elke dag 3 zware biertjes oke?

14-04-2009 18:52 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend drinkt elke dag 3 West Malle bier, die van 9,5%.

Is dat te veel? Als ik er iets over zeg is dat natuurlijk weer gezeik want het zijn er maar 3 en je moet toch een biertje kunnen drinken? Tja een biertje geen probleem maar 3 van die zware jongens? Overdrijf ik?
Digi .. dont worry .. als jij alcoholist bent ,ben ik het ook .. Drink ook elke dag wijn.(rose, rood , wit tis maar net wat ik in de kast /koelkast heb staan).

Begint tijdens het eten koken , tijdens het eten ook nog 1 , na het eten ook nog 1 , daarna koffie en daarna neem ik er nog 1 of 2.. (en dan raar staan kijken dat de fles alweer leeg is)

Alcoholist noem ik mijzelf niet , vind mijzelf ook geen alcoholist.

Ik kan ook gerust dagen/ weken/maanden niet drinken .

Vooral met dit mooie weer , wordt er wel eens een glaasje extra gedronken.
Mijn moeder drinkt elke dag (en ja, ELKE dag) 2 westmalles.. Gewoon bij de borrel..

Alcoholist?? Nee absoluut niet. Alcoholist ben je volgens mij als je echt niet meer zonder kan. Mijn moeder vindt het gewoon lekker... Maar is niet zo dat ze begint te trillen ofzo als ze het niet krijgt (wel bij het niet hebben van sigaretten trouwens :-) )

3 is idd 1 meer, maar weet niet of het echt zo'n drama is. Wel dat ie er kribbig van wordt, dat lijkt me niet helemaal goed.. Maar ach, ontzeg mij mijn blikjes cola light en ik word ook sjaggo...
oeps.. dus niet bij de borrel, maar om borreltijd :-)
TO, ik vind dat best heftig, dus mijn persoonlijke mening is dat je niet overdrijft. Pas er mee op. Ik dacht dat het met m'n ex "ook wel meeviel". Hij slokte zo'n 6 halve liter blikken per avond weg, en een halve fles wijn. Ik was zo naïef te denken dat je van bier geen alcoholist kon worden.

Maar uiteindelijk resulteerde het in lege blikken verstoppen (kwam erachter dat hij in een later stadium 12 of meer halve liters dronk per dag) en flesjes zware drank mee naar zijn werk nam. Als hij zijn alcoholfix niet kreeg, zweette hij als een otter, trillende handen, de hele mikmak.

Ons huwelijk is erop stuk gelopen want ik kon er niet meer tegen. Hij was gelukkig niet agressief, maar wel heel passief, zorgde niet meer goed voor zichzelf, verzuimde op zijn werk, etc.. In de weekenden werd hij pas rond 2 uur 's middags wakker, kon 's nachts niet slapen maar viel dan wel elke avond rond 21.00 uur op de bank in slaap. Gezellig. We zijn al 5 jaar uit elkaar inmiddels en hij heeft een leverziekte.

Let op de alarmsignalen, dan kun je je een hoop leed besparen. Is het mogelijk voor je vriend om een of meerdere avonden niet te drinken? Dat vind ik zelf al wel vaak een signaal.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
quote:Digitalis schreef op 14 april 2009 @ 20:56:

Hahahahaha! 't Hangt af van de cultuur. Ik heb een Franse achtergrond en daar is het heel normaal. Heb ook in een slavisch land gewoond....ook zeer normaal. 't Is cultuurgebonden.In frankrijk wonen gewoon heel veel alcoholisten digi, cultuur of niet, ze gaan daar bij bosjes dood aan levercirrose.
quote:hiltje schreef op 14 april 2009 @ 20:59:

[...]

Dan heb jij wellicht last van temporele situatieve alcoholisme.Met zo'n benaming zou je bijna probleemdrinker willen worden.
Hier nog een alcoholist Digi en vleermuis.

1 biertje voor het eten samen met manlief.Lekker samen even de dag door spreken voor er aan het eten begonnen moet worden.

Bij het eten een biertje en voor het slapen gaan ook nog 1.
quote:Vleermuis28 schreef op 14 april 2009 @ 21:17:

Alcoholist noem ik mijzelf niet , vind mijzelf ook geen alcoholist.

Ik denk dat alle alcoholisten in het beginnen ontkennen dat ze een probleem hebben, dus dat zegt niets.

Ik denk echter wel dat als het je geen moeite kost om dagen/weken/maanden geen alcohol te drinken dat er dan inderdaad niet zoveel aan de hand is. Vandaar ook mijn vraag aan TO, of haar vriend de drank een tijdje zou kunnen laten staan zonder problemen.
Waarom die glaasjes bier en wijn drinken? Zo af en toe omdat het lekker is; Ja.

Maar 3 per dag omdat het lekker is?

Patat is ook lekker ,eten we ook niet 3 keer per dag toch?
Bijzonder is dat altijd, dat bagatelliseren van het drinkgedrag.

Biertje, wijntje, drankje, mixje, allemaal leuke verkleinwoordjes en jezelf geen alcoholist vinden terwijl je iedere dag drinkt.

Op een andere pijler werd ik al eens half gefileerd toen ik me druk maakte om een man die zich volgoot met drank en kinderen wilde maken, want de vraag was of die zuippartijen effect hadden op het zaad, niet of hij een zuipschuit was. Want het is zo 'gezellig', drank en 'het moet toch gewoon kunnen'. De titel van het topic was nota bene iets van 'kinderen krijgen met een man die veel drinkt'. Maar nee, het was geen drankorgel hoor!

Lekker met een biertje de dag doornemen. Niks mis mee. Ik doe dat met een sapje of water. Ook niks mis mee. Drank maakt je niet gezellig. Gezellig ben je van jezelf, of niet. Als je alcohol nodig hebt om het gezellig te hebben dan is er iets mis met jezelf of met je relatie. Als je gezelligheid linkt aan drank is er ook iets mis.

Uitstekend dat mensen alcohol drinken, zelf weten. Het altijd maar associeerden met gezelligheid, dat vind ik zo vreemd. Alsof het zonder drank niet net zo gezellig kan zijn. Dat is ook maar wat je jezelf aanpraat hoor.

Iedere dag alcohol drinken is een vorm van verslaving. In ieder geval een gewenning, al kun je er prima zonder. Niet voor niks is het algemene advies om twee dagen per week niet te drinken om gewenning te voorkomen. Of zegt de overheid dat om mensen te treiteren?

Niet iedere alcohol gebruiker zuipt een fles drank per dag en komt verlopen in de goot te liggen, dat is een vertekend beeld. Iedere dag drinken, omdat je dat gewend bent is een vorm van verslaving/gewenning. Waarom wordt er zo spastisch over gedaan en zijn mensen in hun wiek geschoten als je dat benoemt?

Mijn man drinkt ook iedere dag bier, niet meer dan twee als hij moet rijden maar in het weekend, als we thuis zijn tenminste, meer. Mijn ouders drinken iedere dag wijn, een mix of iets anders met alcohol er in. Als ik ze eens vraag of ze laatst wel eens een dagje niet gedronken hebben dan moeten ze diep, diep nadenken en dan gaan ze excuses oplepelen waarom ze al dan niet laatst geen dag zonder drank zijn geweest.

Ik drink wel eens, heel soms, en dan moet ik er ook nog eens heel veel zin in hebben. Bier vind ik smerig en de meeste sterke drankjes zou ik nog niet in mijn haar smeren als het zou moeten van de dokter. Dus ik heb geen idee hoe het voelt om graag te drinken. Het kan dus best zijn dat ik geen benul heb waar ik het over heb. Ik kijk gewoon naar het product (in mijn ogen een drug), en het gedrag van mensen in mijn omgeving die het gebruiken.

Ik verbaas me er vooral over dat mensen hun verslavingen meestal grif toegeven (roken, TV kijken, M&M's snoepen, koffie drinken) maar als het over drank gaat dan is niemand daar verslaafd aan. Wel raar als ik alleen al in mijn omgeving een flink aantal mensen ken die werkelijk ie-de-re dag alcohol nuttigen.
quote:eleonora schreef op 15 april 2009 @ 08:39:

Ik verbaas me er vooral over dat mensen hun verslavingen meestal grif toegeven (roken, TV kijken, M&M's snoepen, koffie drinken) maar als het over drank gaat dan is niemand daar verslaafd aan. Wel raar als ik alleen al in mijn omgeving een flink aantal mensen ken die werkelijk ie-de-re dag alcohol nuttigen.

Dat is minder verbazingwekkend dan jij denkt hoor. De meeste mensen associeren alcoholist zijn namelijk met half dood in de goot liggen, sherryflessen verstoppen, iedere dag toeter zijn en dat proberen te verbergen etc. Das nogal wat anders dan "gewoon" verslaafd zijn aan roken of snoepen. Dát verbergen mensen over het algemeen niet en heeft ook minder sociale gevolgen.

Overigens denk ik dat veel mensen niet eens zozeer drinken voor de vermeende gezelligheid, maar gewoon omdat het lekker is. Ik persoonlijk vind de smaak van wijn erg lekker. (vooral van een wat "betere"wijn). De smaak van sterke drank daarentegen vind ik meestal vies. Tis maar net waar je van houdt.

En ja, als je iedere dag drinkt en moeite hebt om een dagje de drank te laten staan, moet je jezelf wel even achter de oren krabben misschien.
Oh, en als ik iedere dag brood eet, ben ik dan ook verslaafd aan brood?
Kan best wezen dat mensen die associatie niet sexy vinden. Snap ik. Maar roken is ook niet sexy (meer) en dat wordt wel toegegeven, al zijn de meeste rokers die ik ken wel aan het minderen en zo. Drank en dan vooral in geval van dagelijks gebruik kun je toch ook gewoon onder ogen zien, nu, in 2009, met alles wat bekend is over het gebruik/misbruik er van? Het is geen groot mysterie meer of zo.

Twee glazen wijn per dag was geloof ik nog goed voor een mens ook. Of is dat een door wijndrinkers verzonnen mythe? In geval van waarheid is het dus niks om je voor te schamen.

Maar goed, het zou me misschien niet moeten verbazen maar het doet het toch.
quote:Liv schreef op 15 april 2009 @ 08:54:

Oh, en als ik iedere dag brood eet, ben ik dan ook verslaafd aan brood? Hangt er vanaf lieverd, hoeveel sneetjes je eet per dag he..... :D
Hebben vrouwen last van hersenverweking of zijn het toch de mannen die zich tegoed doen alcohol, andere vrouwen, de Mediamarkt etc.?! Nee, natuurlijk overdrijf je niet! Aanpakken die hap en anders: toedeledokie!...
Nee, maar roken mag dan wel niet meer sexy zijn, het is tóch net even anders dan de hele dag (stiekem) toeter zijn. Dronken zijn is toch een bepaalde toestand zeg maar.

Er bestaat ook wél een AA, maar géén AR

En het andere verschil met roken is, is dat als je rookt, je over het algemeen sowieso verslaafd bent. Maar alcohol drinken kun je gewoon doen zonder direct verslaafd te zijn.

Rode wijn schijnt inderdaad, als je het met mate drinkt, gezond te zijn. Ik geloof dat je dan niet meer dan 2 glazen per dag moet drinken (en om verslaving te voorkomen: 1 of 2 dagen per week niet drinken, uiteraard )
quote:eleonora schreef op 15 april 2009 @ 09:00:

[...]

Hangt er vanaf lieverd, hoeveel sneetjes je eet per dag he..... :DEn af en toe het brood een dagje laten staan denk ik?
Eens met Eleonora. Ik heb alleen wel het idee (maar dat kan zijn dat ik het verkeerd zie) dat de generatie vanuit de jaren 50 zeg maar, veel meer tankt dan wij dat doen. Mijn ouders, schoonouders, veel ouders van vrienden, die drinken gewoon elke dag wijn, jenever, sherry etc

Terwijl de kinderen daarvan (wij dus) alleen in het weekend drinken (en niet eens elk weekend).

Mar dat zijn dan ook mensen die helemaal gaan flippen als je zegt dat je wel eens een jointje hebt gerookt. Tja, wat zou er erger/slechter zijn?
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik drink periodes meer dan een halve fles wijn per avond.In de vakanties en als er familie bezoek is .Kan ook prima zonder dus ,doe dat ook vaak maanden achter elkaar [dieet] .Maar normaal gesproken alleen in het weekend .

Als je het moeilijk vind om elke dag een drankje te laten staan vind ik het zorgelijk .Mijn ouders deden dat jaren ,elke dag voor het eten minimaal 4 sterke drankjes .Als kind vond ik dat vreselijk,omdat we daardoor zo laat aten en ik niks meer aan mijn avond had .

Ze vonden het gezellig ,maar het eten kwam vaak aangebrand op tafel .Ook keken ze regelmatig te diep in het glaasje waardoor er eindeloze discussies ontstonden
Herkenbaar plompiedom. Mijn moeder zat vroeger 's middags met vriendinnen uit de buurt aan de sherry voor het avondeten nog op moest. Achteraf vind ik dat zelf echt raar (ik was 3, en mijn zussen wat ouder al), ik heb nu zelf een kind van 3 maar ik ga echt niet 's middags als aan de drank. Maar als mijn vader thuiskwam pakte hij meteen bier. Bij ons thuis is het altijd 1 van de 2, nooit samen. Ik vind gewoon dat ik dat niet kan maken tegenover mijn kind. Maar goed wij drinken echt heel weinig hoor. Ik drink gemiddeld 2 glazen wijn in 1 maand ofzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Liv schreef op 15 april 2009 @ 09:11:

Nee, maar roken mag dan wel niet meer sexy zijn, het is tóch net even anders dan de hele dag (stiekem) toeter zijn. Dronken zijn is toch een bepaalde toestand zeg maar.

Er bestaat ook wél een AA, maar géén AR

En het andere verschil met roken is, is dat als je rookt, je over het algemeen sowieso verslaafd bent. Maar alcohol drinken kun je gewoon doen zonder direct verslaafd te zijn.

Rode wijn schijnt inderdaad, als je het met mate drinkt, gezond te zijn. Ik geloof dat je dan niet meer dan 2 glazen per dag moet drinken (en om verslaving te voorkomen: 1 of 2 dagen per week niet drinken, uiteraard )

Livvie, hoor nou eens, dat bedoel ik nou......

Ik zeg nergens dat je van twee glazen drank per dag toeter bent en ik zie heus het verschil tussen iedere dag twee glazen drank en een hele of anderhalve fles. Dat ziet een blinde (no offence) nog! Ik zeg alleen dat het een gewenning is om per dag die twee glazen te drinken. Dat is toch een verschil? Want dát is dus wat ik bedoel. Het is toch prima dat je die twee borrels per dag drinkt, maar er is dan toch ook niks mis mee dat gewoon toe te geven en op je lijst van gewenningen/verslavingen te zetten?

Drank kan lekker zijn maar je krijgt toch geen roes als je al jaren gewend bent om twee glazen te drinken per dag? Ik merk niks van een roes bij mijn man na zijn twee Grolschen per dag hoor.....dan moeten het er zeker vijf zijn of zo.

Ik vind het bijzonder dat mensen iedere dag drinken maar niet toegeven dat ze er verslingerd aan zijn en dus zélf blijkbaar niet het verschil zien tussen twee glazen per dag drinken en twee flessen per dag leegzuipen.

Snap je wat ik bedoel?
Maar toch, waarom een halve fles drinken, je weet immers dat het niet goed is.

Ik had deze mening trouwens niet hoor maar mede door mijn werk op de MDL waar heel veel mensen lagen met leverproblemen en een goede vriend in coma is geraakt door teveel alcohol (niet eens zo heel veel btw, maar door zijn gewicht en andere omstandigheden bleek zelfs dit al teveel)), daardoor is mijn mening wel behoorlijk veranderd
quote:Liv schreef op 15 april 2009 @ 09:12:

[...]

En af en toe het brood een dagje laten staan denk ik? Juist en op díe dagen drink je dan wijn!
quote:plompiedom schreef op 15 april 2009 @ 09:16:

Als je het moeilijk vind om elke dag een drankje te laten staan vind ik het zorgelijk .Mijn ouders deden dat jaren ,elke dag voor het eten minimaal 4 sterke drankjes .Als kind vond ik dat vreselijk,omdat we daardoor zo laat aten en ik niks meer aan mijn avond had .

Ze vonden het gezellig ,maar het eten kwam vaak aangebrand op tafel .Ook keken ze regelmatig te diep in het glaasje waardoor er eindeloze discussies ontstonden

Owww herkenbaaarrrrr....

Mijn vader kon dan vooral op vakantie met zo'n rode plofkop in zijn tuinstoel zitten en klagen over de warmte, na 4 glazen van het een of ander in zijn mik.

En dan ging hij koken op de benzinevergasser. Rijst met saté saus en de verhoudingen waren volkomen zoek. Of zo'n Honigpakje soep. 6 borden uit een pak. Nou mijn vader haalde makkelijk 9 borden uit zo'n pak na een paar drankjes.

Maar zronken...? Dezulek dietzzzz!
quote:eleonora schreef op 15 april 2009 @ 09:21:

[...]

Livvie, hoor nou eens, dat bedoel ik nou......

Ik zeg nergens dat je van twee glazen drank per dag toeter bent en ik zie heus het verschil tussen iedere dag twee glazen drank en een hele of anderhalve fles. Dat ziet een blinde (no offence) nog! Ik zeg alleen dat het een gewenning is om per dag die twee glazen te drinken. Dat is toch een verschil? Want dát is dus wat ik bedoel. Het is toch prima dat je die twee borrels per dag drinkt, maar er is dan toch ook niks mis mee dat gewoon toe te geven en op je lijst van gewenningen/verslavingen te zetten?

Drank kan lekker zijn maar je krijgt toch geen roes als je al jaren gewend bent om twee glazen te drinken per dag? Ik merk niks van een roes bij mijn man na zijn twee Grolschen per dag hoor.....dan moeten het er zeker vijf zijn of zo.

Ik vind het bijzonder dat mensen iedere dag drinken maar niet toegeven dat ze er verslingerd aan zijn en dus zélf blijkbaar niet het verschil zien tussen twee glazen per dag drinken en twee flessen per dag leegzuipen.

Snap je wat ik bedoel?Snap ik, het ging mij om de associatie. Verslaafd zijn (ook al is dat puur gewenning aan 2 glazen pd) aan drank heeft nu eenmaal een naam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven