Geschrokken hond

06-12-2019 23:26 99 berichten
We hebben een grote speelse hond van 1 jaar. Dol op kinderen en nog nooit een vorm van agressie laten zien. Onze eigen kinderen kunnen alles met hem doen en ook vriendjes en vriendinnetjes worden met veel plezier binnengehaald.

Nu heeft er zich een maand geleden een incident voor gedaan. Vrienden hebben een kindje van 2 met vermoeden autisme. We merkte al een tijdje dat hind omgang met dit kindje lastig vond en toen zij langs kwamen hebben we de hond in de bench gedaan (plek waar hij zelf ook regelmatig gaat liggen) dit omdat ouders niet echt op het kindje letten en ik ivm de visite die er was ook niet continue de hond in de gaten kon houden.
Kindje heeft bij weg gaan een gigantische klap op de bench gegeven waardoor de hond vreselijk schrok en meteen uithaalde. Doordat hij in de bench zat heeft hij dit kindje niet gepakt maar kon dus ook geen kant op. Op dat moment was een nichtje in de buurt. Toen de visite weg was en hond weer los liep begon hij naar haar te grommen. Hebben hem toen meteen weer met haar oefeningen gedaan waarna ze de rest van de avond gewoon weer hebben liggen spelen en knuffelen en er niks meer aan de hand was.

Uit voorzorg spreken we nu met vrienden bij hun thuis af. Hond werd al zenuwachtig van het kleine mannetje en ik wil het risico na de klap op de bench niet lopen dat hij hem iets doet.

Nu kwam nichtje vandaag langs. Hond super en enthousiast totdat hij door kreeg wie het was en onrustig heen en weer ging lopen. Ineens naar haar hand hapte en begon te grommen.

In de afgelopen weken zijn er heel veel kinderen over de vloer geweest, bij allemaal is hij nog net zo gezellig en relaxt als voorheen dus het heeft echt met dit incident te maken.

Meteen weer met nichtje blijven oefenen, iets lekkers geven, aaien en dat gaat goed. Maar steeds als ze even uit zicht is en weer terug komt is hij op zijn hoedde en lijkt het weer opnieuw te beginnen. Hij gaat trillen en dan grommen dus echt een reactie vanuit angst.

Echt heel vervelend dat dit is gebeurd en neem het mezelf ook kwalijk dat dit heeft kunnen gebeuren toen hij op zijn veilige plek op deze wijze benaderd is en geen kant op kan. Boos dat ouders dit hebben laten gebeuren maar vooral verdrietig dat de hond waar geen kwaad in zat zich nu genoodzaakt voelt van zich af te "bijten".

Wie heeft er tips, wat kunnen we doen om.dit te doorbreken?
Oemayra schreef:
07-12-2019 02:03
Ik begrijp echt wel dat je op een verjaardag met een huis vol bezoek en kinderen niet alles in de gaten kunt houden. Goed dat je de ouders hebt aangesproken, om de kinderen weg te houden van je hond, maar helaas werkt dat vaak niet. Vandaar mijn opmerking om de hond op een plek te zetten waar hij onbereikbaar is voor het kindje. Ik zet bij een huis vol bezoek, mijn honden liever apart om dit soort dingen te voorkomen.
De plek was in principe onbereikbaar voor kinderen. Voor Aagje kinderen en ordes duidelijk behalve voor hun, blijkt nu. Maar idd om problemen te voorkomen gaat hij de volgende keer naar boven. Al vind ik dit voor hem heel sneu. Is echt een lieve hond die overal bij is, een allemansvriend. Om hem dan zijn eige ruimte te ontzeggen vind ik niet eerlijk. Liever nodig ik hun niet meer bij ons thuis uit.
Dat laatste zou ik ook doen. Geen denken aan dat ik voor hun mijn hond ga afzonderen als die dat niet gewend is.
mienbillekesjeuken schreef:
07-12-2019 07:08
Probeer je ook je eigen stress te beheersen? Je hebt jezelf nu iets ingeprent wat betreft het inderdaad ongelukkige gebeuren, en de gevolgen ervan en dat voelt je hond ook. De ene hond is gevoeliger in het overnemen van onbewuste gedragingen dan de ander.

Jij schrijft je hond nu een soort trauma toe, terwijl juist honden erg in het moment leven.

Jij voelt nu - terecht- spanning in bepaalde situaties, de kans is groot dat je hond die spanning overneemt en er op reageert.
Ja dat die ik zeker, ik weet dat hij daar gevoelig voor is. Probleem van kindje van 2 ga ik nu uit de weg, zowel kindje als ouders zijn voor de hond te onvoorspelbaar.

In het geval van nichtje was er bij mij gisteren zeker geen stress. Ze hadden hun contact en maand terug goed afgesloten. Waren voor ze vertrok weer als vanouds aan het spelen. Ik had er dus in die zin bij stil gestaan dat er iets zou spelen. Hij begroette haar positief eerste instantie positief. Ging zich daarna wat zenuwachtiger gedragen we zijn drinken in gaan schenken en heb haar en kluitje laten geven. Toen ze opstond en met dichter naar boven wilde lopen ging hij naar haar toe en werd weer zenuwachtig en "gromde".

Ik schrijf hem niet zo zeer een trauma toe. Maar het was en feit dat hij haar herkende. Hij begroet al het bezoek positief, zowel babies, peuterd, kinderen pubers en bejaarden. We krijgen echt van alles over de vloer.

Het is wel een gevoelige hond heb het idee dat het jongetje van 2 te onvoorspelbaar is. Niet door zijn leeftijd en komen meer 2 jarige over de vloer waar hij dit niet laat zien. Maar door het gedragvan dit kereltje. Dat is prima en daar zullen weer ook zeker accepteren en ze niet meer bij elkaar laten.

Mijn vraag ging eigenlijk voornamelijk om het feit dat nichtje van 7 er heel vlakbij stond en de hond haar dus wel degelijk associeert met de situatie. Het is een rustig, lief meisje en zoals ik eerder schreef zijn ze die dag uiteindelijk op goede manier uit elkaar gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
07-12-2019 08:42
De plek was in principe onbereikbaar voor kinderen. Voor Aagje kinderen en ordes duidelijk behalve voor hun, blijkt nu. Maar idd om problemen te voorkomen gaat hij de volgende keer naar boven. Al vind ik dit voor hem heel sneu. Is echt een lieve hond die overal bij is, een allemansvriend. Om hem dan zijn eige ruimte te ontzeggen vind ik niet eerlijk. Liever nodig ik hun niet meer bij ons thuis uit.
Als je hem echt wereldvreemd wil maken moet je hem boven opsluiten :facepalm:
Je gaat hem toch niet straffen omdat een kind een fout heeft gemaakt, en stop hem ook niet steeds in een bench. Leer hem gewoon bij zijn roedel te leven, visite of niet.
noa schreef:
07-12-2019 08:13
De hond doet niets verkeerd. Kinderen horen een hond niet te slaan en met rust te laten.
Ik zou de hond ook de volgende keer op n plek laten waar er geen kinderen bijkunnen.
Ik was trouwens behoorlijk pissig geworden als de ouders het slaan afgedaan hadden met “alleen maar willen aaien”.
Dat zijn we ook. Nouja die dag heb ik een gesprek gehad en uitgekeerd dat hij het vast niet zo bedoelt maar dat dit door de hond wel zo ervaren wordt. Er is iets "mis" met dit mannetje, hij kan er zelf niks aan doen. Door de reactie van moeder en het gedrag van het jongetje hebben man en ik toen besloten ze niet meer met elkaar in contact te laten zijn.
Zodat dit voor beide partijen niet vervelender zou worden. Dit heeft helaas niet "goed" uitgepakt. Hier ben ik toen wel enorm boos over geworden.
Want ondanks onze uitleg en voorzorgsmaatregelen heeft dit toch kunnen gebeuren.
MissMaran schreef:
07-12-2019 09:00
Als je hem echt wereldvreemd wil maken moet je hem boven opsluiten :facepalm:
Je gaat hem toch niet straffen omdat een kind een fout heeft gemaakt, en stop hem ook niet steeds in een bench. Leer hem gewoon bij zijn roedel te leven, visite of niet.
Hij loopt ook aktijd vrij rond, visite of niet en dat gaat altijd goed en zullen we zeker blijven doen.

Advies was hier om hem op een onbereikbare plek te zetten mocht dit jongetje ooit over de vloer komen. Nu zaak hij niet niet meer zo snel zijn en spreken we buiten de deur af. Maar met verjaardagen zal dit misschien niet gaan en hij toch mee komen.
Aangezien het leed nu geschied is en je met een kindje van 2 nog geen afspraken kan maken en ouders nou niet echt ouders zijn die opletten (zoals ik eerder schreef, kindjes slaan, kasten leegtrekken de trap op klimmen en zelf niet ingrijpen) kan ik hem met een verjaardag niet laten los laten want zelf kan ik de hond niet goed genoeg in de gaten houden.

Ik vroeg advies hoe ik om kan gaan met het gedrag naar nichtje, want daar wil ik wel iets mee.
Muilkorf om en gewoon laten wennen aan nichtje, zonder er druk op te leggen als in oefeningen doen, een hond voelt het als het geforceerd gaat, er is nog een hele stap tussen grommen en bijten, ik zou niet het ergste denken van dat grommen maar ook geen risico's nemen dus uit voorzorg een muilkorf om zodat jullie en de hond je zich onbezorgd kunnen bewegen langs elkaar.
En gewoon de basisregels voor nichtje als niet zomaar aanstaren, aanraken etc.
MissMaran schreef:
07-12-2019 09:21
Muilkorf om en gewoon laten wennen aan nichtje, zonder er druk op te leggen als in oefeningen doen, een hond voelt het als het geforceerd gaat, er is nog een hele stap tussen grommen en bijten, ik zou niet het ergste denken van dat grommen maar ook geen risico's nemen dus uit voorzorg een muilkorf om zodat jullie en de hond je zich onbezorgd kunnen bewegen langs elkaar.
En gewoon de basisregels voor nichtje als niet zomaar aanstaren, aanraken etc.
Het aanstaren en aanraken heeft ze gisteren bewust niet gedaan na zijn 1e grom. Oefeningen hebben we niet gedaan het is meer dat ze hem ongedwongen steeds wat lekkers heeft gegeven.

Om te voorkomen dat hij echt zal bijten is een muilkorf een optie. Echter wil ik me daar eerst goed in verdiepen. De muilkorf zal dan alleen om moeten als zij komt en ik wil voorkomen dat het nog negatiever voor hem wordt.
Cesar creëert juist weer de situaties keer op keer die mis gaan anders kun je ook niet beginnen met corrigeren en normaliseren. Hij heeft zelfs af en toe zo'n trilband en muilkorf, ik zie dat juist iedereen vooral de baasjes daar rustiger van worden omdat er niks mis kan gaan en als de hond gaat dreigen dan geeft ie een korte correctie, lijkt mij allemaal zinvoller dan afzonderen boven of in een bench, dan maak je van een gezinshond een probleemhond voor jaren en jaren terwijl hij er zo vanaf geholpen kan worden met de juiste aanpak en energie.
MissMaran schreef:
07-12-2019 10:27
Cesar creëert juist weer de situaties keer op keer die mis gaan anders kun je ook niet beginnen met corrigeren en normaliseren. Hij heeft zelfs af en toe zo'n trilband en muilkorf, ik zie dat juist iedereen vooral de baasjes daar rustiger van worden omdat er niks mis kan gaan en als de hond gaat dreigen dan geeft ie een korte correctie, lijkt mij allemaal zinvoller dan afzonderen boven of in een bench, dan maak je van een gezinshond een probleemhond voor jaren en jaren terwijl hij er zo vanaf geholpen kan worden met de juiste aanpak en energie.

Waarschuwingssignalen moet je echt nooit corrigeren, want dan vallen ze een volgende keer aan zonder waarschuwing.

Deze grote hond is 1 jaar. Dat betekent dat hij nog midden in de pubertijd zit. In de pubertijd ontwikkelen honden angsten die zowel rationeel als irrationeel kunnen zijn. Vaak groeien ze daar overheen als het irrationeel is, maar bij rationele angsten (dus ontwikkelt nav een bedreigende gebeurtenis) is dat lastiger. Het is dus goed dat TO hier met een therapeut mee aan de slag gaat.

En dat honden alleen in het nu leven is ook echt onzin. Als een hond ooit iets is aangedaan, dan vergeten zij dat nooit meer, en reageren ze instinctief op de triggers die zij daarmee associëren. Helaas is dat in dit geval het nichtje die toevallig in de buurt stond. En aangezien nichtje niet verbannen zal worden, is hulp noodzakelijk om dit tij te keren.

Verder zou ik muilkorven zeker niet als een oplossing zien. Een grote hond kan met alleen poten en nagels ook al veel schade aanrichten als deze zich bedreigd voelt.
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2019 10:41
Waarschuwingssignalen moet je echt nooit corrigeren, want dan vallen ze een volgende keer aan zonder waarschuwing.

Deze grote hond is 1 jaar. Dat betekent dat hij nog midden in de pubertijd zit. In de pubertijd ontwikkelen honden angsten die zowel rationeel als irrationeel kunnen zijn. Vaak groeien ze daar overheen als het irrationeel is, maar bij rationele angsten (dus ontwikkelt nav een bedreigende gebeurtenis) is dat lastiger. Het is dus goed dat TO hier met een therapeut mee aan de slag gaat.

En dat honden alleen in het nu leven is ook echt onzin. Als een hond ooit iets is aangedaan, dan vergeten zij dat nooit meer, en reageren ze instinctief op de triggers die zij daarmee associëren. Helaas is dat in dit geval het nichtje die toevallig in de buurt stond. En aangezien nichtje niet verbannen zal worden, is hulp noodzakelijk om dit tij te keren.

Verder zou ik muilkorven zeker niet als een oplossing zien. Een grote hond kan met alleen poten en nagels ook al veel schade aanrichten als deze zich bedreigd voelt.
Deze hond is niet gevaarlijk.. poten? Nagels? Het is zelfs onwaarschijnlijk dat ie nichtje zal bijten ook al gromt hij, juist de energie van mensen die daar heel angstig op reageren en zijn taal niet begrijpen maken het vaak erger, die hond reageer daar weer op.

Een muilkorf is meer voor de baasjes zodat ze er rustiger mee omgaan. Die hond reageert weer op de juiste benadering.

Maar ik zou er inderdaad een therapeut over raadplegen als er zulke overtrokken reacties komen op je topic over gevaarlijke aanval met poten en nagels van je hond, dat ik werkelijk nog nooit gezien, uitsluitend een wilde hond in het nauw misschien :facepalm:
Jeetje, wat vervelend dat die ouders van dat 2 jarige jongetje die op de benche heeft geslagen, hun kind zo slecht in de gaten houden. Ik word daar echt altijd zo boos van. En je hebt van te voren heel duidelijk gemaakt aan de ouders dat je de hond opsluit, dat ze hun kind in de gaten moeten houden en waarom. Vervolgens gaat het mis. Hoe reageerden de ouders eigenlijk na deze klap op de bench?
Ik vind dat je het heel goed hebt aangepakt nadat je merkte dat hond deklap associeerde met een 7 jarig ander kind. Wij hebben ons leven lang (echt beiden vanaf geboorte) honden in huis gehad. En de manier waarop jij het aanpakt, is precies de manier waarop ik het zou aanpakken. Niet meer in aanraking laten komen met 2 jarig jongetje met vervelend gedrag en terloops oefenen met meisje van 7.
De liefde en verantwoordelijkheid die ik lees uit je posts, zijn mooi om te lezen. Fijn dat je dit zo serieus oppakt en het juiste wilt doen.
Ik vind het advies om er een trainer bij de halen een goede. Het probleem is dat hij alleen maar problemen heeft met dit ene 7 jarige meisje. Ik verwacht eigenlijk dat dat vanzelf overgaat.

Ik zou denk ik eerder trainen met de oorzaak van het probleem. Dus de klap op de bench. Ik zou gaan trainen met kleine tikjes op de bench en dat tikken op de bench belonen met koekjes. Bench openlaten en steeds hardere klappen geven. Net zolang totdat de associatie met de schrikreactie op de klap op bench (trigger) weg is en hond die nare ervaring niet meer koppelt aan angst.
Maar nogmaals: een hondengedragesdeskundige inschakelen is een nog veel beter idee!

Onze huidige hond is een angstige hond. Toen we hem kregen (uit een asiel) was het een doodsbang beestje. Bang voor van alles! Soms werkte belonen, soms werkte gewenning, soms werkte 'de even hard aanpakken' methode, soms werkte niets. Ze is nog steeds bang voor grote mannen met donker haar :-( maar naarmate ze ouder wordt, wordt ze steeds minder bang.

Veel succes!
MissMaran schreef:
07-12-2019 10:48

Maar ik zou er inderdaad een therapeut over raadplegen als er zulke overtrokken reacties komen op je topic over gevaarlijke aanval met poten en nagels van je hond, dat ik werkelijk nog nooit gezien, uitsluitend een wilde hond in het nauw misschien :facepalm:
Een angstige geschrokken hond kan uithalen. Niet om aan te vallen, maar om te verdedigen. En als de bek daarbij niet gebruikt kan worden, dan gebruikt de hond poten en nagels daarvoor. Een muilkorf geeft dus geen garantie op een ongevaarlijke hond, en mensen die dat wel denken, zijn ontzettend dom.

Of de hond van TO ook daadwerkelijk uithaalt, weten we niet. De hond waarschuwt om aan te geven dat deze zich onveilig voelt in de situatie, en dat is op zich een goed teken. De hond “vraagt” daarmee of de onveiligheid weggenomen kan worden, ipv het instinctief zelf op te lossen. Zolang dat gebeurt, zal deze hond waarschijnlijk niet uithalen.

Maar uiteindelijk wil je niet dat een hond zich onveilig voelt, dus het is zaak om daar de aandacht op te richten (met behulp van de therapeut).
MissMaran schreef:
07-12-2019 10:48

Overtrokken reacties heb je op een forum altijd. Ik ken mijn hond en kijk alleen naar de reacties waar ik wat aan heb. Ik ga sowieso informatie inwinnen bij een gedragstherapeut. Niet omdat ik mijn hond niet vertrouw overigens het is echt een hele lieve gezondheid die echt werkelijk waar met iedereen goed is. Echter door dit incident is het met deze twee kindjes mis. Ik weet zeker dat het door dit incident komt want hij pikt ze er zelf zo uit.
Ik snap joiw punt van muilkorven dit kan voor rust zorgen wanneer je zelf onzeker bent en hij hierpp reageert. Ik snap dat je als baasje dan rustiger zou kunnen zijn. Ik vraag me alleen of het voor de hond niet meer kwaad doet. Ik denk dat het probleem aangepakt moet worden, weet alleen niet zo heel goed hoe vandaar hier mijn vraag. Het leek die avknd met nichtje nl opgelost alleen gisteren was het vrijwel meteen mis.
enthousiasteling schreef:
07-12-2019 11:02
Jeetje, wat vervelend dat die ouders van dat 2 jarige jongetje die op de benche heeft geslagen, hun kind zo slecht in de gaten houden. Ik word daar echt altijd zo boos van. En je hebt van te voren heel duidelijk gemaakt aan de ouders dat je de hond opsluit, dat ze hun kind in de gaten moeten houden en waarom. Vervolgens gaat het mis. Hoe reageerden de ouders eigenlijk na deze klap op de bench?
Ik vind dat je het heel goed hebt aangepakt nadat je merkte dat hond deklap associeerde met een 7 jarig ander kind. Wij hebben ons leven lang (echt beiden vanaf geboorte) honden in huis gehad. En de manier waarop jij het aanpakt, is precies de manier waarop ik het zou aanpakken. Niet meer in aanraking laten komen met 2 jarig jongetje met vervelend gedrag en terloops oefenen met meisje van 7.
De liefde en verantwoordelijkheid die ik lees uit je posts, zijn mooi om te lezen. Fijn dat je dit zo serieus oppakt en het juiste wilt doen.
Ik vind het advies om er een trainer bij de halen een goede. Het probleem is dat hij alleen maar problemen heeft met dit ene 7 jarige meisje. Ik verwacht eigenlijk dat dat vanzelf overgaat.

Ik zou denk ik eerder trainen met de oorzaak van het probleem. Dus de klap op de bench. Ik zou gaan trainen met kleine tikjes op de bench en dat tikken op de bench belonen met koekjes. Bench openlaten en steeds hardere klappen geven. Net zolang totdat de associatie met de schrikreactie op de klap op bench (trigger) weg is en hond die nare ervaring niet meer koppelt aan angst.
Maar nogmaals: een hondengedragesdeskundige inschakelen is een nog veel beter idee!

Onze huidige hond is een angstige hond. Toen we hem kregen (uit een asiel) was het een doodsbang beestje. Bang voor van alles! Soms werkte belonen, soms werkte gewenning, soms werkte 'de even hard aanpakken' methode, soms werkte niets. Ze is nog steeds bang voor grote mannen met donker haar :-( maar naarmate ze ouder wordt, wordt ze steeds minder bang.

Veel succes!
Bedankt voor je lieve berichtje.
Hoe ouders reageerde? Eh hoe zeg ik het netjes. Ik werd heel boos en heb aangegeven dat doordat zij niet oplette dit is gebeurd en we nu wel konden vergeten dat ze ooit nog samen los in 1 ruimte konden zijn en ik ze daar vriendelijk voor wilde bedanken. Dat ik hoopte dat hij nu niet meteen zo op alle kinderen zou reageren omdat dat echt voor ons een vreselijk gevolg zou zijn voor ons met zoveel kinderen over de vloer.

Ze keken me vreemd aan en zeiden alleen maar tegen dat kindje op een vriendelijke toon, dat was niet zo lief van jou. Toen brak mijn klomp. Feit is dat zij ook gewoonweg niet weten hoe ze met hem om moeten gaan want straffen en corrigeren doen zij niet of nauwelijks omdat ze niet weten hoe ze met hem om moeten gaan. Niet alleen met de hond maar gewoon ook met de dagelijkse dingen. Maargoed daar gaat het in dit geval niet om.
We hoeven in hun geval dus niet op hun medewerking te rekenen en dat is prima dan zijn de consequenties helaas dat bepaalde dingen niet meer mogelijk zijn, wat voor ons gevolgen heeft maar de hond is onderdeel van ons gezin en staat echt op 1 dus daar is geen discussie over mogelijk.

Bang voor de bench is hij overigens niet, had ik wel gedacht. En ook met stoeien en spelen klapt hij er wel eens tegen, of ik met stofzuigen en dan reageert hij er helemaal niet op. Hij lijkt het gelinkt te hebben aan 2 personen.
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2019 11:07
Een angstige geschrokken hond kan uithalen. Niet om aan te vallen, maar om te verdedigen. En als de bek daarbij niet gebruikt kan worden, dan gebruikt de hond poten en nagels daarvoor. Een muilkorf geeft dus geen garantie op een ongevaarlijke hond, en mensen die dat wel denken, zijn ontzettend dom.

Of de hond van TO ook daadwerkelijk uithaalt, weten we niet. De hond waarschuwt om aan te geven dat deze zich onveilig voelt in de situatie, en dat is op zich een goed teken. De hond “vraagt” daarmee of de onveiligheid weggenomen kan worden, ipv het instinctief zelf op te lossen. Zolang dat gebeurt, zal deze hond waarschijnlijk niet uithalen.

Maar uiteindelijk wil je niet dat een hond zich onveilig voelt, dus het is zaak om daar de aandacht op te richten (met behulp van de therapeut).
De hond heeft het echt heel knap gedaan hoor door alleen te waarschuwen. Maar dit zou ik graag zo anders zien. Nichtje is altijd lief en rustig en zou haar graag gewoon over de vloer hebben.
Voor nu heeft hond het netjes opgelost maar je weet idd nooit wat en wanneer hij een triggert krijgt en wel bijt. Ik zou dat voor zowel de hond (die krijgt de naam) als het nichtje echt heel vervekend vinden. Vandaar dat ik er graag iets mee wil.

Hond trilt nooit Nu leek het van angst te trillen. Heb dit gedrag nooit bij hem gezien. Echter als ze een kluitje of snoepje kwam geven mocht ze gewoon in de buurt komen en nap hij ook gewoon voorzichtig het snoepje uit haar handen. Ging zelfs zelf braaf zitten en ze kreeg een poot. Daarom vind ik het lastig te lezen waarom hij op andere momenten angstig voor haar lijkt te zijn.
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2019 10:41

Waarschuwingssignalen moet je wel corrigeren, zodra de hond onwenselijk en onnodig gedrag vertoont moet je hem uit die mindset kunnen halen zodat ie niet naar het volgende level, bijvoorbeeld dreigen of grommen gaat.

To goed dat je een therapeut om raad vraagt, tis echt nog wel bij te trekken.
Tess1981 schreef:
07-12-2019 00:39
Bench stond op een rustige plek buiten het bereik van de kinderen.

Nee dat is nou juist onderdeel van de oorzaak: het was dus niet buiten bereik anders had dat kind niet op de bench kunnen slaan.
MissMaran schreef:
07-12-2019 11:29
Waarschuwingssignalen moet je wel corrigeren, zodra de hond onwenselijk en onnodig gedrag vertoont moet je hem uit die mindset kunnen halen zodat ie niet naar het volgende level, bijvoorbeeld dreigen of grommen gaat.

Natuurlijk leer je een hond niet af om aan te geven wanneer deze zich bedreigd voelt. Dat is geen onwenselijk gedrag maar communicatie! Als je de hond afleert om te communiceren, dan zal de hond de volgende keer niet meer communiceren maar direct handelen zonder waarschuwing.

De mindset kun je veranderen door de hond uit de onveilige situatie te halen (bij reeële angst) of de hond te leren dat de situatie niet onveilig is (bij irreële angst), en dat is uiteraard heel belangrijk. Maar dat doe je niet met corrigeren op de uiting van onveiligheid.
Tess1981 schreef:
07-12-2019 01:36
Toen het kindje van 2 weg was, was nichtje er nog. We vonden na dat incident dat hij in ieder geval nooit meer met dit kereltje moest zijn.
Totdat nichtje in beeld kwam en iets te dichtbij waardoor hij ging grommen. Absoluut niet agressief maar toch zeker een teken dat hij dit niet prettig vond. Hierop hebben we direct gehandeld en gaat en kluifje laten geven, langzaam aan weet met naar elkaar en uiteindelijk zocht hond haar weer op om te spelen en dollen zoals jij aktijd deed. Ik dacht toen dat het probleem opgelost was. Want ze namen positief afscheid en in de tussentijd veel kinderen (goed in de gaten gehouden uit voorzorg) over de vloer hebben gehad. Diverse leeftijden en ook mijn neefje van 2 die dus net zo oud is, hekemaal geen probleem.

Ik begrijp je neiging tot deze actie heel goed, maar dit is dus precies wat Skawa je duidelijk wilde maken: juist deze actie kan het verergerd hebben. De schrik zat er nog in bij je hond en toen hij aangaf dat het hem even teveel was heb jij hem gedwongen om te gaan met datgene waar hij op dat moment even niets mee te maken wilde hebben. Het lijkt dan alsof het goed gaat maar juist dat dwingen kan ervoor zorgen dat je de herinnering en nare associatie dieper verankert. Als je hem op dat moment met rust gelaten had had je grote kans gehad dat hij een paar weken later helemaal niet meer op nichtje gereageerd had. Zo kunnen we dus zelf een hoop verkloten terwijl we denken het goed te doen. Dus ik ga mee met het advies om hier zsm een GT bij te halen.
S-Groot schreef:
07-12-2019 11:42
Ik begrijp je neiging tot deze actie heel goed, maar dit is dus precies wat Skawa je duidelijk wilde maken: juist deze actie kan het verergerd hebben. De schrik zat er nog in bij je hond en toen hij aangaf dat het hem even teveel was heb jij hem gedwongen om te gaan met datgene waar hij op dat moment even niets mee te maken wilde hebben. Het lijkt dan alsof het goed gaat maar juist dat dwingen kan ervoor zorgen dat je de herinnering en nare associatie dieper verankert. Als je hem op dat moment met rust gelaten had had je grote kans gehad dat hij een paar weken later helemaal niet meer op nichtje gereageerd had. Zo kunnen we dus zelf een hoop verkloten terwijl we denken het goed te doen. Dus ik ga mee met het advies om hier zsm een GT bij te halen.
Wellicht hebben we het toen verergerd, dat kan. Feit was dat we toen niet wisten wat te doen en ze na een uur weer rollend van plezier door de huiskamer gingen, op verzoek van hond overigens, die kwam haar steeds halen weer te spelen. Vandaar dat ik dacht dat het "goed" was. Overigens geeft nichtje hem regelmatig lekkers dus dit was niet anders dan anders.
Tess1981 schreef:
07-12-2019 11:23
De hond heeft het echt heel knap gedaan hoor door alleen te waarschuwen. Maar dit zou ik graag zo anders zien. Nichtje is altijd lief en rustig en zou haar graag gewoon over de vloer hebben.
Voor nu heeft hond het netjes opgelost maar je weet idd nooit wat en wanneer hij een triggert krijgt en wel bijt. Ik zou dat voor zowel de hond (die krijgt de naam) als het nichtje echt heel vervekend vinden. Vandaar dat ik er graag iets mee wil.

Hond trilt nooit Nu leek het van angst te trillen. Heb dit gedrag nooit bij hem gezien. Echter als ze een kluitje of snoepje kwam geven mocht ze gewoon in de buurt komen en nap hij ook gewoon voorzichtig het snoepje uit haar handen. Ging zelfs zelf braaf zitten en ze kreeg een poot. Daarom vind ik het lastig te lezen waarom hij op andere momenten angstig voor haar lijkt te zijn.
Het kan zijn dat de hond bijvoorbeeld alleen haar geur of haar stem associeert met de angst, maar niet haar als persoon. Dat kan verklaren waarom hij het ene moment wel angstig wordt en het andere moment toch braaf en blij zijn lekkers in ontvangst neemt. Een goede therapeut kan het gedrag vast na wat observatie verklaren, en je helpen om dat aan te pakken.
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2019 11:40
Natuurlijk leer je een hond niet af om aan te geven wanneer deze zich bedreigd voelt. Dat is geen onwenselijk gedrag maar communicatie! Als je de hond afleert om te communiceren, dan zal de hond de volgende keer niet meer communiceren maar direct handelen zonder waarschuwing.

De mindset kun je veranderen door de hond uit de onveilige situatie te halen (bij reeële angst) of de hond te leren dat de situatie niet onveilig is (bij irreële angst), en dat is uiteraard heel belangrijk. Maar dat doe je niet met corrigeren op de uiting van onveiligheid.
Die communicatie komt voort uit iets wat je af wilt leren dus haal je de hond uit die mindset, jij neemt de leiding over van een hond die onzeker is en stelt hem daardoor gerust waardoor hij niet meer de neiging voelt tot waarschuwen.
Als je de hond daar niet bij helpt dan gaat ie steeds vaker en in meer situaties dat angst gedrag communniceren tot ie op het punt komt dat ie onhandelbaar wordt.
S-Groot schreef:
07-12-2019 11:38
Nee dat is nou juist onderdeel van de oorzaak: het was dus niet buiten bereik anders had dat kind niet op de bench kunnen slaan.
In principe was de plek buiten bereik van de kinderen. Een afgesloten grote keuken en sowieso hier de afspraak dat kinderen niet in de keuken mogen.
Ik vind dat wij in deze er echt alles aan hebben gedaan om het voor beide partijen zo veilig mogelijk te maken.
De oorzaak in dit geval was de niet oplettende ouders. Ik en man heb ze aangesproken en hem steeds terug gebracht als hij er heen wilde.
Nu was het de hond, maar er zijn in het verleden al een aantal "ongevalletjes" geweest in en rondom het huis omdat ze even niet oplette.
MissMaran schreef:
07-12-2019 11:29

Hoe moet een hond anders laten weten dat hij iets niet wil? Een hond mag waarschuwen. Dat is een levend wezen met wensen, angsten en gevoelens. En die moeten wij evenwel respecteren. Als mijn hond wil met rust gelaten worden dan moeten ze haar met rust laten. Als iemand met haar iets doet dat zij niet wil mag ze dat laten weten. Mijn hond is geen wezen dat willoos moet zijn en wiens karakter gebroken moet worden. Zij heeft ook rechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven