elke dag 3 zware biertjes oke?

14-04-2009 18:52 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend drinkt elke dag 3 West Malle bier, die van 9,5%.

Is dat te veel? Als ik er iets over zeg is dat natuurlijk weer gezeik want het zijn er maar 3 en je moet toch een biertje kunnen drinken? Tja een biertje geen probleem maar 3 van die zware jongens? Overdrijf ik?
Ja, da's waar............
Ik hou er ook niet van, precies wat Eleonora zegt, m'n hoofd moet er naar staan, maar meestal vind ik sap of water net zo lekker.

Mijn vriend kan dan op zaterdagavond zeggen: he, neem toch gezellig een wijntje. Tja.....

Afgelopen week heb ik hem z'n gang laten gaan, in zijn bedrijf werd een derde van het personeel ontslagen, dan vind ik dat hij best wel z'n verdriet mag wegdrinken. Maar ik zou het toch echt van de zotte vinden als hij elke avond 2 of 3 biertjes zou moeten drinken om te ontspannen en het gezellig te hebben.
Ik ken dat. Mijn (inmiddels) ex deed precies hetzelfde (ook hetzelfde bier ) Hij brouwt ook z'n eiegn bier, is er echt gek op, vindt het leuk om met vrienden over bier te praten het te maken, naar brouwerijen te gaan etc. Maar ik merkte ook wel eens dat ie stiekem al een beetje teut was als ik om 18.00 uur thuis kwam (hij was al voor vieren thuis). Ik merkte dan ook wel als ik iets met hjem wilde bespreken (verbowuing) dat ie dan heel snel ontplofte, mede door dat bier denk ik. Heel vervelend eigenlijk. Maar ik weet ook dat hoe meer stress hij had, hoe meer behoefte hij er aan had (en er was toen veel stress).

Ik geloof dat het nu een stuk beter is en dat hij het wel in de hand heeft. Hij was zich er ook wel van bewust; wilde geen alcoholist worden, maar hij geniet er echt van, is inmiddels ook een echte fijnproever.

Daarnaast rookte hij ook als een ketter waar we natuurlijk ook menig ruzie om hebben gehad. Maar weet je, het maakt niet uit of je daar over gaat zeuren, ze blijven het toch wel doen. Dat is tenminste mijn ervaring. Hoe meer je zeurt, hoe averechtser het werkt. Niet alleen heeft hij dan stress (en gaat missch nog meer drinken, of uit baldadigheid) maar jij hebt ook stress...

Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer jezelf er bij neer te leggen als je merkt dat het toch niet helpt als je er iets over zegt.... ik denk dat ie het wel overleefd met die 3 flessen bier per dag. Tuurlijk is het niet goed, maar ja.... dat weet hij waarsch zelf ook wel. Tis gewoon moeilijk om daar iets over te zeggen zonder dat ie boos wordt of iets dergelijks.

Dus: kun en wil je leven met hem EN z'n 3 biertjes per dag? Of is het echt geen doen??
Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn, en als het mogelijk is moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken. Confucius
quote:eleonora schreef op 15 april 2009 @ 09:26:

[...]

Owww herkenbaaarrrrr....

Mijn vader kon dan vooral op vakantie met zo'n rode plofkop in zijn tuinstoel zitten en klagen over de warmte, na 4 glazen van het een of ander in zijn mik.

En dan ging hij koken op de benzinevergasser. Rijst met saté saus en de verhoudingen waren volkomen zoek. Of zo'n Honigpakje soep. 6 borden uit een pak. Nou mijn vader haalde makkelijk 9 borden uit zo'n pak na een paar drankjes.

Maar zronken...? Dezulek dietzzzz!

Tja, dat lijkt me inderdaad niet echt prettig. Denk dat je dan ook sneller op je hoede bent, wat drank betreft.

Zelf heb ik die associatie met drank dus niet. Bij ons thuis werd matig gedronken, kan me niet herinneren dat mijn ouders 's middags al begonnen met drinken (hooguit op een warme dag, dat mijn vader een biertje dronk).

En ze zullen vast wel eens wat meer hebben gedronken, maar dat had dan totaal geen invloed op onze verzorging.
Ik heb alleen de laatste pagina gelezen, maar ik zou dat zéker teveel vinden. Het is ongezond, het is véél en het is een verslavend middel. Ik snap niet dat mensen zoiets géén probleem vinden, zéker als degene in kwestie kribbig wordt als hij erop aangesproken wordt.

Ik persoonlijk zou dit nooit doen en ook van mijn man wil ik niet dat hij dagelijks alcohol drinkt. Ik verbaas me soms over kennissen met kinderen in dezelfde leeftijd, waarvan de man, als ze op bezoek zijn en ik vraag wat ze willen drinken, 's ochtends om 11 uur gewoon antwoord 'doe maar een biertje' terwijl ik aan koffie of thee dacht En dat blijft dat niet bij 1 biertje, maar tot een uur of 10 's avonds gaan er gestaag een stuk of 5/6 naar binnen. En dat mag dan 'omdat het weekend is', maar door de week pakt hij óók elke avond minstens 2, 3 of 4 flesjes..... Ik vind dat zorgelijk.

En je bent níet pas alcoholist als je trillend als een riet een fles jenever naar binnen giet. Je zit al in de gevarenzone als je dagelijks drinkt en je niet prettig voelt als je een sapje ipv een wijntje drinkt en als je drank nodig hebt om 'te ontspannen'.
Mijn ouders dronken overigens vrijwel niet. Mijn moeder op feestjes een mixje, mijn vader in het weekend een flesje bier, maar ik heb ze nooit meer dan 2 glazen zien drinken.

Mijn schoonouders zijn iets frequentere drinkers, maar ook die zie ik alleen op feestjes en in het weekend drinken en dan nog maar matig.

Ik zat me zelf de laatste tijd af te vragen of ik niet te regelmatig en teveel dronk. Ik heb een paar jaar eigenlijk niet gedronken ivm zwangerschappen en borstvoeding geven. Maar nu is het eigenlijk wel vaste prik om elke avond in het weekend een glas of 2/3 te drinken. Dus 2 á 3 avonden per week. En dát vind ik dus al op het randje, voor mezelf, terwijl dat volgens de site van alcoholvoorlichtig prima is.

Ik heb nét even iets te vaak mensen gezien die het 'gewoon lekker vonden' en 'even lekker wilden ontspannen' en 'er gewoon mee konden stoppen hoor, het zijn toch maar 2 glazen per avond?'. Zodra je smoesjes moet gaan verzinnen voor je alcoholgebruik als 'ik vind het gewoon lekker en ik ontspan er gewoon lekker van' en 'rode wijn is goed voor je' (wat gewoon onzin is.... het is voor bepaalde dingen goed, maar voor véél meer andere dingen superslecht) vind ik dat je verkeerd bezig bent.
Liv, het lijkt me heel verstandig dat alcohol een grotere 'naam' heeft dan bijvoorbeeld chocola. Het risico dat alcohol je leven gaat ontwrichten is vele malen groter dan bij chocola.
helemaal eens met eowynn en eleonora, van de associatie alcohol en gezelligheid krijg ik zo'n jeuk, ik haat die combinatie. Heb zelf ook slechte ervaringen met alcohol en wil absoluut niet een man die elke dag drinkt, sterker nog, ik heb bij ons trouwens expliciet gezegd dat als hij een alcohol probleem zou krijgen, dat het einde zou zijn van ons huwelijk. (niet dat dat ook meer enigszins speelt, maar ik wilde het wel gezegd hebben). Elke dag drie zware biertjes en kribbig worden bij het aanspreken erop, ik zou dat niet willen. Ik drink zelf nooit, vind het prima als mensen af en toe genieten van drank, maar elke dag, en doe eens gezellig, nee, dan haak ik af.
"Drankenbank: Rode wijn

Categorie: Productinformatie (Productinformatie - Algemeen)

Ingestuurd op: 17-jul-2001

Vraag:

Is rode wijn gezond?

Antwoord:

De mogelijke beschermende effecten van alcohol (en niet alleen van rode wijn) op het voorkomen van hart- en vaatziekten gelden alleen bij het drinken van 1 a 2 standaardglazen per dag voor een vrouw en 2 a 3 standaardglazen per dag voor een man. Om afhankelijkheid te voorkomen is het belangrijk tenminste 2 dagen in de week niet te drinken.

De beschermende werking geldt voor een man vanaf ongeveer 40 jaar en een vrouw vanaf ongeveer 50 jaar. Aan wijn is lange tijd een extra beschermende werking toegeschreven maar de wetenschap is daarvan niet meer overtuigd; de stoffen waaraan deze werking werd toegeschreven (polyfenolen) zitten ook in druivensap, olijfolie en verse groente.

De algemene conclusie is dat het drinken van alcohol niet gezond is maar dat het drinken van matige hoeveelheden ook niet ongezond is. Bovendien is er sprake van een mogelijke beschermende werking maar ook die geldt niet vanzelfsprekend voor iedereen. Zeker is dat niet-roken en bewegen veel belangrijker is om hart- en vaatziekten te voorkomen dan het drinken van alcohol."

Bron: www.alcoholinfo.nl
quote:Eowynn_ schreef op 15 april 2009 @ 10:00:

Liv, het lijkt me heel verstandig dat alcohol een grotere 'naam' heeft dan bijvoorbeeld chocola. Het risico dat alcohol je leven gaat ontwrichten is vele malen groter dan bij chocola.Ik zeg toch ook niet dat dat níet verstandig is?
quote:Liv schreef op 15 april 2009 @ 10:01:

"Drankenbank: Rode wijn

Categorie: Productinformatie (Productinformatie - Algemeen)

Ingestuurd op: 17-jul-2001

Vraag:

Is rode wijn gezond?

Antwoord:

De mogelijke beschermende effecten van alcohol (en niet alleen van rode wijn) op het voorkomen van hart- en vaatziekten gelden alleen bij het drinken van 1 a 2 standaardglazen per dag voor een vrouw en 2 a 3 standaardglazen per dag voor een man. Om afhankelijkheid te voorkomen is het belangrijk tenminste 2 dagen in de week niet te drinken.

De beschermende werking geldt voor een man vanaf ongeveer 40 jaar en een vrouw vanaf ongeveer 50 jaar. Aan wijn is lange tijd een extra beschermende werking toegeschreven maar de wetenschap is daarvan niet meer overtuigd; de stoffen waaraan deze werking werd toegeschreven (polyfenolen) zitten ook in druivensap, olijfolie en verse groente.

De algemene conclusie is dat het drinken van alcohol niet gezond is maar dat het drinken van matige hoeveelheden ook niet ongezond is. Bovendien is er sprake van een mogelijke beschermende werking maar ook die geldt niet vanzelfsprekend voor iedereen. Zeker is dat niet-roken en bewegen veel belangrijker is om hart- en vaatziekten te voorkomen dan het drinken van alcohol."

Bron: www.alcoholinfo.nlDamn Livje, dan mag je nog heel lang geen twee glazen wijn per dag drinken! (f)
quote:Capibara schreef op 15 april 2009 @ 08:09:

[...]

Hij zegt dat als het moet hij wel zonder kan maar dat zijn dus loze woorden want het gebeurt niet. Hooguit een keer een dag in de drie maanden om zijn woorden te bewijzen maar dan houdt het ook snel weer op.

Ik denk dat alle alcoholisten in het beginnen ontkennen dat ze een probleem hebben, dus dat zegt niets.

Ik denk echter wel dat als het je geen moeite kost om dagen/weken/maanden geen alcohol te drinken dat er dan inderdaad niet zoveel aan de hand is. Vandaar ook mijn vraag aan TO, of haar vriend de drank een tijdje zou kunnen laten staan zonder problemen.
Tjee verkeerd neergezet Capibara, het bovenste stukje is van mij.
Maar dít kwam ik dan ook weer tegen:

"Is wijn gezond?

Over de vraag of wijn gezond is doen vele fabeltjes de ronde. Het is echter best terug te vallen op wetenschappelijke studies als je hier een correct antwoord op wenst te krijgen.

Het United States Department of Health, Education and Welfare heeft een studie uitgevoerd over de link tussen het gebruik van alcoholische dranken en de gezondheid van de persoon in kwestie. De conclusies van deze studie sloten nauw aan met wat eerder voor waar werd aangenomen. Mensen die matig drinken zullen over het algemeen een langer leven hebben dan de geheelonthouders of de zware drinkers. Onder een matige drinker verstaan we iemand die ongeveer drie glazen wijn per dag verbruikt.

Naast de vele mineralen en vitamines die in de wijn zitten, zijn er ook nog andere effecten die de gezondheid positief beïnvloeden. Tijdens het drinken van een glas wijn zal de ademhaling enigszins verdiepen. Tegelijk wordt de bloedsomploop in het gehele lichaam gestimuleerd. Hierdoor gaan we ons fitter voelen, wat meestal als aangenaam ervaren wordt. "

Bron: http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php

Maar ik ga nu wel erg offtopic.....
quote:eleonora schreef op 15 april 2009 @ 10:04:

[...]

Damn Livje, dan mag je nog heel lang geen twee glazen wijn per dag drinken! (f)Bah, ik ben te jong!
Ben iig blij dat ik niet overdrijf en dat de meeste het dus wel storend zouden vinden en dan heb ik het nog niet eens over zijn bierbuik gehad : (
Toots, ga je het er nu ook met hem over hebben dan?
Ik zou op mijn kop staan na 3 van die zware biertjes.

Maar: De man van TO vindt vooralsnog dat ie geen probleem heeft en daarmee heeft To het probleem. Iedereen doet wel iets wat ongezond is. Moet je dan maar gelijk je relatie op het spel zeten omdat je partner rookt, te zwaar is en weigert te gaan sonja-bakkeren? Zelfs als wij met zijn allen gaan roepen dat 3 van die biertjes echt ongezond is, is e vraag wat TO en har man erme gaan doen. En dan denk ik: Zolang ie niet na consumptie van die 3 biertjes achter het stuur kruipt ( want dat zou voor mij wel onacceptabel zijn) en zolang ie nog goed functioneert, aanspreekbaar is en 3 biertjes er geen 4 of 5 worden, vraag ik me af of je dit nu echt zo ver moet gaan laten escaleren. iedere avond ruzie over die biertjes lijkt me uiteindelijk namelijk een groter probleem dan de biertjes an sich. TO heeft naar haar na aangegeven dat ze het bezwaarlijk vindt. Ze kan m nog eens wijzen op de alcoholtest van trinbos/jellinek en hem het testje laten invullen. daarna denk ik dat het beter is om m lekker te laten met zijn biertjes, tenzij je bereid bent om hierom de relatie te verbeken. Pick your battles.
Mijn vriend drinkt 3 a 4 dagen per week meestal 2 biertjes van t zwaardere soort (Kasteelbier etc.). En in t weekend meestal wel wat meer, maar nooit extreem veel.

Is dat dan ook al veel? Ja soms zegt hij ook wel eens dat hij wat vaker een biervrije dag in moet lassen, maar ja....t komt er vaak dan weer niet van.

Ik vind t niet zorgelijk, want hij kan absoluut heel goed ook zonder bier en eigenlijk ben ik vanuit huis ook gewend dat mijn vader uit zijn werk kwam en 1 of 2 biertjes opentrok. En die is toch ook echt geen alcoholist
Mijn vriend dronk een jaar of 8 geleden ook elke dag 2 biertjes. Toen ik zei dat het wel aardig was als íe af en toe niet dronk heeft hem dat zijn ogen geopend, zo van, waar ben ik eigenlijk mee bezig?

Als je zegt dat je geen alcoholist bent, kun je het nog wel zijn. En dat je er niet teut van wordt, van die 2 of 3 glazen is des te beangstigender. Blijkbaar is je lichaam zo gewend aan de alcohol, dat je basale functies goed kunt uitvoeren.

Er was een keer een programma op tv, waarin ze mensen iets lieten doen waar ze goed in zijn, VOOR en NADAT ze een voor hun gewone alcohol-hoeveelheid hadden gedronken. Die mesen zagen allemaal aan het werk dat ze afleverden dat de alcohol wel degelijk invloed had op hun functioneren, terwijl ze stuk voor stuk tijdens de bezigheid vertelden dat ze er goed tegen konden en er geen last van hadden.
americagirl: ik vind dat wel veel ja. Dat soort biertjes heeft flink wat meer alcohol en hakt er een stuk meer in, dan een 'gewoon' biertje...

Ik drink zelf ook wel eens bier door de week, maar dan is het een 'normaal' biertje en dan maar 1 bij het eten. Maar dit doe ik soms 1 a 2 keer per week en soms maanden niet. Hangt ook net van de situatie af (lekker weer, vrienden op bezoek...).
Die zware biertjes vind ik trouwens ook specialer, daar kan ik echt van genieten, dan haal ik voor het weekend wel eens eentje. Maar als je ze zovaak drinkt, lijkt het me vrij normaal worden...
quote:toots schreef op 15 april 2009 @ 10:04:

[...]

Hij zegt dat als het moet hij wel zonder kan maar dat zijn dus loze woorden want het gebeurt niet. Hooguit een keer een dag in de drie maanden om zijn woorden te bewijzen maar dan houdt het ook snel weer op.

Dus eigenlijk kan hij niet echt zonder. Niet langer dan een dag althans. Dat zou mij wel zorgen baren eerlijk gezegd.

Mijn ex dronk ook meer dan mij lief was. Elke dag. In het begin had ik er niet zo'n erg in, wat maakte die paar biertjes nou uit, maar het ging van kwaad tot erger. En als ik er wat van zei dan werd hij kwaad. Als hij uit zijn werk kwam wilde hij eerst een biertje 'om bij te komen'. Als we ergens nar toe gingen dronk hij voor de gezelligheid en moest ik terugrijden. Altijd. Vaak op vrijdag nog even borrelen na werktijd met collega's. Dat was dan niet even een of twee drankjes, maar duurde tot laat op de avond, soms zelfs tot 's nachts; al die tijd zonder eten en maar bier drinken. Vaak ging hij na de vrijdagmiddagborrel nog naar een kroeg om nog meer te drinken, want dan had hij nog niet genoeg gehad ('voor de gezelligheid'). Ik heb hem toen verboden nog met de auto naar zijn werk te gaan want dat vond ik echt onverantwoord en asociaal, dus ging hij daarna op vrijdag op de fiets naar zijn werk. Maar als ik er dan wel eens wat van zei, dat hij wel erg veel gedronken had of dat hij wel erg laat thuis was terwijl ik erop gerekend had dat hij zou komen eten, dan kreeg ik de volle laag. Dan werd hij kwaad, agressief, sloeg met deuren, gooide dingen kapot of sloopte iets in huis, ging de hele nacht rondrijden (met de auto) zonder dat ik wist waar hij was of werd zelfs gewelddadig naar mij toe. Ik rekende er dus op den duur niet meer op dat hij op vrijdag thuis kwam eten. Heb hem een keer druipend thuis zien komen midden in de nacht omdat hij met z'n dronken kop de sloot in was gefietst. Ben een keer met hem op zoek gegaan naar zijn fietssleutel die hij verloren was en zijn fiets die gestolen zou zijn (hij had nog wat biertjes meegenomen van zijn werk voor onderweg en was in slaap gevallen langs de waterkant, maar wist toen niet meer waar zijn fiets gebleven was). En hij bleef gewoon drinken, ook al beloofde hij dat hij zou minderen. Hij dronk niet eens meer elke dag op het laatst, want ik zorgde er gewoon voor dat er niet altijd drank in huis was, maar de keren dat hij dronk werden steeds erger. Tot ik er niet meer tegen kon (de ruzies, de agressie, de ongerustheid, de leugens) en bij hem weg ben gegaan.

Ik zeg niet dat het met jou vriend ook zo zal gaan. Maar ik houd mijn hart vast als ik lees dat hij eigenlijk niet zonder drank kan. Bij mijn ex begon het namelijk ook met een paar biertjes 's avonds na zijn werk...
Maar ja, het is ook not done om te zeggen dat je het moeilijk vindt om niet te drinken? Dan ben je toch gelijk een slappeling. Ik vond het lastig tijdens mijn zwangerschap, ik vind het lastig nu met borstvoeding en het mooie weer. En ik doe het bijna nooit want als ik het doe, maar een glaasje, dan zijn er die excuses, het is kerst/ik ben jarig/ ze komt toch niet meer vannacht en morgenochtend is het al lang uit mijn lijf/ in de jaren 70 dronken ze elke dag etc etc.

Normaal drink ik het liefst een a twee glazen per dag en 1 a 2 keer in de week niet. Die matigheid kan volgens de jellinek en ik heb ook helemaal geen behoefte om meer te drinken. Maar in mijn huidige levensfase mis ik het drinken dus wel, ik vind het lekker. Zolang je zelf maar weet dat het een zwakke plek is ga ik niet tegen jan en alleman roepen dat ik verslaafd ben.
Want ja verslaafd vind ik een te zwaar woord in mijn situatie. Ik kan me namelijk matigen, maar een zwakke plek is het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven