is het raar?

24-12-2019 16:15 355 berichten
Lieve mensen, ik zit met het volgende. Ik en mijn partner hebben al 10 jaar relatie. geen eigen kinderen, daar is het niet van gekomen. mn partner heeft er wel 2. Eentje van 20 en een zoon van 18. Zoon van 18 woont bij moeders, dat hebben ze altijd al gedaan. Ik heb ze tijdens die 10 jaar opgevangen met normale verzorging, verder heb ik niet bijgedragen aan hun opvoeding. Zoon heeft nu een financiele issue met zijn moeder en wil dit op te lossen door hier te komen wonen. Ik ben daar op tegen en zit hier echt niet op te wachten om eerlijk te zijn. Mijn partner zeg "nou hij is zometeen 18 en mag bepalen waar hij gaat wonen". Maar houdt dit dan in dat ik mijn mond moet houden en maar toe moet laten wat er gaat gebeuren? Zoon en dochter komen hier regelmatig logeren voor week, 2 weken en dat is dan echt niet grappig. ik ben 48 en mijn partner bijna 50. ik zit echt niet te wachten op hele heisa om met nog iemand anders te gaan samen wonen. Mijn partner zegt dat ik negatief ben en ik vind dat ik ook grenzen heb. In het verleden heeft mijn partner diverse dingen doorgedramd en ik heb het toegelaten omwille van vrede, ik ben altijd conflict vermijdend. Heb ik een punt of vinden jullie dat ik niet moet tegenstribbelen?
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet inschikken, je moet eindelijk na 10 jaar eens wakker worden en op je strepen gaan staan. Je hebt misschien plichten als stiefouder maar je heb ook rechten als volwaardige partner van je man.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Bulbul schreef:
25-12-2019 14:25
Je moet niet inschikken, je moet eindelijk na 10 jaar eens wakker worden en op je strepen gaan staan. Je hebt misschien plichten als stiefouder maar je heb ook rechten als volwaardige partner van je man.
Die plichten als stiefouder heeft ze nu nog niet.
Pas als de zoon echt op hun adres gaat wonen.
Prima. Ik bedoel alleen te zeggen dat ze niet over zich heen mag laten lopen.
Bulbul schreef:
25-12-2019 14:24
Je moet in de eerste plaats duidelijk maken aan je partner dat je zoon alleen bij jullie komt wonen als er van tevoren duidelijke afspraken worden gemaakt, financieel en wat betreft zorgtaken, overnachten van vriendin etc. Jullie huis, jullie regels. Die afspraken leggen jullie dan aan zijn zoon voor en dan kan hij nog even nadenken of het wel zo aantrekkelijk is om bij papa te komen wonen.

Als je man geen zin heeft om zulke afspraken te maken, is hij een lul. En dan is het jammer dat je daar nu achterkomt, maar dan heb je ook duidelijkheid. Kun je het nieuwe jaar beginnen met een nieuwe baan en een nieuw huis. Maak dat dan ook maar meteen duidelijk en richt je op het reageren op vacatures in plaats van huissloof spelen.
enige wat er tot nu toe is besproken dat hij hier komt wonen al dan niet tijdelijk en dat hij de grootste kamer inneemt.
Nou, tijd voor het tweede gesprek dan. Kom uit de slachtofferrol en zet hem op, Regina. :hug:
Wat je moet doen mag je helemaal zelf beslissen. Ik zou vast gaan reageren op huurwoningen en je eigen plan trekken (als een malle solliciteren!), deze man klinkt helemaal niet leuk.
regina1971 schreef:
25-12-2019 14:50
enige wat er tot nu toe is besproken dat hij hier komt wonen al dan niet tijdelijk en dat hij de grootste kamer inneemt.
Je bedoelt de master bedroom waar jullie nu zelf slapen?

Vind dit echt een naaistreek van je man dat hij geen rekening met jou houdt. Hoe zou hij reageren als jij jouw senior vader of moeder in huis zou halen voor onbepaalde tijd? Dit soort zaken moet je beiden achter staan als je een gezamenlijke woning hebt. Vind dit toch wel de doodsteek voor een relatie.
Bulbul schreef:
25-12-2019 14:47
Prima. Ik bedoel alleen te zeggen dat ze niet over zich heen mag laten lopen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde alleen dat ze nu nog geen zorgplicht heeft en dus nog kan zorgen dat ze dat ook niet krijgt.
granny71 schreef:
25-12-2019 15:40
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde alleen dat ze nu nog geen zorgplicht heeft en dus nog kan zorgen dat ze dat ook niet krijgt.
Ik zou dat ook zeker doen; zorgen dat dat niet kan gebeuren. Bizarre wet trouwens.
redbulletje schreef:
25-12-2019 15:45
Ik zou dat ook zeker doen; zorgen dat dat niet kan gebeuren. Bizarre wet trouwens.

Hangt er van af hoe je het bekijkt. Het is ook een soort bescherming voor de kinderen. Zodat een nieuwe partner niet alleen voor de ouder kiest maar de kinderen ook voorzien zijn van verzorging.
redbulletje schreef:
25-12-2019 15:45
Klopt. Belachelijke wet.
Toen ex ging trouwen (zij heeft 1 kind) ging de alimentatie voor mijn kinderen naar beneden omdat zijn draagkracht nu door drieën gedeeld moet worden.
Dymphnatam schreef:
25-12-2019 15:50
Hangt er van af hoe je het bekijkt. Het is ook een soort bescherming voor de kinderen. Zodat een nieuwe partner niet alleen voor de ouder kiest maar de kinderen ook voorzien zijn van verzorging.
Dat zou de verantwoordelijkheid van de biologische ouders moeten zijn en niet bij derden weggelegd moeten kunnen worden.

Dan snap ik al helemaal niet dat er nog mensen zijn die een officiele relatie aan gaan met iemand met kinderen.
granny71 schreef:
Klopt. Belachelijke wet.
Toen ex ging trouwen (zij heeft 1 kind) ging de alimentatie voor mijn kinderen naar beneden omdat zijn draagkracht nu door drieën gedeeld moet worden.
Achterlijk.
redbulletje schreef:
25-12-2019 15:17
Je bedoelt de master bedroom waar jullie nu zelf slapen?

Vind dit echt een naaistreek van je man dat hij geen rekening met jou houdt. Hoe zou hij reageren als jij jouw senior vader of moeder in huis zou halen voor onbepaalde tijd? Dit soort zaken moet je beiden achter staan als je een gezamenlijke woning hebt. Vind dit toch wel de doodsteek voor een relatie.
nee de grootste kamer van de 2 "kinderkamers/logeerkamers" op de eerste verdiepping. ik zou dan naar meubels moeten zoeken en inrichten etc. maar ga ik niet doen.
Dymphnatam schreef:
ik heb voorzover mogelijk 10 jaar lang aan mijn aangemeten zorgplicht voldaan. gezorgt dat ze niets te kort kwamen en zelfs dingen gedaan die ze bij mama al lang deden. maar onderhoudsplicht gaat mij te ver!
regina1971 schreef:
25-12-2019 16:16
nee de grootste kamer van de 2 "kinderkamers/logeerkamers" op de eerste verdiepping. ik zou dan naar meubels moeten zoeken en inrichten etc. maar ga ik niet doen.
Het is je vriends kind/probleem dus als er meubels moeten komen dan mag hij dat regelen. Je laat je teveel voor zijn karretje spannen heb ik 't idee.
redbulletje schreef:
25-12-2019 15:52
Dat zou de verantwoordelijkheid van de biologische ouders moeten zijn en niet bij derden weggelegd moeten kunnen worden.

Dan snap ik al helemaal niet dat er nog mensen zijn die een officiele relatie aan gaan met iemand met kinderen.
als ik dat van te voren wist, wat het inhoud in zee gaan met iemand die meerdere minderjarige kinderen heeft wist ik het wel beter...
regina1971 schreef:
25-12-2019 16:16
Goed zo.
Mijn zoon is een jaartje ouder maar heeft zijn eigen appartementje zelf ingericht dus een 18 jarige kan prima een kamer inrichten naar zijn eigen smaak
redbulletje schreef:
25-12-2019 16:18
Het is je vriends kind/probleem dus als er meubels moeten komen dan mag hij dat regelen. Je laat je teveel voor zijn karretje spannen heb ik 't idee.
Ja, echt. Het is hun probleem. Maar afgezien daarvan moet je het gesprek over hoe en onder welke voorwaarden jullie gaan samenleven in dit huis wél aangaan.
redbulletje schreef:
25-12-2019 15:52

Ik wel (ben er zelf zo één)
nachtvlinder1977 schreef:
24-12-2019 22:51
Wat is er eigenlijk aan deze man/relatie?
Ben hier nog steeds benieuwd.

Verder is het gewoon klote geregeld voor stoefouders, wel plichten, geen rechten.
Zoon zit nog op de havo, natuurlijk woont hij nog thuis :facepalm: . Achterlijke situatie dat er een discussie is dat iemand op de middelbare school mee moeten betalen aan wonen of niet bij zijn vader mag wonen.
redbulletje schreef:
25-12-2019 16:18
euhm... klopt, en omdat het al zo lang duurt heb ik moeite om mij daaraan los te worstelen, ik heb geen vinger gegeven maar hele arm, en probeer nu dus mijn arm terug te trekken... dat vind ik erg lastig
nachtvlinder1977 schreef:
25-12-2019 16:36
Ben hier nog steeds benieuwd.

Verder is het gewoon klote geregeld voor stoefouders, wel plichten, geen rechten.
weet je, er komt altijd om de zoveel tijd een periode aan waar ik alles afweeg. en ik vraag mij dat ook zo af. nou duurt nog jaren voor dat deze zoon zijn eigen apartamentje heeft hoor, ik zie dat niet binnen komende 5 jaar gebeuren.
Leeuw32 schreef:
25-12-2019 16:36
Zoon zit nog op de havo, natuurlijk woont hij nog thuis :facepalm: . Achterlijke situatie dat er een discussie is dat iemand op de middelbare school mee moeten betalen aan wonen of niet bij zijn vader mag wonen.
dat zijn hun opvoedregels. toen ik 18 werd en vlak daarna vertrok naar eigen woning moest ik ook kostgeld betalen aan mijn moeder. ik vind het niet meer als logisch dat hij dat ook moet doen, sterker nog ik vind dat hij een bijbaantje moet nemen voor een paar uurtjes. en niet alleenmaar alle vrije uren in zijn vriendinnetje zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven