Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
woensdag 4 december 2019 om 13:21
Bijzondere conclusie. Ja, ik zie er jonger uit dan 52. En dat komt vooral omdat ik amper rimpels heb. Maar ik ben écht niet gefixeerd op uiterlijk. Vind naar de kapper gaan een feestje. Dat het aardig wat kost neem ik op de koop toe. Maar ik doe niet aan fillers of botox, maar veroordeel de mensen die dat wél doen niet.jongengrijs schreef: ↑04-12-2019 12:50Nou, ik ben blij dat ik niet bang (meer) ben om mijn grijze haren te laten zien en er daardoor wellicht ouder uit ga zien. Zo gefixeerd als velen vrouwen op uiterlijk zijn en er vooral jonger uit moeten zien, want stel je voor dat je er ouder uit gaat zien. Ik ben oprecht blij dat ik dat voor mezelf los kan laten want het voelt echt als een enorme bevrijding.
woensdag 4 december 2019 om 13:21
Een kennis van mij is begin 70, maar je zou er met gemak 20 jaar vanaf trekken. Ze gebruikt fillers e.d. en verft haar haar, maar het past bij haar.nerdopviva schreef: ↑04-12-2019 13:16Eens. Ik zie er (volgens mij) gewoon uit naar mijn leeftijd, inclusief wat grijze haren, wat rimpels en een vetrolletje. Ik hoef er ook helemaal niet jonger uit te zien. Ik zag pas een vrouw op tv, vol bruin haar en ze zei dat ze 83 was. Vond ik toch wat gek.
Cum non tum age
woensdag 4 december 2019 om 13:27
Dit geldt voor mij ook. Ik hoef er ook helemaal niet jonger uit te zien, integendeel. Ik ben trots op mezelf en de levensfase waarin ik zit, dus ik wil er ook zo uit zien. En net wat je zegt, daar hoort wat veertigers-vet, af en toe een grijze haar en een hoofd wat 's ochtends wat minder snel dan vroeger op "ik ben wakker" staat, bij.nerdopviva schreef: ↑04-12-2019 13:16Eens. Ik zie er (volgens mij) gewoon uit naar mijn leeftijd, inclusief wat grijze haren, wat rimpels en een vetrolletje. Ik hoef er ook helemaal niet jonger uit te zien.
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom er steeds gesneerd moet worden dat vrouwen die er niet ouder uit willen zien dan ze zijn allerlei tekortkomingen in hun karakter zouden hebben. Omgekeerd wordt er zeker niet zo op de vrouw gespeeld.
Am Yisrael Chai!
woensdag 4 december 2019 om 13:33
ik heb nu soms al weleens dat als ik onverwacht ineens een glimp van mezelf opvang dat ik even moet schakelen en schrik omdat me dan opvalt hoe erg ik tegenwoordig op mijn moeder lijk. Mijn moeder is jong overleden dus dat klopt niet met mijn zelfbeeld, mijn moeder is natuurlijk mijn moeder, dus veeeeeeel ouder dan ik in mijn beleving, maar inmiddels ben ik gewoon van de leeftijd die zij in haar laatste jaren was en dat zie je heel duidelijk in de spiegel. Dus soms schrik ik me dood van mezelf.noa schreef: ↑04-12-2019 13:12Ik hoef er niet jonger uit te zien, maar wil wel n uiterlijk waar ik me ok bij voel en ik zou me niet fijn voelen met grijs haar. Ook niet met bruin bijv. Heb het jaren geleden eens bruin laten verven en schrok iedere keer wanneer ik in n spiegel keek. Het past gewoon niet bij me.
Maar als ik me bedenk dat ik in zo'n glimp dan ineens grijs zou zijn dan zou ik waarschijnlijk aan de beademing moeten van schrik
Am Yisrael Chai!
woensdag 4 december 2019 om 13:49
En als iemand het leuk vind om er wel jonger uit zien, is daar ook niets mis mee.
Er zit nog een behoorlijk prima gezond gat tussen aandacht hebben aan je uiterlijk en je graag met allerlei toeters en bellen optuigen, of werkelijk obsessief bezig zijn met je uiterlijk en over het randje kieperen met teveel van het goede.
Het gaat er toch vooral om dat je op je eigen manier lekker in je vel zit?
En wat je daarvoor wel of niet voor uit de kast wil halen is aan de persoon zelf.
Voor mij zou het helemaal niet bevrijdend werken als ik mijn opdirk ritueel laat varen.
Zonder lippenstift bv . voel ik mij kaal, en met voel ik mij een stuk mooier.
Ik vind het een uitvinding, een kleurig stickje voor een tientje die binnen 5 seconde het verschil maakt tussen, hmmm, of ja leuker!
Er zit nog een behoorlijk prima gezond gat tussen aandacht hebben aan je uiterlijk en je graag met allerlei toeters en bellen optuigen, of werkelijk obsessief bezig zijn met je uiterlijk en over het randje kieperen met teveel van het goede.
Het gaat er toch vooral om dat je op je eigen manier lekker in je vel zit?
En wat je daarvoor wel of niet voor uit de kast wil halen is aan de persoon zelf.
Voor mij zou het helemaal niet bevrijdend werken als ik mijn opdirk ritueel laat varen.
Zonder lippenstift bv . voel ik mij kaal, en met voel ik mij een stuk mooier.
Ik vind het een uitvinding, een kleurig stickje voor een tientje die binnen 5 seconde het verschil maakt tussen, hmmm, of ja leuker!
woensdag 4 december 2019 om 14:29
woensdag 4 december 2019 om 14:30
Mijn moeder, nu 95, heb ik niet anders dan grijs (bewust) gekend. En ook al ben ik niet grijs toch ga ik steeds meer op haar lijkenfashionvictim schreef: ↑04-12-2019 13:33ik heb nu soms al weleens dat als ik onverwacht ineens een glimp van mezelf opvang dat ik even moet schakelen en schrik omdat me dan opvalt hoe erg ik tegenwoordig op mijn moeder lijk. Mijn moeder is jong overleden dus dat klopt niet met mijn zelfbeeld, mijn moeder is natuurlijk mijn moeder, dus veeeeeeel ouder dan ik in mijn beleving, maar inmiddels ben ik gewoon van de leeftijd die zij in haar laatste jaren was en dat zie je heel duidelijk in de spiegel. Dus soms schrik ik me dood van mezelf.
Maar als ik me bedenk dat ik in zo'n glimp dan ineens grijs zou zijn dan zou ik waarschijnlijk aan de beademing moeten van schrik. Mijn oma was grijs, ik niet! (en zelfs mijn moeder is ook nooit grijs geweest, dus die heb ik ook niet grijs gekend.)
woensdag 4 december 2019 om 14:43
Ik schreef daarom ook: veel vrouwen, of velen maar dat was de schuld van mijn telefoon. Ik schreef niet alle vrouwen, of viva pimpelmees. Ik schreef ook niet dat er iets mis mee is, alleen dat ik blij ben dat ik het zelf los heb kunnen laten. Dat voelt bevrijdend.vivapimpelmees schreef: ↑04-12-2019 13:21Bijzondere conclusie. Ja, ik zie er jonger uit dan 52. En dat komt vooral omdat ik amper rimpels heb. Maar ik ben écht niet gefixeerd op uiterlijk. Vind naar de kapper gaan een feestje. Dat het aardig wat kost neem ik op de koop toe. Maar ik doe niet aan fillers of botox, maar veroordeel de mensen die dat wél doen niet.
woensdag 4 december 2019 om 15:10
Sja, dat is een mening en het leest echt als vooral hardnekkig vast blijven houden aan die mening. En dat mag, natuurlijksimbalabimba schreef: ↑03-12-2019 20:03Ik vind t werkelijk kolder van de bovenste plank om van alle vd geposte vrouwen te zeggen dat ze geen levenslustige uitstraling hebben.
Nee ook deze niet natuurlijk https://www.google.nl/search?q=jonge+vr ... NKYjlUN3_M
Edit: ikdacht dat ikbij 1 zou uitkomen. K zoek nog ff hoe ik haar hier post.
Blondie niet schrikken, ze heeft nog sproeten ook.
Ik wil dr tanden.
Ik ben er vanmiddag in de stad eens op gaan letten en zag echt heel veel mensen met grijs haar. Jeetje
Later is nu
woensdag 4 december 2019 om 15:13
fashionvictim schreef: ↑03-12-2019 20:35Levenslustig is misschien niet het juiste woord, maar het ziet er gewoon niet fris uit. Het ziet er oud uit en we associeren met zijn allen nu eenmaal oud niet met sportief, levenslustig, levendig, gezond, vruchtbaar, en dat soort begrippen. Oud is gewoon... ja, oud.
En begrijp me niet verkeerd, ik hoop erg oud te worden. Maar dat is het punt: te worden. Ik heb nog een peutertje, ben net uit de luiers en mijn jongste gaat nog niet eens naar school. Ik moet nog meer dan 20 jaar werken en ik ga nota bene binnenkort met een opleiding beginnen. Nou, dan wil ik er zelf in ieder geval niet uitzien als iemand die met pensioen is.
Sorry FV, maar dat is dus vooral een mening hoor. Ik ken genoeg levenslustige ouderen en dan heb ik het over 70+
EN nee, die zijn niet meer vruchtbaar. Dat is het énige van je rijtje dat sowieso waar is. Ik zag vandaag dus véél grijze mensen, en die zagen er bijna allemaal levenslustig uit. Een aantal sportief ook nog, maar vooral heel blij en tevreden. Nou was ik ook wel op een hele leuke plek, maar toch.
En dat grijs haar voor iedereen per definitie ook oud uitstraalt, is ook jouw mening die zeker niet door iedereen gedeeld wordt. Wel een aantal, maar ik kijk toch echt verder dan alleen het haar.
Later is nu
woensdag 4 december 2019 om 15:13
Doe toch normaal.fashionvictim schreef: ↑29-11-2019 21:25Maar grijs haar staat alleen hip en fris als het gezicht eronder jong en de huid fris is. Bij vrouwen boven de 40 staat het gewoon oud. Het maakt echt direct tientallen jaren ouder, vooral omdat we met zijn allen niet meer gewend zijn aan grijs haar. Grijs haar is voor zestigers, zeventigers en tachtigplussers. Alles daaronder verft, dus zodra je een beetje rimpels en een niet meer zo jeugdige huid hebt en ook nog eens natuurlijk grijs haar, denkt iedereen echt dat je ver in de zestig bent.
Een vriendin van mij heeft haar haar ook uit laten groeien en gaat al jaren volledig grijs door het leven maar die wordt ook door elk kind dat ze tegenkomt "oma" genoemd en ziet er echt veel ouder uit dan toen ze nog verfde. Terwijl het haar wel echt mooi staat, hoor.
woensdag 4 december 2019 om 15:15
fashionvictim schreef: ↑03-12-2019 20:55En ter vergelijk:
Al deze vrouwen komen uit 1966 en zijn dus 54 ( en over de grijze staat zelfs op sommige sites dat ze 49 is. Maar dat was ze in 2015 ook al, dus ik ga er vanuit dat ze 54 is).
en deze laatste is zelfs uit 64, dus nog 2 jaar ouder:
![]()
Ik vind juist bij die donkerharige vrouwen de rimpels erg opvallen, maar dat zul jij anders zien.
Later is nu
woensdag 4 december 2019 om 15:16
Hoe kom je daar nou toch bij dan?fashionvictim schreef: ↑29-11-2019 21:51Ja, tuurlijk, we zien eigenlijk nooit meer grijze vrouwen, pas als ze echt heel oud zijn dan kan het ineens weer. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat Helen Mirren er zo goed uit ziet en "stijlvol oud" is maar die vrouw is eigenlijk natuurlijk echt bejaard en zelfs zij verft nog steeds blond ipv dat ze naturel grijs is. En alles jonger dan dat zij is is helemaal nooit grijs, kijk naar vrouwen als Linda de Mol en Madonna en noem al die vrouwen die ver in de vijftig of zelfs al 60 zijn maar op, allemaal hebben ze nog kapsels en vooral een kleur die bij veel jongere vrouwen hoort. Daardoor associeren we grijs niet meer met 40 en 50+ maar echt pas bij mensen van rond de 70 en ouder.
Ik snapte ook pas toen ik mijn eerste grijze haren begon te krijgen waarom oudere bekende vrouwen ook zo'n fan zijn van Brazilian waxes. Ik had het me eerder nooit gerealiseerd maar schaamhaar wordt op den duur natuurlijk ook grijs en ook dat past niet bij het zorgvuldig gecultiveerde en getrainde en plastisch chirurgisch verbeterde "jonge" lichaam.
woensdag 4 december 2019 om 15:20
Dreamer schreef: ↑04-12-2019 15:13Sorry FV, maar dat is dus vooral een mening hoor. Ik ken genoeg levenslustige ouderen en dan heb ik het over 70+
EN nee, die zijn niet meer vruchtbaar. Dat is het énige van je rijtje dat sowieso waar is. Ik zag vandaag dus véél grijze mensen, en die zagen er bijna allemaal levenslustig uit. Een aantal sportief ook nog, maar vooral heel blij en tevreden. Nou was ik ook wel op een hele leuke plek, maar toch.
En dat grijs haar voor iedereen per definitie ook oud uitstraalt, is ook jouw mening die zeker niet door iedereen gedeeld wordt. Wel een aantal, maar ik kijk toch echt verder dan alleen het haar.
Niet meer vruchtbaar zijn vind ik sowieso een vreemde maatstaf. Gemiddeld hebben vrouwen hun laatste menstruatie op hun 51e, dan ben je dus niet meer vruchtbaar. Dan ben je toch nog niet oud?
woensdag 4 december 2019 om 15:23
herfstappeltaart schreef: ↑04-12-2019 15:22Ik vind Ipie (Koefnoen) wel een heerlijk voorbeeld van een "lekker kek geverfd koppie"![]()
![]()
![]()
(grapje he dames met haarverf!)
woensdag 4 december 2019 om 15:25
Ipie lijkt op mijn schoonzus. Vindt schoonzus zelf ookherfstappeltaart schreef: ↑04-12-2019 15:22Ik vind Ipie (Koefnoen) wel een heerlijk voorbeeld van een "lekker kek geverfd koppie"![]()
![]()
![]()
(grapje he dames met haarverf!)
woensdag 4 december 2019 om 15:25
Alleen als je grijs bent, uiteraard.nerdopviva schreef: ↑04-12-2019 15:20Niet meer vruchtbaar zijn vind ik sowieso een vreemde maatstaf. Gemiddeld hebben vrouwen hun laatste menstruatie op hun 51e, dan ben je dus niet meer vruchtbaar. Dan ben je toch nog niet oud?
Maar goed, ik menstrueer nog met 52 dus nu ben ik wel in de war.
Later is nu