Is het erg dat taal verandert?
maandag 25 november 2019 om 11:42
Mijn nekharen gaan overeind staan van dat "ik ben opzoek naar..."Blablabla97 schreef: ↑25-11-2019 11:32Ik vind de constante verandering van taal leuk maar kan me er ook vreselijk over opvreten. Met name de laksheid die veel mensen hebben als het gaat over grammatica: dan/als, hun/zij, contaminaties (vertellen tegen en zeggen aan met stip op 1) en hij/zij/het wilt zijn momenteel de grootste bron van ergernis.
Waar komt dat opeens vandaan? En het is echt niet meer weg te slaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 25 november 2019 om 11:43
Had door dat het retorisch was bedoeld, maar dit is nou echt zoiets wat ik had kunnen lezen en dan vervolgens mijzelf had kunnen afvragen hoe je dat nou moest uitleggen. Dus ik dacht ‘laat ik eens gek doen en het uitleggen’.
maandag 25 november 2019 om 11:43
Het is zoiets als een hete man die zijn sokken aanhoudt in bed.
maandag 25 november 2019 om 11:44
Haha, k had hem nog door google gehaalt!
maandag 25 november 2019 om 11:45
[offtopic] Deze documentaire vond ik prachtig en er zaten ook veel dingen in die ik niet wist over Nederland en over zeehonden (bijvoorbeeld dat ze zulke brute verkrachters kunnen zijn): https://www.npostart.nl/wad-overleven-o ... _101395749Cateautje schreef: ↑25-11-2019 11:34Ja, doe ik ook weleens.
Toevallig gister nog een berichtje aan RTLZ met een bedankje voor een docu over de natuur in Frankrijk.
Ik ben mijn hele leven al gek van natuurdocumentaires, maar kan Afrika niet meer verdragen en heb zelfs een hekel gekregen aan olifanten, dus dit was heel verfrissend en heb ze ook gevraagd meer uit te zenden over de natuur in Europa, want we weten alles over Afrika, maar nagenoeg niets over ons eigen continent
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 25 november 2019 om 11:47
Hoezo is 'ben jij' dan een uitzondering?Blablabla97 schreef: ↑25-11-2019 11:27Wanneer het hoofdwerkwoord voor jij of je staat, gebruikt men de uitgang van de tweede persoon enkelvoud min T. Of als je het makkelijker wil maken (maar hiermee negeer je uitzonderingen zoals ‘ben jij’) zeg je dat je de eerste persoon enkelvoud moet gebruiken in zo’n geval.
Trouwens op bovenstaande een uitzondering: als 'je' ook 'jou' kan zijn, blijft de t gewoon staan.
maandag 25 november 2019 om 11:48
Oh, die ga ik kijken. Dankjewel!!patsy--stone schreef: ↑25-11-2019 11:45[offtopic] Deze documentaire vond ik prachtig en er zaten ook veel dingen in die ik niet wist over Nederland en over zeehonden (bijvoorbeeld dat ze zulke brute verkrachters kunnen zijn): https://www.npostart.nl/wad-overleven-o ... _101395749
Ik raad je ook aan om die Franse docu te kijken van gister op RTLZ, als je terug kunt kijken, want die is echt fantastisch en zo rijk. Echt doen hoor!!!
maandag 25 november 2019 om 11:48
Nou ja, 'de meisje' vind ik eigenlijk op een bepaalde manier een verbetering.
Het is natuurlijk 'het meisje' omdat het een verkleinwoord is, maar waarom zijn meisjes weer de enigen die zowel onzijdig als klein moeten worden gehouden. Het is de jongen, de man, de vrouw, zelfs de mens in persoonlijke context.
Grappig ook dat deze upgrade uit de multiculturele hoek komt
maandag 25 november 2019 om 11:50
Ik vind het een oogzweer.Snarky schreef: ↑25-11-2019 11:48Nou ja, 'de meisje' vind ik eigenlijk op een bepaalde manier een verbetering.
Het is natuurlijk 'het meisje' omdat het een verkleinwoord is, maar waarom zijn meisjes weer de enigen die zowel onzijdig als klein moeten worden gehouden. Het is de jongen, de man, de vrouw, zelfs de mens in persoonlijke context.
Grappig ook dat deze upgrade uit de multiculturele hoek komt![]()
maandag 25 november 2019 om 11:51
In de buurt van Nijmegen doen ze dat ook.Blablabla97 schreef: ↑25-11-2019 11:34Wel iets typisch Rotterdams en wat mij betreft oerlelijk: doen plus werkwoord. ‘Ik doe even strijken’, waarom niet gewoon het correcte ‘ik strijk even’ gebruiken? Is ook nog eens korter.
maandag 25 november 2019 om 11:52
In heel Brabant ook. Ik vind het wel grappig klinken.
maandag 25 november 2019 om 11:55
Als men had opgelet tijdens de lessen Nederlands, dan zou dat verbeteren niet nodig zijn. Laat mensen alsjeblieft verbeteren, wie weten leren mensen misschien dan nog wat.
Het is dieptriest dat er zo nonchalant met taal wordt omgegaan. Ik heb het niet over mensen met dyslexie, maar over het algemeen zie ik mensen die geen zin foutloos op papier kunnen zetten als domme mensen.
Kijk eens op dit forum hoe weinig mensen op een correcte manier een werkwoord kunnen vervoegen. Waar hebben die mensen op school gezeten? Waar waren ze tijdens de Nederlandse les vroeger?
maandag 25 november 2019 om 11:57
Dus je hebt er 1 uur en 31 minuten over gedaan om deze post foutloos neer te zetten. Mijn complimenten!Hatchi schreef: ↑25-11-2019 11:55Als men had opgelet tijdens de lessen Nederlands, dan zou dat verbeteren niet nodig zijn. Laat mensen alsjeblieft verbeteren, wie weten leren mensen misschien dan nog wat.
Het is dieptriest dat er zo nonchalant met taal wordt omgegaan. Ik heb het niet over mensen met dyslexie, maar over het algemeen zie ik mensen die geen zin foutloos op papier kunnen zetten als domme mensen.
Kijk eens op dit forum hoe weinig mensen op een correcte manier een werkwoord kunnen vervoegen. Waar hebben die mensen op school gezeten? Waar waren ze tijdens de Nederlandse les vroeger?
maandag 25 november 2019 om 11:58
maandag 25 november 2019 om 11:59
Ja, vreselijk. Of “Ik heb zin om te gaan uiteten.”patsy--stone schreef: ↑25-11-2019 11:42Mijn nekharen gaan overeind staan van dat "ik ben opzoek naar..."
Waar komt dat opeens vandaan? En het is echt niet meer weg te slaan.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:59
1.96% gewijzigd
maandag 25 november 2019 om 11:59
maandag 25 november 2019 om 12:00
In Noord Holland doen ze dat ook
Ik verhuis volgend jaar na 16 jaar buitenland terug naar Nederland en ben reuze benieuwd naar de verandering van de Nederlandse taal. Ik spreek hopeloos ouderwets Nederlands vrees ik
Heb wel meer moeite met de taal want zie en hoor het niet dagelijks meer om me heen (behalve binnen ons gezin thuis). Merk wel dat er inderdaad veel meer Engelse woorden worden gebruikt in vergelijking met toen wij nog in Nederland woonden.
maandag 25 november 2019 om 12:00
Dat deden wij vroeger met een sinaasappel.
maandag 25 november 2019 om 12:01
Nota bene in de vervoeging van een werkwoord. Iets met balk, splinter en oog.