Zwanger-beval-kraam-baby-opvoed HYPES

25-11-2019 17:34 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het AP verhaal en dat het grachtengordel onzin zou zijn, ben ik eigen wel getriggerd: wat zijn de trends op het gebied van ouderschap/geboortezorg anno 2019/2020?

Ik ben zelf werkzaam in het vakgebied en altijd geinteresseerd in de markt. Nu weet ik zelf al een boel en ben ik zelf ook moeder maar ik ben wel benieuwd naar jullie input.

Ik voed mijn kinderen losjes op volgens de AP manier. Ik ben geen extremist, en doe eigenlijk maar wat. Verder had het 2 decennia gelden geloof ik nog niet echt een naam als je je kind lang voedde, droeg, en bij je in bed liet slapen. Ik was vooral praktisch en lui ;-)
Mij vallen sinds dit jaar de gender reveals op. Had ik vorig jaar rond deze tijd nog nooit van gehoord. Maar dat kan ook aan mij liggen :monkey:
Ik lees er van alles over, maar ondanks een behoorlijk aantal kinderen in mijn omgeving, heb ik nog geen daadwerkelijke gender reveal meegemaakt, anders dan een appje: ‘het is een meisje/jongen’. Heb het idee dat de hype groter is dan de werkelijkheid.

Overigens is dragen nauwelijks meer een hype, het wordt min of meer gewoon aangenomen, net als inbakeren. Bleek ik een kind te hebben die dat allebei níet op prijs stelde. Dat kon blijkbaar niet, dan moest ik haar daar gewoon aan wennen. Eh, ze vindt het prima zonder die dingen, waarom zou ik haar dan dwingen aan iets te wennen wat ze vervolgens weer af moet leren?

Verder verschilt het enorm van bv kraamverzorgster tot kraamverzorgster. Ik mocht het flesje gewoon met warm kraanwater maken, mijn vrijwel tegelijk bevallen puf-cursusgenoot moest per se water koken en laten afkoelen. En mocht kind niet met sokjes in bed leggen, wat bij mij geen enkel probleem was. Dat zijn dus niet zo zeer trends maar verschillen tussen personen.
Ik weet niet of het echt een trend is maar gender van je kind geheim houden en heel erg genderneutraal opvoeden lijkt mij erg ingewikkeld.
Ik heb een bouwvakkerig peuternichtje die toch wel graag rondraust in prinsessen jurkjes, als zo'n kind dat nou zelf aanwil moet je dat dan verbieden?
En ik denk dat alles wat je een naam geeft vanzelf een soort extreme vorm wordt, omdat er dan ook een soort definitie moet komen. Ik mag aannemen dat vrijwel iedere ouder kijkt naar wat zijn kind nodig heeft (uitzonderingen daargelaten). En iedere ouder komt daar in zekere mate aan tegemoet, al was het maar voor jezelf omdat je anders steeds met een gillend kind zit. Maar als je er een naam aan geeft, wordt het ineens een ding. En dan horen er ineens dingen bij als dragen en samen slapen. Alsof ieder kind nou precies dat nodig heeft. De mijne lijkt op mij, en vindt dat dus niks. Dus voor mij zou AP betekenen dat ik dat juist níet doe.

Ik denk dat ene van de grootste trends misschien wel is om alles te willen benoemen, zelfs ‘ik doe maar gewoon wat’.
Ik vind de enorme hyperfocus op borstvoeding echt bizar. Ook de stroming van natuurlijk bevallen/hypnobirthing in Nederland steekt vreemd af op ervaringen van vrienden/collega's in het buitenland.

En wat is AP?
Leeuw32 schreef:
25-11-2019 18:01
Ik vind de enorme hyperfocus op borstvoeding echt bizar. Ook de stroming van natuurlijk bevallen/hypnobirthing in Nederland steekt vreemd af op ervaringen van vrienden/collega's in het buitenland.

En wat is AP?
Hoezo? Dat is toch gewoon de natuur?
Hakuna Matata
Wat is natuurlijk bevallen?
Pandax schreef:
25-11-2019 18:33
In een bos?
Pandax schreef:
25-11-2019 18:33
Het tegenovergestelde van niet bevallen .
In mijn omgeving, geen wee opwekkers willen of prik na de bevalling ivm oxitocine schade.

Geen vitamine k na de bevalling toedienen

Überhaupt niet vaccineren

Bevalling zo natuurlijk mogelijk enz

Ik word er moe van O_o
Ik zie vooral veel dragers inene. Nu vonden mijn oudste twee dit heerlijk indertijd. Maar mijn huidige baby vindt de wagen veel fijner.

Ik slaap samen (met alledrie gedaan, maar bij de laatste lijken ze het allen inene normaal te vinden). Samenslapen inclu cosleeper al belandt ze vaak tijdens de voeding tussen ons in.

Verder negeer ik hypes :bye:
Gender reveal deden wij in 2016 al. Oké niet zo overdreven als in Amerika maar ik vond het best gezellig om met de familie een taart (gemaakt door vriendin) open te snijden en zo achter het geslacht te komen. 2e keer met een ballon (gewoon tijdens mijn eigen verjaardag) en mocht er ooit nog een 3e komen dan hoop ik de oudsten iets te laten doen.
Verder ben ik mega nuchter en absoluut niet van in het middelpunt staan, dus dit was even ‘mijn moment’ in mijn leven haha (misschien wel aangewakkerd door hormonen :lol: )
Marloesjuh51 schreef:
25-11-2019 19:10
In mijn omgeving, geen wee opwekkers willen of prik na de bevalling ivm oxitocine schade.

Ik word er moe van O_o
Dit. Niet inleiden met 42 weken, maar wachten tot het op gang komt.
spinnetje_ schreef:
25-11-2019 18:31
Er kunnen reden zijn om geen bv te willen/kunnen geven. Als een vrouw dat aangeeft de druk heel hoog om het toch te doen merk ik.
Bij mijn oudste was een tummy tub helemaal het einde, zo prettig voor je baby! Daar dacht die van mij anders over, zij was een groot fan van een normaal babybadje.
spinnetje_ schreef:
25-11-2019 18:31
Zo lekker natuurlijk. De vellen aan je tepels, bloed eruit, tepelkloven, kind elke twee uur aanleggen, borstontsteking....moet ik doorgaan?

Écht. Vriendinnengroep van tien, niemand is ontzien. Het is gewoon belachelijk hard werken, vermoeiend en negen van de tien keer pijnlijk.

Ik had daar dus geen zin in. Vond men heel raar.
Leeuw32 schreef:
25-11-2019 19:36
Dit. Niet inleiden met 42 weken, maar wachten tot het op gang komt.
O ja, die ook ja. Ik word bijna veroordeeld als slechte moeder , omdat ik het bij 40 weken wel welletjes vind :@@:
ClaireSophie schreef:
25-11-2019 19:46
Zo lekker natuurlijk. De vellen aan je tepels, bloed eruit, tepelkloven, kind elke twee uur aanleggen, borstontsteking....moet ik doorgaan?

Écht. Vriendinnengroep van tien, niemand is ontzien. Het is gewoon belachelijk hard werken, vermoeiend en negen van de tien keer pijnlijk.

Ik had daar dus geen zin in. Vond men heel raar.
Tja het varieert, bij mij ging het prima, geen gedoe gehad 2x, ik vond het heel relaxt.
COtweepuntnul schreef:
25-11-2019 19:47
Tja het varieert, bij mij ging het prima, geen gedoe gehad 2x, ik vond het heel relaxt.
Misschien heb ik de verkeerde vriendinnen groep :P maar écht, ik vind het hard werken voor de pas bevallen moeders en dat mag óók eens gezegd worden!
ClaireSophie schreef:
25-11-2019 19:53
Misschien heb ik de verkeerde vriendinnen groep :P maar écht, ik vind het hard werken voor de pas bevallen moeders en dat mag óók eens gezegd worden!
Oh, dat is zeker waar hoor! :)
Leeuw32 schreef:
25-11-2019 19:38
Er kunnen reden zijn om geen bv te willen/kunnen geven. Als een vrouw dat aangeeft de druk heel hoog om het toch te doen merk ik.
Dat weet ik natuurlijk, maar dat maakt het toch nog geen hype? Dat bedoelde ik.

Ja, borstvoeding geven is lang geen pretje.
Hakuna Matata
Oh die hype/druk op borstvoeding.. verschrikkelijk!

Ik heb het zelf geprobeerd. Kleine dronk geweldig bij mij, voeding was goed en ik werd met de dag witter en witter. Kraamzorg bleef roepen: ja ik mag niet zeggen dat je moet stoppen met borstvoeding.
Uiteindelijk heeft de verloskundige ingegrepen.

Wat ben ik blij dat zij dat heeft gedaan! Ging daarna met sprongen vooruit
Marloesjuh51 schreef:
25-11-2019 19:10

Ik word er moe van O_o
Gek toch. Ik ken in mijn omgeving niemand die zijn kinderen niet vaccineert.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
NM1717 schreef:
25-11-2019 20:21
Oh die hype/druk op borstvoeding.. verschrikkelijk!

Ik heb het zelf geprobeerd. Kleine dronk geweldig bij mij, voeding was goed en ik werd met de dag witter en witter. Kraamzorg bleef roepen: ja ik mag niet zeggen dat je moet stoppen met borstvoeding.
Uiteindelijk heeft de verloskundige ingegrepen.

Wat ben ik blij dat zij dat heeft gedaan! Ging daarna met sprongen vooruit
Het is mij eigenlijk best meegevallen. Ik wilde het niet, heb dat ook meteen aangegeven bij verloskundige/kraamzorg, die vroegen hooguit even ‘oh, heb je daar een speciale reden voor?’. Mijn ‘ik wil het gewoon echt niet’, werd prima geaccepteerd. Na de bevalling (in het ziekenhuis), ook meteen even gemeld, en toen was het daar ook klaar. Niemand meer aangedrongen of iets.
Maar ik wilde het ook écht niet, en als ik iets niet wil, straal ik ook vrij duidelijk uit dat ik dat meen. Dus wellicht voelden ze ook allemaal aan dat het toch geen zin had.

De kraamzorg gaf wel aan dat ik de eerste in een jaar was bij haar die het niet eens geprobeerd had. Niet als negatief punt hoor, maar gewoon in een normaal gesprek. Dus het is inderdaad wel uitzonderlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven