Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
08-12-2019 23:38
Volgens mij gaat er iets fout?

Lees nog een keer.
.
Ja er ging iets fout.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-12-2019 23:40
Vaak wel gebundeld.
Volgens mij pas sinds de transitie van jeugdzorg en -ggz naar de gemeente dat dat wat structureler samengaat.
Maar de culturen verschillen nogal.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
09-12-2019 07:03
Volgens mij pas sinds de transitie van jeugdzorg en -ggz naar de gemeente dat dat wat structureler samengaat.
Maar de culturen verschillen nogal.
Ja klopt. Het is geen handige zet geweest. Sowieso de overgang naar de gemeentes niet, maar dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
09-12-2019 07:06
Ja klopt. Het is geen handige zet geweest. Sowieso de overgang naar de gemeentes niet, maar dat is een andere discussie.
Eens.

Maar het past in zoverre in deze discussie, dat de jeugdzorg-ellende van Jason wordt gepresenteerd als ggz-fouten.
Ik denk dat jeugdzorg en jeugd-ggz van elkaar kunnen leren, maar ook dat is een andere discussie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik vind dat er sowieso eens heel goed gekeken moet worden naar de wenselijkheid en de invulling van gesloten jeugdzorg.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
09-12-2019 07:29
Ik vind dat er sowieso eens heel goed gekeken moet worden naar de wenselijkheid en de invulling van gesloten jeugdzorg.
Ook mee eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
09-12-2019 07:30
Ook mee eens.
Zelfde leger?
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
09-12-2019 07:43
Zelfde leger?
Vast.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk het programma. Interessant omdat ik zelf in de zorg werk.

Goed dat dit soort programma's gemaakt worden. Maar het komt wel een beetje over als: lekker tegen de psychiatrische hulpverlening aanschoppen. Nu is het wel zo dat er op dat gebied van hulpverlening wel eens veel mis gaat. Maar het is dan ook geen gemakkelijk en concreet iets: de psychiatrie. Vooral die vragenlijsten zijn behoorlijk suggestief en subjectief. En diagnoses en labels worden vaak te snel gegeven en kunnen veel invloed hebben.

Tegelijkertijd krijg ik het idee dat Tygo de extreemste gevallen heeft uitgezocht. Hele trieste verhalen. Deels misschien door verkeerde hulp. Maar de realiteit is ook: sommige mensen zijn lastig en moeilijk te helpen. Net zoals in de reguliere gezondheidszorg: je kan niet iedereen beter maken. Hoe triest ook.

Ik hoop dat Tygo in deze serie ook succesverhalen laat zien .
Welke vragenlijsten zijn er suggestief?
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
09-12-2019 10:21
Welke vragenlijsten zijn er suggestief?

Allemaal. Ook die ene met 586 stellingen. Zó suggestief.
.
Anoniem262821034 schreef:
09-12-2019 10:27
Allemaal. Ook die ene met 586 stellingen. Zó suggestief.
O.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
09-12-2019 10:21
Welke vragenlijsten zijn er suggestief?
Ik zag dat Tygo ergens een online vragenlijst invulde.
Die zijn niet zozeer suggestief, alswel weten de meeste mensen best wat ze moeten invullen om een bepaalde uitslag te krijgen. Dan is het heel lastig om 'eerlijk' naar jezelf te kunnen blijven kijken.
Officiële vragenlijsten zijn meestal subtieler en bevatten controlevragen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Waarom zouden ze het op zo'n manier invullen om een bepaalde uitslag te krijgen?
Solomio schreef:
09-12-2019 10:56
Ik zag dat Tygo ergens een online vragenlijst invulde.
Die zijn niet zozeer suggestief, alswel weten de meeste mensen best wat ze moeten invullen om een bepaalde uitslag te krijgen. Dan is het heel lastig om 'eerlijk' naar jezelf te kunnen blijven kijken.
Officiële vragenlijsten zijn meestal subtieler en bevatten controlevragen.
Die vragenlijsten zijn net als horoscopen, mag toch hopen dat weldenkende mensen die niet serieus nemen.
Zeker niet als je claimt in de zorg te werken en het hebt over de vragenlijsten in de psychiatrie.
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 11:02
8.85% gewijzigd
Ach dat is een algemeen vragenlijstje die je een richtlijn geeft of je naar de huisarts moet of niet. Diezelfde paar vragen heb je ook over iets als blaasontsteking. Dat is geen wetenschappelijke vragenlijst en dat weet eigenlijk iedereen die dat invult. Zo’n internet restje is wel degelijk anders dan vragenlijsten die hulpverleners gebruiken
Niq schreef:
09-12-2019 11:00
Waarom zouden ze het op zo'n manier invullen om een bepaalde uitslag te krijgen?
Omdat je wel of niets iets wilt hebben.
Nou ja, dat doen mensen toch niet?!
Niq schreef:
09-12-2019 11:03
Nou ja, dat doen mensen toch niet?!
Jawel
[quote=mick87 post_id=30714401 time=1575883096 user_id
Tegelijkertijd krijg ik het idee dat Tygo de extreemste gevallen heeft uitgezocht. Hele trieste verhalen. Deels misschien door verkeerde hulp. Maar de realiteit is ook: sommige mensen zijn lastig en moeilijk te helpen. Net zoals in de reguliere gezondheidszorg: je kan niet iedereen beter maken. Hoe triest ook.

Ik hoop dat Tygo in deze serie ook succesverhalen laat zien .
[/quote]

In mijn ogen is die Jason dus helemaal geen extreem geval. Hij is nu heel succesvol, staat vooraan met allerlei publicaties. Je kunt mij dan niet vertellen dat die jongen er zelf ook alles aan gedaan heeft om te functioneren in de maatschappij. Nu hij bekend wordt op tv kan het ineens allemaal wel...

En dat zie ik toch veel vaker dat patiënten de verantwoordelijkheid alleen maar bij de hulpverlening neer leggen, die doet van alles verkeerd. Maar zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun functioneren ho maar... Lekker makkelijk, maar mensen buiten de hulpverlening om moeten ook hard werken om iets te bereiken.
Waarom zou je de boel voor de gek willen houden?
Wat bereik je met een diagnose die niet op jou van toepassing is.
Dat artikel dat ik hier postte is al van Oktober 2018, toen was Jason ook al ervaringsdeskundige. Ik denk dus dat het programma daardoor ook hem op het spoor is gekomen. Dus niet andersom, dat hij nu opeens beter functioneert door de publiciteit.

Ik vind het jammer dat ze tot nu toe alleen zijn slechte momenten laten zien, want blijkbaar zijn er dus ook momenten dat het wél goed genoeg gaat om zulke dingen te ondernemen. En natuurlijk heeft hij daar moeilijkheden in, dat is logisch,maar blijkbaar zijn er ook momenten dat ie níet opgesloten zit in zijn badkamer
Niq schreef:
09-12-2019 11:05
Waarom zou je de boel voor de gek willen houden?
Wat bereik je met een diagnose die niet op jou van toepassing is.
Ik zou zeggen: denk er eens over na.
Om een uitkering te vangen :idee:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven