Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk dat ik dat ga doen..

Wilde morgenvroeg gaan sporten en verder lekker niks... Ik kijk morgen even hoe ik me voel en dan maak ik een beslissing, dan haal ik er toch een beetje een druk af voor mezelf.
yesss wijzigde dit bericht op 11-12-2019 21:20
53.01% gewijzigd
Yesss: Vreselijk, last minute dingen. Ik zou met die auto ook zoiets hebben van: dat zie ik met Kerst wel. Zeker als je nooit iets van haar hoort verder. Woont ze ver bij je vandaan?

Ik vind het ook irritant als het steeds over de ander gaat. Of steeds hetzelfde onderwerp. Ik heb een oom die nogal aanwezig en belerend is. Hij beheert een speeltuin en de gesprekken gaan voor groot deel altijd over de speeltuin. Zo saai. Hij is iemand die een grapje maakt en dan zelf het hardst lacht. Hij is wel altijd de suikeroom geweest (dure cadeaus). Maar verder vind ik weinig aan. Het is dat hij de broer van mijn moeder is en die familie heel klein is.
Of 3 jaar geleden op Moederdag. Mijn stiefzus kwam ook en had pas een nieuwe vriend, het was nog pril. Heel de tijd moeten aanhoren hoe knap en geweldig hij wel is. Van dat: aaaaaah en oooooooh. Ik dacht alleen maar: Houd nou eens even je mond, dan kunnen we taart gaan eten.
Ja het is gewoon de manier waarop het eigenlijk al jaren gaat...

En ik ben daar pas geleden nog geweest met een cadeau voor hun nieuwe appartement en dan nu weer deze reden, ik ben er gewoon een beetje klaar mee.

Buiten dat heb ik echt genoeg aan mezelf momenteel...
Sorry beetje offtopic dit en ik klink echt een beetje chagrijnig nu maar ik merk dat dit soort dingen mijn bui eigenlijk enorm beïnvloeden.. :-(
yesss wijzigde dit bericht op 07-12-2019 21:41
16.35% gewijzigd
Geeft niks Yesss. Daar is juist dit topic voor, om eens lekker van je af te schrijven.
En ik snap je ook heel goed. Als het allemaal van 1 kant komt houdt het ook een keer op.

Hondenmens, mijn moeder is ook een beetje zo. De vriend van mijn zusje heeft de papieren om piloot te worden, maar een baan als piloot vinden lukt niet zo. Hij wordt ook steeds ouder. Maar mijn moeder ziet alleen PILOOT. Daar kan je nog eens mee pronken he.
Maar dat juist daardoor hun relatie niet lekker loopt dat ziet ze niet
winters wijzigde dit bericht op 07-12-2019 18:46
12.84% gewijzigd
Blijf lekker thuis. Dan zeg je dat je je niet zo lekker voelt en dat is nog waar ook. Je weet duidelijk dat je niet wilt, het draait niet altijd om een ander, dus ga gewoon niet.

Waarom appte je moeder je, of is zij afhankelijk van vervoer om bij je zus te komen?
Nee ik zou meerijden met mijn ouders. Maar ik denk inderdaad dat ik het over laat gaan.
yesss wijzigde dit bericht op 11-12-2019 21:19
78.46% gewijzigd
Yesss ik zou tegen haar zeggen; ik kan morgen niet. Je hoeft je niet te verantwoorden.
En inderdaad, fijn dat ze een nieuwe auto heeft maar daarvoor zou ik ook niet langskomen hoor.
Ja ga ik doen Kwebbeltje, ben ook echt totaal niet uitgerust dus wil gewoon thuis blijven.
Moet echt vaker nee zeggen hoor, ik snap gewoon niet waarom ik me altijd zo verplicht voel...
Dus morgen gewoon nog een dagje voor mezelf.
Ik ken het (ook weer). Ik zeg ook steeds vaker nee. Vinden mensen niet leuk maar dan hebben ze dikke pech. Ik heb ook graag tijd voor mezelf nodig. Vooral in deze maand.

Houd je morgen een pyjama-dag? :)
reizende schreef:
07-12-2019 18:43
Blijf lekker thuis. Dan zeg je dat je je niet zo lekker voelt en dat is nog waar ook. Je weet duidelijk dat je niet wilt, het draait niet altijd om een ander, dus ga gewoon niet.
Hier heb je trouwens helemaal gelijk in.. en dat is bij haar dus nogal vaak.
En aangezien ik alleen ben en mijn leven nogal rustig is (wat ik dus ook nodig heb) heb ik soms het gevoel dat ik geen goede reden heb om nee te zeggen.

Buiten dat heb ik niet zoveel wat echt van mij is en dingen die ik voor mezelf doe, en dat klinkt misschien dramatisch, maar ik heb dan ook nog het gevoel dat ik mijn spaarzame energie ook nog eens naar andermans verhalen moet gaan zitten luisteren.
Ik ben vooral toe aan mezelf en door vermoeidheid enz lukt dat allemaal al niet zo goed.

Maar het wordt dus zeker een pyjama dag Kwebbeltje :)
Ik ga misschien mijn kast opruimen, films kijken, gewoon waar ik zin in heb. Het is er ook echt weer voor. Bij jullie ook een pyjama dag? Trouwens goed dat je vaker nee zegt, ik moet dat ook echt vaker gaan doen en dan nog zonder schuldgevoel.
yesss wijzigde dit bericht op 08-12-2019 09:27
5.09% gewijzigd
Goedemorgen :heart:
Ja hier ook een pyjama-dag. Ik heb gisteren een gedeelte van de kerstkaarten geschreven, daar ga ik straks mee verder. Gisteren ook alvast de kerstboom in elkaar gezet, straks versieren.
Verder geen plannen, heerlijk. Komende week wordt ook weer best druk. Dus nu echt even tijd voor mezelf.
Hallo iedereen

Ik ben een hele tijd niet meer hier geweest, maar nu dat de feestdagen eraan komen dacht ik aan jullie en dat ik niet de enige ben die hier zo hard tegenop zie.
Vandaag blijf ik ook een dagje in de zetel hangen. Heb gisteren een migraine aanval gehad doordat ik zelf nee had moeten zeggen maar dit niet gedaan heb. Hopelijk heb ik mijn lesje nu geleerd.
Klinkt heerlijk Kwebbeltje :) altijd leuk de Kerstboom versieren, hier staat ie al, toch wel gezellig zo met die lampjes. Straks een Kerstfilm kijken met een kopje koffie en stuk chocola.
Geniet van je zondag!

Vervelend mandarijntje van die migraine aanval.. ik ga ook nog regelmatig over mijn grenzen en soms lijkt het ook alsof het wel gaat lukken, zo van, ach het is maar een paar uurtjes, maar in de praktijk valt het toch altijd tegen of loopt het dan toch weer uit. Maar het blijft een moeilijk puntje.
Het is gewoon een hele drukke week geweest voor mij, uurrooster op het werk werd aangepast en nog een paar zaken.

Een kerstboom zet ik niet. Ik ben niet zo veel thuis dus vind het nogal nutteloos om er 1 te zetten. Voor wie moet ik het doen, voor de spinnen? :-D. Daarbuiten vind ik kerst op zich al nutteloos en dan de energie steken in zo'n boom... Daar doe ik niet aan mee.
Ik zet wel Kerstboom en versiering, samen met mijn moeder. Mijn Kerstspullen staan opgepropt in de meterkast. Maar daar kruip ik niet graag in verband met spinnenangst. Ik weet dat ze daar graag zitten. Dus dat laat ik aan mijn moeder over ;-D. Elders in huis heb ik geen plaats voor die spullen. Hopelijk volgend jaar wel, als ik verhuisd ben. Dan heb ik een extra kamer. Hier is het veel te klein.
Maar mijn moeder vind het belangrijker dan ik, Kerstsfeer in huis creëren. Ik vind het pas leuk als het eenmaal staat, maar heb nooit zin om eraan te beginnen. Als zij niet zou zeggen dat we dat samen gaan doen, doe ik het waarschijnlijk niet.
De verlichting zit er inmiddels in. Ik doe het in etappes haha. Nu even weer op date met Netflix :P Ben met een hele spannende serie bezig dus ik ben best streng voor mezelf. Anders zit ik de rest van de dag die serie te kijken en ik wil in huis ook nog eea doen.
Kerstkaarten zijn op de bus gedaan, alleen nu stond er dat ze pas vrijdag na 18u worden geleegd. Lijkt me sterk dat het pas aankomende vrijdag is, vooral met de kerstdrukte nu. Nou ja, dagelijkse wandeling is weer gemaakt in ieder geval.
yesss schreef:
08-12-2019 09:24
Hier heb je trouwens helemaal gelijk in.. en dat is bij haar dus nogal vaak.
En aangezien ik alleen ben en mijn leven nogal rustig is (wat ik dus ook nodig heb) heb ik soms het gevoel dat ik geen goede reden heb om nee te zeggen.

Buiten dat heb ik niet zoveel wat echt van mij is en dingen die ik voor mezelf doe, en dat klinkt misschien dramatisch, maar ik heb dan ook nog het gevoel dat ik mijn spaarzame energie ook nog eens naar andermans verhalen moet gaan zitten luisteren.
Ik ben vooral toe aan mezelf en door vermoeidheid enz lukt dat allemaal al niet zo goed.

Maar het wordt dus zeker een pyjama dag Kwebbeltje :)
Ik ga misschien mijn kast opruimen, films kijken, gewoon waar ik zin in heb. Het is er ook echt weer voor. Bij jullie ook een pyjama dag? Trouwens goed dat je vaker nee zegt, ik moet dat ook echt vaker gaan doen en dan nog zonder schuldgevoel.

Goed van je dat je lekker thuis bent gebleven.
Die vetgedrukte zin is zeker herkenbaar, ik denk voor velen hier. Het blijft toch een dingetje, voor je zelf opkomen.

Maar zelfs als ik ziek ben vind ik het moeilijk om nee te zeggen. Het slaat nergens op, dat weet ik zelf.
Maar dat rottige schuldgevoel, als ik dat nog eens kwijt kan raken ben ik een gelukkig mens.
Nee zeggen dat is bij mij ook een dingetje.
Geniet van je dag Yesss, en je vooral niet schuldig of rot voelen!
Je hebt ook gewoon gelijk Kwebbeltje! Gewoon Nee zeggen en als mensen dat niet leuk vinden hebben ze pech
Hebben jullie dat ook wel eens gehad dat je in een moeilijke periode zat en dat er eigenlijk niemand voor je was.
Dat had ik een aantal jaren terug. Tuurlijk waren mijn man en familie er wel, maar ik miste mijn 'vriendin' zo die zonder wat te zeggen verhuisd was naar de andere kant van het land.
Ik heb nu weer een beetje contact met haar maar ik merk toch wel dat ik nog steeds verdriet van heb. Wat heb ik me toen eenzaam gevoeld.
Heb het haar ook wel verteld hoe ik me toendertijd had gevoeld maar wil het haar ook niet de hele tijd voor de voeten gooien

Heb je wel een fijne dag gehad gisteren, Yesss? Niet (te) schuldig gevoeld?
Ik had vorige week na mijn werk nog iedere avond verplichtingen. Dus toen ik moe was, gebruikte ik dat als ‘excuus’. Reactie: ‘oh, maar dat is toch juist gezellig en leuk?’ Maar ik was uitgeput!

Tegelijkertijd mauw ik heel vaak dat ik geen sociaal leven heb dus op zich logisch dat mensen het niet begrijpen. De balans is wel erg precair.
winters schreef:
09-12-2019 12:48
Hebben jullie dat ook wel eens gehad dat je in een moeilijke periode zat en dat er eigenlijk niemand voor je was.
Dat had ik een aantal jaren terug. Tuurlijk waren mijn man en familie er wel, maar ik miste mijn 'vriendin' zo die zonder wat te zeggen verhuisd was naar de andere kant van het land.
Ik heb nu weer een beetje contact met haar maar ik merk toch wel dat ik nog steeds verdriet van heb. Wat heb ik me toen eenzaam gevoeld.
Heb het haar ook wel verteld hoe ik me toendertijd had gevoeld maar wil het haar ook niet de hele tijd voor de voeten gooien

[...]
Kan me voorstellen dat je er verdriet van hebt dat ze destijds - zonder bericht vooraf - verhuisd is naar de andere kant van het land. Lastig dilemma: hoeveel en hoe vaak vertel je van/over hoe je je destijds gevoeld hebt.
Voor mij is het herkenbaar. Tuurlijk, ik heb m'n familie nog (ouders, zussen), maar toch... De relatie is anders, met hen deel ik andere dingen dan met een (goede) vriendin. In de afgelopen jaren helaas een aantal vriendinnen verloren; althans, ik dacht dat het goede vriendinnen waren, maar door omstandigheden bleken ze meer een kennis te zijn, waar je af en toe koffie mee gaat drinken en een beetje keuvelt. Ik heb me vaak zat eenzaam gevoeld. Nu ook. Ik heb een hele goede vriendin met wie ik veel kan bespreken, maar toch, ergens beklemd het me wel. Mijn partner is (zeer) depressief en mijn beste vriendin is ooit depressief geweest. Voor mijn gevoel kan ik dan niet mijn verhaal vertellen, ik heb het idee dat ik terughoudend moet zijn met mijn hart luchten. Ze is een hele lieve meid met een heel goed hart, dus ik wil haar ook niet schofferen of kwetsen, ik wil haar als goede vriendin niet kwijt.
In this mad house we must all survive
Heb weleens te horen gekregen dat ik vrij gesloten/gereserveerd kan zijn, erg onzeker ben en weglloop voor confrontaties.
Dat vind ik wel enorm pijnlijk (vooral met 'weglopen') en ik krijg het gevoel dat ik laf gevonden word.
Confrontaties vind ik erg eng en ik klap snel dicht in zulke situaties
Heb moeite om standpunten in te nemen en heb al snel de neiging om de ander gelijk te geven, ook uit angst om overlopen te worden.
Voor wie is dit herkenbaar?
Zijdehoentje schreef:
09-12-2019 20:17
Kan me voorstellen dat je er verdriet van hebt dat ze destijds - zonder bericht vooraf - verhuisd is naar de andere kant van het land. Lastig dilemma: hoeveel en hoe vaak vertel je van/over hoe je je destijds gevoeld hebt.
Voor mij is het herkenbaar. Tuurlijk, ik heb m'n familie nog (ouders, zussen), maar toch... De relatie is anders, met hen deel ik andere dingen dan met een (goede) vriendin. In de afgelopen jaren helaas een aantal vriendinnen verloren; althans, ik dacht dat het goede vriendinnen waren, maar door omstandigheden bleken ze meer een kennis te zijn, waar je af en toe koffie mee gaat drinken en een beetje keuvelt. Ik heb me vaak zat eenzaam gevoeld. Nu ook. Ik heb een hele goede vriendin met wie ik veel kan bespreken, maar toch, ergens beklemd het me wel. Mijn partner is (zeer) depressief en mijn beste vriendin is ooit depressief geweest. Voor mijn gevoel kan ik dan niet mijn verhaal vertellen, ik heb het idee dat ik terughoudend moet zijn met mijn hart luchten. Ze is een hele lieve meid met een heel goed hart, dus ik wil haar ook niet schofferen of kwetsen, ik wil haar als goede vriendin niet kwijt.
Dank je voor je reactie.
De tranen zaten me gisteren een beetje hoog, omdat dat gevoel van toen weer terug kwam
Ik was mijn baan net kwijt, mijn broer was dood, mijn zusje was opgenomen voor haar anorexia. Ik had haar zo nodig toen..

Ik vind het heel rot dat jij het gevoel van eenzaamheid helaas herkent en dat je het gevoel hebt bij niemand je verhaal kwijt te kunnen.
Ik weet dat het niet hetzelfde is; maar als je wil kan je hier altijd van je af schrijven en je verhaal doen
Jammer dat er nog niet is gereageerd op mijn recentste post in mijn topic.
Is niet erg natuurlijk, maar ben toch wel benieuwd hier naar.
Vooral naar het 'weglopen' van bepaalde (probleem)situaties.
Heb de laatste 4 a 5 dagen steeds steeds geslapen en merk dat ik momenteel ook wat emotioneel ben.
De tranen schieten me gauw al in de ogen.
Eigenlijk heb ik ook al lang niet meer gehuild.
Voor het laatst in 2010 tijdens de uitvaart van mijn nicht.
winters schreef:
09-12-2019 12:48

Heb je wel een fijne dag gehad gisteren, Yesss? Niet (te) schuldig gevoeld?
Wat naar dat je "vriendin" je in de steek liet. Hoe reageerde ze toen je haar vertelde hoe je je destijds had gevoeld?
Ik heb nog niet écht periodes gehad dat er helemaal niemand voor me was. Mijn moeder is mijn grootste steunpilaar. Maar ben wel bang voor de dag dat ze er niet meer is. Het is mijn grote vraag of ik dan mensen heb die er voor me zijn. Andersom heeft ook nog nooit iemand van mijn vriendinnen een beroep op mij gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven