Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Ik heb het toch moeilijker met kerst dan in dacht.
Gisteren ging ik skypen met met een vriendin in de avond. Dat had ik afgezegd. Ze zette toch door. Ik was helemaal stil en in mezelf geleerd. Wist in het begin niets te zeggen. En dat is echt niets voor mij.
Door het praten werd in wel wat drukker.

Na het gesprek werd ik ineens heel emotioneel. Echt totaal overstuur. Echt schokkend huilen.

En nu voel ik me ook niet goed. Gespannen ook. En een 'er is iets mis' gevoel.

Ik vind het zo niet leuk dat de wereld zo anders is met kerst. En ook zo lang. En ook alles gewoon.

Maar oké vandaag wel goede invulling en dan is het klaar.
Alle reacties Link kopieren
@Grietje2:
Naar dat je eerst zo goed voelde en nu weer zo rot.

Ik heb ook een hekel aan dat verplichte gedoe met Kerst. Vind het ook teveel feestdagen kort op elkaar. Houd wel van Kerstversiering en Kerst vormen in het eten (koekjes, toetjes, aardappeltjes enz.) In mijn jeugd vond ik het geweldig, toen had ik echt nog dat Kerstgevoel. Sinds mijn ouderlijk huis verkocht is heb ik dat niet meer en dat is toch al 13 jaar geleden. Met Oudejaarsavond ga ik naar mijn moeder en stiefvader. Mijn honden blijven daar een nachtje slapen omdat daar weinig vuurwerk is. De ene hond is er panisch voor.

@choco: Alleen kan ook fijn zijn. Ik houd niet van drukte. Een paar keer hebben we 1e Kerstdag met 13 mensen gevierd. Wat een kippenhok! Het was ook nog eens een 7-gangendiner, waardoor je heel laat aan je hoofdgerecht zat. Wij doen dat niet zo. Wel een amuse, voorgerecht en nagerecht erbij, maar voor 9:00 waren we toch klaar met eten.

Dat zou inderdaad kunnen, de Kerststress. Ik weet niet wat mijn moeder nou echt vind. De ene keer zegt ze dat ik snel tevreden ben en de andere keer dat ze niet weet hoe ze mij gelukkig moet maken. Zo van: "Ik doe dat allemaal voor JOU hoor! Voor mij hoeft het niet zo." Dan denk ik: Doe je het dan allemaal met tegenzin en is die lach op foto's nep? Ik vind sociale omgang gewoon moeilijk. Nu is mijn moeder wel iemand die eerst aan anderen denkt en dan pas aan zichzelf. Ik heb dat veel minder.

IBI: Ik heb zelf wel veel slaap nodig, maar ben een echt avondmens. Ik heb eens een FWB gehad die een nacht kwam logeren. Hij was het tegenovergestelde van mij qua dagritme. We pakten maar de middenweg met alles, maar ik vond het gedoe.
Hier gaat het heel slecht eigenlijk. De paniek is blijvend waardoor ik meer rustgevende medicatie slik en ik heb suïcidale gedachten erbij gekregen. Ik zit wel echt op een dieptepunt. Kan ook niet genieten van kerst terwijl het eten wel echt lekker is en ook niet met vervelende familieleden zit.

Het is gewoon heel zwaar allemaal en ik weet niet meer goed wat te doen. De rustgevende medicatie haalt de scherpe randjes ook wel beetje van mn rotheid af maargoed dat is ook maar tijdelijk.

Ik heb een oppashond, ook in deze lastige tijd (dat wilde ik perse) en die is heel erg aan mij gehecht. Maar ook dat biedt geen troost of blijdschap. Terwijl dat altijd mijn lichtpuntjes waren. Ik wil onmogelijke dingen zoals mijn eigen hond terug en dat gaat gewoon nooit gebeuren. Ik krijg het ook niet verwerkt en het is bijna 2 jaar geleden en het voelt bewijs van spreke als gisteren. Op de datum zelf herbeleef ik het zowat weer.
Gisteren is het goed gegaan.Vanmiddag andere verjaardag het was erg druk en na het eten meteen naar huis gegaan.
Nu even aan het chillen op de bank en dan denk ik rond 9 uur bedje in, ik ben gaar.

Mijn medicatie niveau kan je niet prikken volgens mij. het lijkt mij wel makkelijker als ik een medicatie heb die je kan beoordelen met bloedprikken aangezien ik een GBP heb gehad of ik heb gewoon een hogere dosis nog slik tenslotte 'maar' 5 mg van de nieuwe medicatie.

Shiverrr even een virtuele knuffel , heb je mensen in je omgeving een vriend of vriendin waarmee je eventueel kan praten waardoor de angst wat minder kan worden?
Grietje2 schreef:
26-12-2019 19:05
Gisteren is het goed gegaan.Vanmiddag andere verjaardag het was erg druk en na het eten meteen naar huis gegaan.
Nu even aan het chillen op de bank en dan denk ik rond 9 uur bedje in, ik ben gaar.

Mijn medicatie niveau kan je niet prikken volgens mij. het lijkt mij wel makkelijker als ik een medicatie heb die je kan beoordelen met bloedprikken aangezien ik een GBP heb gehad of ik heb gewoon een hogere dosis nog slik tenslotte 'maar' 5 mg van de nieuwe medicatie.

Shiverrr even een virtuele knuffel , heb je mensen in je omgeving een vriend of vriendin waarmee je eventueel kan praten waardoor de angst wat minder kan worden?
Ja dat is veel makkelijker. Ik slikte 2 ad na GBP, laten prikken 1 ervan was niet te meten in bloed en onder ver onder therapeutisch niveau ondanks mijn toch al hoge dosis. Gestopt met de eerste AD, verhoogd met de andere en gestart met een nieuwe AD maar dan een smelttablet en wat ben ik mijn psychiater dankbaar dat ze bedacht dat een smelttablet veel beter was na een GBP.
Niet lullig bedoeld maar 5 mg is in "ons" geval niets ik kan me niet voorstellen dat dit ook maar iets voor jou doet. Ik mag. wil en kan geen medisch advies geven maar ga hier echt achteraan. De "normale" gang van zaken geldt niet meer voor ons er is een andere aanpak nodig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ja het klopt dat het minder wordt opgenomen , 15 januari heb ik weer een gesprek met de psychiater ik heb wel het idee dat het iets doet. Welke medicatie gebruik jij?
Hij heeft aangegeven als dit niet zou werken dan kunnen we inderdaad het beste een medicijn kiezen die je kunt meten in bloed. Geen idee op AP ook te meten is.
van Lithium ben ik wel op de hoogte maar dit wordt meestal gebruikt bij depressies.
Ik gebruik nortrilen (normale tablet hoge dosis), mirtazipine (smelttablet, normale dosis) als ad en truxal als ap. Deze ap is niet te meten in bloed dus het is voor de zekerheid omhoog gegooid maar omdat ik geen verschil merkte maar terug naar oudere dosis.

Het is echt wel zoeken nu hoor, ik functioneerde jarenlang redelijk stabiel op de vorige medicatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@shiverr. Knuffel.

Ik ben somber en daal steeds dieper. Ik daal af naar het wat kan mij het wat kan mij het allemaal nog schelen.
Fade,
ik zag dat het al een tijdje geleden was dat je hier schreef en dat het toen niet goed ging.
Ik weet niet of je wel meeleest maar hopelijk gaat het al ietsje beter met je en ik hoop sowieso dat je kerstdagen redelijk ok zijn geweest en dat je iig liefde gevoeld hebt.

Choco,
wat naar, hopelijk zit je snel weer in een up.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Dank je wel voor je antwoord IBIopviva.

Chocoladeballetjes ook voor jou even een knuffel
Hier gaat het ook slecht. Door de ophoging van mijn medicatie voel ik me totaal niet mezelf en een zombie. Ik heb moeite met sociaal doen. Gister ben ik bij mijn schoonouders geweest op 2 uurtjes rijden afstand, is altijd wel gezellig maar ik kon er niet van genieten. We zijn blijven slapen maar ik had vanochtend een crisis met paniek en onrust, kon ook niet meer slapen. Heb toen oxazepam genomen in de hoop dat dat hielp. Had allerlei nare gedachten over zelfmoord. Gelukkig gaat het nu ietsje beter maar ik ben wel doodop van het slechte slapen telkens. Ik heb gisteravond rond 20:00 nog sterke koffie gedronken (Irish coffee) en dat had ik beter niet kunnen doen, heb er onrustig van geslapen. Binnenkort heb ik weer een afspraak met mijn psychiater over de medicatie want ik voel me gewoon heel vlak, echt niet fijn want ook de fijne gevoelens zijn er niet meer.
chocoladeballetjes schreef:
26-12-2019 22:28
@shiverr. Knuffel.

Ik ben somber en daal steeds dieper. Ik daal af naar het wat kan mij het wat kan mij het allemaal nog schelen.
Hé wat naar zeg. Net nu het iets beter leek te gaan. Dikke knuffel aan jou en Shiverr.
Vlamtosti schreef:
27-12-2019 11:43
Binnenkort heb ik weer een afspraak met mijn psychiater over de medicatie want ik voel me gewoon heel vlak, echt niet fijn want ook de fijne gevoelens zijn er niet meer.
Dit herken ik helaas... Slik alleen geen medicatie en heb ook geen hulp momenteel, maar wil eigenlijk weer hulp gaan zoeken en naar de huisarts voor een doorverwijzing.

Herkenbaar van het niet kunnen genieten, heel moeilijk vind ik het om dat stralende bij anderen wel te zien, ik voel dat gewoon vaak niet. Wil me gewoon weer eens mezelf voelen. Nu ook moe en overprikkeld hoor, dus dat speelt ook mee.
Ik denk ook vaak: Waarom word ik niet blij van dingen waar anderen wel van genieten? Tweede Kerstdag had ik voor mezelf gehouden. Bij mijn moeder waren 2 vriendinnen van 13:00 tot 23:00 geweest. Ze hebben op een wandeling en het eten na, de rest van de tijd spelletjes gedaan. Ik moet er niet aan denken! Zo lang in gezelschap zijn. Nu ben ik toch al niet zo'n spelletjesmens, hooguit een paar potjes en ik ben het beu.
Ik heb nog wel het plan naar de wintermarkt in Gent te gaan. Ook van slenteren word ik moe, maar dan zie ik nog eens wat. Dat vind ik anders dan wanneer je ergens op visite bent.
@Grietje: Dankje. Ja ik heb mijn ouders waarmee ik wel praat alleen hun snappen de reden ook niet echt omdat ze het heel anders ervaren dan mij. Ik heb het er ook met mijn psycholoog over gehad maar daarmee mezelf alleen maar meer overstuur gemaakt.

Jammer dat je nog zolang moet wachten tot dat je naar je psychiater kan. Ik wist trouwens niet dat je AD in je bloed kon zien. Dacht dat het alleen lithium was waarbij er bloed werd geprikt. Want bij mij wordt er gelukkig nooit geprikt.

@Choco: Dankje. Hoe gaat het nu met jou? Vervelend dat het bij jou ook opeens is omgeslagen. :hug:

@Vlamtosti: Dankje.

Is je medicatie pas opgehoogd? Anders zouden het misschien nog bijwerkingen kunnen zijn die overgaan. Wel vervelend om je heel vlak te voelen en nergens van te kunnen genieten.
1e kerst was hier echt een drama. Ik voelde me zo rot en veel suicidale gedachten. Heb maar extra medicatie genomen en daardoor nog een tijdje geslapen. Gelukkig heeft iedereen daar dan ook begrip voor en kan ik mijn ding doen, dus dat is fijn.
2e kerst ging wat beter en heb ik er veel meer van kunnen genieten.

Ik ben bang van vuurwerk, durf dan serieus niet alleen over straat te gaan omdat ik dan in paniek raak (nog een probleem erbij haha). Dus zie wel tegen de vuurwerk verkoop op. En dan nog nieuwjaarsdag en 2 januari wat zo beladen voor mij is en paniek op wekt, zie ik er erg tegenop allemaal.

Ondanks dat ik mezelf niet blij voel zoals gewoonlijk bij de oppashond ben ik wel heel blij dat ik er 1 heb. Want hij volgt me als een schaduw, terwijl hij er nog niet zolang is. Het is echt heel bijzonder vindt iedereen. Als ik naar de wc ga dan wacht hij net zolang bij de deur tot ik klaar ben. Misschien voelt hij het gewoon aan dat ik het nodig heb en het is een goede afleiding.

Op dit moment ben ik veel aan het kleuren en dat is ook wel rustgevend eigenlijk. Dat zou ik anderen wel aanraden om ook eens te proberen als je je niet goed voelt!
@vlamtosti. Dat klinkt niet fijn idd. Hopelijk kunnen ze er wat aan doen. Je vlak voelen schiet ook niet op.

@shiverr. Wat naar dat het zo gaat. Ook suïcidaliteit is zo naar. Sterkte.

@all dank voor de reacties.
Het gaat niet zo goed. Ik denk heel erg traag. Ook lastig in gesprek, schrijven gaat beter.

Ik heb met psychiater gebeld. Dat ging niet zo goed. Ik kreeg mezelf niet uitgelegd. Viel telkens stil.

Het liefst sluit ik de hele wereld buiten. Maar ben toch ga lunchen. En ga zo eten met huisgenoot.

Ik wil eigenlijk alleen in bed liggen.

Hoop dat dit korte oplaaiing symptomen is. Geloof er zelfs nog in.
@Shiverrr: Heel naar die suïcidaliteit. Heb je dan alleen een doodswens of bedenk je ook plannen om het waar te maken?
Ik ben niet echt suïcidaal, maar denk wel regelmatig: Als ik me de rest van mijn leven zo wisselend moet voelen, wil ik dan wel oud worden? Vooral betreft sociale omgang. Dan gaat het weer even goed en dan loop ik weer tegen dingen aan. Ik voel me soms echt van een andere planeet.

Ik vind vuurwerk overdag vreselijk. Niet fatsoenlijk over straat kunnen zonder te moeten kijken of er niks voor je voeten gegooid wordt. Mijn ene hond is er ook panisch van. Met Oud en Nieuw aan de honden naar mijn moeder logeren. Daar wordt minder geknald dan hier.

Allen: Ik ben altijd blij als de feestdagen weer voorbij zijn en alles weer "gewoon" is. Al vind ik die wintermaanden wel rot.
@Choco: Knap dat je toch je afspraken doorzet! Misschien knap je er zelfs wel beetje van op. Ik hoop voor je dat het morgen beter gaat.

@Hondenmens: Die gedachte van zo wil ik niet oud worden deel ik ook. Ik wil niet heel mijn leven moeten vechten hier tegen. Dat is toch gewoon niet te doen? Elke keer een terugval en weer eruit komen en dan ben je stabiel en dan begint het weer van voor af aan.

Echt zielig voor je hond zeg. Dat zijn echt rotdagen voor hun. Hopelijk valt het de komende dagen een beetje mee. Ik hoop dat je de optie hebt om lekker buitenaf te gaan lopen met ze.
shiverrr wijzigde dit bericht op 28-12-2019 10:15
39.20% gewijzigd
Ik heb een mega terugval. Oxazepam gekregen voor de ergste paniekaanvallen. Dit is veel erger dan de depressie zelf. Klopt het dat een terugval heviger maar korter is? Ik lig alweer in bed. De zenuwen gieren door mijn lijf. Ik herken mezelf niet meer..... Zo moe.....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
@tanteslankie: Ik denk dat daar geen antwoord op is te geven en het per persoon verschilt. Bij mij kunnen terugvallen juist langer duren dan een stabiele periode. Ze kunnen heftiger lijken omdat je bijv. net stabiliteit bent gewend. Maar ook gewoon heftiger zijn dan je hebt gehad.
Ja dat is ook zo.....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
@Shiverrr: Alleen mijn moeder en stiefvader weten het, maar niet alles. We hadden het wel eens oppervlakkig over "er geen zin meer in hebben." Toen zei mijn moeder dat als ik niet van plan ben er nog iets van te maken, ze me niet gaan verhuizen. En dat laatste wil ik juist wel. Vanwege ruimtegebrek en teveel tuinonderhoud. Daar wil ik dolgraag vanaf.
Ik klaag al sinds kleuter dat ik liever een ander had willen zijn en mezelf niks waard vind. Dat is ze soms beu. Ze zegt dat ik mezelf moet accepteren. Terwijl ze weet dat therapie niet echt geholpen heeft. Dan denk ik: konden we maar eens ruilen, dan weet je echt hoe het is om mij te zijn. En dat zou ik ook wel willen voor mensen die me gepest hebben en/of gauw oordelen.

Ik kon in mijn jeugd al jaloers zijn op mensen die gepensioneerd zijn. Mits in goede gezondheid dan. Maar die kunnen het op hun leeftijd gooien als ze dingen niet meer willen. Die hebben punten al verdiend. Die "moeten" niet meer. Al heb ik door te werken wel een paar honderd Euro extra en een reden om op tijd op te staan.
@tante. Ik sluit me aan mij shiverr dat het moeilijk te zeggen is (maar ik heb die vraag hier ook weleens gesteld).

Ik vind het ook moeilijk wanneer iets een terugval is.

De laatste tijd merk in dat in nog wel val maar heel snel weer opsta. Tussen halve week en week zegmaar. Maar soms val ik dan wel weer sneller weer terug (kwakkelen).

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven