
Ontwikkelingsachterstand inhalen
zaterdag 14 december 2019 om 09:25
Mijn zoontje wordt over 3 maandjes 4. Hij heeft een spreektaalachterstand, hij was vroeg begonnen met brabbelen, maar daar bleef het alleen bij. Met 2.5 kwamen ze eerste woordjes. Hij zegt gelukkig steeds meer en woordjes worden ook wel zinnen. Hij heeft tig van onderzoeken gehad, geen gehoor problemen gelukkig. Wij zijn het molenmolen traject in geweest en daar is ook gebleken dat hij 1.5 jaar achterstand heeft op ook cognitieve vlakken. Via de bayley methode is hij getest en daar kwam de score uit.
Ik wil graag wat tips en tricks van mama's of wat professionals om mijn zoontje te stimuleren en te werken aan zijn ontwikkeling. Hij is heel leergierig.
Zijn er spelletjes, filmpjes, oefeningen die ik met hem kan doen?
Wat adviseren jullie deze bezorgde mama?
Dank en lieve groet,
Fouske
Ik wil graag wat tips en tricks van mama's of wat professionals om mijn zoontje te stimuleren en te werken aan zijn ontwikkeling. Hij is heel leergierig.
Zijn er spelletjes, filmpjes, oefeningen die ik met hem kan doen?
Wat adviseren jullie deze bezorgde mama?
Dank en lieve groet,
Fouske
zaterdag 14 december 2019 om 10:49
Niet elk kind is gemiddeld. Ik zou vooral kleine gesprekjes aangaan en ook tijdens het spelen dingen vragen. Heel eenvoudig zoals: zie je die vogel buiten? Welke kleur heeft de vogel? Het is een merel. Verder voorlezen dan hoort hij ook veel taal en hem de plaatsjes mee laten kijken en daarover praten.
Kinderen leggen zelf verbanden maar krijgen de details mee van hun ouders.
Kinderen leggen zelf verbanden maar krijgen de details mee van hun ouders.
zaterdag 14 december 2019 om 10:53
zaterdag 14 december 2019 om 10:57
Ik adviseer je vooral zijn moeder te blijven. Hij is pas 4, als je hem niets in de weg legt om zich verder te ontwikkelen, zie je vanzelf waar hij uitkomt.
Als je wat wil doen, vooral inspelen op waar je kind zelf mee bezig is. Accepteer hoe hij is, je hoeft hem niet te 'verbeteren'.
Als je wat wil doen, vooral inspelen op waar je kind zelf mee bezig is. Accepteer hoe hij is, je hoeft hem niet te 'verbeteren'.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 14 december 2019 om 10:58
Spelletjes spelen (elk spel is educatief), veel voorlezen, uitstapjes naar de kinderboerderij en de dierentuin en museum en speeltuin, puzzelen.
Filmpjes hebben veel minder effect dan samen dingen doen, uitleggen en praten over de dingen die je doet. Alleen als je samen naar de filmpjes kijkt en er nog iets mee doet is het leerzaam.
Doe veel verschillende activiteiten, koop nieuw speelgoed als spellen en puzzels, wordt lid van de bibliotheek en ga er op uit.
En zoek andere kinderen op, ook daar leert een kind veel van.
Filmpjes hebben veel minder effect dan samen dingen doen, uitleggen en praten over de dingen die je doet. Alleen als je samen naar de filmpjes kijkt en er nog iets mee doet is het leerzaam.
Doe veel verschillende activiteiten, koop nieuw speelgoed als spellen en puzzels, wordt lid van de bibliotheek en ga er op uit.
En zoek andere kinderen op, ook daar leert een kind veel van.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 14-12-2019 11:01
6.29% gewijzigd

zaterdag 14 december 2019 om 11:14
Doen! Reizen met de bus, trein, tram, metro en daar foto's van maken. Samen praten over je beleving en later, met geprinte foto's, een boekje erover maken (wat je dan weer kan voorlezen). Knutselen, boodschappen doen, "meehelpen met schoonmaken Of stofzuigen....alles is goed als je er samen over praat en tijdens een activiteit veel samen kletsen.
Jonge kinderen leren door dingen te doen, te ervaren niet door te kijken.
Zorg dat je samen geniet en plezier hebt bij wat je doet.
Als je specifieke tips wilt kun je me altijd pb'en.
Veel plezier
Jonge kinderen leren door dingen te doen, te ervaren niet door te kijken.
Zorg dat je samen geniet en plezier hebt bij wat je doet.
Als je specifieke tips wilt kun je me altijd pb'en.
Veel plezier
zaterdag 14 december 2019 om 11:16
Hij zit nu op de voorschool met extra begeleiding van orthopedagogen. Zij hebben de testen afgenomen en zijn tot de conclusies gekomen dat hij een achterstand
heeft. Hij wordt over 3 maanden 4. Hij staat ingeschreven op een regulier basisschool.
Zij adviseren om hem on te schrijven op speciaal onderwijs.
zaterdag 14 december 2019 om 11:19
@ lolapaloeza Klopt, dat doe ik ook. Ik ben alleen niet van het zo vroeg een stempel op een kind plaatsen. Ik zie dat hij iedere dag groeit en dat hij graag wil. Alleen mis ik zelf handvaten die hem kunnen stimuleren.
Misschien ook een beetje onzekerheid
Misschien ook een beetje onzekerheid
anoniem_393074 wijzigde dit bericht op 14-12-2019 11:26
14.78% gewijzigd
zaterdag 14 december 2019 om 11:22
Wat vind je van dat advies? Zie je speciaal onderwijs als een goede plek voor hem om te ontwikkelen?Fouske schreef: ↑14-12-2019 11:16Hij zit nu op de voorschool met extra begeleiding van orthopedagogen. Zij hebben de testen afgenomen en zijn tot de conclusies gekomen dat hij een achterstand
heeft. Hij wordt over 3 maanden 4. Hij staat ingeschreven op een regulier basisschool.
Zij adviseren om hem on te schrijven op speciaal onderwijs.


zaterdag 14 december 2019 om 11:48
Eerlijk gezegd niet. Ik weet dat kinderen van elkaar leren. Mijn zoontje kijkt ook op tegen zijn neefjes en nichtjes en pakt dingen op.Gatinmijnsok schreef: ↑14-12-2019 11:22Wat vind je van dat advies? Zie je speciaal onderwijs als een goede plek voor hem om te ontwikkelen?
Als hij alleen met soortgelijke kindjes op school zit, kan hij zich niet optrekken.
zaterdag 14 december 2019 om 12:06
zaterdag 14 december 2019 om 12:22
Maar het personeel in het speciaal onderwijs is hier beter voor opgeleid en de groep is kleiner. In het regulier onderwijs zo'n achterstand op verschillende gebieden inhalen lukt vrijwel nooit.
zaterdag 14 december 2019 om 12:24
Is het TOS?
Dan zou ik inderdaad eerst naar het speciaal onderwijs gaan (bijv kentalis). Dat betekent niet dat ie daar altijd zal zitten maar daar hebben ze gewoon meer aandacht en specialisatie voor zijn problematiek. Een VVE programma op school zal waarschijnlijk dan niet voldoende zijn.
Ik ken meerdere kinderen die met TOS eerst naar het sbo zijn gegaan en na 2/3 jaar konden instromen in het reguliere bo.
Dan zou ik inderdaad eerst naar het speciaal onderwijs gaan (bijv kentalis). Dat betekent niet dat ie daar altijd zal zitten maar daar hebben ze gewoon meer aandacht en specialisatie voor zijn problematiek. Een VVE programma op school zal waarschijnlijk dan niet voldoende zijn.
Ik ken meerdere kinderen die met TOS eerst naar het sbo zijn gegaan en na 2/3 jaar konden instromen in het reguliere bo.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zaterdag 14 december 2019 om 12:29
Dit.Gatinmijnsok schreef: ↑14-12-2019 12:22Maar het personeel in het speciaal onderwijs is hier beter voor opgeleid en de groep is kleiner. In het regulier onderwijs zo'n achterstand op verschillende gebieden inhalen lukt vrijwel nooit.
Geefje zoon de zorg die hij nodig heeft. De orthopedagogen hebben vast ook tips voor thuis. Ga met ze samenwerken.
zaterdag 14 december 2019 om 13:14
Je hebt bijvoorbeeld cursussen early intervention, of oudergroepen waarin je ervaringen uitwisselt. Ik dacht zelf ooit dat lotgenoten contact niets voor mij zou zijn, maar ik heb er uiteindelijk veel aan gehad.
En laat je niet te snel naar het speciaal onderwijs sturen al je dat niet wil. Als het nodig is kan dat altijd nog.
Als je zoon het motorisch en sociaal emotioneel kan bijbenen kan de onderbouw, eventueel met wat extra begeleiding, altijd wel. Daarna zie je wel verder.
Als je zelf maar goed oplet dat hij niet overvraagd of overbelast raakt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

zaterdag 14 december 2019 om 13:18
Als een specialist doorverwijst naar speciaal onderwijs zal het niet lukken met een uurtje extra hulp.lolapaloeza schreef: ↑14-12-2019 13:14Je hebt bijvoorbeeld cursussen early intervention, of oudergroepen waarin je ervaringen uitwisselt. Ik dacht zelf ooit dat lotgenoten contact niets voor mij zou zijn, maar ik heb er uiteindelijk veel aan gehad.
En laat je niet te snel naar het speciaal onderwijs sturen al je dat niet wil. Als het nodig is kan dat altijd nog.
Als je zoon het motorisch en sociaal emotioneel kan bijbenen kan de onderbouw, eventueel met wat extra begeleiding, altijd wel. Daarna zie je wel verder.
Als je zelf maar goed oplet dat hij niet overvraagd of overbelast raakt.
Heel simpel: een leerkracht is niet opgeleid tot het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsachterstand, de ib’er ook niet, er is geen orthopedagoog of andere disciplines in huis. In het speciaal onderwijs wel, mkd is er helemaal op ingericht, etc. Er is ook ouderbegeleiding.

zaterdag 14 december 2019 om 13:29
Onze zoon (bijna 4) heeft een algehele ontwikkelingsachterstand, dus zowel spraak/taal, motoriek, cognitief en sociaal-emotioneel. Wij lopen al dik een jaar bij een kinderrevalidatiecentrum waar hij 3 dagdelen per week therapieën krijgt op alle gebieden. Hij is ten opzichte van zichzelf enorm gegroeid, maar heeft nog steeds een achterstand t.o.v. leeftijdsgenoten. Zijn iq is getest en kwam met 3,5 jaar op 70 (hier pinnen we ons uiteraard niet op vast want hij is nog erg jong). Hij start na de kerstvakantie op het speciaal onderwijs. Wij denken “Beter hoog inzetten en als het goed gaat afschalen, dan straks een nóg grotere achterstand”. Voor ons voelt deze keuze helemaal goed.

zaterdag 14 december 2019 om 15:05
Echt wat een onzin dat niet optrekken bij soortgelijke kindjes.
Dit moet je anders bekijken: regulier onderwijs kan jou kind niet bieden wat hij nodig heeft, plus kinderen zijn snoeihard die zien dat hij anders (niet?) reageert en die vinden/zeggen daar weer wat van. Daarnaast kan jou kind mega gefrustreerd raken, boos/tieren/slaan enz omdat hij het niet kan ‘volgen’ op regulier door zijn spraakachterstand.
Volg aub het advies op en laat hem in zijn waarde door op zijn niveau met de juiste expertise zijn ontwikkelingen doormaken, geen stress voor hem. Bijkomend voordeel, logopedie, lessen in sociale vaardigheden, alles lekker intern, je hoeft niet 2/3 keer peer week naar therapie te rijden.
Jou kind heeft denk TOS? Soms mogen ze wel een paar maanden langer dan 4 op een voorschoolse school blijven. Je kan daarna bijvoorbeeld naar Kentalis of Auris kijken.
Vaak wil iedereen dat zijn kind een ‘normale’ ontwikkeling doormaakt, gewoon naar regulier onderwijs. Maar ik ben heel blij, dat speciaal onderwijs bestaat!
En met die stempel, dan zorg je er toch voor dat die stempel niet op hem wordt gedrukt? Ik heb ervoor gezorgd dat alle rapporten alleen naar mij worden gestuurd, niet naar huisarts en niet naar GGD of iets, die bewaren het 35 jaar. Als die het nodig hebben dan vragen ze het maar bij mij op.
Mijn advies: wees niet bezorgd, geniet van je kind (tijd gaat hard) en vraag advies op je voorschoolse school, die kennen jou kind het best!
zaterdag 14 december 2019 om 15:28
Even hard, hoe komt hij dan aan die achterstand..
Die IS er en die wordt echt niet weggepoetst in regulier onderwijs. Doe hem zo snel mogelijk op speciaal onderwijs aub. Kans is dat hij dan nog doorstroomt naar regulier. Als je hem nu op het regulier onder laat sneeuwen is de achterstand nooit meer in te halen.
En wat als die achterstand blijft? Kun je daar mee leven?
Leer alvast je kind te accepteren hoe die is. Pushen wekt misschien alleen maar frustratie op.