Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 22:53
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben nog steeds van mening dat volledig grijs op je veertigste helemaal niet zo vaak voorkomt als dat o.a. jij wil doen geloven. Als dat zo was zou je er bijvoorbeeld ook veel vaker over lezen in bladen als Viva en zou elk modeblad elk jaar wel een keer een artikel met "zo blijf je stijlvol grijs" of zoiets publiceren, als dertigers en veertigers zo massaal grijs zouden zijn.jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 22:48Maar dat is het punt dus: grijs is wel een taboe bij vrouwen onder de zeg 60, 70 jaar. Zie dit topic.
Het is dus volgens mij geen taboe, het komt simpelweg niet zo vaak voor en omdat het niet zo vaak voorkomt is het best bijzonder dat vrouwen er vrijwillig voor kiezen. Ik vraag me bijvoorbeeld nog steeds af waarom jij zo graag grijs wil zijn terwijl je pas 40 bent.
Ik vind dat net zoiets als wanneer je een man zou zijn en je op je 25e maar alvast kaal scheert omdat je inhammen een klein beetje groter zijn geworden, daarvan zou ik ook denken "huh? maar waarom? is toch nog lang niet nodig?"
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 22:56
jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 22:48Maar dat is het punt dus: grijs is wel een taboe bij vrouwen onder de zeg 60, 70 jaar. Zie dit topic.
Dan doorbreek je dat toch? Zijn we nou geëmancipeerd of niet?
Iedereen zegt tegen mij altijd: ja, maar als ik jouw kleur had... Het punt is alleen dat ze al zo lang verven dat ze niet eens wéten welke kleur ze eigenlijk hebben. Voor hetzelfde is hun grijs geen grijs. Of nog veel mooier dan het mijne.
Vergelijk het met botox. Je houdt een jeugdig velletje maar als je ermee stopt komen alle afgelopen jaren er patsboem in één keer bij, de huidveroudering gaat gewoon door.
Iemand die nooit heeft geverfd, die wordt geleidelijk grijs. Iemand die doorverft totdat ze 80 is, ja, die heeft nou eenmaal die landingsbaan. De verf houdt het grijsproces niet tegen, net zoals botox de huidveroudering niet tegengaat.
De enige vraag is; wanneer stop je ermee? En dat punt zal voor iedereen anders liggen. Ik was grijs vanaf 16, dus ik heb al dertig jaar verfwerk erop zitten. Iemand die tot haar veertigste geen enkele grijze haar kan ontdekken begint er dan pas mee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 22:56
een knipbeurt kost toch hetzelfde? ik weet dat black hair duur is als je het wilt laten relaxen enzo maar ik vind een kroes zoveel mooierfashionvictim schreef: ↑01-12-2019 22:55Zelfs als ik alleen knip kost het me een kapitaal, da's nu eenmaal je lot als je geen Europees haar hebt. Net als dat je vrijwel nooit een goede kapper vindt.
zondag 1 december 2019 om 22:58
minnimouse schreef: ↑01-12-2019 22:23Volgens mij probeert zij alleen te zeggen dat haar van verven niet altijd mooier wordt. Haar dat helemaal dood is van het blonderen ziet er vaak niet uit. Dan kun je beter grijs en gezond haar hebben ja.
Mijn moeder is 60 en die verft het ook nog (bruin). Zij heeft dik haar, dus je kijkt niet direct op haar hoofdhuid. Vind het bij haar erg mooi.
Nee, zij zegt dat vrouwen tussen de 50 en 60 hun haar niet moeten verven.
Ik denk dat iedereen het lekker zelf maar moet weten. Ik zou op mijn 40e niet grijs willen zijn, maar ik ken vrouwen die dat wel zijn. Ik ken ook vrouwen die op hun 70e nog steeds hun haar verven. Ik vind het allemaal best, doe waar je jezelf lekker bij voelt.
zondag 1 december 2019 om 23:00
Nee hoor. Ik was een tijdje terug bij een kapsalon, speciaal nog op de prijslijst gekeken. Stond er knippen halflang haar v.a. 35 euro. Ik denk, mooi, dat heb ik, halflang, dus doen we. Is ie klaar, zegt ie "dat is dan 102,50 alsjeblieft".
Nee, want ik had geen lang haar maar wel veel, en hij had er ook een masker ingedaan tijdens het wassen want tja, droog he, en ik had gevraagd het niet nat te knippen maar droog dus hij had ook de warmtelamp moeten aan doen....
Ik heb er maar geen gedoe van gemaakt en maar gewoon betaald. Story of my life.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 23:01
nou dat is gewoon oplichting. raarfashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:00Nee hoor. Ik was een tijdje terug bij een kapsalon, speciaal nog op de prijslijst gekeken. Stond er knippen halflang haar v.a. 35 euro. Ik denk, mooi, dat heb ik, halflang, dus doen we. Is ie klaar, zegt ie "dat is dan 102,50 alsjeblieft".
Nee, want ik had geen lang haar maar wel veel, en hij had er ook een masker ingedaan tijdens het wassen want tja, droog he, en ik had gevraagd het niet nat te knippen maar droog dus hij had ook de warmtelamp moeten aan doen....
zondag 1 december 2019 om 23:03
zondag 1 december 2019 om 23:04
Het heeft niet altijd te maken met grijs willen zijn. Maar als je haar begint uit te vallen, je haar lelijk en droog wordt van het vele verven, je geen zin meer hebt in iedere 3 weken (of eerder) de uitgroei bijwerken, dan zit er niet veel anders op. En tja, ik ben nu toch ook al 42 nu dus ook niet piepjong.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 01-12-2019 23:09
0.53% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 23:06
Ja precies dit dus.fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 22:44Ik heb dezelfde ervaring als Positivevibes en ervaar grijs helemaal niet als taboe. Ik ken en zie regelmatig grijze vrouwen. Ze zijn alleen geen veertigers, maar zestigers en ouder.
En ik ben zelf overigens ook niet van plan te gaan verven. Ben daar te lui (en te krenterig) voor. Bij mijn moeder werd de kleur steeds wat zachter, best mooi. En ik vind langzaam grijs worden iig veel mooier dan zo'n skunkline met geverfd haar.
Wie weet verander ik tzt van mening hoor maar ik heb echt niks tegen grijs.
positivevibes wijzigde dit bericht op 01-12-2019 23:07
7.68% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 23:07
en doe je dat dan bij een black hair kapper?fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:03Nee, ik moet voor verven ook altijd het dubbele betalen want naar het schijnt heb ik twee keer zoveel haar als vrouwen met Europees haar. Het klopt ook altijd wel dat ze soms wel 3 keer verf bij moeten gaan maken.
zondag 1 december 2019 om 23:08
Wat denk je dat ik aan het doen ben?Ceylon schreef: ↑01-12-2019 22:56Dan doorbreek je dat toch? Zijn we nou geëmancipeerd of niet?
Iedereen zegt tegen mij altijd: ja, maar als ik jouw kleur had... Het punt is alleen dat ze al zo lang verven dat ze niet eens wéten welke kleur ze eigenlijk hebben. Voor hetzelfde is hun grijs geen grijs. Of nog veel mooier dan het mijne.
Dat laatste geldt ook zeker voor mij: ik weet niet hoe grijs ik ben en hoe het grijs eruit ziet. Verf het al te lang.
zondag 1 december 2019 om 23:09
Maar ga je dan naar een kapper of verf je zelf? En heb je geen highlights en lowlights dan? Daarmee krijg je toch niet echt een uitgroei?jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 23:04Het heeft niet altijd te maken met graag grijs willen zijn. Maar als je haar begint uit te vallen, je haar lelijk en droog wordt van het vele verven, je geen zin meer hebt in iedere 3 weken (of eerder) de uitgroei bijwerken, dan zit er niet veel anders op. En tja, ik ben nu toch ook al 42 nu dus ook niet piepjong.
Ik vind 42 wel nog jong om al grijs door het leven te gaan.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 23:12
Nee, black hair kappers vertrouw ik niet zo met verven, of überhaupt met mijn haar. Maar ik bedenk me nu dat ik dat best wel weer eens kan proberen, de afgelopen jaren is het natuurlijk een stuk meer mainstream geworden.
Ik heb nu een kapper die me de laatste twee keer redelijk is bevallen, dat is een Syrische kapper. Daarvoor ging ik altijd gewoon naar gewone Europese kappers, zeg maar.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 december 2019 om 23:13
-Simone- schreef: ↑01-12-2019 22:58Nee, zij zegt dat vrouwen tussen de 50 en 60 hun haar niet moeten verven.
Ik denk dat iedereen het lekker zelf maar moet weten. Ik zou op mijn 40e niet grijs willen zijn, maar ik ken vrouwen die dat wel zijn. Ik ken ook vrouwen die op hun 70e nog steeds hun haar verven. Ik vind het allemaal best, doe waar je jezelf lekker bij voelt.
Nee, ik zeg dat de meesten er beter mee zouden stoppen.
Kijk eens goed om je heen als je in de supermarkt rondloopt. Of op een terrasje zit. De thuisverfsters haal je er zo tussenuit. De meeste vrouwen tussen de 50 en de 60 hebben een slecht verzorgd kapsel dat ze zelf verven en meestal hebben ze de verf gestapeld, waardoor het haar meestal ook nog eens niet goed in model blijft zitten. Mijn haar begon te krullen toen de verf eruit was. Was volgens de kapper heel normaal, want al die verf maakte mijn haar natuurlijk ook gewoon zwaarder.
Er zijn ook genoeg vrouwen die het door de kapper laten verven. Als die zijn/haar vak een beetje verstaat kan het heel lang heel mooi blijven. Maar een vriendin van mijn moeder verft het zelf nagenoeg zwart (sorry, maar het ziet er niet uit) en mijn schoonmoeder blondeert (laat ze de buurvrouw doen, en dat ziet er ook niet uit).
Ik heb mijn verf-tijd wel gehad. Ik was helemaal klaar met die eeuwige ammonialucht en de uitgroei na twee dagen. Maar ik snap heel goed dat je, als je pas grijs wordt ná je veertigste, je er gewoon heel anders naar kijkt. Maar als je verft, doe het dan in elk geval goed.
Maar ik ben sowieso een ijdeltuit, vind stiekem ook dat lippenstift en wat mascara de meeste vrouwen ook mooier maakt. Is ook niet iedereen met me eens.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 23:14
Ik ga niet iedere 3 weken naar de kapper nee, daar heb ik het geld en de tijd niet voor over. Dus doe ik het zelf, wel met goede kappersverf. Inmiddels met het resultaat nooit echt tevreden. En ik vraag me steeds vaker af: voor wie doe ik dit eigenlijk. Moedertje natuur heeft blijkbaar bepaald dat ik (en mijn familieleden) vroeg grijs worden, so be it.
zondag 1 december 2019 om 23:14
ik ging jarenlang naar een Antilliaan maar die ging doodfashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:12Nee, black hair kappers vertrouw ik niet zo met verven, of überhaupt met mijn haar. Maar ik bedenk me nu dat ik dat best wel weer eens kan proberen, de afgelopen jaren is het natuurlijk een stuk meer mainstream geworden.
Ik heb nu een kapper die me de laatste twee keer redelijk is bevallen, dat is een Syrische kapper. Daarvoor ging ik altijd gewoon naar gewone Europese kappers, zeg maar.
zondag 1 december 2019 om 23:15
Gewoon uit nieuwsgierigheid: ga je dan ook nooit meer naar die Kapper? Ik vind het een belachelijk prijsverschil.fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:00Nee hoor. Ik was een tijdje terug bij een kapsalon, speciaal nog op de prijslijst gekeken. Stond er knippen halflang haar v.a. 35 euro. Ik denk, mooi, dat heb ik, halflang, dus doen we. Is ie klaar, zegt ie "dat is dan 102,50 alsjeblieft".
Cum non tum age
zondag 1 december 2019 om 23:17
Wat zit je dan te zeuren dat ánderen het zo taboe vinden? Kennelijk vind/vond jij het vooral zelf een groot ding en moet je eraan wennen.jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 23:08Wat denk je dat ik aan het doen ben?Voor mij geen haarverf meer ook al ben ik pas 42. Maar natuurlijk is een taboe doorbreken geen reden om dit door te zetten. De gezondheid van mijn haar wel.
Dat laatste geldt ook zeker voor mij: ik weet niet hoe grijs ik ben en hoe het grijs eruit ziet. Verf het al te lang.
Ik heb al zo'n 18 jaar mijn haar niet meer geverfd dus ik weet precies wat mijn kleur is en ik ga ook vanzelf wel merken dat ik grijs word. Voor mij geen issue of taboe verder.
Dat ligt bij jouzelf. En prima natuurlijk dat je eraan moet wennen, snap ik best, maar beetje gek om dat zo te projecteren.
zondag 1 december 2019 om 23:20
Vind ik ook maar mijn luiheid wint het met regelmaat van mijn ijdelheid
Daarom zie ik dat verven ook niet zitten. Ik weet nu al dat ik er niet op maandelijkse basis zin, tijd, energie en geld voor over heb en je kan het beter niet dan slecht doen.
zondag 1 december 2019 om 23:21
zondag 1 december 2019 om 23:22
Nouuuu, ligt er een beetje aan hoe grijs je bent. Voor de goede orde: Zo grijs ben ik niet en erg weinig veertigers wel, maar kan me goed voorstellen dat als je er zo uit ziet na 2 weken je echt niet meer iedere maand 100+ euro naar de kapper brengt!fashionvictim schreef: ↑01-12-2019 23:09En heb je geen highlights en lowlights dan? Daarmee krijg je toch niet echt een uitgroei?