouw bericht zo lees, bevalt het van beide niet echt. Dan lijkt me toch logisch dat jij op zoek gaat naar andere woonruimte. Ondanks dat er geen dingen 'officieel' vastgelegd zijn, lijkt me dit een hele logische gevolgtrekking. Eind januari, dan heb je nog dik 2 maanden. Vraag evt een maand extra. Maar eisen dat je er nog langer mag wonen, lijkt mij niet logisch...
Ariellle schreef:
24-11-2019 12:28
Zelden een topic gezien waar zoveel onjuiste dingen worden geroepen.
In vrijwel alle reacties lijken mensen de klok hebben horen luiden maar niet te weten waar de klepel hangt. Op zich niet zo gek, het huurrecht is ingewikkeld, daarom hebben ze ook een rechtenstudie uitgevonden.

TO, dus alsjeblieft niet af op de adviezen in dit topic, maar naar het juridisch loket, dit is gratis, zij kunnen je eventueel doorverwijzen naar een advocaat, de kosten van een advocaat krijg je als student waarschijnlijk grotendeels vergoed.

Nog even kort hoe het wel zit. Als onderhuurder van een kamer heb je wel degelijk huurbescherming t.o.v. jouw verhuurder (de hoofdhuurder dus). Als er sprake is van een contract voor bepaalde tijd, dan moet je na afloop van dit contract vertrekken, vooropgesteld dat jouw verhuurder tijdig aangezegd heeft dat de huur niet zal worden verlengd. Dit mag niet eerder dan drie maanden voordat de tijd is verstreken en niet korter dan 1 maand van te voren. Laat de verhuurder dit na, dan wordt het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Ken de tekst van jouw huurovereenkomst niet, maar in jouw geval lijkt het een huurovereenkomst te zijn voor onbepaalde tijd met een minimum van een jaar. Dit betekent dat beide partijen gedurende het jaar niet kunnen opzeggen, daarna heeft de huurder een opzegtermijn gelijk aan de termijn van huurbetaling, minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden (als je de huur dus per drie maanden zou betalen).

De verhuurder kan je dus na dat jaar wel opzeggen maar als jij daar niet mee instemt, eindigt de huurovereenkomst niet (er dus vanuit gaande dat die voor onbepaalde tijd is gesloten) als jij er niet mee instemt, je hebt dus gewoon huurbescherming ten opzichte van je verhuurder.

Iets anders is jouw positie ten opzichte van de hoofdverhuurder. Als jouw verhuurder zelf de huur opzegt, kan jij je niet beroepen op huurbescherming ten opzichte van de hoofdverhuurder (dit ligt anders bij zelfstandige woonruimte). Die hoofdverhuurder kan je dus bij vertrek van jouw verhuurder dwingen om te vertrekken. Wel kan je in dat geval jouw verhuurder aanspreken op vergoeding van de schade die jij hierdoor lijdt.

Dit klopt ook niet hoor.

Een huurder mag met inachtneming opzegtermijn een tijdelijk (minder dan 2 jaar) huurcontract wel opzeggen.

Een tijdelijk huurcontract dat door verhuurder tijdig wordt aangezegd en opgezegd mag sinds 2016 wel degelijk worden beëindigd en dan moet de huurder vertrekken. Zeker als verhuurder zegt het voor eigen gebruik te willen gebruiken of wil gaan renoveren. Dit is juist ingevoerd omdat verhuurders nooit meer van hun huurders afkwamen.

Voorwaarden
Huur is voor een bepaalde tijd.
Huur duurt maximaal 2 jaar.
Wat moet er in het contract staan?
Een afgesproken huurtermijn van maximaal 2 jaar.

Duur contract
Het contract eindigt automatisch na de afgesproken termijn. De verhuurder moet dit wel schriftelijk minimaal 1 en maximaal 3 maanden van tevoren bevestigen aan de huurder.

Verlenging is mogelijk. Maar dan verandert het huurcontract in een contract voor onbepaalde tijd. Dit geldt ook als de eerste termijn korter was dan 2 jaar.

Tussentijds opzeggen huurder
Bent u huurder en wilt u tussentijds opzeggen? Dan moet u dat binnen de volgende termijnen doen:

Opzegtermijn is gelijk aan de betalingstermijn.
Minimaal 1 maand van tevoren, ongeacht de betalingstermijn.
Maximaal 3 maanden van tevoren, ongeacht de betalingstermijn.
Tussentijds opzeggen verhuurder
De verhuurder mag niet tussentijds opzeggen.

Bijzonderheden
Voor zelfstandige DAEB-woningen van woningcorporaties gelden speciale eisen. DAEB-woningen zijn woningen waarvoor toewijzingseisen gelden. Zoals bijvoorbeeld voor sociale huurwoningen. Gaat het om een zelfstandige DAEB-woning? Dan mogen woningcorporaties deze huurovereenkomsten niet afsluiten. Tenzij de huurder in 1 van de volgende categorieën valt:

de huurder werkt of studeert tijdelijk in een andere plaats, of in Nederland;
de huurder moet zijn woning verlaten vanwege renovatie of sloop en heeft tijdelijk andere woonruimte nodig;
de huurder komt uit de noodopvang;
de huurder zit in een noodsituatie en heeft direct een andere woonruimte nodig;
de huurder heeft een tweede- of laatste-kanshuurovereenkomst;
de huurder heeft een tijdelijke huurovereenkomst in combinatie met woonbegeleiding.
Bent u huurder? Dan mag u uw aanvangshuurprijs laten toetsen bij de huurcommissie. Dit is mogelijk zolang het contract loopt en tot 6 maanden na afloop van deze huurovereenkomst.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ur-zijn-er
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 24-11-2019 13:46
26.75% gewijzigd
Nitflex schreef:
24-11-2019 13:37
Dit klopt ook niet hoor.

Een huurder mag met inachtneming opzegtermijn een tijdelijk (minder dan 2 jaar) huurcontract wel opzeggen.

Een tijdelijk huurcontract dat door verhuurder tijdig wordt aangezegd en opgezegd mag sinds 2016 wel degelijk worden beëindigd en dan moet de huurder vertrekken. Zeker als verhuurder zegt het voor eigen gebruik te willen gebruiken of wil gaan renoveren. Dit is juist ingevoerd omdat verhuurders nooit meer van hun huurders afkwamen.

Zoals ik al schreef, het huurrecht is ingewikkeld. Het zelf willen gebruiken of willen renoveren heeft niets te maken met de mogelijkheid om tijdelijk te kunnen verhuren, dit zijn opzeggingsgronden, waaraan een rechter toetst als er juist wel huurbescherming is. Een tijdelijke huurovereenkomst hoeft niet opgezegd te worden, alleen aangezegd en de reden waarom je die niet wenst te verlengen hoef je niet aan te geven.

Dit schreef ik naar aanleiding van de informatie die TO gaf:

Ken de tekst van jouw huurovereenkomst niet, maar in jouw geval lijkt het een huurovereenkomst te zijn voor onbepaalde tijd met een minimum van een jaar. Dit betekent dat beide partijen gedurende het jaar niet kunnen opzeggen, daarna heeft de huurder een opzegtermijn gelijk aan de termijn van huurbetaling, minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden (als je de huur dus per drie maanden zou betalen).

Ik haak overigens maar af in dit topic, er is een grens aan hoeveel onzin ik op een dag trek :).
Nitflex schreef:
24-11-2019 13:37
Dit klopt ook niet hoor.

Voorwaarden
Huur is voor een bepaalde tijd.
Huur duurt maximaal 2 jaar.
Wat moet er in het contract staan?
Een afgesproken huurtermijn van maximaal 2 jaar.

Duur contract
Het contract eindigt automatisch na de afgesproken termijn. De verhuurder moet dit wel schriftelijk minimaal 1 en maximaal 3 maanden van tevoren bevestigen aan de huurder.

Verlenging is mogelijk. Maar dan verandert het huurcontract in een contract voor onbepaalde tijd. Dit geldt ook als de eerste termijn korter was dan 2 jaar.

Tussentijds opzeggen huurder
Bent u huurder en wilt u tussentijds opzeggen? Dan moet u dat binnen de volgende termijnen doen:

Opzegtermijn is gelijk aan de betalingstermijn.
Minimaal 1 maand van tevoren, ongeacht de betalingstermijn.
Maximaal 3 maanden van tevoren, ongeacht de betalingstermijn.
Tussentijds opzeggen verhuurder
De verhuurder mag niet tussentijds opzeggen.

Bijzonderheden
Voor zelfstandige DAEB-woningen van woningcorporaties gelden speciale eisen. DAEB-woningen zijn woningen waarvoor toewijzingseisen gelden. Zoals bijvoorbeeld voor sociale huurwoningen. Gaat het om een zelfstandige DAEB-woning? Dan mogen woningcorporaties deze huurovereenkomsten niet afsluiten. Tenzij de huurder in 1 van de volgende categorieën valt:

de huurder werkt of studeert tijdelijk in een andere plaats, of in Nederland;
de huurder moet zijn woning verlaten vanwege renovatie of sloop en heeft tijdelijk andere woonruimte nodig;
de huurder komt uit de noodopvang;
de huurder zit in een noodsituatie en heeft direct een andere woonruimte nodig;
de huurder heeft een tweede- of laatste-kanshuurovereenkomst;
de huurder heeft een tijdelijke huurovereenkomst in combinatie met woonbegeleiding.
Bent u huurder? Dan mag u uw aanvangshuurprijs laten toetsen bij de huurcommissie. Dit is mogelijk zolang het contract loopt en tot 6 maanden na afloop van deze huurovereenkomst.

Topicstater heeft al verteld dat haar huisgenoot een huurcontract heeft voor minimaal een jaar. Geen tijdelijk huurcontract. Dus dit is allemaal niet van toepassing.
Ariellle schreef:
24-11-2019 12:28
Zelden een topic gezien waar zoveel onjuiste dingen worden geroepen.
In vrijwel alle reacties lijken mensen de klok hebben horen luiden maar niet te weten waar de klepel hangt. Op zich niet zo gek, het huurrecht is ingewikkeld, daarom hebben ze ook een rechtenstudie uitgevonden.

TO, dus alsjeblieft niet af op de adviezen in dit topic, maar naar het juridisch loket, dit is gratis, zij kunnen je eventueel doorverwijzen naar een advocaat, de kosten van een advocaat krijg je als student waarschijnlijk grotendeels vergoed.

Nog even kort hoe het wel zit. Als onderhuurder van een kamer heb je wel degelijk huurbescherming t.o.v. jouw verhuurder (de hoofdhuurder dus). Als er sprake is van een contract voor bepaalde tijd, dan moet je na afloop van dit contract vertrekken, vooropgesteld dat jouw verhuurder tijdig aangezegd heeft dat de huur niet zal worden verlengd. Dit mag niet eerder dan drie maanden voordat de tijd is verstreken en niet korter dan 1 maand van te voren. Laat de verhuurder dit na, dan wordt het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.

De verhuurder kan je dus na dat jaar wel opzeggen maar als jij daar niet mee instemt, eindigt de huurovereenkomst niet (er dus vanuit gaande dat die voor onbepaalde tijd is gesloten) als jij er niet mee instemt, je hebt dus gewoon huurbescherming ten opzichte van je verhuurder.

Iets anders is jouw positie ten opzichte van de hoofdverhuurder. Als jouw verhuurder zelf de huur opzegt, kan jij je niet beroepen op huurbescherming ten opzichte van de hoofdverhuurder (dit ligt anders bij zelfstandige woonruimte). Die hoofdverhuurder kan je dus bij vertrek van jouw verhuurder dwingen om te vertrekken. Wel kan je in dat geval jouw verhuurder aanspreken op vergoeding van de schade die jij hierdoor lijdt.

Wie bedoel jij met hoofdverhuurder en wie is TO's verhuurder?

Ik denk dat hoofdverhuurder fout is en hoofdhuurder moet zijn? En dat is dus TO's huisgenoot? Wie is dan TO's verhuurder, de huisgenoot met het contract of de huiseigenaar?
Marana schreef:
24-11-2019 14:44
Wie bedoel jij met hoofdverhuurder en wie is TO's verhuurder?

Ik denk dat hoofdverhuurder fout is en hoofdhuurder moet zijn? En dat is dus TO's huisgenoot? Wie is dan TO's verhuurder, de huisgenoot met het contract of de huiseigenaar?
Nu laatste dan :), moest van mezelf eigenlijk wegblijven, want irriteer me groen en geel, maar jij stelt tenminste een normale vraag.

Stelt Truusje is eigenaar van de woning en verhuurt de woning aan Jantje. Jantje verhuurt weer op zijn beurt een kamer in die woning aan Disney.

Truusje is dan hoofdverhuurder en Jantje hoofdhuurder en tevens onderverhuurder van Disney. Disney is dan onderhuurder van Jantje.

Iets anders is jouw positie ten opzichte van de hoofdverhuurder (Truusje) . Als jouw verhuurder(Jantje) zelf de huur opzegt (zijn huurovereenkomst met Truusje dus) , kan jij je niet beroepen op huurbescherming ten opzichte van de hoofdverhuurder (Truusje) (dit ligt anders bij zelfstandige woonruimte). Die hoofdverhuurder (Truusje) kan je (Disney) dus bij vertrek van jouw verhuurder (Jantje) dwingen om te vertrekken. Wel kan je in dat geval jouw verhuurder (Jantje) aanspreken op vergoeding van de schade die jij (Disney) hierdoor lijdt.

Het huurrecht is echt ingewikkeld, ik zie regelmatig zelfs juristen die er wel verstand van hebben toch nog fouten maken.

Dat verklaart ook wel voor een deel dat hier allemaal onzin wordt geroepen, je kan gewoon niet als leek met een beetje googlen simpel achterhalen hoe het in een bepaalde situatie zit, nog even los van het feit dat je meestal niet alle feiten weet.

Is op zich niet zo erg als mensen niet gehinderd door kennis toch reageren, maar ik blijf me verbazen over mensen die duidelijk niet weten waar ze het over hebben en dan toch dingen roepen als 'je hebt geen poot om op te staan', je hebt geen huurbescherming etc. Vraag me echt af wat mensen in vredesnaam daartoe beweegt, je kan mensen die daar (ook dom, dat is ook waar) op afgaan behoorlijk op het verkeerde been zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven