Werk & Studie alle pijlers

De wet WAB

28-11-2019 16:33 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net bericht gehad dat door de wet WAB het een en ander gaat veranderen voor flexmedewerkers.
Zijn er meer mensen die al zijn ingelicht hierover en wat zijn jullie ideeen tot nu toe hierover?
Dit is al een hele tijd bekend :)
Ik vind het een goede.
Internagelaktisch
Prima. Gedoe met die min-Max contracten.
Schoolopdracht?
Ik ben van een 3 uren contract naar een 20 uren contract gegaan :) nice!
Hahaha, nee geen schoolopdracht.

Ik krijg er vanaf volgende maand zelf mee te maken en ben erg benieuwd wat het brengt. Ik werk via een 0 uren contract naar volle tevredenheid. Voor mij ideaal vandaar dat er voor mij niets hoeft te veranderen...
Wij moeten een heleboel mensen helaas laten gaan door de WAB. Mensen waar wij niet vanaf willen en die zelf ook blij zijn met de huidige situatie.

Ik sta achter het idee, maar de werkelijkheid is op dit moment minder.
Ladida1981 schreef:
28-11-2019 17:40
Wij moeten een heleboel mensen helaas laten gaan door de WAB. Mensen waar wij niet vanaf willen en die zelf ook blij zijn met de huidige situatie.

Ik sta achter het idee, maar de werkelijkheid is op dit moment minder.
Het moet niet hè, je mag gewoon oproepcontracten en min-Max contracten behouden. Zeker als mensen dat zelf ook willen.
Wat wil je precies weten?
DaantjeJesseSanne schreef:
28-11-2019 17:34
Hahaha, nee geen schoolopdracht.

Ik krijg er vanaf volgende maand zelf mee te maken en ben erg benieuwd wat het brengt. Ik werk via een 0 uren contract naar volle tevredenheid. Voor mij ideaal vandaar dat er voor mij niets hoeft te veranderen...
Na een jaar moet men je een vast werkaanbod aanbieden. Waarom stel je zo een algemene vraag wanneer je een gerichte casus hebt?
Lecourgette schreef:
28-11-2019 17:58
Na een jaar moet men je een vast werkaanbod aanbieden. Waarom stel je zo een algemene vraag wanneer je een gerichte casus hebt?
Maar mensen zijn dus niet verplicht deze aan te nemen; als ze blij zijn met een oproepcontract mag dat zo blijven. Je betaalt alleen als werkgever over deze contracten fors meer ww-premie.

Er is wel een kleine adder hoor. Daar gaan werkgevers nog wel gebruik van maken de komende maand.
Caramelfudge schreef:
28-11-2019 18:08
Maar mensen zijn dus niet verplicht deze aan te nemen; als ze blij zijn met een oproepcontract mag dat zo blijven. Je betaalt alleen als werkgever over deze contracten fors meer ww-premie.

Er is wel een kleine adder hoor. Daar gaan werkgevers nog wel gebruik van maken de komende maand.
Wat is de adder?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb al ea gelezen over hoe mijn werkgever dingen gaat veranderen (oa verplicht aannemen van diensten) En dat maakt het voor mij lastiger.
Waar staat dat je verplicht bent om een aanbod aan te nemen?
Men moet je een aanbod doen meer niet.
We zijn een polderland, dan doe een tegen aanbod...dat je het wil laten zoals het nu is of iets anders.
Case-je schreef:
28-11-2019 18:30
Wat is de adder?
Ze zijn vanaf 1 januari verplicht je het gemiddelde aantal uren aan te bieden wat je de afgelopen 12 maanden hebt gewerkt. Dus stel dat je gemiddeld 25 uur per week hebt gewerkt, is dat het aanbod dat ze je wettelijk moeten doen. In januari. In december mogen ze je nog rustig 10 uur vast aanbieden, dan hebben ze je namelijk een aanbod voor vaste uren gedaan.
En als je dan toch 25 uur blijft werken dan doe je een verzoek om je arbeidsomvang vast te stellen op 25. Ik zie die adder niet geloof ik.
En als je dan toch 25 uur blijft werken dan doe je een verzoek om je arbeidsomvang vast te stellen op 25. Ik zie die adder niet geloof ik.
Even gebruik maken van dit topic. Ik zit op dit moment in mijn tweede vaste contract. Zoals ik het begrijp, krijg ik op dit moment een vast contract na twee tijdelijke contracten. Dit contract loopt in 2020 af. Kan mijn werkgever me dan nog een derde contract geven? Op het moment dat ik het contract kreeg, gold namelijk nog de regel dat je na twee tijdelijke contracten een vast contract kreeg.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
28-11-2019 21:34
Even gebruik maken van dit topic. Ik zit op dit moment in mijn tweede vaste contract. Zoals ik het begrijp, krijg ik op dit moment een vast contract na twee tijdelijke contracten. Dit contract loopt in 2020 af. Kan mijn werkgever me dan nog een derde contract geven? Op het moment dat ik het contract kreeg, gold namelijk nog de regel dat je na twee tijdelijke contracten een vast contract kreeg.
Ja dat kan , het 3e contract start in 2020. Er geld geen overgangsrecht
Het 4de contract is pas vast. Je mag nu 3 tijdelijke contracten in max 24 maanden
sneeuwwitje80 schreef:
28-11-2019 22:04
Het 4de contract is pas vast. Je mag nu 3 tijdelijke contracten in max 24 maanden
Als ik mijn tweede contract afloopt, heb ik twee tijdelijke contracten van één jaar elk gehad. Mag er dan nog een derde tijdelijke contract achteraan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Caramelfudge schreef:
28-11-2019 19:43
Ze zijn vanaf 1 januari verplicht je het gemiddelde aantal uren aan te bieden wat je de afgelopen 12 maanden hebt gewerkt. Dus stel dat je gemiddeld 25 uur per week hebt gewerkt, is dat het aanbod dat ze je wettelijk moeten doen. In januari. In december mogen ze je nog rustig 10 uur vast aanbieden, dan hebben ze je namelijk een aanbod voor vaste uren gedaan.
Ah! Ja, dat is wel een adder. Dank voor je toelichting.
Belle73 schreef:
28-11-2019 22:44
Als ik mijn tweede contract afloopt, heb ik twee tijdelijke contracten van één jaar elk gehad. Mag er dan nog een derde tijdelijke contract achteraan?
Het is nu 3 contracten in 3 jaar bij de wet WAB. Ze mogen dus nog een keer verlengen
_Druifje_ schreef:
29-11-2019 08:00
Het is nu 3 contracten in 3 jaar bij de wet WAB. Ze mogen dus nog een keer verlengen
nee dat mogen ze niet.

het is inderdaad 3 contracten maar óók 2 jaar.

de werkgever heeft 2 jaarcontracten gegeven. dat is dus óf onbepaalde tijd óf eruit voor minimaal 6 maanden.

leuk detail: omdat de werkgever 2 jaar aan contracten heeft gegeven moet hij werknemer transitievergoeding betalen.

dit zijn de huidige regels. "straks" is er al na een dag recht op transitievergoeding. nu na 2 jaar. Dat is de reden waarom veel werkgevers contracten geven die samen 23 maanden zijn. dan hoeven ze geen transitievergoeding te betalen als het niet verlengd wordt.
En doooooor!
De nieuwe wab is weer 3 jaar ipv 2 jaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven