Kieskeurige vogels

09-12-2019 10:02 23 berichten
Ik heb zo'n glazen vogelhuisje aan het raam hangen. Ik heb daar een standaard zak vogelvoer van de dierenwinkel bij, waaruit ik schepjes in het bakje doe.

Er komen regelmatig koolmeesjes op af. Maar wat me opvalt, is dat ze de zonnebloempitten en andere 'grote' dingen eruit pikken. En de restjes, die dingen die een beetje op pijnboompitjes lijken, laten ze liggen.

Wat is hier aan de hand?
Vul ik te vaak bij? Hebben ze niet honger genoeg? Vinden alle vogels dat vies? Kan ik dat laatste spul maar beter weggooien? Ben ik te ongeduldig?

Zijn er vogelkenners in de zaal?
Alle reacties Link kopieren
Het is op dit moment van het jaar nog niet nodig om vogels bij te voeren. Er is nog genoeg in de natuur.Ze hebben nog keuze genoeg voor lekker eten, dus waarom iets eten wat minder lekker is?

Vind je het leuk om vogels voor het raam te hebben, voer ze dan niet te veel en te vaak.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Niet iedere vogel eet hetzelfde.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ah. Niet te veel, niet te vaak... waarom niet? Ben benieuwd!
Zolang ze nog niet "op zwart zaad zitten" pikken ze gewoon wat ze lekker vinden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier precies hetzelfde. Denk dat ze gewoon niet zo in de smaak vallen.
Heb ik ook gehad. Bij de buren kwamen ze wel, bij mij niet. :wtf:
Zal oud voer geweest zijn ofzo.

Bijvoeren hoeft idd niet, maar volgens mij doet half Nederland dat.
Van de vogelbescherming mag je het hele jaar bijvoeren

https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... er-je-wat-
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
reizende schreef:
09-12-2019 10:49
Heb ik ook gehad. Bij de buren kwamen ze wel, bij mij niet. :wtf:
Zal oud voer geweest zijn ofzo.

Bijvoeren hoeft idd niet, maar volgens mij doet half Nederland dat.
Dat zei mijn buurvrouw ook, waarom bij jou wel en bij mij niet. Toen heb ik even uitgelegd dat de vogels mijn tuin waarschijnlijk aantrekkelijker vonden, met struiken waar nog besjes aan zaten en waar ze zich konden verschuilen, en hier en daar een vetbol, dan haar betegelde tuin, met 3 struikjes van 25 cm hoogte en daar midden in een voerhuisje. Was ze toch wel verbaasd over
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
pepexx schreef:
09-12-2019 10:41
Niet iedere vogel eet hetzelfde.
Dit.

Zo’n mix is afgestemd op het aantrekken van verschillende soorten vogels. Je hebt ook voer wat per soort is afgestemd. Zag bij de intratuin dat ze vetbollen per vogelsoort hebben.
himalaya schreef:
09-12-2019 10:52
Van de vogelbescherming mag je het hele jaar bijvoeren

https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... er-je-wat-
Ik had graag gezien dat de vogelbescherming een waarschuwing geeft, bijvoeren trekt muizen en ratten. Mijn buren zijn lieve mensen maar voeren elke dag, waardoor de buurt overlast heeft van muizen. Ik zie zelf ook graag meer vogels, gelukkig zijn er verschillende systemen te koop waarmee je de vogels een plezier doet en de muizen en ratten niet bij kunnen.

Voerverbod vanwege overlast muizen en ratten
Helaas komen op vogelvoer niet alleen de gewenste dieren af, ook ratten en muizen trekt het aan. Op steeds meer plekken treedt er dan ook een voerverbod op. Met name woningcoörporaties en gemeentes zijn tegen voeren. Gelukkig kunt u wel het één en ander doen om de knaagdieren op afstand te houden.

Tips om overlast van muizen en ratten te voorkomen

Voer alleen als het licht is.
Haal het voer weg zodra de schemering valt.
Ruim ook alle restjes van de grond op, waardoor de veelal in de nachtelijke uren actieve ratten en muizen niets te eten hebben.
Het helpt soms om het voer hoog op te hangen.
Gebruik een voersysteem met kleine openingen, zodat de ratten of muizen ontmoedigd raken.
Het kan soms ook helpen het voer aan een dunne waslijn te hangen.
Het is wat bewerkelijker, maar daar heeft u dan ook weer plezier van.

https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... n-uw-tuin/
Juist nu voeren, dat biedt veel vogels een betere overlevingskans in de winter.

Als je het voer een beetje handig ophangt, wordt het voor ratten/muizen erg lastig om er bij te komen. Voer dat je strooit voor soorten die op de grond eten 's avonds gewoon even opruimen (al gaat hier altijd alles op).
Mijn ervaring is dat mezen dol zijn op stukjes noten , zonnebloempitten en mezenvet met insecten in verwerkt. De rest moeten ze niet hebben .

Ik heb een vogelhuisje in de tuin dat ik goed zie staan .
De noten klop ik met een hamer in stukjes . Anders nemen ze een hele noot , pikken er een stukje af ,en de rest valt dan op de grond . Dat laten laten ze doodleuk liggen .

Er komen ook veel groenvinken voor de zonnebloempitten .

Verder ligt alles in schaaltjes . Elke avond het eten inderdaad weg nemen en het huisje proper maken . Tenzij je ongedierte wil .

Het is veel werk . Maar ik heb wel een bende vogels . En dat terwijl ik geen enkele boom heb .
Dat met die ratten en muizen zal wel loslopen. Het hangt hier op de vijfde verdieping ;).

Misschien dat ik anders pinda's verkruimel en die erin leg voor de echte winter, straks.
Bij mijn buur die eten ophangt en ook mezenbollen hangt komen ze ook niet .
Mezen zijn soms luie vogels . Vlug uit een schaaltje pikken doen ze blijkbaar liever.
Vinken en roodborstjes eten de pitjes van de grond weer op. Lekker laten liggen dus.
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-12-2019 12:58
Dat met die ratten en muizen zal wel loslopen. Het hangt hier op de vijfde verdieping ;).

Misschien dat ik anders pinda's verkruimel en die erin leg voor de echte winter, straks.
Een van mijn vrienden zag op 4 hoog een lange staart uit een opgehangen pot pindakaas, bleek een rat te zijn. Zowel muizen als ratten zijn goede klimmers ....
nlies schreef:
09-12-2019 11:21
Dat zei mijn buurvrouw ook, waarom bij jou wel en bij mij niet. Toen heb ik even uitgelegd dat de vogels mijn tuin waarschijnlijk aantrekkelijker vonden, met struiken waar nog besjes aan zaten en waar ze zich konden verschuilen, en hier en daar een vetbol, dan haar betegelde tuin, met 3 struikjes van 25 cm hoogte en daar midden in een voerhuisje. Was ze toch wel verbaasd over

Dat maakt verschil inderdaad, maar bij mij waren de tuinen vergelijkbaar.
Meest populair hier onder mezen zijn de pinda’s (in metalen korfje) en zonnebloempitten (in doorzichtige buis met metalen zitplekjes, hangt boven water). In de buis doe ik soms ook wat gedroogde meelwormen. Vinken komen ook naar de zonnebloempitten.

Zeer populair is ook de vogelpindakaas maar daar maken eerder ratten en muizen gebruik van, ik heb het nog niet zo kunnen hangen dat ze er niet bij konden.

Mixvoer eten ze niet. Duiven misschien maar dat is het dan wel.
Mermedina schreef:
09-12-2019 18:50
Meest populair hier onder mezen zijn de pinda’s (in metalen korfje) en zonnebloempitten (in doorzichtige buis met metalen zitplekjes, hangt boven water). In de buis doe ik soms ook wat gedroogde meelwormen. Vinken komen ook naar de zonnebloempitten.

Zeer populair is ook de vogelpindakaas maar daar maken eerder ratten en muizen gebruik van, ik heb het nog niet zo kunnen hangen dat ze er niet bij konden.

Mixvoer eten ze niet. Duiven misschien maar dat is het dan wel.
Ophangen met een staaldraad is misschien een idee? Staaldraad is te glad om overheen te lopen :idee:
Onze merels voer ik rozijnen
Wij hebben hier van die voedersilos hangen die we vullen met ongezouten pinda's. Meesjes en mussen zijn er dol op. Zelfs een specht en een spreeuw eraan zien hangen. Alles wat op de grond valt, wordt door de roodborstjes opgegeten. Vogelzaad wordt volgens mij vooral door vinkjes en duiven gegeten. Verder strooien we hier rozijnen voor de merels en musjes. En natuurlijk bakjes water
Er zit groot verschil in kwaliteit in vogelvoer. Graszaadjes en kleine zaadjes hebben veel minder calorieën dan vette zonnebloempitten. Vandaar dat ze deze veel eerder op zullen eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven