Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd

zaterdag 7 december 2019 om 11:09
Ja joh er zijn 2 soorten mensen volgens jou : of make-up en mooie kleding en geverfd haar. Of zonder make-up met slonzige kleding. Iets anders bestaat niet volgens jou?fashionvictim schreef: ↑06-12-2019 19:15Je kent het Vivaforum toch?
Ze doen geen van allen aan make up, hebben grijs haar, lopen in slonzige kleding maar ze hebben overal sjans, ook van jonge Jongens, zijn nog nooit zo sexy geweest en op straat worden ze om de haverklap aangehouden door wildvreemden die hen vertellen hoe ravissant ze er uit zien zo zonder make up en met dat grijze haar.
Echt, als al die complimentenmakers en kwijlende mannen mochten kiezen tussen hen en Doutzen Kroes Katja Schuurman.... Tsssk. Zo'n geverfde, slanke, gemake-upte oppervlakkige doos in mooie kleren maar met een lelijk karakter, as if!
zaterdag 7 december 2019 om 14:58
Het grote verschil tussen mensen met grijs haar die hun haar verven en met die hun haar verven zonder of weinig grijze haren is de uitgroei. De uitgroei bij iemand die geen of nauwelijks grijze haren heeft is minder zichtbaar dan bij grijs haar. Blond is ook een haarkleur waar je er langer mee wegkomt om te blijven kleuren (mijn mening). Bij donker haar zie ik de uitgroei vrij snel alweer vooral de haren bij de gezichtsrand, als je dat niet mooi vindt of wel een x klaar mee bent snap ik het heel goed dat je van het verven af wilt.

Dan kun je zeggen, dat je voor blond moet gaan, dat kan, mij zou dat niet staan en ik kies daarom voor de natuurlijke weg, en dat is grijs worden en in mijn geval zelfs al behoorlijk grijs zijn.

Dan kun je zeggen, dat je voor blond moet gaan, dat kan, mij zou dat niet staan en ik kies daarom voor de natuurlijke weg, en dat is grijs worden en in mijn geval zelfs al behoorlijk grijs zijn.
zaterdag 7 december 2019 om 15:31
Is dat jouw haar, Tessa?
Oh jongens, ik begon me net toch ineens druk te maken over die grijze landingsbaan waar ik niet onderuit ga komen. Dat is echt het enige wat me er nog van zou kunnen weerhouden te stoppen met verven. Niet dat ik van plan ben om weer te gaan verven, absoluut niet, maar ik zie echt op tegen die lelijke grijze streep in het begin. Nu valt het nog wel mee, maar over een paar maanden niet meer.
Oh jongens, ik begon me net toch ineens druk te maken over die grijze landingsbaan waar ik niet onderuit ga komen. Dat is echt het enige wat me er nog van zou kunnen weerhouden te stoppen met verven. Niet dat ik van plan ben om weer te gaan verven, absoluut niet, maar ik zie echt op tegen die lelijke grijze streep in het begin. Nu valt het nog wel mee, maar over een paar maanden niet meer.
zaterdag 7 december 2019 om 15:43
jongengrijs schreef: ↑07-12-2019 15:31Is dat jouw haar, Tessa?
Eh.. nu ben je (waarschijnlijk) half grijs. Die uitgroei is met wat plukjes best redelijk weg te werken als het je echt stoort. Als je nog tien jaar wacht ben je helemaal grijs en dan helpen plukjes ook niet meer.
Afhankelijk van je kleur kun je natuurlijk ook wat bussen kleurschuim kopen. Dan verzacht die grijze baan een tijdje. Is na 1x wassen eruit, dus niet geschikt voor zwembad, sauna of een regenbui.
Een toner kan ook helpen. Dat is een kleurspoeling die na een aantal keer wassen vervaagt en eruit gaat. Let er alleen op dat je hem niet te snel opnieuw gebruikt, want toner op toner is weer verf en dan moet je weer opnieuw beginnen.
Om de boel te versnellen kun je je hoofd masseren. Ga op de kop hangen, doe wat drupjes olie op je vingers en masseer je hoofdhuid dagelijks vijf minuten. Dan groeit het sneller.
Niet mee beginnen nu, zo vlak voor de feestdagen

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zaterdag 7 december 2019 om 16:06
jongengrijs schreef: ↑07-12-2019 15:31Is dat jouw haar, Tessa?
Ik ga je niet wijsmaken dat de uitgroei-periode leuk is, want dat is het niet.
Ik heb van een vriendin ook best blikken gekregen van "tsss dat je dit doet zeg", maar je moet er aan toe zijn. Een knop om in je hoofd en vastbesloten zijn om het te doen, wat de omgeving ook vindt.
En (wat je zelf al aangaf) nieuwsgierig naar wat er vanonder komt. Dat vond ik zelf erg leuk.
En elke maand wordt het makkelijker, want meer kleur weg en grijs terug.
Ik ben echt nog steeds blij met het resultaat.
zaterdag 7 december 2019 om 16:57
zaterdag 7 december 2019 om 16:59
Eh nee, de vrouwen in dit topic gaan er zelf prat op dat ze hun haar niet verven, nooit make up dragen, en niks om kleding geven en vaak slonzige kleding dragen. Daar reageerde ik op.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 7 december 2019 om 17:22
Ja. Valt mij ook op.fashionvictim schreef: ↑07-12-2019 16:59Eh nee, de vrouwen in dit topic gaan er zelf prat op dat ze hun haar niet verven, nooit make up dragen, en niks om kleding geven en vaak slonzige kleding dragen. Daar reageerde ik op.
Geen bijzonderheden

zaterdag 7 december 2019 om 17:35
Oh ja? Mij niet, ik lees (en ben zelf) best veel vrouwen die echt een lik lippenstift, goed kapsel en er leuk uitzien waarderen, alleen die eeuwige uitgroei, doodgeverfd haar en andere aanverwanten niet meer willen.
Voor de uitgroeiers en blond-grijzers: Ik zet regelmatig mijn haar in een mengsel van een theelepeltje blauwe verf (manic-panic) en haarmasker of een goedkope conditioner. Werkt als een toner, gegarandeerd tijdelijk en goed voor je haar.
Voor de uitgroeiers en blond-grijzers: Ik zet regelmatig mijn haar in een mengsel van een theelepeltje blauwe verf (manic-panic) en haarmasker of een goedkope conditioner. Werkt als een toner, gegarandeerd tijdelijk en goed voor je haar.

zaterdag 7 december 2019 om 17:37
Ik vind de kleur van before veel mooier.RegretteRien schreef: ↑07-12-2019 17:35Oh ja? Mij niet, ik lees (en ben zelf) best veel vrouwen die echt een lik lippenstift, goed kapsel en er leuk uitzien waarderen, alleen die eeuwige uitgroei, doodgeverfd haar en andere aanverwanten niet meer willen.
![]()
zaterdag 7 december 2019 om 17:38
fashionvictim schreef: ↑07-12-2019 16:59Eh nee, de vrouwen in dit topic gaan er zelf prat op dat ze hun haar niet verven, nooit make up dragen, en niks om kleding geven en vaak slonzige kleding dragen. Daar reageerde ik op.
ach, andere vrouwen noemen het weer 'de norm' dat je je haar wél verft (grijs of niet) en make up draagt. En die paar Nederlandse vrouwen, die buiten deze norm vallen, benoemen hier alleen maar dat zij dat niet doen.
Later is nu

zaterdag 7 december 2019 om 17:40
Ik ben het met je eens. Ik probeer er wel goed en verzorgd uit te zien. Niet jonger dan ik ben.
zaterdag 7 december 2019 om 17:49
Uiteraard, op elke leeftijd hoort dat, er netjes en verzorgd uitzien. Dat staat voor mij ook buiten kijf. Maar waarom die enorme aversie tegen ouder worden, of angst, of hoe je het ook noemen wilt, en met alle middelen krampachtig vast te blijven houden aan een jeugd die je allang niet meer hebt? Dan maak je toch een karikatuur van jezelf?herfstappeltaart schreef: ↑07-12-2019 17:40Ik ben het met je eens. Ik probeer er wel goed en verzorgd uit te zien. Niet jonger dan ik ben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zaterdag 7 december 2019 om 17:50
Nou!fashionvictim schreef: ↑07-12-2019 16:59Eh nee, de vrouwen in dit topic gaan er zelf prat op dat ze hun haar niet verven, nooit make up dragen, en niks om kleding geven en vaak slonzige kleding dragen. Daar reageerde ik op.

zaterdag 7 december 2019 om 17:55
Ik lees hier niemand die krampachtig het ouder worden tegen gaat. Ik laat mijn haar (subtiel en smaakvol) verven, neem eens in de 8 maanden een paar prikjes Botox (hekel aan diepe frons en overdreven hangende oogleden) maar vind het heerlijk om ouder te worden, Hoef er echt niet jonger dan 60 uit te zien maar ook liever niet (veel) ouder. En dat zou ik wel zien met grijs haar en onnodige rimpels.pejeka schreef: ↑07-12-2019 17:49Uiteraard, op elke leeftijd hoort dat, er netjes en verzorgd uitzien. Dat staat voor mij ook buiten kijf. Maar waarom die enorme aversie tegen ouder worden, of angst, of hoe je het ook noemen wilt, en met alle middelen krampachtig vast te blijven houden aan een jeugd die je allang niet meer hebt? Dan maak je toch een karikatuur van jezelf?
zaterdag 7 december 2019 om 17:59
Onnodige rimpels bestaan niet. Het is gewoon de natuur. In mijn ogen ga jij het ouder worden wél krampachtig tegen door je haar te verven en je vol te laten spuiten met Botox. Ieder zijn keus natuurlijk, daar gaat het niet om. Maar ik vond het opmerkelijk dat je eerst stelde dat je geen problemen hebt met ouder worden, om in dezelfde adem te zeggen dat je je met Botox laat behandelen en je haar laat verven.Lacuba schreef: ↑07-12-2019 17:55Ik lees hier niemand die krampachtig het ouder worden tegen gaat. Ik laat mijn haar (subtiel en smaakvol) verven, neem eens in de 8 maanden een paar prikjes Botox (hekel aan diepe frons en overdreven hangende oogleden) maar vind het heerlijk om ouder te worden, Hoef er echt niet jonger dan 60 uit te zien maar ook liever niet (veel) ouder. En dat zou ik wel zien met grijs haar en onnodige rimpels.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zaterdag 7 december 2019 om 18:04
Ja, als je het zo bekijkt wel. Ik ben nu eenmaal niet het type van laat alles maar hangen en groeien. Haar kleuren doe ik al vanaf m'n 17e. Gewoon omdat ik dat mooier vind (niets met ouder worden te maken dus waarom zou ik stoppen omdat ik nu ouder ben? Grijs vind ik zelden of nooit mooi). En een prikje Botox in plaats van een ooglidcorrectie? Ach, mooier, goedkoper en scheelt me een hoop opmerkingen als: "ben je moe?, Kijk niet zo boos!". Dus waarom niet?pejeka schreef: ↑07-12-2019 17:59Onnodige rimpels bestaan niet. Het is gewoon de natuur. In mijn ogen ga jij het ouder worden wél krampachtig tegen door je haar te verven en je vol te laten spuiten met Botox. Ieder zijn keus natuurlijk, daar gaat het niet om. Maar ik vond het opmerkelijk dat je eerst stelde dat je geen problemen hebt met ouder worden, om in dezelfde adem te zeggen dat je je met Botox laat behandelen en je haar laat verven.

zaterdag 7 december 2019 om 18:25
Ik ben niet slonzig, maar ik ben wél tevreden met mezelf. Dat is toch prima? Ik gebruik geen make-up, want ik heb er geen tijd voor en ik ben gezegend (een van de voordelen van overgewicht en ook genetisch bepaald) met een heel mooie huid, dus met alleen mascara lijkt het al heel wat. Maar zelfs dat kledder ik er maar twee keer per jaar op. Ik verf mijn haar niet, want de kleur bevalt me prima en ik vind mijn kleren mooi, al zal iemand anders er anders over denken.
Al met al straal ik uit dat ik blij ben met mezelf en dat is natuurlijk het beste dat je aan kunt trekken, een positieve uitstraling (ja, ik klink als een coach nu).
De tegenstelling die geschetst wordt, tussen verzorgde ververs aan de ene kant en slonzige grijsaards aan de andere kant is fijn voor een lekker zwartwitte discussie, maar is volkomen onterecht, natuurlijk.
Al met al straal ik uit dat ik blij ben met mezelf en dat is natuurlijk het beste dat je aan kunt trekken, een positieve uitstraling (ja, ik klink als een coach nu).
De tegenstelling die geschetst wordt, tussen verzorgde ververs aan de ene kant en slonzige grijsaards aan de andere kant is fijn voor een lekker zwartwitte discussie, maar is volkomen onterecht, natuurlijk.

zaterdag 7 december 2019 om 18:27
Betty_Slocombe schreef: ↑07-12-2019 18:25Ik ben niet slonzig, maar ik ben wél tevreden met mezelf. Dat is toch prima? Ik gebruik geen make-up, want ik heb er geen tijd voor en ik ben gezegend (een van de voordelen van overgewicht en ook genetisch bepaald) met een heel mooie huid, dus met alleen mascara lijkt het al heel wat. Maar zelfs dat kledder ik er maar twee keer per jaar op. Ik verf mijn haar niet, want de kleur bevalt me prima en ik vind mijn kleren mooi, al zal iemand anders er anders over denken.
Tjakka! Jij mag niet jokken trouwens he, jij hebt paars haar.