De wet WAB
donderdag 28 november 2019 om 17:34
donderdag 28 november 2019 om 17:48
Het moet niet hè, je mag gewoon oproepcontracten en min-Max contracten behouden. Zeker als mensen dat zelf ook willen.Ladida1981 schreef: ↑28-11-2019 17:40Wij moeten een heleboel mensen helaas laten gaan door de WAB. Mensen waar wij niet vanaf willen en die zelf ook blij zijn met de huidige situatie.
Ik sta achter het idee, maar de werkelijkheid is op dit moment minder.
donderdag 28 november 2019 om 17:58
Na een jaar moet men je een vast werkaanbod aanbieden. Waarom stel je zo een algemene vraag wanneer je een gerichte casus hebt?DaantjeJesseSanne schreef: ↑28-11-2019 17:34Hahaha, nee geen schoolopdracht.
Ik krijg er vanaf volgende maand zelf mee te maken en ben erg benieuwd wat het brengt. Ik werk via een 0 uren contract naar volle tevredenheid. Voor mij ideaal vandaar dat er voor mij niets hoeft te veranderen...
donderdag 28 november 2019 om 18:08
Maar mensen zijn dus niet verplicht deze aan te nemen; als ze blij zijn met een oproepcontract mag dat zo blijven. Je betaalt alleen als werkgever over deze contracten fors meer ww-premie.Lecourgette schreef: ↑28-11-2019 17:58Na een jaar moet men je een vast werkaanbod aanbieden. Waarom stel je zo een algemene vraag wanneer je een gerichte casus hebt?
Er is wel een kleine adder hoor. Daar gaan werkgevers nog wel gebruik van maken de komende maand.
donderdag 28 november 2019 om 18:30
Wat is de adder?Caramelfudge schreef: ↑28-11-2019 18:08Maar mensen zijn dus niet verplicht deze aan te nemen; als ze blij zijn met een oproepcontract mag dat zo blijven. Je betaalt alleen als werkgever over deze contracten fors meer ww-premie.
Er is wel een kleine adder hoor. Daar gaan werkgevers nog wel gebruik van maken de komende maand.
donderdag 28 november 2019 om 19:43
Ze zijn vanaf 1 januari verplicht je het gemiddelde aantal uren aan te bieden wat je de afgelopen 12 maanden hebt gewerkt. Dus stel dat je gemiddeld 25 uur per week hebt gewerkt, is dat het aanbod dat ze je wettelijk moeten doen. In januari. In december mogen ze je nog rustig 10 uur vast aanbieden, dan hebben ze je namelijk een aanbod voor vaste uren gedaan.
donderdag 28 november 2019 om 21:34
Even gebruik maken van dit topic. Ik zit op dit moment in mijn tweede vaste contract. Zoals ik het begrijp, krijg ik op dit moment een vast contract na twee tijdelijke contracten. Dit contract loopt in 2020 af. Kan mijn werkgever me dan nog een derde contract geven? Op het moment dat ik het contract kreeg, gold namelijk nog de regel dat je na twee tijdelijke contracten een vast contract kreeg.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 28 november 2019 om 21:39
Ja dat kan , het 3e contract start in 2020. Er geld geen overgangsrechtBelle73 schreef: ↑28-11-2019 21:34Even gebruik maken van dit topic. Ik zit op dit moment in mijn tweede vaste contract. Zoals ik het begrijp, krijg ik op dit moment een vast contract na twee tijdelijke contracten. Dit contract loopt in 2020 af. Kan mijn werkgever me dan nog een derde contract geven? Op het moment dat ik het contract kreeg, gold namelijk nog de regel dat je na twee tijdelijke contracten een vast contract kreeg.
donderdag 28 november 2019 om 22:44
Als ik mijn tweede contract afloopt, heb ik twee tijdelijke contracten van één jaar elk gehad. Mag er dan nog een derde tijdelijke contract achteraan?sneeuwwitje80 schreef: ↑28-11-2019 22:04Het 4de contract is pas vast. Je mag nu 3 tijdelijke contracten in max 24 maanden
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 29 november 2019 om 07:43
Ah! Ja, dat is wel een adder. Dank voor je toelichting.Caramelfudge schreef: ↑28-11-2019 19:43Ze zijn vanaf 1 januari verplicht je het gemiddelde aantal uren aan te bieden wat je de afgelopen 12 maanden hebt gewerkt. Dus stel dat je gemiddeld 25 uur per week hebt gewerkt, is dat het aanbod dat ze je wettelijk moeten doen. In januari. In december mogen ze je nog rustig 10 uur vast aanbieden, dan hebben ze je namelijk een aanbod voor vaste uren gedaan.
vrijdag 29 november 2019 om 08:00
vrijdag 29 november 2019 om 08:22
nee dat mogen ze niet.
het is inderdaad 3 contracten maar óók 2 jaar.
de werkgever heeft 2 jaarcontracten gegeven. dat is dus óf onbepaalde tijd óf eruit voor minimaal 6 maanden.
leuk detail: omdat de werkgever 2 jaar aan contracten heeft gegeven moet hij werknemer transitievergoeding betalen.
dit zijn de huidige regels. "straks" is er al na een dag recht op transitievergoeding. nu na 2 jaar. Dat is de reden waarom veel werkgevers contracten geven die samen 23 maanden zijn. dan hoeven ze geen transitievergoeding te betalen als het niet verlengd wordt.
En doooooor!
vrijdag 29 november 2019 om 09:19