Bevallen in 2020, welke zorgverzekering kies jij?

22-12-2019 08:07 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt. Brand maar los! Ik ben op dit moment druk met uitzoeken wat het meest gunstig is. Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis en zou ook graag van de eigen bijdrage van de kraamzorg af willen dus kom automatisch op een duur pakket. Menzis lijkt nu het beste uit de bus te komen voor mij, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
Zapsie schreef:
27-12-2019 21:57
Ik geloof je wel, maar begrijp gewoon niet hoe dat werkt. In het geval je accuut zorg nodig hebt. Ik ga je link eens lezen.

Ik moet vaak mn nummer doorgeven trouwens.
En stel dat je nog niet verzekerd bent en er gebeurd bij wijze 15 januari iets en je meld je week later aan dan krijg je misschien de factuur thuis maar die kun je dan gewoon declareren.

Ik pas soms in januari mijn aanvullende ook nog aan als dan blijkt dat tandarts bijvoorbeeld duurder uitpakt.
Na lang zoeken uiteindelijk gekozen voor zilveren kruis basis zeker 2* + tand 1. Krijg nog wat collectiviteitskorting via mijn werk.
Ik heb redelijk last van zwangerschapsmisselijkheid. Wil snel een extra keer naar de mondhygiënist om alles goed te laten schoonmaken + 2 reguliere tandartsbezoeken in een jaar, heb ik het extra pakket er al uit.

Hehe, blij dat ik eindelijk gekozen heb.
Ik blijf ook bij zilveren kruis 2* en tand 1. Verander alleen van collectiviteit, via mijn werk krijg ik nog veel extra's, zoals oa extra fysio, eigen bijdrage medicatie (de medicatie die ik straks weer krijg tijdens mijn zwangerschap heeft een eigen bijdrage dus scheelt ook weer)
Ik vind het toch niet zo fijn voelen dat mijn
dichtsbijzijnde ziekenhuis niet gecontracteerd is.... :nooo:
Nu dus weer gefrustreerd en aan het twijfelen.
Bah.
Snotverdorie, staat ineens mijn ziekenhuis niet meer tussen de gecontracteerden! :mad: Ik woon er 5 minuten fietsen vandaan.... Het enige andere zh hier "in de buurt", daar wil je écht niet heen (nog los dat het aan de "verkeerde" kant van de stad ligt, en dus 30 minuten reizen is.... Heb je zin in, met weeën en zo :roll: ) en de zorg is daar echt slecht.

Ik heb twee dagen geleden nog met ze gesproken, en toen stond ie er zeker wel tussen..... Kakzooi..... Scheelt me 120 euro op jaarbasis :cry:
Ik ben dus weer opnieuw begonnen met uitzoeken, maar ze blijven toch de beste keus, het Zilveren Kruis.... Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als ik het gewoon gelijk van de week had afgesloten.... Ik had nooit kunnen bewijzen dat 'ie er toen wel tussen stond..... Ik mazzel dat ik nog even checkte :roll:
Balen Irish Wasser! Dat is toch wel het aller belangrijkste, dat je in je eigen vertrouwde ziekenhuis kan bevallen. Gelukkig heb je nog bedenktijd. Wat betaal je per maand bij Zilveren Kruis? Misschien is VGZ via United Consumers ook iets voor jou?
Groetjes!
Irish, zijn alle contracten wel al afgerond? Het is een jaarlijks gezanik maar, zolang je geen budgetpolis kiest, worden in mijn ervaring uiteindelijk alle gewone ziekenhuizen wel gecontracteerd. Maar zolang er nog onderhandeld wordt kan en zal niemand je dat kunnen garanderen.
Kijk ook bij de verzekering hoe ze omgaan met de eerste zorg voor je baby als je zelf terug in het ziekenhuis komt te liggen.

Ik ben na 2 dagen thuis weer met spoed opgenomen geweest en gelukkig deed mijn zorgverzekering niet moeilijk over de kosten. Maar wij moesten midden in de nacht wel een formulier teken dat wij verantwoordelijk zijn voor alle kosten die de verpleging maakte met de verzorging van mijn dochter of mijn man moest 24 uur per dag bij mij blijven en heel de zorg van dochter op zich nemen.
puntillita schreef:
29-12-2019 14:36
Irish, zijn alle contracten wel al afgerond? Het is een jaarlijks gezanik maar, zolang je geen budgetpolis kiest, worden in mijn ervaring uiteindelijk alle gewone ziekenhuizen wel gecontracteerd. Maar zolang er nog onderhandeld wordt kan en zal niemand je dat kunnen garanderen.
Het ging om de budgetpolis :) Ze hebben wel gewoon een contract met de "normale" basis. Maar omdat het toch 10 euro per maand scheelt, en ze dus eerst wél dat contract hadden (en nee, hij stond niet per ongeluk op 2019, want blijkbaar hadden ze dit jaar ook al geen contract) wilde ik wel voor de budget kiezen. Maar goed, het wordt dus toch 120 euro extra betalen.....

Ik heb bij VGZ gekeken, maar dat is nóg duurder helaas....
Op jaarbasis ga ik nu 1890 euro betalen (en dat is incl 2% korting....)
Bij United Consumers ga ik dan ook hetzelfde betalen als bij Zilveren Kruis. Als ik dezelfde kosten vergoed wil hebben (dus kraamzorg zonder eigen bijdrage). In beide gevallen is het maandelijks (omgerekend inclusief korting) 157 euro.
Irish, welke aanvullende verzekering(en) heb je dan?

Ik kies de 31e definitief haha. Zilveren kruis (als ze ons ziekenhuis contracteren, eerste keus) of VGZ gaat het worden. Beide gelukkig collectief.
Zapsie schreef:
29-12-2019 16:30
Irish, welke aanvullende verzekering(en) heb je dan?

Ik kies de 31e definitief haha. Zilveren kruis (als ze ons ziekenhuis contracteren, eerste keus) of VGZ gaat het worden. Beide gelukkig collectief.
.
“ De uiterste datum voor het opzeggen van je zorgverzekering is 31 december. De uiterste datum voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering is 31 januari, mits je de oude uiterlijk 31 december hebt stopgezet. Je zorgverzekering gaat dan per 1 januari met terugwerkende kracht in.”

Je hebt dus nog tot 31 januari, zolang je maar uiterlijk 31 december opzegt bij je oude zorgverzekering. Bron
Ik zelf nog erg aan het twijfelen over mijn eigen risico (hoog of laag). Weet iemand hoe het precies zit met betalen van de echo's? Ik lees overal dat je alleen 12-weken en 20-weken vergoed krijgt. Betekent dat dat je de 8-weken echo en de liggingsecho vanuit eigen risico moet betalen?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Friction-90 schreef:
29-12-2019 18:18
Ik zelf nog erg aan het twijfelen over mijn eigen risico (hoog of laag). Weet iemand hoe het precies zit met betalen van de echo's? Ik lees overal dat je alleen 12-weken en 20-weken vergoed krijgt. Betekent dat dat je de 8-weken echo en de liggingsecho vanuit eigen risico moet betalen?
Is hier gewoon altijd vergoed. VK maakt standaard een 7/8wkn echo hier.
Ik heb ook wat speurwerk verricht en unive lijkt ook een goede optie: vergoeding ziekenhuisbevalling, vergoeding kraamzorg, lactatiedeskundige, cursus... iemand ervaring met Unive bij de zwangerschap?
Friction-90 schreef:
Hier oa met 8,12,20 en 32 weken echo's en allemaal gewoon vergoed. Daarna medisch dus nog 4 echo's in ziekenhuis gehad.
Friction-90 schreef:
Je krijgt normaal gesproken een 12 en 20 weken echo. Als er een medische reden voor is, krijg je er meer, en die worden ook gewoon vergoed.

Daarnaast zijn er verloskundigen die zelf meer echo’s aanbieden. Ik heb de indruk dat dat makkelijker gebeurt als ze zelf apathie hebben. Mijn verloskundige doet dat niet (heeft ook niet zelf apparatuur, moet naar een echo centrum): ik krijg dus de 2 echo’s en eventuele extra echo’s moet ik zelf betalen. Volgens mij kan je je hier ook niet extra voor verzekeren.
Ik heb de indruk dat dat makkelijker gebeurt als ze zelf apathiehebben

Apathie??
Type foutje zeker? :hihi:
Haha ik bedoel apparatuur :-)
Ik heb eindelijk gekozen. VGZ met aanvullend werkt beter (collectief via werk).
Friction-90 schreef:
Bij mijn VK ook standaard een echo rond de 9 weken, 12 weken, 20 weken, 30 weken en 36 weken. Worden allemaal gewoon vergoed. VK-praktijk is tevens echocentrum, wellicht dat dat nog iets uitmaakt.
Geslachtsecho, 3D-echo's e.d. moet je zelf betalen. Wellicht staat hierover iets op de site van je (toekomstig) verloskundige?

Ik heb zelf trouwens ook nog extra echo's gehad in een academisch ziekenhuis vanwege medische indicatie (ziekenhuis viel niet onder basis budget polis), maar die worden ook gewoon vergoed.
Bij mij worden alleen de termijnecho en de 20 weken echo vergoed vanuit de basisverzekering, de eerste echo bij 7 weken moest ik zelf betalen. Was ongeveer 30 euro, dus wel te doen.
Ik hoefde niks zelf te betalen. Vitaliteitsecho met 8 weken, termijnecho met 10 weken en wat ik nu ingepland heb staan is natuurlijk de 20 weken echo. Ik blijf het zo vreemd vinden hoe dit verschilt per praktijk!
Lila_Lilly_ schreef:
31-12-2019 11:17
Ik hoefde niks zelf te betalen. Vitaliteitsecho met 8 weken, termijnecho met 10 weken en wat ik nu ingepland heb staan is natuurlijk de 20 weken echo. Ik blijf het zo vreemd vinden hoe dit verschilt per praktijk!
Ja het verschilt echt enorm per praktijk! Ik heb het idee dat sommige praktijken extra gratis echo's geven om vrouwen naar hun praktijk te krijgen. En als de "concurrent" dat gaat doen dan kun je als praktijk niet achterblijven, want de meeste vrouwen vinden veel echo's wel prettig!
Mijn verloskundige deed er niet aan mee, omdat ze geen eigen apparaat had maar ook omdat ze het niet nodig vond en vrouwen alleen maar "garantie tot de deur" zou geven. Ik vond het wel jammer maar het was voor mij geen reden om een andere praktijk te kiezen, dan maar wat minder vaak een echo.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
gioia82 schreef:
31-12-2019 11:40
Ja het verschilt echt enorm per praktijk! Ik heb het idee dat sommige praktijken extra gratis echo's geven om vrouwen naar hun praktijk te krijgen. En als de "concurrent" dat gaat doen dan kun je als praktijk niet achterblijven, want de meeste vrouwen vinden veel echo's wel prettig!
Mijn verloskundige deed er niet aan mee, omdat ze geen eigen apparaat had maar ook omdat ze het niet nodig vond en vrouwen alleen maar "garantie tot de deur" zou geven. Ik vond het wel jammer maar het was voor mij geen reden om een andere praktijk te kiezen, dan maar wat minder vaak een echo.
Ja te veel echo's laten maken schijnt ook weer niet goed te zijn. Het is toch een vorm van straling (net als bij rontgen) die in dosis wordt opgebouwd in je kindje. Ik wil er zelf ook sowieso niet meer dan 4 inderdaad.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven