Thuis bevallen net zo veilig

15-04-2009 09:57 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Volkskrant:

'Thuis bevallen net zo veilig'

ANP

gepubliceerd op 15 april 2009 08:33, bijgewerkt op 08:36

RIJSWIJK - Vrouwen die thuis bevallen hebben dezelfde kans dat hun kind overlijdt of op een intensive care unit terechtkomt als vrouwen die in het ziekenhuis bevallen. Dat geldt in elk geval voor vrouwen bij wie voor de bevalling geen risicofactoren bekend zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO, het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC) en het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC), dat woensdag werd gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.

De onderzoekers bestudeerden de bevallingen van meer dan een half miljoen vrouwen tussen 2000 en 2006. Van elke tienduizend baby's stierven er zeven. Bij de thuisbevallingen was dit aandeel net zo hoog als bij de ziekenhuisbevallingen.

De conclusie is volgens de onderzoekers belangrijk omdat uit een recent Europees onderzoek bleek dat de babysterfte in Nederland relatief hoog is. Aangezien in Nederland ook relatief veel vrouwen thuis bevallen, 30 procent tegenover enkele procenten elders in de Westerse wereld, werd in de discussie de link gelegd tussen babysterfte en thuisbevallingen. Dat verband blijkt nu dus niet te bestaan.

Ook in Groot-Brittannië is dit resultaat belangrijk, aangezien de overheid daar probeert om de thuisbevalling te herintroduceren. In Groot-Brittannië bevalt sinds de jaren zestig vrijwel geen enkele vrouw thuis. Tegenstanders van de herintroductie twijfelen aan de veiligheid daarvan.

url: http://www.volkskrant.nl/ ... is_bevallen_net_zo_veilig

Vanmorgen op het journaal kwam het onderwerp ook aan de orde.

De relatief hoge babysterfte in Nederland zou komen door:

- feit dat vrouwen steeds ouder zwanger worden in NL.

- Door IVF en IUI e.d.

Eerder werd al eens geschreven dat het ook komt door prenatale Screening en door niet ingrijpen na geboorte bij kinderen met bepaalde afwijkingen.

Ik ga zelf thuis bevallen, als toestand het toelaat uiteraard. Als mensen me naar mijn voorkeur vragen en ik aangeef thuis te willen bevallen denkt toch een groot aantal mensen dat dit niet veilig is en snapt men de keuze niet.

Ben benieuwd naar de mening van de vrouwen hier. Waar heb je voor gekozen en waarom?

Waar kies je voor

Totaal aantal stemmen: 152

thuis bevallen (64%)
ziekenhuis (31%)
kraamhotel (3%)
weet het niet (3%)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Inad schreef op 15 april 2009 @ 10:28:

[...]

Vooruit dan maar En dan vooral vanwege je trackrecord en omdat je helemaal niet zo ontaard bent als je graag doet geloven he! kom niet aan mn ontaardheid he?
inad, dat was inderdaad een tijdje geleden (2 jaar?) in het nieuws. is gewoon waar, snachts is alle zorg minder.
"Onverwachts

De helft van de vrouwen die eigenlijk thuis wilde bevallen, moet daarvoor toch naar het ziekenhuis. Het aantal vrouwen dat onverwacht naar het ziekenhuis moest, is de afgelopen jaren flink gestegen."

Dit stukje is ook interessant. Ik denk zelf dat daar misschien dezelfde redenen achter liggen als bij babysterfte, namelijk oudere leeftijd, IVF etc. Én, misschien grijpen we ook eerder in en wordt er eerder ingeleid? Al hoorde ik ook weeer dat men je nu, als alles goed gaat, gerust 16 dagen overtijd laat zijn i.p.v. de eerdere 14 dagen..
Tijdens mijn obstetrie opleiding heb ik een paar thuisbevallingen gedaan met een verloskundige, en toen vroeg ik aan haar of ze zelf kinderen had. Ja, drie stuks maar liefst. En waar waren die geboren? (in haar woorden:) ABSOLUUT in het ziekenhuis, ik ga echt niet thuis bevalllen, veel te veel risico. Maar.. beroepsmatig waren de thuisbevallingen leuker..
quote:arwen173 schreef op 15 april 2009 @ 10:35:

inad, dat was inderdaad een tijdje geleden (2 jaar?) in het nieuws. is gewoon waar, snachts is alle zorg minder.

Terwijl de meeste babies s'nachts geboren worden..

Verloskundige dan weer fijner, die kun je altijd bellen en zijn er s'nachts, vanwege gebrek aan verkeer, misschien juist wel eerder.
quote:Inad schreef op 15 april 2009 @ 10:33:

Gevonden:

'Meer babysterfte 's nachts in ziekenhuizen'

vrijdag 18 januari 2008 11:47

Door de afwezigheid van een gynaecoloog in ziekenhuizen sterven 's nachts bijna een kwart meer baby's dan overdag. Daarom moet er 24 uur per dag een gynaecoloog in het ziekenhuis aanwezig zijn.

De hogere babysterfte heeft plaats in de uren dat de gynaecologen niet aanwezig zijn

Dat stellen de gynaecologen Gerard Visser van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en Eric Steegers van het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam in de deze week verschenen editie van Medisch Contact, een medisch vakblad.

Afwezig

De hogere babysterfte (23 procent) heeft plaats in de uren dat de gynaecologen niet aanwezig zijn. In die tijd wordt het werk overgenomen door assistenten. In het weekend sterven 7 procent meer baby's dan door de week. Het gaat om 35 tot 40 pasgeborenen per jaar.

De hoogleraren schrijven dat het Nederlandse verloskundige systeem onder druk staat. Uit cijfers van de Europese Unie blijkt dat de sterfte onder pasgeborenen in Nederland relatief hoog is. De gynaecologen vragen zich af of de thuisbevalling nog wel voldoet.

Onverwachts

De helft van de vrouwen die eigenlijk thuis wilde bevallen, moet daarvoor toch naar het ziekenhuis. Het aantal vrouwen dat onverwacht naar het ziekenhuis moest, is de afgelopen jaren flink gestegen.

Die nood kan zich altijd voordoen, maar de afdelingen gynaecologie van ziekenhuizen zijn daar niet op ingesteld. 'De eindverantwoordelijken, de gynaecologen, zijn slechts vijf dagen per week, van 08.00 tot circa 18.00 uur aanwezig op de werkvloer,' aldus de gynaecologen. 'Dit is problematisch.'

Door Frank Verhoef

Uit Elsevier, 18 januari 2008

Ik vond dat zo'n akelig verhaal. Mijn zoontje is op zaterdagavond geboren en de vacuümpomp schoot los, toen moest er inderdaad een gynaecoloog van huis worden opgeroepen om de pomp weer terug te plaatsen, degene die de bevalling begeleidde (volgens mij een co-assistente) kon dat niet doen. Op dat moment was de inhoud van dit bericht nog niet bekend, maar het is wel een heel akelig idee.

Toch was ik wel blij dat ik al in het ziekenhuis was en dat ik niet nog naar het ziekenhuis toe moest op het moment dat bleek dat hij er met persen alleen niet uit zou komen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Lad schreef op 15 april 2009 @ 10:01:

Een bevalling is natuurlijk een prachtig moment, en hartstikke emotioneel en intiem enzo, maar het is bovenal een tamelijk forse medische operatie. .Dat is het nou juist níet. Het is iets in beginsel volkomen natuurlijks zonder enig medisch ingrijpen. En zolang het dat blijft, kan een ziekenhuis juist een extra risico betekenen, hetzij door te snel medisch ingrijpen waar het niet noodzakelijk is, hetzij omdat je natuurlijk in een ziekenhuis bent, per definitie niet de meest gezonde omgeving.

Maar welke andere onderzoeken zijn er dan, waar dit haaks op staat? Ken ze namelijk niet... En volgens mij stond er in dit bericht nou ook juist dat dit het eerste grote onderzoek hiernaar was, dus ik ben benieuwd naar jouw bronnen.
Waar het mij meer om gaat is dat vrouwen die best thuis willen bevallen dat niet laten door een vermeend veiliger gevoel van ziekenhuis.

Als je gevoel wel is dat het veiliger is in het ziekenhuis dan zeker doen. Maar thuis is echt zeker zo veilig als het is toegestaan.

Ik wil dus zeker niet mijn mening daarin opdringen, ik wil alleen het veiliger of onveiliger weerleggen.

Kies wat je prettig vind maar laat het je gevoel zijn en niet het idee dat het 1 onveiliger of veiliger is. Want onnodig ingrijpen en infecties zijn ook een risico. Zoals dat je thuis dus inderdaad de deur uit zal moeten als het niet vlot of mis gaat.

Bij complicaties denk ik dat je veiliger bent in het ziekenhuis, bij een gezonde vlotte bevalling denk ik dat je veiliger thuis bent. Uiteraard kun je dat niet van te voren helemaal voorspellen. Maar met een ongecompliceerde bevalling neem je naar mijn mening door infecties en evt ingrijpen weer meer risico als je voor het ziekenhuis kiest.

Dus zou ik daarin dus het advies volgen, als ik keus heb en er geen complicaties worden verwacht zou ik thuis juist verkiezen om eerdere redenen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:lara1978 schreef op 15 april 2009 @ 10:20:

Ik vond het een prettig idee dat er medische hulp aanwezig was voor het geval dat nodig zou zijn. Daarnaast eindigen zoveel thuisbevallingen in het ziekenhuis en ik wilde liever op een moment gaan dat het nog enigszins kon, dan helemaal in op het moment supreme.

Gelukkig maar, anders had ik op tijdens de persfase in een ambulance gelegen en ik wil niet eens nadenken over hoe ik al die trappen naar beneden had moeten nemen.

Wachten tot een wee weggetrokken is en dan een sprintje trekken. Schoonmoeder schrok zich lam toen ik naar beneden vloog (wat wel weer leuk was: het voltallige personeel van de dönerwinkel naast ons, stond te aplaudiseren toen ik een wee wegpufte op de motorkap van de auto).

Enige voordeel van thuis bevallen, lijkt mij: je kunt meteen op het balkon een sigaretje roken
quote:doddie schreef op 15 april 2009 @ 10:27:

Maar minie als je te vroeg naar het ziekenhuis gaat wordt je vaak toch weer weggestuurd, dus met die weeeen moet je toch de trap af.Ja, daarom schrijf ik ook, liever met ontsluitingweeën (ook al is dat niet fijn, dat bedoel ik dus eigenlijk te zeggen) dan met persweeën of zwaar bloedverlies ofzo.
Onderbemanning was er niet toen ik moest bevallen, alle verloskamers lagen vol, dus hele team was aanwezig. Eigen verpleegkundige die niet van mijn zijde is geweken en een kinderarts die dochter meteen meenam na geboorte.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Als vk zijnde is dit natuurlijk een leuke uitkomst van het onderzoek. Overigens maakt het mij totaal niet uit waar mensen voor kiezen (als ze de keuze hebben).

Wat mij wel opvalt is dat tegenstanders van de thuisbevalling er punten bij halen die helemaal niet anders verlopen dan in het ziekenhuis (op de rit ernaar toe na, maar bij situaties als langdurige bevalling, pijnstilling, ww-zwakte etc, maakt dat voor de gekozen plaats niet uit)

De juiste mensen, apparatuur en medicatie is thuis ook aanwezig net als in het ziekenhuis (de gyn staat niet op de gang te wachten). En mijn eigen ervaring is dat je sneller geholpen wordt als je van thuis komt, dan wanneer je al in het zkh bent. (al is dat niet iets landelijks, maar een ervaring in deze omgeving)

Ik ben wel benieuwd naar de onderzoeken die een aantal tegenstanders aanhalen, waarin zou staan dat het niet veilig is.
Is het niet gewoon zo dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt? En dat je maar gewoon moet doen wat het prettigst voelt?
inad, in het ziekenhuis bevallen is ook met je eigen verloskundige, ik heb het wel over poliklinisch bevallen de hele tijd in deze discussie, dus samen met je vk naar het ziekenhuis. Het is inderdaad krom dat er snachts niet voldoende personeel is, maar dat is met alles zo, je kan ook maar beter overdag een ernstig ongeluk of hartaanval krijgen. snachts voldoende personeel is er gewoon niet, te duur en geen mankracht (en vlak gebrek een concentratie snachts niet uit, ik werk snachts, maar vind dit echt heel zwaar en moeilijk)
quote:Susan schreef op 15 april 2009 @ 10:38:

[...]

Ik vond dat zo'n akelig verhaal. Mijn zoontje is op zaterdagavond geboren en de vacuümpomp schoot los, toen moest er inderdaad een gynaecoloog van huis worden opgeroepen om de pomp weer terug te plaatsen, degene die de bevalling begeleidde (volgens mij een co-assistente) kon dat niet doen. Op dat moment was de inhoud van dit bericht nog niet bekend, maar het is wel een heel akelig idee.

Toch was ik wel blij dat ik al in het ziekenhuis was en dat ik niet nog naar het ziekenhuis toe moest op het moment dat bleek dat hij er met persen alleen niet uit zou komen.wat raar, wie had in eerste instantie die pomp erop gezet? en een bevalling begeleiden door een co assistent? kan het me bijna niet voorstellen, dat zou echt belachelijk zijn.
Ik was ook al benieuwd naar bronnen, Dhelia, want ben best goed in google en heb er veel over gelezen inmiddels.

En weer eens met Doddie. Vind het jammer dat veel vrouwen zich onterecht veiliger voelen in ziekehuis en dat ziekenhuisbevallingen in de Westerse wereld de norm zijn. Mijn Spaanse nichten waren hevig geschokkeerd bij het idee thuisbevalling. Die gaan allemaal naar het ziekenhuis, er is niet eens een vraag over. Gewoon standaard.
Eerste is trouwens thuis bevallen, bij tweede was dat ook de bedoeling maar die moest zo nodig in het vruchtwater poepen dus dat ging niet door. Maar een derde zou wat mij betreft - als de zwangerschap weer op dezelfde manier verloopt - weer gewoon thuis in de planning zitten. Ik vond het echt drie keer niks, zo'n ziekenhuis. Thuis had ik tenminste nog enigszins het idee dat ik het onder controle had, in het ziekenhuis had het personeel het onder controle. Bovendien moesten we ineens 24 u extra blijven omdat tweede te zwaar zou zijn en volgens de kinderarts bijgevoed moest worden. Thuis had er geen haan naar gekraaid en terecht, want het was volkomen overbodig.
blumpke, als vk kan je thuis ook alles doen, maar een heel reanimatie team is er toch echt niet thuis, en in het ziekenhuis wel, als extreem voorbeeld. Natuurlijk kan je thuis ook veel doen als vk zijnde, met je medicijnen en je kennis, maar bij een ernstige bloeding red je het niet in je eentje.
quote:fleurtje schreef op 15 april 2009 @ 10:39:

[...]

Wachten tot een wee weggetrokken is en dan een sprintje trekken. Schoonmoeder schrok zich lam toen ik naar beneden vloog (wat wel weer leuk was: het voltallige personeel van de dönerwinkel naast ons, stond te aplaudiseren toen ik een wee wegpufte op de motorkap van de auto).

Enige voordeel van thuis bevallen, lijkt mij: je kunt meteen op het balkon een sigaretje roken

Tsja, ik had last van een weeenstorm en woon op 2 hoog. Daarbij was ik ook nog zo handig geweest naar de slaapkamer te gaan en die is op 3 hoog (of ik kan niet zo hard rennen als jij. Dat kan ook .

Wat betreft de bezetting in het zh 's nachts; ik had de keuze uit meerdere ziekenhuizen. Toen de vk ging bellen bleek het ziekenhuis van mijn voorkeur erg druk en ik besloot dus naar een andere te gaan. Er waren meerdere gynaecologen in huis en ik was de enige die die nacht aan het bevallen was. Maarja, dat is geluk hebben.
Ik ben thuis bevallen, maar twijfel nu erg met de tweede. Het hartje zakte aan het einde van de uitdrijving erg waardoor ik snel een knip en een duw op mijn buik kreeg. Navelstreng bleek in een lus naast zijn hoofd te liggen. Gelukkig ging alles goed en na een beetje zuurstof was hij weer boven jan, maar ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als hij niet in die ene duw naar buiten was gekomen. Dus misschien toch wel ziekenhuis, al staat het ziekenhuis waar mijn vk aan verbonden is niet erg goed bekend (slechte bv-begeleiding, geen rooming-in etc).

Hmmmm..... ik twijfel nog heel erg, maar heb nog wel even (ben nu 13 weken)
inad, in mijn ogen is het dus niet onterecht, dat veiliger voelen in het ziekenhuis. Ik lig liever voor niks in het ziekenhuis terwijl het ook thuis had gekund, dan thuis terwijl ik ineens naar het ziekenhuis moet.
quote:Lad schreef op 15 april 2009 @ 10:07:

Maar thuis veiliger omdat je je er het veiligst voelt? Dat is een emotionele drogreden. Sowieso.Tuurlijk niet. Bij een bevalling is het van cruciaal belang hoe de moeder zich voelt. Hoe meer ontspannen, hoe beter, want hoe soepeler de bevalling verloopt. Dus als de moeder zich thuis veiliger voelt, zal ze zich meer ontspannen en zal dus de bevalling soepeler verlopen. Wat voor moeder en kind een stuk veiliger is.
Ach, bij mijn bevalling waren alle mensen aanwezig, maar er waren zóveel vrouwen aan het bevallen dat het veel te druk was en dat er mensen doorgestuurd werden naar een ander ziekenhuis.
De helft van de vrouwen die eigenlijk thuis wilde bevallen, moet daarvoor toch naar het ziekenhuis. Het aantal vrouwen dat onverwacht naar het ziekenhuis moest, is de afgelopen jaren flink gestegen."

Hier valt iedereen onder die aan het begin van de zwangerschap aangaf thuis te willen bevallen. Dus ook degene, de uiteindelijk een hoge bloeddruk hebben, te vroeg of te laat bevallen, waarbij de baby in het vruchtwater heeft gepoept, die pijnstilling wil, waarbij de ww niet doorzetten etc. Dus niet alleen degene die met loeiende sirenes naar het ziekenhuis vervoerd worden /na de bevalling.
quote:arwen173 schreef op 15 april 2009 @ 10:08:

lad, een normale bevalling is geen forse medische operatie, dat is echt wel iets anders. Normaal bevallen kan je als vrouw in je eentje, een operatie uitvoeren in je eentje gaat wat lastig

Laat ik het zo zeggen: een bevalling is een ingrijpende lichamelijke gebeurtenis, die het risico van (ernstige danwel minder ernstige) medische complicaties met zich meebrengt.

Móchten die medische complicaties zich voordoen, dan is er natuurlijk geen sprake van dat het gemiddelde woonhuis dan een hygiënischer en beter uitgeruste plek is dan een ziekenhuis. Daar kunnen we kort over zijn. Dus: een thuisbevalling is niet 'veiliger'. Die suggestie slaat echt nergens op.

Ik denk dat, wanneer je inzoomt op het kleine aantal bevallingen waarbij zich ernstige complicaties voordoen, er wel degelijk flinke verschillen bestaan. Met cijfers over dit soort delicate kwesties kun je namelijk heel creatief omspringen, afhankelijk van wat je graag wilt aantonen.

Dat leg ik uit met een rekenvoorbeeld (een eenvoudig rekenvoorbeeld; de cijfers zijn gekozen om mijn punt duidelijk te maken en geven niet de werkelijkheid weer).

Laten we zeggen dat 90% van de bevallingen (thuis of in het ziekenhuis) sowieso probleemloos verlopen. Van de 10% waarbij zich in enige mate complicaties voordoen, komt het in veruit de meeste gevallen alsnog goed: in 90% van die gevallen zijn de complicaties prima op te lossen - thuis óf in het ziekenhuis. In 10% van de complicatie-gevallen, gaat het om ernstige complicaties die levensbedreigend kunnen zijn voor het kind. Dan heb je het dus over 1% van het totale aantal bevallingen.

Zoomen we verder in op die levensbedreigende gevallen (dus: die 1% van het totaal). Stel dat van die echte, levensgevaarlijke noodgevallen 80% van de ziekenhuisbevallingen alsnog goed afloopt - maar slechts 60% van de thuisbevallingen (die moeten namelijk een barende vrouw van de trap gaan zeulen, naar het ziekenhuis racen - en zo verliezen ze kostbare tijd).

Dan kun je twee conclusies trekken, die allebei waar zijn. Je kunt zeggen dat 99,8% van de ziekenhuisbevallingen uiteindelijk goed afloopt en 99,6% van de thuisbevallingen. Dat verschil is niet groot.

Je kunt óók zeggen dat, in geval van ernstige, levensbedreigende complicaties, de kans dat je baby overlijdt bij een thuisbevalling twee keer zo groot is (namelijk 40%) als bij een ziekenhuisbevalling (20%).

Het hangt er maar van af hoe ver je inzoomt, en welk punt je precies wilt maken. Een wetenschapper die pro-thuisbevallen is, zal het eerste boven zijn artikel zetten. Een wetenschapper die anti-thuisbevallen is, vermoedelijk het tweede. Maar ze hebben allebei gelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven