Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Lady_Day schreef:
09-12-2019 11:44
Ik heb zelf meer dan 2 broeken maar werk met capsules van ongeveer 30 kledingstukken/schoenen. En dan heb ik het over 3 a 4 broeken en 2 a 3 jurken per capsule. Ik was 1 a 2x per week.

Alles in mijn capsule past bij elkaar dus ik kan eindeloos combineren. Kleur doe ik niet echt aan dus dat scheelt (heb navy, zwart, grijs, bruin, wit, creme en dan heel af en toe iets kleurigs als framboos).
Tellen longsleeves, ondergoed en sokken ook mee bij die 30 stuks?
Kijk zoiets wil ik ook. Op zich passen alle zes de hoodies bij de vier jeans. Dus het zou in principe moeten lukken...
Nitflex schreef:
09-12-2019 11:32
Je moet juist niet veel in één keer kopen. Dan ben je ook weer tegelijk door alles heen. En bij mij zou dan de verveling toeslaan. Juist dan krijg je de drang alsnog iets te kopen. Het is nou eenmaal fijn om iets nieuws te hebben.

Bovendien gaat het er uiteindelijk natuurlijk om dat je minder koopt. Als je bij wijze van spreken in één keer voor een jaar alle kleding in slaat, dan zie ik dat niet als een jaar geen kleding kopen. Dan heb je vooruit gekocht en dat komt op hetzelfde neer.
Ik vind het juist echt verschrikkelijk om te kopen. Maar ik snap inderdaad ook wel dat ik eigenlijk heb vals gespeeld door in 1x zes truien gekocht te hebben dan wanneer ik die bijv verspreid had over 2 truien elke 2 maanden. Of wanneer twee (dezelfde) jeans koop in plaats van nu eentje en in oktober weer eentje.
Ondergoed, sokken, sportkleding en een outfit voor speciale gelegenheden schaar ik daar niet onder. Longsleeves die ik alleen onder een trui aanheb zie ik als 'ondergoed'.

30 is nog heel veel hoor. Als ik een item gedragen heb dan draai ik de hanger om zodat ik aan het eind van de 3 maanden kan zien wat ik gedragen heb en wat niet. Ik heb altijd spullen die ik niet aangehad heb. Ik vind het niet erg om vaak hetzelfde te dragen. Ik doe ook echt heel lang met mijn spullen. Wat jij schrijft over truien die een paar seizoenen meegaan... ik heb truien die ik al 10 jaar heb en nog steeds mooi zijn.
Lady_Day schreef:
09-12-2019 11:57
Ondergoed, sokken, sportkleding en een outfit voor speciale gelegenheden schaar ik daar niet onder. Longsleeves die ik alleen onder een trui aanheb zie ik als 'ondergoed'.

30 is nog heel veel hoor. Als ik een item gedragen heb dan draai ik de hanger om zodat ik aan het eind van de 3 maanden kan zien wat ik gedragen heb en wat niet. Ik heb altijd spullen die ik niet aangehad heb. Ik vind het niet erg om vaak hetzelfde te dragen. Ik doe ook echt heel lang met mijn spullen. Wat jij schrijft over truien die een paar seizoenen meegaan... ik heb truien die ik al 10 jaar heb en nog steeds mooi zijn.
Deze regel hanteer ik ook. Werkt wel goed inderdaad. Ik heb geen truien die na 10 jaar nog steeds mooi zijn helaas. Mooi is trouwens niet het eerste criterium voor mij bij het kopen van kleding. Zeker niet voor winterkleding. Het is meer: is het warm, is het praktisch en kan het tegen een stootje? Maar na een aantal jaar merk ik toch dat het dan dus aan vervanging toe is. Voorheen deed ik dat inderdaad steeds "in beetjes", het ene werd vervangen door wat (vergelijkbaar) anders. Nu heb ik in 1x tamelijk "groots" ingeslagen. 1 trui van vorig jaar heb ik weggedaan (die was ook niet heel erg warm).
Met 'mooi' bedoel ik niet versleten. Ik draag geen supertrendy dingen. Een mooie, cremekleurige kasjmiertrui is tijdloos.
NYC schreef:
09-12-2019 12:05
Deze regel hanteer ik ook. Werkt wel goed inderdaad. Ik heb geen truien die na 10 jaar nog steeds mooi zijn helaas. Mooi is trouwens niet het eerste criterium voor mij bij het kopen van kleding. Zeker niet voor winterkleding. Het is meer: is het warm, is het praktisch en kan het tegen een stootje? Maar na een aantal jaar merk ik toch dat het dan dus aan vervanging toe is. Voorheen deed ik dat inderdaad steeds "in beetjes", het ene werd vervangen door wat (vergelijkbaar) anders. Nu heb ik in 1x tamelijk "groots" ingeslagen. 1 trui van vorig jaar heb ik weggedaan (die was ook niet heel erg warm).
Kijk, dat zijn al heel andere criteria dan waar ik kleding op koop. Het moet wel lekker zitten, maar het moet vooral ook echt mooi zijn. Niet alleen functioneel. Mooi is mijn eerste criterium. Echte dikke warme truien (of ik draag vooral vesten) heb ik genoeg. Ik heb zeker wel dingen die ik al 10 jaar heb én draag. Soms herontdek ik juist dingen die ik een tijd niet heb gedragen.

Veel dingen van mij kunnen ook niet tegen eens stootje. Ik was ze op de hand en als ik thuis op de bank ga zitten kleed ik me om.
Ik heb liever mooi, functioneel, warm en tegen een stootje kunnen. Redelijk onmogelijk, dus heb ik nu eigenlijk twee garderobes. Sinds mijn lijf veranderd is staan de meeste dingen ook gewoon leuk. Vroeger zaten er misschien twee van de tien spijkerbroeken goed, nu meestal tien van de tien. En dan heb ik moeite met kiezen en wil ik ze gewoon allemaal. Het is ook gewoon mijn tijd qua mode, veel kleur, eindelijk weer flared broeken en mooie bohemian en maxi jurken.

Eigenlijk wil ik echt een jaar niets kopen. Ik heb meer dan genoeg om een paar jaar niets te kopen. Misschien op ondergoed ed na. En baal ervan dat ik zo veel blijf ‘willen’. Misschien eerst inzetten op een half jaar.
Ik wil voor 2020 een low buy doen. Ik ben het laatste jaar/anderhalf jaar best wat afgevallen, ben nu weer zo ongeveer op mijn 'normale' gewicht, het hogere gewicht was ivm medicatie. Ik verwacht dus ook niet dat ik de komende tijd nog van gewicht verander aangezien ik zonder de medicatie altijd ongeveer dit gewicht heb.

In ieder geval waren veel van de spullen die ik de jaren daarvoor had aangeschaft nu echt te groot en heb ik dus (voor mijn doen) het afgelopen jaar een hoop nieuwe spullen gekocht, die hopelijk ook nog even meegaan en waarin ik ook in 2020 vast nog niet voor (mode-)schut loop.

Ik zoek wel nog een aantal basics (die ik nog niet heb aangeschaft in de juiste maat) en wil daarnaast tweedehands kleding ook niet uitsluiten omdat ik merk dat dat gewoon beter werkt voor mij (op de lange termijn koop ik daardoor minder nieuwe kleding, wat beter is voor mijn portemonnee en het milieu). Mocht er door het jaar heen iets aan vervanging toe zijn of een bepaalde nood ontstaan (een onverwacht evenement waar ik niks voor heb of zo, maar komt eigenlijk niet voor in mijn leven) wil ik mezelf daar ook niet in gaan beperken.

Maar géén nieuwe dingen gewoon voor de leuk, omdat ik zo nodig aan een bepaalde mode mee moet doen of omdat ik mezelf opnieuw uitgevonden heb en nu alles om ga gooien ;-D
Het kriebelt bij mij. Ik moet echt op mijn handen zitten om niet mijn online mandjes af te rekenen. Best gek want normaal gesproken heb ik dit als ik net wat nieuws gekocht heb.

Omdat ik met capsules werk en vaak dezelfde kleding draag merk ik dat een aantal dingen wel gaan slijten. Maar ja, nog niet ernstig genoeg om ze te vervangen
Ik wil in 2020 een no buy of low buy year gaan doen. In aanloop daartoe had ik op Black Friday al besloten te stoppen met kopen. Maar o o o wat vind ik het nu al moeilijk. Nu al meerdere dingen gekocht. En voel me nu al uitgekeken op de dingen die ik heb (die mooi zijn, netjes, etc). Dit gaat heel lastig worden! Toch ga ik de uitdaging aan. Hadden jullie in het begin ook last van ontwenningsverschijnselen?
Ik kocht eerder nooit veel, maar door omstandigheden had ik opeens echt kleding nodig. En daarna niet meer gestopt met kopen. Terwijl ik gewoon echt niets meer nodig heb. En dan toch moet ik die jurk hebben want zo een heb ik er nog niet en afgeprijsd, dus zonde om niet te doen. :rofl:

Kopen wakkert aan bij mij, dus niet kopen gaat makkelijker dan een beetje kopen.

Vooral überhaupt niet meer rondkijken is wennen.
Ik wil komend jaar ook een low- buy doen. Een paar jaar geleden heb ik een jaar geen kleding gekocht. Daarna was veel versleten en ben ik mijn stijl opnieuw gaan bepalen met mooie kleding. Maar nu heb ik genoeg maar kan ik niet zo goed meer stoppen met kleding kopen :facepalm:

Dus tijd om het kopen een half toe te roepen! Ik wil wel spullen vervangen die kapot/ versleten zijn.
.
lady_day wijzigde dit bericht op 15-12-2019 15:37
Reden: off topic
98.91% gewijzigd
Ik vind het jammer om hier telkens te lezen dat mensen toch weer dingen kopen. Fijn voor je, mag gewoon natuurlijk, maar dit topic is toch 'een jaar geen kleding kopen' en niet low-buy? Ik ga het maar verwijderen uit mijn lijst.
Choco, heb je gelijk in. Ik volg beide topics en ik denk met mij nog wel wat anderen.

Een topic over geen kleding kopen ben je ook snel klaar mee lijkt me :)
baukelien schreef:
15-12-2019 11:45
Ik wil in 2020 een no buy of low buy year gaan doen. In aanloop daartoe had ik op Black Friday al besloten te stoppen met kopen. Maar o o o wat vind ik het nu al moeilijk. Nu al meerdere dingen gekocht. En voel me nu al uitgekeken op de dingen die ik heb (die mooi zijn, netjes, etc). Dit gaat heel lastig worden! Toch ga ik de uitdaging aan. Hadden jullie in het begin ook last van ontwenningsverschijnselen?
Ik vind het eind moeilijker dan het begin. In januari is het niet moeilijk om een frisse start te maken, zeker als je in december veel uit hebt gegeven.

Maar ik zit nu bijna tegen het eind van mijn jaar geen kleding en ik ben het écht zat. Ik wil gewoon nieuwe dingen. Ik zie zoveel moois en ik mag niks. Dus ontwenningsverschijnselen? Nee. Voor mij is het juist nu moeilijker geworden.

Maar ik ga het redden.
Lady_Day schreef:
15-12-2019 15:37
Choco, heb je gelijk in. Ik volg beide topics en ik denk met mij nog wel wat anderen.

Een topic over geen kleding kopen ben je ook snel klaar mee lijkt me :)
Welk ander topic dan deze bedoel je?
baukelien schreef:
15-12-2019 23:44
Welk ander topic dan deze bedoel je?
De Low/No Buy challenge 2019. Laatste loodjes!!

geld-recht/low-no-buy-challenge/list_messages/442915

Dit was deel 1: geld-recht/no-buy-challenge/list_messages/435222. De TO is daar overigens gevlogen. We zullen nooit weten of het haar gelukt is, maar in het begin van het topic ging het al snel fout met haar No Buy.
Ik schakel denk ik ook over op de low-buy want "een jaar geen kleding kopen" gaat me denk ik niet lukken. Net wel voor mijzelf even uitgerekend wat ik in 2019 heb uitgegeven aan kleding voor mijzelf. En geschrokken. Want ik zie mijzelf helemaal niet als zo'n big spender maar intussen ben ik het dus gewoon wel. Halveren zou voor mij al een mooi streven zijn. Ik vind het zo gek hoe het werkt terwijl ik er helemaal niet eens plezier aan beleef.
Ik kende het low buy topic ook niet. Bedankt voor het doorsturen Nitflex!

Een 'jaar niet kopen' is voor mij niet haalbaar omdat ik daar te weinig kleding voor heb. Ik heb bijvoorbeeld maar 3 broeken en twee daarvan zijn al wat 'op'. Ik ben meer richting het principe van een capsule-wardrobe aan het gaan (maar dan niet te streng op aantallen). Ik wil mij beperken tot het vervangen van alles dat versleten/kapot is voor kwalitatieve en duurzame alternatieven. Maar ik heb even een steuntje nodig om me te beperken tot alleen vervangen :)
Ik heb een No Buy gedaan die veel breder is dan kleding. Ik heb voor mezelf heel duidelijk omschreven wat wel en niet mag.

Dus geen kleding, tassen, schoenen, cosmetica (alleen als ik van iets écht niets meer heb), boeken, interieurspullen, schrijfwaren, sieraden, accessoires en minder afhaal bestellen bijvoorbeeld.

Maar wel cadeaus en uitgaan en ik let ook niet op mijn boodschappen. Als je geen regels hebt ben je elke keer dat je toch genoodzaakt bent iets te kopen (reparatie, onderhoud, bruiloft) teleurgesteld merkte ik aan anderen. Terwijl je in het leven nou eenmaal geld uit moet geven. Ik doe een no-Buy juist om die andere dingen zonder zorgen te kunnen doen.

Het enige nadeel aan het low Buy topic vond ik dat veel mensen het als een soort vrekkentopic zien en dan alsnog met kortingsacties ofzo aan komen zetten. Daar draait het wat mij betreft niet om. Ik vond dat we elkaar moeten ontmoedigen iets te kopen. Het gaat mij vooral om het niet kopen, niet persé om het besparen alleen.

Maar goed, iedereen doet het om zijn eigen redenen natuurlijk.
Goede tip nitflex! Ik ga er even over denken wat ik allemaal niet ‘mag’ kopen. Cosmetica lijkt me ook een goede. Boeken ed wil ik eigenlijk aanmoedigen bij mezelf. Soort van verrijkingen en belevingen aanmoedigen en de overdosis aan spullen beperken/verminderen. Maar eigenlijk ook met verpakkingen en verspillingen.

Quote; Ik doe een no-Buy juist om die andere dingen zonder zorgen te kunnen doen.

Dat precies! Andere prioriteiten.
Nitflex schreef:
15-12-2019 23:54
De Low/No Buy challenge 2019. Laatste loodjes!!

geld-recht/low-no-buy-challenge/list_messages/442915

Dit was deel 1: geld-recht/no-buy-challenge/list_messages/435222. De TO is daar overigens gevlogen. We zullen nooit weten of het haar gelukt is, maar in het begin van het topic ging het al snel fout met haar No Buy.
Leuk, dank je. Voor mij gaat het echt alleen om kleding (en aanverwanten) dus ik zit hier beter.
Voor mij gaat het erom dat ik belachelijk veel kleding heb en ik kan de impact voor mens en milieu voor mezelf niet meer verantwoorden. Mijn kasten puilen uit. En het kost veel tijd en geld. Ik wil daarom meer opdragen wat ik heb en tijd en geld vrijmaken voor andere dingen. Ook vraag ik me af hoe verslaafd ik nu ben aan het shoppen. Kan ik dit eigenlijk wel?
Een paar keer de documentaire the true cost kijken.. Dan ga je echt nadenken over de volgende aankoop.. En over die kast vol. Ik stond er in ieder geval niet altijd bij stil.
anoniem_63a041da40279 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 00:06
41.35% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven