Ervaringen IVF op latere leeftijd
woensdag 11 december 2019 om 07:04
Lieve meiden,
Mijn vriend en ik staan voor de volgende keuze: wel of geen IVF.
We zijn onderzocht en er is niks afwijkends uit de onderzoeken gekomen. Vanwege onze leeftijd, ik 39, vriend 45, adviseert de gyneacologe nu IVF (voor IUI kom ik helaas niet meer in aanmerking).
Ik merk dat ik het lastig vind om de knoop door te hakken. Maar we zijn inmiddels 1,5 jaar aan het proberen zwanger te raken.
Om een betere keuze te maken ben ik op zoek naar ervaringen van stellen van onze leeftijd die wel/niet gekozen hebben voor IVF.
De onderzoeken vooraf vonden wij al zwaar, dus we vragen ons af of het voor ons niet te zwaar gaat worden. Bovendien hoor je vaker dat het op oudere leeftijd nou eenmaal langer duurt.
Graag hoor ik van jullie waarom jullie wel of juist niet voor deze behandeling hebben gekozen. Liefs!
Mijn vriend en ik staan voor de volgende keuze: wel of geen IVF.
We zijn onderzocht en er is niks afwijkends uit de onderzoeken gekomen. Vanwege onze leeftijd, ik 39, vriend 45, adviseert de gyneacologe nu IVF (voor IUI kom ik helaas niet meer in aanmerking).
Ik merk dat ik het lastig vind om de knoop door te hakken. Maar we zijn inmiddels 1,5 jaar aan het proberen zwanger te raken.
Om een betere keuze te maken ben ik op zoek naar ervaringen van stellen van onze leeftijd die wel/niet gekozen hebben voor IVF.
De onderzoeken vooraf vonden wij al zwaar, dus we vragen ons af of het voor ons niet te zwaar gaat worden. Bovendien hoor je vaker dat het op oudere leeftijd nou eenmaal langer duurt.
Graag hoor ik van jullie waarom jullie wel of juist niet voor deze behandeling hebben gekozen. Liefs!
woensdag 11 december 2019 om 09:56
Ja S-Groot, mijn vriend is heel stabiel, ik heb meer last vn stemmingswisselingen, dus die zullen wel van invloed zijn geweest die periode. Onze relatie is verder heel erg steady.
Heb meer mijn bedenkingen over wat bij mij nu past en hoe ik zou zijn gedurende zo'n traject. Of ik last zou krijgen van hormonen. Heb in eigen cyclus vrij wisselende emoties, van blij en zorgeloos vol energie de eerste twee weken, naar piekerig, weinig energie de twee weken na de eisprong.
Heb meer mijn bedenkingen over wat bij mij nu past en hoe ik zou zijn gedurende zo'n traject. Of ik last zou krijgen van hormonen. Heb in eigen cyclus vrij wisselende emoties, van blij en zorgeloos vol energie de eerste twee weken, naar piekerig, weinig energie de twee weken na de eisprong.
woensdag 11 december 2019 om 10:43
Lastige situatie. Ik ben zelf al vijf jaar aan het proberen om zwanger te worden, waarvan vier jaar in de medische molen. Bij mij speelt leeftijd momenteel geen rol. Ik denk dat jullie de afweging echt alleen zelf kunnen maken. Mijn man en ik hebben zo'n intens diepe wens en wij kunnen (denken we nu) niet accepteren dat we kinderloos blijven als we er voor ons gevoel niet écht alles aan hebben gedaan. Maar, ik lees ook dat je vriend niet staat te springen en je zelf afvraagt of je het aankunt. Ik ervaar het traject als loodzwaar en dan niet zozeer fysiek, als wel mentaal. Vijf jaar lang continu teleurstelling op teleurstelling, het is echt een achtbaan van emoties en ik denk dat zo'n traject je relatie kan maken of breken.
Dat gezegd hebbende, wellicht is het bij jullie met hulp van IVF wel vrij vlot raak. Dat kan natuurlijk ook. En je kunt ten allen tijde stoppen met de behandeling als jullie het toch te zwaar vinden. Wellicht het overwegen waard? Dat je begint met IVF betekent natuurlijk niet dat je tot het gaatje moet gaan. Waarom proberen jullie het niet gewoon en wellicht valt het toch wel mee en ben je vlot zwanger?
Dat gezegd hebbende, wellicht is het bij jullie met hulp van IVF wel vrij vlot raak. Dat kan natuurlijk ook. En je kunt ten allen tijde stoppen met de behandeling als jullie het toch te zwaar vinden. Wellicht het overwegen waard? Dat je begint met IVF betekent natuurlijk niet dat je tot het gaatje moet gaan. Waarom proberen jullie het niet gewoon en wellicht valt het toch wel mee en ben je vlot zwanger?
woensdag 11 december 2019 om 10:50
Hier geen ervaring met IVF op latere leeftijd, want ik was 30 en 31 bij onze twee pogingen, maar dus wel ervaring met IVF.
Ik heb onze 7 IUI pogingen persoonlijk ervaren als vrij nutteloos, en dat bleek ook zo te zijn. Uit onderzoeken blijkt dat IUI vooral nut heeft bij vrouwen na hun 35ste (daar val jij ook in), en bij stellen waarvan de man verminderd vruchtbaar is.
Dat wij eerst IUI doorliepen, snap ik wel, want we waren nog hartstikke jong.
Dat gezegd hebbende zijn de kansen met IVF beter dan met IUI, en zeker gezien het feit dat je niet zoveel tijd meer hebt, zou ik het helemaal niet raar vinden om met IVF te beginnen. Ik ken legio voorbeelden waarbij stellen met IVF heel snel zwanger waren. Wij helaas niet, maar goed.
Wat je kunt ook kunt voorstellen, is om 3x IUI te doen met hormonen, en dan overstappen op IVF. Al vond ik IVF uiteindelijk wel overzichtelijker: iedereen weet (min of meer) wat IVF is, waardoor ik veel makkelijker er open over kon zijn in mijn omgeving.
Ik heb onze 7 IUI pogingen persoonlijk ervaren als vrij nutteloos, en dat bleek ook zo te zijn. Uit onderzoeken blijkt dat IUI vooral nut heeft bij vrouwen na hun 35ste (daar val jij ook in), en bij stellen waarvan de man verminderd vruchtbaar is.
Dat wij eerst IUI doorliepen, snap ik wel, want we waren nog hartstikke jong.
Dat gezegd hebbende zijn de kansen met IVF beter dan met IUI, en zeker gezien het feit dat je niet zoveel tijd meer hebt, zou ik het helemaal niet raar vinden om met IVF te beginnen. Ik ken legio voorbeelden waarbij stellen met IVF heel snel zwanger waren. Wij helaas niet, maar goed.
Wat je kunt ook kunt voorstellen, is om 3x IUI te doen met hormonen, en dan overstappen op IVF. Al vond ik IVF uiteindelijk wel overzichtelijker: iedereen weet (min of meer) wat IVF is, waardoor ik veel makkelijker er open over kon zijn in mijn omgeving.
woensdag 11 december 2019 om 10:50
Ja Daisyliz, dat denk ik ook. Het is in ieder geval het proberen waard. En we kunnen er altijd mee stoppen. Bij ons is het juist lastiger omdat we al ouder zijn en er al een 'half leven' zonder kinderen op hebben zitten. Wij hebben elkaar vrij laat leren kennen, ik had altijd al een kinderwens, maar vriend had zich er voor hij mij leerde kennen al bij neergelegd dat hij nooit een gezin zou hebben. Nu is dat denk ik voor sommige mannen ook makkelijker. Bij een vrouw is dat echt een oergevoel.
woensdag 11 december 2019 om 11:47
Het zal voor sommige mannen makkelijker zijn ja, maar mijn man heeft ook altijd al kinderen gewild, die staat er precies hetzelfde in als ik. Hetzelfde 'oergevoel', rationeel weet je dat er genoeg andere leuke dingen zijn, maar het verlangen naar een gezin mét een kindje is groter. Daarom waren wij ook 27/28 toen we 'begonnen'. Wij hebben na onze tweede mislukte poging nog een ander traject (ecd-ivf, google maar, dan staat het woord niet in mijn post
) doorlopen wat helaas ook niet gelukt is, en we overwegen nog een eigen derde poging in het buitenland
woensdag 11 december 2019 om 12:30
Altijd waardes vragen
woensdag 11 december 2019 om 15:51
Dat weet ik niet precies. In mijn geval was ie (een heel klein beetje) te traag. Hoe hoger hoe trager (hoe onlogisch dat ook klinkt
) Maar het probleem zit 'm in dat Nederlandse artsen 4 een prima waarde vinden, maar dat 2.5 (of lager, max tot 0.5) een veel betere waarde is in situaties als de onze. Zoals medici in omliggende landen als referentie gebruiken.
Als je je (huis) arts spreekt, wijs hem/haar dan even op de informatie op de website van huisartsen: nhg.org
En dan 't kopje schildklier
Als je je (huis) arts spreekt, wijs hem/haar dan even op de informatie op de website van huisartsen: nhg.org
En dan 't kopje schildklier
woensdag 11 december 2019 om 17:02
Misschien heb je dan juist helemaal geen last van de hormonen! Zelf in het voorjaar IVF gehad en altijd erge last van hormonale klachten, maar tijdens de IVF maand was ik nagenoeg klachtenvrij dus dat kan ook.SSandra38 schreef: ↑11-12-2019 09:56Ja S-Groot, mijn vriend is heel stabiel, ik heb meer last vn stemmingswisselingen, dus die zullen wel van invloed zijn geweest die periode. Onze relatie is verder heel erg steady.
woensdag 11 december 2019 om 20:51
Helemaal mee eens en herkenbaar.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-12-2019 09:42Hier lopen ze in Nederland zo op achter! In Nederland houden ze de 4 als grens aan, in bijna de rest van de wereld 2.5.
To, ik weet je waardes niet, en die hoef je ook niet per se te delen, maar mocht ie hoger zijn dan 2.5 is het echt de moeite waard daar met je arts over te praten en aan te dringen op verder onderzoek.
woensdag 11 december 2019 om 20:52
Helemaal mee eens en herkenbaar.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-12-2019 09:42Hier lopen ze in Nederland zo op achter! In Nederland houden ze de 4 als grens aan, in bijna de rest van de wereld 2.5.
To, ik weet je waardes niet, en die hoef je ook niet per se te delen, maar mocht ie hoger zijn dan 2.5 is het echt de moeite waard daar met je arts over te praten en aan te dringen op verder onderzoek.
woensdag 11 december 2019 om 20:54
woensdag 11 december 2019 om 20:56
Dat is wel een lastige ja. Bij ons was de wens er bij allebei, en nog hebben we het moeilijk gehad tijdens het traject.SSandra38 schreef: ↑11-12-2019 09:33Ja ik herken je in dat geestelijke Grapjasje. Wij hebben een maand lang vrij instabiel geleefd na het gedoe rondom onze uitslagen en een vriend die niet staat te springen. Vriend zegt dat hij het voor mij wel wil doen (waardoor de keuze nog lastiger wordt dan wanneer we het allebei heel graag willen)
woensdag 11 december 2019 om 21:02
Leuk. Jij gaat met pensioen, zoon doet eindexamen VWO...JobEva schreef: ↑11-12-2019 09:54Ik heb geen ervaring met IVF. Maar denk gewoon dat je ervoor moet gaan.....Lukt het niet dan kan je niet anders dan accepteren dat je geen kinderen hebt. Het lijkt me heel erg om achteraf te moeten denken , van had ik toen toch maar......
Ik heb een hele lieve vriendin die met 43 moeder geworden is.....
Ik wens je veel geluk....
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 11 december 2019 om 21:07
Op mijn 35e moeder geworden via iui (4e poging). Op 37e weer traject ingegaan, iui niet succesvol. Daarna ivf. Toen was ik al 38. 3 keer ivf en niet succesvol (wel eicellen en goede embryoos, oorzaak onbekend).
Traject is heftig, trekt een wissel op je lichaam en sociaal leven : jezelf dagelijks injecteren (bijv in mijn galajurk tijdens kerstdiner op toilet restaurant), ziekenhuisbezoekjes, etc.
Tijdens het traject had ik trouwens geen last van bijv hormonale migraine die ik normaal wel heb.
Voor mij was 40 een grens, maar dat is misschien makkelijker als je al een kind hebt.
Traject is heftig, trekt een wissel op je lichaam en sociaal leven : jezelf dagelijks injecteren (bijv in mijn galajurk tijdens kerstdiner op toilet restaurant), ziekenhuisbezoekjes, etc.
Tijdens het traject had ik trouwens geen last van bijv hormonale migraine die ik normaal wel heb.
Voor mij was 40 een grens, maar dat is misschien makkelijker als je al een kind hebt.
donderdag 12 december 2019 om 12:40
Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn man heeft ook voor mij IVF gedaan en hij is daar heel blij mee want het heeft hem het mooiste gegeven wat hij zich kon wensen zegt hij achteraf. Mijn wens zat dieper dan bij hem. Je kan altijd afspreken te stoppen wanneer de ander niet meer wilt.