Aanschaf Ragdoll kitten

02-01-2020 09:50 65 berichten
Hoi!

Mijn vriend en ik zijn nu al enige tijd enthousiast geworden over uitbreiding van het gezin door een Ragdoll. Nu ben ik opgegroeid met een hond dus een kat is voor mij nieuw terrein. Ik heb daarom ook een paar dingen waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

1) Wij wonen in een appartement (68m2) en lees ik doorgaans dat deze katten niet veel ruimte nodig hebben om happy te zijn. Het enige minpuntje van ons leuke huisje is dat het veel schuine muren heeft... hierdoor kan ik niet echt de hoogte in met een krabmeubel. Heel misschien wel 1 in de slaapkamer maar voor de rest zal niet tot het plafond kunnen. Is dit heel erg bij ragdolls nu zij niet de klimdrang hebben als bijvoorbeeld Noorse en Siberische katten?
Ik had zelf deze gezien; deze past mooi achter mijn werkplek waardoor de kat lekker in mijn buurt kan zijn als ik hard aan het studeren ben :)

2) mijn vriend werkt fulltime (maar gaat misschien 1 of 2 dagen thuiswerken) en ik studeer rechten. Op dit moment ben ik gewoon veel thuis omdat ik veel onderwijs vanuit huis kan volgen. Ik hoef niet altijd op de uni te zijn en zal hier dan ook extra rekening mee houden als de kat komt. Maar een kitten heeft aandacht nodig dat weet ik. Daarom willen we graag begin zomer het kleine bolletje verwelkomen. We zijn dan beide twee a (bijna) drie maanden thuis.

Is dit voldoende? We willen dan de kat ook langzaam laten wennen aan alleen thuis zijn (opbouwend steeds iets langer)

3) jullie algemene tips en meningen over het hebben van een Ragdoll.

Ps. We weten dat katten geld kosten en budget is niet zo zeer een probleem; wat zijn de must haves voor een Ragdoll want ik heb werkelijk geen idee en als ik het assortiment bekijk krijg ik een soort keuzestress haha
Alle reacties Link kopieren
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 11:21
Oke! nog een klein vraagje. Hoeveel meer kosten twee katten per maand? Want ik neem aan twee keer zo veel toch?

iets van 200 p/m of meer/minder ---- ik heb werkelijk geen idee haha
Nee zeker niet hoor! Ik voer brokken en vers, inclusief het duurste kattengrint geef ik ong 50€ per maand uit aan ze. Ik geef niet echt hoogwaardige voeding want ze eten alleen Purina One 😅 maar als je RC of ander duur voer aan wil schaffen kan je aan de 70€ pm denken.
Nou, hij is even wat anders gaan doen :-D

Hij is ook grappig. Zijn favoriete spelletje is om zich vlak voor je voeten op de grond te storten en dan meteen op zijn zij te gaan liggen met de bedoeling dat je hem over zijn buik gaat aaien. Daarvoor komt ie dan door de kamer gerend en als je vlak voor hij er is je omdraait en de andere kant op loopt, rent ie om je heen om het nog eens te proberen.

Maar alleen zijn is wel een dingetje.
Toen ik mijn moeder app te dat ik er vandaag zou zijn was ze daar blij mee, want ze was een nachtje bij mijn zus en nou was de kat niet alleen.
Nou, en ik werd bijna doodgeknuffeld toen ik binnenkwam.
When in doubt, the auditor is always right!
MissMaran schreef:
02-01-2020 11:09
Meestal werkt een mannetje met een vrouwtje het beste. Ook als je er al 1 hebt en er 1 bij neemt.
Ik heb 2 zusjes, dat gaat vaak ook wel goed. Ze zijn na een jaar nog helemaal gek op elkaar, alles doen ze samen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-01-2020 20:45
Reden: spam
94.59% gewijzigd
Twee grote katten in een klein appartementje met een vriend die een beetje allergisch is? Hmmmm...
Wat eten we vanavond?
Ik heb ervaring met veel verschillende kattenrassen, van huis-tuin-keukenkat, Russisch blauw, Noorse Boskat, Perzisch, Maine Coon, Heilige Birmaan, Abessijn tot Ragdoll.

Een tijd geleden hadden we een ragdoll gekocht omdat onze jongste kat een maatje nodig had naast de andere twee oude katten. Helaas is die ragdoll dood neergevallen aan een erfelijke hartkwaal. Inmiddels was ik zo gecharmeerd van het ras, dat ik weer een ragdoll heb. Deze keer van een fokker die testen kon tonen van beide ouders.

Wees gewaarschuwd.

Wat zo leuk is aan de ragdoll: ik heb nog nooit zo’n brave kat gehad. Het waterpistool leg ik klaar voor nieuwe kittens maar deze luistert écht. Hij heeft alleen een verbale waarschuwing nodig. En dan doet hij het niet meer.

Ze zijn ook erg mensgericht, hij komt altijd mee naar de ruimte waar jij ook bent. Badkamer incluis. Hij accepteert het echter ook prima als hij niet mee mag. Soms gaat hij dan even miauwen maar daar houdt hij snel mee op als je ‘nee’ roept.

Lekker zacht, de vacht heeft nooit klitten: ideale kat. Laat zich door iedereen tillen en versjouwen in de welbekende lappenpop-houding.

Is niet bang en soms denk ik dat hij dom is maar hij heeft het heus wel door maar hij is gewoon niet bang en kan heel veel verdragen. Stoot zijn kop tijdens het hard rennen? Rent gewoon weer door. Achterpootje wassen? Ja hoor. Onverstoorbaar gelijkmoedig humeur.

De fokker heeft meestal ook een goede kijk op de individuele karakters van de kittens.
Ik heb 4 katten; een oude gewone kat van 15 jaar (zijn zus is helaas een jaartje dood), een main coon van 1,5 jaar, een ragdoll dame van 1,5 jaar en een ragdoll kater van een half jaar.

Wat hier al gezegd wordt; het zijn hele sociale en aanhankelijke katten. Naar elkaar toe (hoewel hier de main coon en ragdoll kitten elkaar het meest opzoeken) maar ook zeker naar onszelf.

In karakter merk ik niet heel veel verschil tussen de ragdoll poes en kater. Ze zijn beide graag bij mij en lopen de hele dag achter me aan (heb ik eindelijk geen kleine kinderen meer mee naar de wc.... heb ik katten die achter me op het toilet zitten). De poes gaat vaker wel achter me liggen op de rugleuning van de bank en het katertje op schoot.

Ze zijn vrij rustig (vergeleken met de main coon, dat ras moet je zeker niet doen, dat beest is een clown die het hele huis door vliegt tot bovenin de gordijnen) maar vinden af en toe spelen zeker wel leuk.
De kitten heeft iedere dag zijn gekke uurtje, krijg ik echt niks gedaan omdat hij voor mijn voeten gaat staan mekkeren (ze miauwen niet hard!). Ik stop hem nu zelfs in mijn shirt, kan ik wat doen en heeft hij zijn aandacht.

Ik heb geen idee wat ik precies uitgeef, ik tel het niet op. Bestel af en toe een grote zak voer via zooplus, scheelt omdat de kiloprijs dan lager is. Grind koop ik iedere keer in een aanbieding bij de welkoop.

Vergeet eventueel ook niet de kosten van vakantieopvang. Ik laat ze zelf niet alleen (dat iemand alleen even langs komt om voer te geven, ze hebben echt aandacht nodig) en dat tikt best aan
Haasje1980 schreef:
02-01-2020 22:34
Ik heb 4 katten; een oude gewone kat van 15 jaar (zijn zus is helaas een jaartje dood), een main coon van 1,5 jaar, een ragdoll dame van 1,5 jaar en een ragdoll kater van een half jaar.

Wat hier al gezegd wordt; het zijn hele sociale en aanhankelijke katten. Naar elkaar toe (hoewel hier de main coon en ragdoll kitten elkaar het meest opzoeken) maar ook zeker naar onszelf.

In karakter merk ik niet heel veel verschil tussen de ragdoll poes en kater. Ze zijn beide graag bij mij en lopen de hele dag achter me aan (heb ik eindelijk geen kleine kinderen meer mee naar de wc.... heb ik katten die achter me op het toilet zitten). De poes gaat vaker wel achter me liggen op de rugleuning van de bank en het katertje op schoot.

Ze zijn vrij rustig (vergeleken met de main coon, dat ras moet je zeker niet doen, dat beest is een clown die het hele huis door vliegt tot bovenin de gordijnen) maar vinden af en toe spelen zeker wel leuk.
De kitten heeft iedere dag zijn gekke uurtje, krijg ik echt niks gedaan omdat hij voor mijn voeten gaat staan mekkeren (ze miauwen niet hard!). Ik stop hem nu zelfs in mijn shirt, kan ik wat doen en heeft hij zijn aandacht.

Ik heb geen idee wat ik precies uitgeef, ik tel het niet op. Bestel af en toe een grote zak voer via zooplus, scheelt omdat de kiloprijs dan lager is. Grind koop ik iedere keer in een aanbieding bij de welkoop.

Vergeet eventueel ook niet de kosten van vakantieopvang. Ik laat ze zelf niet alleen (dat iemand alleen even langs komt om voer te geven, ze hebben echt aandacht nodig) en dat tikt best aan
Haha ik heb ook zo’n Maine Coon clown :hyper: stoere kater! Springt zo de sloot in om eenden te vangen (ja, hij blijkt te kunnen zwemmen) en is ab-so-luut niet braaf (én natuurlijk niet bang voor mijn waterpistool!), heel atletisch, je voelt zijn kracht als je ‘m draagt, heeft een sterke wil. Pfft, die heb ik echt moeten opvoeden hoor.

Dat ras zou ik ook zéker niet aanraden maar hij is beste maatjes met onze coole ragdoll :heart:
makreel schreef:
02-01-2020 20:59
Twee grote katten in een klein appartementje met een vriend die een beetje allergisch is? Hmmmm...
Ik heb ook zo mijn twijfels, er bestaan geen katten met een allergievrije vacht. Hieronder een deel van het artikel op raskattenwijzer.
In het raskattenoverzicht staan de erfelijke gebreken per ras en de adviezen bij aankoop van een kitten.

Allergie zit 'm niet in de vacht
Mensen met een kattenallergie reageren op eiwitten uit het speeksel en andere klieren, maar niet − zoals meestal wordt gedacht − op allergenen uit de vacht. In woningen met zogenaamde hypoallergene dieren werd bij onderzoek net zoveel allergeen in het huisstof aangetroffen als in woningen met een ‘gewoon’ huisdier. Het is daarom zinloos om een dier zonder vacht of met een speciale vacht te kopen, in de hoop dat er geen allergische reactie op volgt.

https://www.raskattenwijzer.nl/hypoallergene-kat
Michelle-94 schreef:
02-01-2020 10:44
Oke ik hoor wat jullie zeggen. Ik ben mij heel bewust dat een kat met name een Ragdoll prijzig is echter zoals ik al zei het budget is geen probleem gelukkig. We hebben meer dan genoeg te besteden om de kat van alle gemakken te voorzien :P

ik wil het beestje het leukste leven geven wat ik hem kan bieden natuurlijk! De komende anderhalf tot twee jaar ben ik nog bezig met mijn studie en ben ik veel thuis voor de kat. En ja, het beroep wat ik ga doen (de advocatuur) vergt veel tijd maar inmiddels kunnen 80% thuiswerken; en dat is voor mij ook echt een must als ik aan de slag ga. ik ben niet van plan om 80 uur per week in een kantoor weg te kwijnen. In de avonden en weekenden zijn we altijd thuis en hebben eigenlijk geen sociale verplichten (waar de kat niet mee zou kunnen).

Ik probeer mijzelf helemaal niet te verdedigen; ik snap dat de kat het liefst wilt dat ik heel de dag thuis ben en dat verdient hij ook zeker. Alleen moeten we wel reëel blijven dat mensen werken en ook huisdieren hebben. Elk moment dat ik thuis ben zal de kat aandacht krijgen totdat ie zelf denkt 'nou laat maar even hoor'.

Daarbij nog toegevoegd; het wilt zeker niet zeggen dat we geen twee katten willen maar op dit moment weet ik niet goed hoe ik twee jumbo kattenbakken kwijt kan op een plek waar de kat het ook prima vindt.

+ ik zag op het internet een camera waar ik snoepjes mee kan geven en op afstand tegen de kat kan praten en met een lasertje kan spelen, mensen waren er helemaal fan van. hebben jullie hier ervaring mee?

oh en ik zou sowieso de tv of radio aanlaten als de kat alleen is; ik zou het namelijk ook niet leuk vinden om helemaal alleen in een stil huis te zitten

Dit klinkt leuk! Heb je toevallig een linkje ?
.
anoniem_394232 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 18:53
Reden: .niet relevant
99.33% gewijzigd
Oemayra schreef:
02-01-2020 23:34
Ik heb ook zo mijn twijfels, er bestaan geen katten met een allergievrije vacht. Hieronder een deel van het artikel op raskattenwijzer.
In het raskattenoverzicht staan de erfelijke gebreken per ras en de adviezen bij aankoop van een kitten.

Allergie zit 'm niet in de vacht
Mensen met een kattenallergie reageren op eiwitten uit het speeksel en andere klieren, maar niet − zoals meestal wordt gedacht − op allergenen uit de vacht. In woningen met zogenaamde hypoallergene dieren werd bij onderzoek net zoveel allergeen in het huisstof aangetroffen als in woningen met een ‘gewoon’ huisdier. Het is daarom zinloos om een dier zonder vacht of met een speciale vacht te kopen, in de hoop dat er geen allergische reactie op volgt.

https://www.raskattenwijzer.nl/hypoallergene-kat

nee dat snap ik! Geen enkele kat is anti-allergisch, maar mijn schoonmoeder heeft een Siberische kat? in ieder geval ook zo'n groot beest haha en die hebben ze genomen vanwege het minder allergische karakter.Daar heeft hij ook helemaal geen last van en daar heeft hij een hele middag mee opgetrokken. Mijn schoonzusje is namelijk ernstig allergisch voor katten maar heeft van hun kat alleen last als hij haar per ongeluk openkrabt maar verder niet terwijl zij bij andere katten gelijk heftig last krijgt. Dus zal toch wel iets in zitten I guess :P

We gaan natuurlijk eerst langs een cattery (hij merkt binnen een minuut of hij ergens allergisch voor is ;P) Mijn moeder had een echte kerstboom en dat bleek een sporenplant te zijn en hij zat heel de kerst snuffend naast de boom (achteraf gezien erg grappig haha). En we hebben een anti-allergie Dyson stofzuiger dus so far lijkt het te gaan maar we gaan het zien als we bij een cattery zijn geweest!
Taralina schreef:
03-01-2020 08:00
Dit klinkt leuk! Heb je toevallig een linkje ?
ja! Hij is wat moeilijk verkrijgbaar maar via Amazon UK kon ik hem bestellen

https://www.amazon.co.uk/Pawbo-Plus-Int ... 240&sr=8-5
Ik heb drie main coon katten en niks geks hier. Het zijn ontzettend rustige aanhankelijke beestjes.
We hebben ze juist vanwege het rustige karakter weer gekocht nadat onze eerste main coon doodging.
Wij hebben Siberische boskatten, Maine Coons, Ragdoll en Ocicat. Als het gaat om iemand die allergisch is kun je beter een siberische boskat nemen, die hebben een ander soort vacht waar veel mensen minder allergisch op reageren. Mijn super allergische schoondochter begint enorm te niezen als onze ragdoll binnen komt, maar kan prima naast de Sibeer zitten. En dat is maar goed ook, want die zit vastgeplakt aan je zodra je op de bank gaat zitten;-)
Eerst uitproberen dus.

Leuk om met fokkers te spreken trouwens is een kattenshow bezoeken, 11 en 12 januari in Beverwijk en 26 januari in de expo in Houten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven