Burnout & Oud en Nieuw
zondag 29 december 2019 om 17:48
Dag allemaal,
Ik merk dat ik een beetje vastloop dus dacht; laat ik eens met jullie sparren.
Sinds tweeënhalve maand zit ik thuis vanwege een hele zware burnout en depressie.
Straks komt oud en nieuw eraan en ben van plan alleen thuis te zijn. Steeds ergens anders zijn kost me heel veel energie, ookal heb ik lieve mensen om me heen. Daarnaast red ik waarschijnlijk geeneens de 00.00
Ik heb (in betere tijden
) oud en nieuw weleens bewust alleen doorgebracht, wat ik geen probleem vond en zelfs fijn was.
Maar nu merk ik dat ik verdrietig ben dat ik niet tot meer in staat ben, even wordt ik heel erg geconfronteerd met wat er allemaal is gebeurd de afgelopen maanden.
Mijn vragen aan jullie ;
-zijn er mensen die ooit een burnout hadden met de feestdagen. Hoe gingen jullie ermee om?
-ik merk dat ik iets van een ritueel/activiteit zoek om die avond het jaar af te sluiten voor/met mezelf en het nieuwe jaar in te luiden. Iemand ideetjes?
En na al deze overdenkingen laat ik het misschien ook wel gewoon even licht aan me voorbij gaan en hang ik met een oliebol voor de televisie
Dank jullie wel in ieder geval!
Ik merk dat ik een beetje vastloop dus dacht; laat ik eens met jullie sparren.
Sinds tweeënhalve maand zit ik thuis vanwege een hele zware burnout en depressie.
Straks komt oud en nieuw eraan en ben van plan alleen thuis te zijn. Steeds ergens anders zijn kost me heel veel energie, ookal heb ik lieve mensen om me heen. Daarnaast red ik waarschijnlijk geeneens de 00.00
Ik heb (in betere tijden
Maar nu merk ik dat ik verdrietig ben dat ik niet tot meer in staat ben, even wordt ik heel erg geconfronteerd met wat er allemaal is gebeurd de afgelopen maanden.
Mijn vragen aan jullie ;
-zijn er mensen die ooit een burnout hadden met de feestdagen. Hoe gingen jullie ermee om?
-ik merk dat ik iets van een ritueel/activiteit zoek om die avond het jaar af te sluiten voor/met mezelf en het nieuwe jaar in te luiden. Iemand ideetjes?
En na al deze overdenkingen laat ik het misschien ook wel gewoon even licht aan me voorbij gaan en hang ik met een oliebol voor de televisie
Dank jullie wel in ieder geval!
zondag 29 december 2019 om 21:55
Herkenbaar. Ik heb een paar oud en nieuws met een depressie doorgebracht en dat was afzien. Maar ik ben een extravert en krijg energie van het zijn met mensen, dus ik ben er wel altijd op uit gegaan. Dat zou ik als het even lukt ook wel aanraden, al ga je maar even kort, zie het als een goede afleiding. En een mooie manier om het nieuwe jaar in te luiden
Anders kun je altijd nog kijken of je bijv kunt aanhaken bij je buren, je hoeft natuurlijk niet meteen fuivend op de tafels te staan he.
Anders kun je altijd nog kijken of je bijv kunt aanhaken bij je buren, je hoeft natuurlijk niet meteen fuivend op de tafels te staan he.
'Happiness is only real when shared'.
zondag 29 december 2019 om 23:04
Ik ben wel eens alleen geweest met de jaarwisseling in een slechte periode. Heb de avond in bed doorgebracht, met series op de laptop en lekker eten binnen handbereik. Rond middernacht even gordijnen open gehad, maar dat voegde weinig toe. Heb lekker geslapen daarna.
Ik denk dat je wel weet waar je goed aan doet. Snap dat het dubbel voelt, maar in feite is dit jaar ook niet anders dan de jaren dat je ook alleen was. Behalve misschien het gevoel dat je er niet écht voor gekozen hebt.
Ik denk dat je wel weet waar je goed aan doet. Snap dat het dubbel voelt, maar in feite is dit jaar ook niet anders dan de jaren dat je ook alleen was. Behalve misschien het gevoel dat je er niet écht voor gekozen hebt.
merl0t wijzigde dit bericht op 29-12-2019 23:07
20.36% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
zondag 29 december 2019 om 23:05
Met een burn-out en drukte is de kans heel groot dat je dan een zware paniekaanval krijgt, dus ik zou dit echt niet doen. Dit geldt leuk voor als je moe bent, maar niet als je in een burn-out zit.Ammiedammie schreef: ↑29-12-2019 21:50Alleen thuis zijn zou ik niet doen. Je gaat je er niet beter door voelen. Neem je vermoeidheid voor lief en ga tussen de mensen zitten. Dan kost het maar energie en dan ben je gesloopt na zo’n avond. Dat lijkt mij beter dan je verdrietig en eenzaam voelen in je eentje. Je bent al moe, dus erger kan het niet worden. Misschien krijg je wel energie van een onverwachts leuke avond. Ga naar mensen waar je je op je gemak voelt en waar je tussendoor kunt liggen en uitrusten. En waar je ook kunt blijven logeren.
@TO heb je niet bvb 1 vriendin met wie je samen zou kunnen zijn? Dat je niet alleen bent, maar het toch rustig is? Anders zou ik lekker wat goede films uitzoeken, een oliebol eten en naar bed gaan wanneer je moe bent (ook als dat voor 12u is)
zondag 29 december 2019 om 23:12
Accepteer dat het dit jaar voor jou geen leuke avond is want je sluit het jaar niet prettig af. En dat gebeurt nou eenmaal af en toe in een mensenleven... Dat is helemaal niet erg, maar wel verdrietig. Je mag best verdrietig zijn ipv vrolijk tijdens de afsluiting van dit jaar.
Verder zou ik je aanraden om die avond precies te doen waar je behoefte aan hebt. Een lekker bad nemen, een goed boek lezen, vroeg op bed of juist met hapjes voor de tv tot het 12 uur is en dan naar het vuurwerk kijken... Doe gewoon waar je op dat moment zin in hebt. Misschien is het daarom ook fijn om een (rustige) optie te regelen waar je eventueel heen kan als je toch geen zin hebt om alleen te zijn?
Verder zou ik je aanraden om die avond precies te doen waar je behoefte aan hebt. Een lekker bad nemen, een goed boek lezen, vroeg op bed of juist met hapjes voor de tv tot het 12 uur is en dan naar het vuurwerk kijken... Doe gewoon waar je op dat moment zin in hebt. Misschien is het daarom ook fijn om een (rustige) optie te regelen waar je eventueel heen kan als je toch geen zin hebt om alleen te zijn?
zondag 29 december 2019 om 23:13
Ik, ik heb heel de avond dankbaar zitten wezen dat ik niets hoefde en gewoon in m’n pyjama op de bank mocht zitten. Lekker hapje erbij en 11 in bed en vanuit het raam wat vuurwerk gekeken. Het voelde voor mij juist als overwinning van de de depressie: Yes ik zorg eindelijk wat beter voor mezelf.
Hier op het forum is het trouwens altijd heel gezellig met o&n
Hier op het forum is het trouwens altijd heel gezellig met o&n
maandag 30 december 2019 om 05:59
Een paar jaar gelden thuisgezeten met een burnout rond de feestdagen. Wel in gezinsverband, maar ik kan er weinig van herinneren. Wel dat ik nog oliebollen heb gebakken een beetje op de bank gehangen, maar om 10 uur wel op bed lag.
Nu jaren later trek ik zo'n soort dagen nog steeds slecht door de prikkels (erfenis van de burnout) en lig ik nog steeds voor 12 uur op bed. Het gezin vindt het prima en bouwt een eigen feestje.
Nu jaren later trek ik zo'n soort dagen nog steeds slecht door de prikkels (erfenis van de burnout) en lig ik nog steeds voor 12 uur op bed. Het gezin vindt het prima en bouwt een eigen feestje.
maandag 30 december 2019 om 14:33
Jeetje wat een fijne reacties. Dank jullie wel allemaal.
Ik reageer even in het algemeen ipv te quoten want ik overzie dat momenteel niet goed.
Het is inderdaad waar dat ergens naartoe gaan voor paniekaanvallen zorgen en niet enkel en alleen vermoeidheid.
Het gaat zover dat mijn lijf dan lamgeslagen is en niets meer kan dus dit wil ik niet opzoeken.
Ik denk dat ik vanbinnen weet wat ik wil en nodig heb maar dat het inderdaad het verdriet is wat opspeelt. Ik had het zo graag anders gezien.
2019 is een klote jaar geweest en had het graag afgesloten met mensen die ik lief heb.
Tegelijk is het ook maar een avond en is het werk waar ik de afgelopen weken mee bezig ben, namelijk mezelf lief hebben, echt luisteren naar mijn lichaam en wat ik nodig heb, super waardevol. Des te belangrijker om goed voor mezelf te zijn morgen.
Maar jeetje wat ben ik er verdrietig over. Geen zelfmedelijden, t voelt als rouwen, alles wat heeft gespeeld een plek geven.
Ik reageer even in het algemeen ipv te quoten want ik overzie dat momenteel niet goed.
Het is inderdaad waar dat ergens naartoe gaan voor paniekaanvallen zorgen en niet enkel en alleen vermoeidheid.
Het gaat zover dat mijn lijf dan lamgeslagen is en niets meer kan dus dit wil ik niet opzoeken.
Ik denk dat ik vanbinnen weet wat ik wil en nodig heb maar dat het inderdaad het verdriet is wat opspeelt. Ik had het zo graag anders gezien.
2019 is een klote jaar geweest en had het graag afgesloten met mensen die ik lief heb.
Tegelijk is het ook maar een avond en is het werk waar ik de afgelopen weken mee bezig ben, namelijk mezelf lief hebben, echt luisteren naar mijn lichaam en wat ik nodig heb, super waardevol. Des te belangrijker om goed voor mezelf te zijn morgen.
Maar jeetje wat ben ik er verdrietig over. Geen zelfmedelijden, t voelt als rouwen, alles wat heeft gespeeld een plek geven.
maandag 30 december 2019 om 15:04
Zo jij hebt echt verstand van een burnoutAmmiedammie schreef: ↑29-12-2019 21:50Alleen thuis zijn zou ik niet doen. Je gaat je er niet beter door voelen. Neem je vermoeidheid voor lief en ga tussen de mensen zitten. Dan kost het maar energie en dan ben je gesloopt na zo’n avond. Dat lijkt mij beter dan je verdrietig en eenzaam voelen in je eentje. Je bent al moe, dus erger kan het niet worden. Misschien krijg je wel energie van een onverwachts leuke avond. Ga naar mensen waar je je op je gemak voelt en waar je tussendoor kunt liggen en uitrusten. En waar je ook kunt blijven logeren.
maandag 30 december 2019 om 15:08
Oud en nieuw zijn gewone dagen. Mensen maken er zelf een ding vanJixxy-1 schreef: ↑30-12-2019 14:33Jeetje wat een fijne reacties. Dank jullie wel allemaal.
Ga lekker douchen of in bad. Kijk een film en zet alles van het afgelopen jaar op een rijtje.
Zing keihard mee met mooie liedjes en probeer een stukje te verwerken.
maandag 30 december 2019 om 20:56
Goed idee van je, ik heb mezelf nu inderdaad voorgenomen om gewoon naar mn moeder te gaan als het alleen zijn me ellendig maakt.Tessaa schreef: ↑29-12-2019 23:05Zou het fijn zijn om een soort plan B te hebben? Dus dat je in principe alleen thuisblijft, tenzij je op de avond zelf merkt dat je dat niet prettig vindt. Dat je iemand kunt bellen of er iemand is die naar je toe kan komen of waar jij naartoe kunt gaan? Gewoon voor het geval dat het tegenvalt alleen.
maandag 30 december 2019 om 21:01
Klopt. Oud en nieuw is gewoon een avond.
Wel is het altijd een moment van terugblikken voor me. En is al wat is gebeurd de afgelopen tijd confronterend.
Ik neem mezelf nu voor om het thuis heel gezellig te maken, heb lekkere kant en klare hapjes in huis en ga genieten van wat er op tv is.
Mocht ik me ellendig voelen, ga ik rond etenstijd richting mijn moeder rijden.
Het liefste had ik inderdaad hier een goeie vriend of vriendin gehad die samen met mij in de relaxstand wilde maar helaas had iedereen al eigen plannen.
Ik ben altijd de initiatiefnemer binnen vriendschappen. Nu ik die mogelijkheid fysiek en mentaal niet meer heb valt hrt op hoe weinig er dan overblijft. Confronterend, pijnlijk maar ook leerzaam.
En passend bij alle veranderingen die ik aan het doorvoeren ben
Wel is het altijd een moment van terugblikken voor me. En is al wat is gebeurd de afgelopen tijd confronterend.
Ik neem mezelf nu voor om het thuis heel gezellig te maken, heb lekkere kant en klare hapjes in huis en ga genieten van wat er op tv is.
Mocht ik me ellendig voelen, ga ik rond etenstijd richting mijn moeder rijden.
Het liefste had ik inderdaad hier een goeie vriend of vriendin gehad die samen met mij in de relaxstand wilde maar helaas had iedereen al eigen plannen.
Ik ben altijd de initiatiefnemer binnen vriendschappen. Nu ik die mogelijkheid fysiek en mentaal niet meer heb valt hrt op hoe weinig er dan overblijft. Confronterend, pijnlijk maar ook leerzaam.
En passend bij alle veranderingen die ik aan het doorvoeren ben
dinsdag 31 december 2019 om 21:16
Dag allemaal,
Nogmaals dank jullie wel voor het meedenken!
Ik zit lekker op de bank met een kopje thee en een dekentje. Vanmiddag heb ik wat vrienden kunnen zien en een oliebol gegeten.
Door thuis te blijven, op mijn gemakkie, gezellig kaarsjes aan en lekkere hapjes doe ik het meest recht aan wat nu gied voor me voelt.
En als ritueel schrijf ik straks een brief aan 2020/mezelf.
Een hele fijne avond voor iedereen
Nogmaals dank jullie wel voor het meedenken!
Ik zit lekker op de bank met een kopje thee en een dekentje. Vanmiddag heb ik wat vrienden kunnen zien en een oliebol gegeten.
Door thuis te blijven, op mijn gemakkie, gezellig kaarsjes aan en lekkere hapjes doe ik het meest recht aan wat nu gied voor me voelt.
En als ritueel schrijf ik straks een brief aan 2020/mezelf.
Een hele fijne avond voor iedereen
zondag 5 januari 2020 om 10:57
Dank je wel ollie-ollie lief van je! Voor jou ook de wens dat 2020 een mooi jaar mag worden,ollie-ollie schreef: ↑01-01-2020 22:02Wat fijn om te lezen dat je zo goed voor jezelf gezorgd hebt met oudjaar! Veel beterschap gewenst voor 2020.