Zwanger en overweldigd

25-11-2019 23:12 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers,
Net een zwangerschapstest gedaan, positief. Ik weet even niet wat ik moet doen of hoe ik dit moet aanpakken? Het voelt zo onwerkelijk. Vriend en ik waren niet heel actief aan get proberen. Ik was wel al 2 maanden gestopt met de pil, in de veronderstelling dat het nog wel eens minimaal een jaar zou kunnen duren. Ik ken gewoon zo veel mensen die met moeite en na jaren zwanger zijn geworden.
Ik ben wel blij, maar overweldigd. Wat nu?
Google zegt dat ik meteen een verloskundige kan bellen. Maar hoe kies je een verloskundige? Zijn er dingen waar ik op moet letten?
En wat zijn jullie ervaringen met caffeine tijdens de zwangerschap? Ik drink daar namelijk veels en veels te veel van. Alcohol kan ik met gemak van af blijven en roken doe ik niet.

Ervaringen? Tips? Vooral mbt het kiezen van een verloskundige. En moet ik nog specifieke vragen aan haar stellen?
Gefeliciteerd! Begin daar eens :-D
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Bedankt Enn! Groot gelijk heb je :-D
mma90 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 23:17
51.02% gewijzigd
cafeïne moet je matigen.
Gefeliciteerd!

Adem in, adem uit!

Cafeïne is niet handig om heel veel van binnen te krijgen, max 2 koppen koffie op een dag. Dat is wel handig om echt snel af te bouwen.

Verder, je kán direct een vk bellen, maar t is helemaal niet erg als je dat over 2/3 weken pas doet, wen eerst maar zelf een beetje aan het idee.

Om een vk te kiezen gewoon even websites bekijken en degene kiezen waar jij t beste gevoel bij hebt. Maar dat kun je ook prima pas over een week of twee doen, geen stress.

Nu eerst maar rustig wennen aan het idee, t is ook gewoon heftig, gelukkig heb je nog 9 maanden om je voor te bereiden, komt echt allemaal goed!
Bedankt Minik! Er raast inderdaad van alles door me heen.
Ik doe bijv. werk waarbij ik af en toe in contact kan komen met radioactieve bestraling. Het is minimaal, maar nu durf ik het ineens niet meer aan.
A.s. vrijdag heb ik ook bijv weer zoiets op de planning, en dan zou ik ineens op het werk vervanging voor dat taakje moeten regelen, en gaan mensen zich afvragen waar dat ineens vandaan komt.
Het scheelt dat ik niet onmiddellijk naar de verloskundige *moet*.
En vanaf wanneer doen ze een echo om te bevestigen dat er een hartje klopt? Of ga ik nu weer op zaken vooruit?
Het is nog zo onoverzichtelijk voor me allemaal.
Foliumzuur slikken?
En gefeliciteerd natuurlijk! :cheer:
Gefeliciteerd! Ik zou beginnen met het slikken van foliumzuur, kun je bij iedere drogist kopen. Omdat ik graag in het ziekenhuis wilde bevallen heb ik gekozen voor de verloskundigenpraktijk die in het ziekenhuis een praktijk heeft. Tijdens mijn bevalling daardoor een paar bekende gezichten en bekende omgeving dat voelde vertrouwd. Als je mee wilt doen met moeders voor moeders kun je je daar volgens mij ook al voor aanmelden.
Volgens mij is juist vroeg in je zwangerschap straling erg gevaarlijk, ik zou het melden aan je leidinggevende en vragen of hij/zij het nieuws nog voor zich wil houden. Kunnen jullie samen niet een smoesje bedenken als je het je collega's nog niet wilt vertellen?
jothaantje wijzigde dit bericht op 25-11-2019 23:38
Reden: Aanvulling
23.57% gewijzigd
Ik weet niet precies wat de gevaren zijn van werken met dergelijke straling tijdens de zwangerschap, Google dat even en als het inderdaad gevaarlijk is, wel direct je leidinggevende inlichten. Is natuurlijk niet zo fijn als dat direct moet, maar als zwangere moet je wel op een veilige manier werken. Je leidinggevende moet hier discreet mee omgaan maar het kan natuurlijk altijd dat collega’s vreemd opkijken. Maar ja, gezondheid van de baby gaat dan toch echt voor.

Echo’s verschillen een beetje per praktijk. Bij een eerste zwangerschap en geen ervaring met miskramen en dergelijke worden door je zorgverzekering in principe maar 2 echo’s vergoed: de termijnecho (ergens tussen 9 en 12 weken) en de 20 wekenecho. Verloskundigen voegen er soms een derde echo aan toe, de vitaliteitsecho (hartje checken, allereerste echo). Die doen ze rond de 7/8 weken omdat je het dan gewoon goed kunt zien. Maar t verschilt een beetje per praktijk, soms hebben ze met 6 weken al een echo, maar meestal is dat na een miskraam of bij bloedverlies ofzo.

De eerste afspraak bij de verloskundige (intake) heb je meestal ergens rond de 9 weken. Dus als alles helemaal normaal gaat, kom je in principe rond de 9 weken voor het eerst bij de vk en krijg je dan ergens ook de termijnecho.

Als jij met 6/7 weken zwangerschap een vk praktijk opbelt, zullen ze waarschijnlijk direct die intake en eerste echo voor je inplannen.

Als je overigens morgen zou bellen plannen ze hetzelfde voor je in, maar meer even voor t idee dat je echt niet meteen hoeft te bellen als je eerst wilt wennen. Voor de baby maakt het echt niet uit, die groeit als het goed is gewoon rustig verder.
Bedankt voor al jullie tips!!

Vanaf hoeveel weken vertelden jullie het aan mensen?
Ik hoor altijd 3 maanden, maar hoe ga ik dit in hemelsnaam 3 maanden voor me houden??
Wanneer jij het fijn vindt, daar zijn gelukkig geen regels voor.

Ik vertelde t zelf vrijwel direct aan mijn zus, van haar zwangerschappen wist ik het ook heel snel. Gewoon fijn om iemand te hebben om erover te praten en om vragen aan te stellen die al ervaring heeft.

Ouders en schoonouders deden wij na de eerste echo, bij de eerste was dat dus na 10 weken, daarna een miskraam gehad (die we achteraf wel verteld hebben maar op dat moment hadden we het nog niet verteld, dat was naar). En nu weer zwanger en kregen we met 7 weken een extra echo en hebben t toen aan ouders en schoonouders verteld. Verdere naaste familie ergens rond de 10-12 weken en met 12 weken uiteindelijk de rest van de wereld en werk enzo.

Maar als jij t bij wijze van morgen aan iedereen om je heen wilt vertellen, dan mag dat gewoon!

De hele 3 maanden ‘regel’ is er omdat tot 12 weken zwangerschap de kans op een miskraam nog het grootst is. En mensen t vaak niet fijn vinden om dat dan ook weer met veel mensen te moeten delen.
Gefeliciteerd!
mma90 schreef:
25-11-2019 23:26

Ik doe bijv. werk waarbij ik af en toe in contact kan komen met radioactieve bestraling. Het is minimaal, maar nu durf ik het ineens niet meer aan.
Niet meer doen lijkt mij tot je hierover gesproken hebt met iemand die jou kan vertellen of het kwaad kan. Jammer dan als anderen iets vermoeden, het gaat nu over de gezondheid van jullie baby.
mma90 schreef:
25-11-2019 23:45
Bedankt voor al jullie tips!!

Vanaf hoeveel weken vertelden jullie het aan mensen?
Ik hoor altijd 3 maanden, maar hoe ga ik dit in hemelsnaam 3 maanden voor me houden??
Wanneer jullie dat willen en op je werk waarschijnlijk dus sneller.

Wij hebben het al met 5-6 weken verteld omdat ik dan hondsziek word en het ziekenhuis in draai, maar anders zou ik het bij de meesten pas na 12 weken vertellen denk ik.
Minik schreef:
25-11-2019 23:34
Ik weet niet precies wat de gevaren zijn van werken met dergelijke straling tijdens de zwangerschap, Google dat even en als het inderdaad gevaarlijk is, wel direct je leidinggevende inlichten.
Ik zou dit niet van Google af laten hangen maar van een deskundige.
Gefeliciteerd!
Goede tips hierboven al allemaal, denk voor de rest eraan dat je geen rauwmelkse kazen, rauwe vis en bijv rauw vlees mag eten.
Dus geen medium/rare biefstuk meer, carpaccio, brie, filet americain ...

Was je al begonnen met foliumzuur trouwens?
Gefeliciteerd! Wat fijn dat het zo snel gelukt is.

Ik zou mbt de straling op je werk zeker een verloskundige informeren. Daarna direct je leidinggevende zodat die weet dat jij die taak niet meer op je kan nemen. En koffie zeker matigen, foliumzuur slikken en vooral lekker doorleven en genieten!
En geen kattenbak meer verschonen !
justagirly schreef:
26-11-2019 00:05
Gefeliciteerd!
Goede tips hierboven al allemaal, denk voor de rest eraan dat je geen rauwmelkse kazen, rauwe vis en bijv rauw vlees mag eten.
Dus geen medium/rare biefstuk meer, carpaccio, brie, filet americain ...

Was je al begonnen met foliumzuur trouwens?
Gewone brie uit de supermarkt mag gewoon. Op rauwmelkse kazen zit in de supermarkt een heel grote, niet te missen zwarte sticker .
Bij het kiezen van een verloskundige kan je rekening houden met de volgende dingen:

- sommige praktijken hebben zelf geen echo apparatuur, daarvoor moet je dan naar een andere praktijk of centrum. Dit betekent ook dat dan bijvoorbeeld de intake en eerste echo los van elkaar zijn. Goed om over na te denken of je dat wilt.

- kijk naar het pakket wat de praktijk aanbiedt: hoeveel echo’s doen ze en wat zou je willen, hoe open staan ze tegenover bijvoorbeeld bad bevallingen, etc.

- hoe groot is de praktijk. Wil je bij een kleine praktijk zodat je zeker weet dat je de verloskundige kent bij de bevalling, of bij een grotere met het risico dat je een aantal een enkele keer gezien hebt.

- en iets waar ik zelf naar gekeken heb. Ik wilde thuis bevallen en graag op de 1e verdieping. Daar heb ik mijn verloskundige op uitgezocht. Bij veel mag je alleen op de benedenverdieping bevallen en moet je een bed in de woonkamer hebben.

En verder heb ik gewoon gekeken of het verhaal op de website me aanspreekt.
snowy2 schreef:
26-11-2019 01:50
Gewone brie uit de supermarkt mag gewoon. Op rauwmelkse kazen zit in de supermarkt een heel grote, niet te missen zwarte sticker .
en harde rauwmelkse kaas mag ook. alleen de zachte niet.
Don't cry, buy a bag and move on.
Gefeliciteerd! Caffeine mag je wel een beetje, maar niet teveel. Dus een of twee koppen koffie kan wel. Maar dan niet ook nog cola drinken enzo.
Hier in de stad hadden de verloskundigen de wijken verdeeld, dus moest je naar de praktijk die jouw wijk bediende. (Ze moeten er soms snel kunnen zijn, vandaar.)
Maak een afspraak bij de bedrijfsarts, zo snel mogelijk, in verband met je contact met radioactiviteit.
Kan preventief en heb je recht op.

Enne: gefeliciteerd!!!! :jump:
daenerys79 schreef:
26-11-2019 06:56
en harde rauwmelkse kaas mag ook. alleen de zachte niet.
Dat ‘mag’ sinds een tijdje ook niet meer (zie website van het voedingscentrum). Helemaal geen rauwmelkse kaas dus.
snowy2 schreef:
26-11-2019 01:50
O.
Dat van die brie wist ik niet.
Heb ik ook weer wat geleerd :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven