borstvoeding aan peuter geven, helpt dat?

14-04-2009 10:43 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn peuter is constant ziek (loopneus, koorts, ontstoken oortjes enz enz), heeft het voor zijn weerstand nog zin om hem weer gekolfde borstvoeding te geven? Toen hij nog de borst kreeg was hij namelijk veel minder ziek, hij heeft nu al 3 keer antibitioca gekregen. Helpen die stoffen die in de melk zitten hem ook nog of is het te laat?

Wie heeft hier ervaring mee???

Dankjewel,

Lotus
Over borstvoeding weet ik niets maar is het niet handiger naar de KNO-arts te gaan en buisjes te overwegen?
Hallo Zwieber,

Dankjewel voor je reactie. Ik geloof niet dat de huisarts het daar al tijd voor vindt en eigenlijk wil ik dat ook voorkomen.

Grtz,

Lotus
maar wil je dan je kind de rest van zijn leven borstvoeding gaan geven ofzo?

Het lijkt me dat het weer terug gaat komen als jij met de borstvoeding stopt.

En ookal vind de huisarts het er geen tijd voor, dan moet je net ff iets steviger in je schoenen gaan staan om hem duidelijk te maken dat jij het er wel tijd voor vind.

Hoe dan ook, ga toch maar een rondje KNO maken!
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Zelfs als jouw antistoffen hem nog helpen (dat is wat de melk doet), moet zijn eigen immuunsysteem het toch een keer overnemen, dus schuif je het probleem alleen maar vooruit. Overleg eens met je huisarts of het echt buitenproportioneel is, en of de KNO/kinderarts er eens naar moet kijken.
de stoffen in de melk zijn aangepast op de drinker/ster. dus als je nu je baby voedt, dan zijn de antistoffen die de kleine nodig heeft in jou melk aanwezig. ga je nou een 2de ook laten drinken dan kan ik me zo voorstellen dat jouw lichaam door de war raakt omdat het niet weet wat het moet gaan maken.

bel eens met een infolijn over borstvoeding zou ik zeggen.

of heb je geen 2de kindje? hoe krijg je dan borstvoeding?

ik zou gewoon langs de arts gaan, zeggen dat je het wel genoeg geweest vind met al die medicijnen, en vragen naar een goeie oplossing. idd buisjes of wat dan ook.
quote:lotje__ schreef op 14 april 2009 @ 10:51:

de stoffen in de melk zijn aangepast op de drinker/ster. dus als je nu je baby voedt, dan zijn de antistoffen die de kleine nodig heeft in jou melk aanwezig. ga je nou een 2de ook laten drinken dan kan ik me zo voorstellen dat jouw lichaam door de war raakt omdat het niet weet wat het moet gaan maken.

Haha, als je het kolft, maakt het voor het lichaam niet uit natuurlijk; die blijft het aanpassen aan de baby. TO, je zou het kunnen proberen en het zal ook misschien wel wat verschil maken, maar zoals al gezegd door anderen; misschien toch maar gewoon ook even naar een KNO-arts?
Het kan igg geen kwaad. Maar of het helpt? Het is geen medicijn, het ondersteunt de weerstand. En dat doe je ook door gezond eten bijvoorbeeld. Dus ik denk niet dat het nog meerwaarde heeft. Zorgen dat je peuter goed eet, genoeg slaapt zou voldoende moeten zijn.

Dat hij nu vaker ziek is dan toen hij BV kreeg kan van alles betekenen, maar hoeft niet oorzaak/gevolg te zijn.

Het kan geen kwaad, maar het is ook redelijk overbodig om hem nu nog BV te gaan geven. Als hij blijft kwakkelen toch maar weer eens naar de huisarts. Buisjes eisen lijkt me net zo onnodig als BV gaan geven in dit stadium. Er heeft een arts naar gekeken, die heeft iets voorgeschreven, dat moet nog gaan werken, als ik het zo lees, het betere seizoen komt er weer aan, dus wacht het rustig even af.
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Eowynn_ hij is inderdaad al het hele herft/winterseizoen aan het kwakkelen, eten/drinken/slapen gaat erg goed. De huisarts zegt dat het bij het seizoen hoort en bij het naar de creche gaan en dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken maar ik vind het zo sneu voor het mannetje.

nausicaa het klopt dat het het "verschuiven" van het probleem is, als het zou helpen. In de reclame van kunstvoeding zag ik ook dat de weerstand pas met 3 of 5 jaar af is en dat die bepaalde kunstvoeding daarbij helpt. Vandaar dat ik me afvroeg of het extra geven van borstvoeding daar misschien ook bij helpt.

lotje_ de borstvoeding heb ik "over" van mn jongste, die is 3 maanden.
Lotuss, dat reclamespotje is niet voor niets een reclamespotje. Dat roepen ze alleen om meer kunstvoeding te verkopen. Natuurlijk duurt het even voordat de weerstand af is, maar door ziek te zijn bouwen ze júist weerstand op... Niet door maar eindeloos kunstvoeding te geven (of borstvoeding)
quote:LotuSssSss schreef op 14 april 2009 @ 10:49:

Ik geloof niet dat de huisarts het daar al tijd voor vindt en eigenlijk wil ik dat ook voorkomen.Een huisarts hoeft dat ook niet te beslissen. En ten tweede: waarom wil je in hemelsnaam voorkomen dat je kind buisjes krijgt?
Okay Eowynn.. punt gemaakt dankjewel!!! .

Ik hou m gewoon in de gaten en hoop dat het met het mooier worden van het weer hij zich ook steeds beter gaat voelen. Een rondje KNOarts eisen kan altijd nog....
Ik denk dat je huisarts gelijk heeft. Herfst en winter, net nieuw op de creche...allemaal dingen die voor wat gekwakkel zorgen.

Toen ik de opleiding SPW deed waren de meiden die voor de eerste keer op een kinderdagverblijf stage gingen lopen doorlopend verkouden. Je doet dan ineens zoveel virusjes en zo op dat zelfs bijna volwassen mensen er last van hebben, laat staan een peuter.

Geen paniek, uiteindelijk is dat hartstikke goed voor zijn weerstand.
quote:LotuSssSss schreef op 14 april 2009 @ 11:05:

De huisarts zegt dat het bij het seizoen hoort en bij het naar de creche gaan en dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken maar ik vind het zo sneu voor het mannetje.Heeft hij drie keer AB gekregen voor het zelfde? Dus 3 oorontstekingen bijvoorbeeld, of steeds voor iets anders? Dat is m.i. nogal een verschil.
Ik denk dat buisjes in dit geval (nog) niet nodig zijn, hij heeft 1 keer antibiotica gekregen voor een rood trommelvliesje en 2 keer voor dezelfde longontsteking waarbij de eerste kuur niet aansloeg.

Zn oortjes zijn dus niet het "grote" probleem, het is meer het gekwakkel...
Peuters kwakkelen nu eenmaal. Maar de zomer komt eraan en dan gaat het vast beter.

Antibiotica voor alleen een rood trommelvliesje....? Bijzonder.
quote:LotuSssSss schreef op 14 april 2009 @ 11:10:

Okay Eowynn.. punt gemaakt dankjewel!!! .

Ik hou m gewoon in de gaten en hoop dat het met het mooier worden van het weer hij zich ook steeds beter gaat voelen. Een rondje KNOarts eisen kan altijd nog....

Dit vind ik persoonlijk vreemd. Je bent wel bereid desnoods je kind per direct weer terug aan de bv te zetten, maar een expert er naar laten kijken, daar vindt je het te vroeg voor...? Hoe ernstig is het nou? En is het niet gemakzucht van jouw kant niet naar de KNO-arts te willen. Laat die er gewoon even naar kijken, dat kan toch geen kwaad? Je neemt toch geen risico met je kind. 3 keer een oorontsteking, koorts, continue verkouden en weet ik veel wat nog meer in een paar maanden is best veel. Eow heeft gelijk dat het seizoen en natuurlijk de creche meespeelt maar op een gegeven moment houdt dat natuurlijk op en duurt het te lang en wordt het te veel. Nog los van het feit dat zo'n oorontsteking zo verrekte pijnlijk is.

Wat is jouw afweging om niet te vragen naar de KNO-arts te mogen en verhoudt zich dat tot de openingspost waarin je aangeeft dat de situatie zo erg is dat je zelfs weer terug op de bv zou willen als het zou helpen?
quote:LotuSssSss schreef op 14 april 2009 @ 11:12:

Ik denk dat buisjes in dit geval (nog) niet nodig zijn, hij heeft 1 keer antibiotica gekregen voor een rood trommelvliesje en 2 keer voor dezelfde longontsteking waarbij de eerste kuur niet aansloeg.

Zn oortjes zijn dus niet het "grote" probleem, het is meer het gekwakkel...Oh okay, dit lees ik nu pas.
Mijn jongste was ook immer aan het kwakkelen, hij was toen 2, na 4 ab kuren in een half jaar tijde in ik vond het welletjes!

Ik heb gevraagd (nogal dwingend want ik was het echt zat) om een bloedonderzoek om iig andere zaken uit te sluiten.

Daar kwam uit dat hij een allergie had voor koemelk, een lichte vorm waar hij nog over heen kon groeien.

Maar doordat zijn lichaam steeds bezig was met die koemelk in zijn lijfje was hij vatbaar voor andere bacteriele infecties.

De koemelk uit de deur en hij is nooit meer zo ziek geweest, inmiddels is hij 5 en heb ik KM weer geintroduceerd maar het blijft gevoelig, dus geen glazen melk voor hem maar weleens een koekje of gewoon boter op zijn brood, dat gaat goed.
Hij heeft helemaal niet 3 keer oorontsteking gehad. Voor een rood trommelvliesje naar de KNO gaan vind ik onzin.
quote:LotuSssSss schreef op 14 april 2009 @ 11:12:

Zn oortjes zijn dus niet het "grote" probleem, het is meer het gekwakkel...Kijk, das idd dan logisch dat je het nog geen tijd voor buisjes vindt Dan sluit ik me in dit geval aan bij Eowynn en Pammie; het hoort er nu eenmaal bij; nieuwe creche, winter, etc. Komt goed!
Sowieso is het geen gemakzucht, absoluut niet! Op dit moment vind ik het voorbarig om de KNOarts ernaar te laten kijken. Risico's neem ik niet met de gezondheid van mn kind.

En de borstvoeding geven kun je misschien beter zien als het geven van extra vitamines, om hem te helpen zich beter te voelen en niet als medicijn of alternatief voor de huisarts of KNOarts.
quote:Pammie schreef op 14 april 2009 @ 11:19:

Hij heeft helemaal niet 3 keer oorontsteking gehad. Voor een rood trommelvliesje naar de KNO gaan vind ik onzin.Ik schreef toch ook dat ik dat laatste stuk nog niet gelezen had.
Je hebt gelijk hoor, dat je niet naar de kno gaat.

Als ik melk overhad gaf ik weleens een beker aan mijn dochter. Maar meer omdat ik het zonde vond om het weg te gooien.
quote:Zwieber schreef op 14 april 2009 @ 11:26:

[...]

Ik schreef toch ook dat ik dat laatste stuk nog niet gelezen had.Dat zag ik pas toen ik al gepost had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven