Is het erg dat taal verandert?

25-11-2019 10:17 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Blablabla97 schreef:
25-11-2019 11:32
Ik vind de constante verandering van taal leuk maar kan me er ook vreselijk over opvreten. Met name de laksheid die veel mensen hebben als het gaat over grammatica: dan/als, hun/zij, contaminaties (vertellen tegen en zeggen aan met stip op 1) en hij/zij/het wilt zijn momenteel de grootste bron van ergernis.
Mijn nekharen gaan overeind staan van dat "ik ben opzoek naar..."
Waar komt dat opeens vandaan? En het is echt niet meer weg te slaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
25-11-2019 11:39
Ehhh, je dacht dat ik echt om een uitleg vroeg?
Had door dat het retorisch was bedoeld, maar dit is nou echt zoiets wat ik had kunnen lezen en dan vervolgens mijzelf had kunnen afvragen hoe je dat nou moest uitleggen. Dus ik dacht ‘laat ik eens gek doen en het uitleggen’. ;)
Niq schreef:
25-11-2019 11:40
Moet je je voorstellen dat je iets tegen anderen verteld, en dat je dan een woord verkeerd uitspreekt, of me ipv mijn zegt, en dat er dan 5 van die personen er allemaal een opmerking over maken.
Dan ben je al snel klaar met je praatje en denk je, zoek het maar uit.
Het is zoiets als een hete man die zijn sokken aanhoudt in bed.
Lady*Voldemort schreef:
25-11-2019 11:41
Vertelt

:proud:
Haha, k had hem nog door google gehaalt!
Cateautje schreef:
25-11-2019 11:34
Ja, doe ik ook weleens.
Toevallig gister nog een berichtje aan RTLZ met een bedankje voor een docu over de natuur in Frankrijk.
Ik ben mijn hele leven al gek van natuurdocumentaires, maar kan Afrika niet meer verdragen en heb zelfs een hekel gekregen aan olifanten, dus dit was heel verfrissend en heb ze ook gevraagd meer uit te zenden over de natuur in Europa, want we weten alles over Afrika, maar nagenoeg niets over ons eigen continent
[offtopic] Deze documentaire vond ik prachtig en er zaten ook veel dingen in die ik niet wist over Nederland en over zeehonden (bijvoorbeeld dat ze zulke brute verkrachters kunnen zijn): https://www.npostart.nl/wad-overleven-o ... _101395749
Niq schreef:
25-11-2019 11:44
Haha, k had hem nog door google gehaalt!
Gehaald.

:rofl:
Blablabla97 schreef:
25-11-2019 11:27
Wanneer het hoofdwerkwoord voor jij of je staat, gebruikt men de uitgang van de tweede persoon enkelvoud min T. Of als je het makkelijker wil maken (maar hiermee negeer je uitzonderingen zoals ‘ben jij’) zeg je dat je de eerste persoon enkelvoud moet gebruiken in zo’n geval.
Hoezo is 'ben jij' dan een uitzondering?

Trouwens op bovenstaande een uitzondering: als 'je' ook 'jou' kan zijn, blijft de t gewoon staan.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 11:45
[offtopic] Deze documentaire vond ik prachtig en er zaten ook veel dingen in die ik niet wist over Nederland en over zeehonden (bijvoorbeeld dat ze zulke brute verkrachters kunnen zijn): https://www.npostart.nl/wad-overleven-o ... _101395749
Oh, die ga ik kijken. Dankjewel!!

Ik raad je ook aan om die Franse docu te kijken van gister op RTLZ, als je terug kunt kijken, want die is echt fantastisch en zo rijk. Echt doen hoor!!! ;-)
Cateautje schreef:
25-11-2019 11:35
Me moeder, de meisje is van de laatste jaren, niet van alle tijden.
Nou ja, 'de meisje' vind ik eigenlijk op een bepaalde manier een verbetering.

Het is natuurlijk 'het meisje' omdat het een verkleinwoord is, maar waarom zijn meisjes weer de enigen die zowel onzijdig als klein moeten worden gehouden. Het is de jongen, de man, de vrouw, zelfs de mens in persoonlijke context.

Grappig ook dat deze upgrade uit de multiculturele hoek komt :-D
Ga ik doen Cateautje!
Snarky schreef:
25-11-2019 11:48
Nou ja, 'de meisje' vind ik eigenlijk op een bepaalde manier een verbetering.

Het is natuurlijk 'het meisje' omdat het een verkleinwoord is, maar waarom zijn meisjes weer de enigen die zowel onzijdig als klein moeten worden gehouden. Het is de jongen, de man, de vrouw, zelfs de mens in persoonlijke context.

Grappig ook dat deze upgrade uit de multiculturele hoek komt :-D
Ik vind het een oogzweer.
Cateautje schreef:
25-11-2019 11:50
Ik vind het een oogzweer.
Over anglicismen gesproken...
Blablabla97 schreef:
25-11-2019 11:34
Wel iets typisch Rotterdams en wat mij betreft oerlelijk: doen plus werkwoord. ‘Ik doe even strijken’, waarom niet gewoon het correcte ‘ik strijk even’ gebruiken? Is ook nog eens korter.
In de buurt van Nijmegen doen ze dat ook.
Snarky schreef:
25-11-2019 11:50
Over anglicismen gesproken...
Jaha, goeie hè. :thumbsup:
pamelacourson schreef:
25-11-2019 11:51
In heel Brabant ook. Ik vind het wel grappig klinken.
2019 schreef:
25-11-2019 10:24
En hier heb ik een hekel aan altijd dat verbeteren.
Als men had opgelet tijdens de lessen Nederlands, dan zou dat verbeteren niet nodig zijn. Laat mensen alsjeblieft verbeteren, wie weten leren mensen misschien dan nog wat.

Het is dieptriest dat er zo nonchalant met taal wordt omgegaan. Ik heb het niet over mensen met dyslexie, maar over het algemeen zie ik mensen die geen zin foutloos op papier kunnen zetten als domme mensen.
Kijk eens op dit forum hoe weinig mensen op een correcte manier een werkwoord kunnen vervoegen. Waar hebben die mensen op school gezeten? Waar waren ze tijdens de Nederlandse les vroeger?
Hatchi schreef:
25-11-2019 11:55
Als men had opgelet tijdens de lessen Nederlands, dan zou dat verbeteren niet nodig zijn. Laat mensen alsjeblieft verbeteren, wie weten leren mensen misschien dan nog wat.

Het is dieptriest dat er zo nonchalant met taal wordt omgegaan. Ik heb het niet over mensen met dyslexie, maar over het algemeen zie ik mensen die geen zin foutloos op papier kunnen zetten als domme mensen.
Kijk eens op dit forum hoe weinig mensen op een correcte manier een werkwoord kunnen vervoegen. Waar hebben die mensen op school gezeten? Waar waren ze tijdens de Nederlandse les vroeger?
Dus je hebt er 1 uur en 31 minuten over gedaan om deze post foutloos neer te zetten. Mijn complimenten!
Hatchi schreef:
25-11-2019 11:55

Lijkt me heerlijk rustgevend, zo'n dichotoom wereldbeeld.
Cateautje schreef:
25-11-2019 11:57
Dus je hebt er 1 uur en 31 minuten over gedaan om deze post foutloos neer te zetten. Mijn complimenten!
Hij is niet foutloos.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 11:42
Mijn nekharen gaan overeind staan van dat "ik ben opzoek naar..."
Waar komt dat opeens vandaan? En het is echt niet meer weg te slaan.
Ja, vreselijk. Of “Ik heb zin om te gaan uiteten.” :-? o_o
pamelacourson wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:59
1.96% gewijzigd
Ik struggle wel met al dat Engels eerlijk gezegd.
Overbuurvrouw schreef:
25-11-2019 11:59
Hij is niet foutloos.
Ja, nu zie ik het ook. :-D
pamelacourson schreef:
25-11-2019 11:51
In Noord Holland doen ze dat ook :)

Ik verhuis volgend jaar na 16 jaar buitenland terug naar Nederland en ben reuze benieuwd naar de verandering van de Nederlandse taal. Ik spreek hopeloos ouderwets Nederlands vrees ik :P
Heb wel meer moeite met de taal want zie en hoor het niet dagelijks meer om me heen (behalve binnen ons gezin thuis). Merk wel dat er inderdaad veel meer Engelse woorden worden gebruikt in vergelijking met toen wij nog in Nederland woonden.
pamelacourson schreef:
Ja, vreselijk. Of “Ik heb zin om te gaan uiteten.” :-? o_o
Dat deden wij vroeger met een sinaasappel.
Overbuurvrouw schreef:
Hij is niet foutloos.
Nota bene in de vervoeging van een werkwoord. Iets met balk, splinter en oog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven