Is het erg dat taal verandert?

25-11-2019 10:17 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Sommige kunnen goed spellen, lezen daarentegen...
Niq schreef:
25-11-2019 12:04
sommigen :hihi:
Niq schreef:
25-11-2019 12:04
Lees ik het goed als ik aangeef dat het sommigen moet zijn?
Ik heb de reacties nog niet gelezen maar ik vind het niet erg dat taal verandert.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me soms wel verbaas over dingen die ik plotseling steeds vaker lees.
Zoals het tegenwoordige " random" als " willekeurig" bedoelt wordt.
En shoppen, kids, siblings enz. gebruik ik zelf weinig. Ik hou het bij kinderen, winkelen en broers-en-zussen.
Maar erg.....neuh.
Ik ben niet degene die goed kan spellen ;-)
herfstappeltaart schreef:
25-11-2019 12:05
Ik heb de reacties nog niet gelezen maar ik vind het niet erg dat taal verandert.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me soms wel verbaas over dingen die ik plotseling steeds vaker lees.
En shoppen, kids, siblings enz. gebruik ik zelf weinig. Ik hou het bij kinderen, winkelen en broers-en-zussen.
Maar erg.....neuh.
En wéér die kut-prefix :cry: :cry: :cry:
Ja in geval van mensen is het: sommigen gingen / de meesten doen / velen liepen.
Over dieren of dingen zeg je: sommige gingen / de meeste doen / vele liepen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wat ik wel stom vind (las ik pas in een appje aan mij van iemand) " Ik zal IS kijken"
o_o Dus i.p.v. "eens of 's."
Sommige mensen. Er moest mensen tussen staan! Als ik praat dan hoor je niet of daar een spatie tussenzit :clown:
Hatchi schreef:
25-11-2019 11:55
Als men had opgelet tijdens de lessen Nederlands, dan zou dat verbeteren niet nodig zijn. Laat mensen alsjeblieft verbeteren, wie weten leren mensen misschien dan nog wat.
Sterkte je hebt het hier maar druk mee. Al dat verbeteren!
herfstappeltaart schreef:
25-11-2019 12:05
Maar erg.....neuh.
Ik weet niet in welke context jij het tegenkomt maar meestal bedoelen ze dan toch meer een soort 'raar' of 'lachwekkend'?
Die jongen sprong opeens op de bar, echt zo random!
Lady*Voldemort schreef:
25-11-2019 12:07
En wéér die kut-prefix :cry: :cry: :cry:
Pardon :-D
Niq schreef:
25-11-2019 12:08
Sommige mensen. Er moest mensen tussen staan! Als ik praat dan hoor je niet of daar een spatie tussenzit :clown:
Jaja, kluivenduikert, je kan me nog meer vertellen. :-D
patsy--stone schreef:
25-11-2019 12:09
Ik weet niet in welke context jij het tegenkomt maar meestal bedoelen ze dan toch meer een soort 'raar' of 'lachwekkend'?

Huh? Nee joh!
Wat ik tegenwoordig ook steeds vaker zie, vooral op dit forum, is dat mensen blijkbaar niet meer weten dat er meervoud bestaat. “We appte”, “we praatte”... het is schering en inslag.
2019 schreef:
25-11-2019 12:08
Sterkte je hebt het hier maar druk mee. Al dat verbeteren!
Zij is er eentje van de sommige.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 12:09
Ehm...nee.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 11:38
Ja, mee eens dat taalcorrecties niet op zijn plaats zijn als het over een heel dramatisch onderwerp gaat.

En sowieso houd ik me meestal maar in omdat ik wel heb gemerkt dat de meeste mensen alleen heel agressief worden. Wat ik dus echt niet begrijp aangezien het voor mij precies hetzelfde is als die spinazie op die voortanden... ik zou het juist klote vinden als iemand me daar níet op wees en me daar de hele dag nog mee laat rondlopen!

Stiekem vond ik het wel leuk om in een Engelstalig forum de - vervelende - Amerikanen en Britten te corrigeren als ze fouten maakten met its/it's, their/they're/there, too/to/two, defiantly in plaats van definitely, en de 100 manieren waarop ze 'itinerary' (route) konden spellen. (Er zaten in dat forum echt een paar eikels die elke nieuwe vraagsteller compleet afbrandden.)

Oe mooi! Die houd ik erin!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kies er random eentje uit. Eentje met een rand erom.
pamelacourson schreef:
25-11-2019 12:10
Wat ik tegenwoordig ook steeds vaker zie, vooral op dit forum, is dat mensen blijkbaar niet meer weten dat er meervoud bestaat. “We appte”, “we praatte”... het is schering en inslag.
Ik vind praatte of praatten, zo je wilt, vreselijk. Ik gebruik dan liever spraken, dat vind ik een mooier woord.
Op dat gebied ben ik wel pietluttig.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:13
0.12% gewijzigd
Oh, ik hoor het wel in die context. En zoveel pubers ken ik niet eens.
Ik snap echt wel dat het niet leuk is om constant verbeterd te worden, maar dat is wel hoe mensen leren. Als kleuter werd je ook contant verbeterd wanneer je een woord verkeerd uitsprak, dus waarom zou dat later niet meer mogen gebeuren? Heb zelf aan den lijve ondervonden hoe vervelend het kan zijn. Helaas heb ik thuis sommige dingen verkeerd geleerd, dat is later (gelukkig) op de middelbare school rechtgezet. Maar daar is echt wel wat tijd (en dus een constante stroom aan verbeteringen) overheen gaan.
Blablabla97 schreef:
25-11-2019 12:13
Ik snap echt wel dat het niet leuk is om constant verbeterd te worden, maar dat is wel hoe mensen leren. Als kleuter werd je ook contant verbeterd wanneer je een woord verkeerd uitsprak, dus waarom zou dat later niet meer mogen gebeuren? Heb zelf aan den lijve ondervonden hoe vervelend het kan zijn. Helaas heb ik thuis sommige dingen verkeerd geleerd, dat is later (gelukkig) op de middelbare school rechtgezet. Maar daar is echt wel wat tijd (en dus een constante stroom aan verbeteringen) overheen gaan.
Mijn zoon had vroeger ammeren en daar heb ik nooit iets aan gedaan, behalve het goed zeggen als ik het over die van mij had.
Blablabla97 schreef:
25-11-2019 12:13
Heerlijk toch? Volwassen mensen behandelen als kleuter!
Cateautje schreef:
25-11-2019 12:12
Ik vind praatte of praatten, zo je wilt, vreselijk. Ik gebruik dan liever spraken, dat vind ik een mooier woord.
Op dat gebied ben ik wel pietluttig.
Tja, het is gewoon correct. Dat is dan weer verandering van taal die er gewoon bij hoort, daar heb ik juist geen moeite mee. Net als dat we vroeger “niets” gebruikten waar nu “niks” ook mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven