Neus en keelamandelen verwijderen.

04-01-2020 13:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn dochter van 4 moet haar neus en keel amandelen laten verwijderen over 2 weken. De reden is ademstops tijdens haar slaap. Heeft ze eigenlijk al vanaf 2 jaar. Na het opnemen ervan werd ik serieus genomen. De kno arts zei dat ze het niet snel meer doen maar bij zulke lange ademstops is niks doen geen optie.

Ik vind het natuurlijk heel heftig mijn meisje onder narcose, weet dat de ingreep niet veel voorstelt, en vooral de napijn. Hoor om me heen dat dat heel heftig kan zijn.

Via de website van het ziekenhuis een filmpje voor kinderen gezien om dochter voor te bereiden. het preopetatief onderzoek gehad en is haar ook al wat verteld. Ze ziet het zelf als een avontuur. Moet ik haar vertellen dat ze veel pijn kan krijgen of daar niks over zeggen? In het filmpje hebben ze daar niks over gezegd.

Ook benieuwd of dochter echt opknapt. Ze is nu vaak erg moe en echt altijd verkouden.

Hoor graag ervaringen hoe het bij jullie kinderen ging? Vooral benieuwd na het herstel en de pijn? En het resultaat

Hoelang thuis van school? Meer dingen waar ik rekening mee moet houden, alvast bedankt.
nadiachal wijzigde dit bericht op 04-01-2020 13:26
Reden: Info
5.06% gewijzigd
Mijn dochter is ook op haar vierde geholpen. Bij haar zijn alleen de keelamandelen eruit gehaald.
Dit heeft haar zoveel lucht gegeven! Het was het helemaal waard.

Mijn dochter ging relaxed de operatie in. Ik was erbij toen ze onder narcose ging. Een emotioneel moment maar ik was er wel relaxed bij.
Dochter kwam vrij goed bij uit de narcose. De eerste nacht heeft ze veel pijn gehad. Daarna ging het snel beter. Ze heeft weinig op de bank gelegen en speelde al snel weer. Na drie dagen dacht ik dat ze wel toe was aan een vriendinnetje die kwam spelen maar dat was toch te veel voor haar weet ik nog.
Na een dag of 5 ging ze weer naar school
Ik was 4 toen mijn amandelen eruit gingen. Ik kreeg een rondleiding in het ziekenhuis en uitleg wat ik kon verwachten door een verpleegster. Daardoor was ik heel relaxed, mede omdat mijn ouders er ook heel relaxed mee omgingen.
Ik was al zo vaak en ernstig ziek geweest, dat de gevolgen van de operatie mij ontzettend meevielen. Ik werd flink in de watten gelegd en vertroeteld en ik kreeg roomijs te eten!
Ik zou niks zeggen over de pijn, wel dat ze in goede handen is en dat ze zich niet zo lekker kan gaan voelen.
Ik was 15 toen mijn keelamandelen eruit gingen.

Maak haar niet bang. Laat het op jullie af komen en geef haar veel ijsjes 😉. Verder is het algemeen bekend dat hoe jonger je bent met ze eruit te laten halen, hoe minder last ze naderhand hebben 😊.

Succes en sterkte!
Carpe Diem!
Ik was zelf 5 toen mijn keel- en neusamandelen eruit gingen. Destijds ging de verdoving nog met lachgas; dat vond ik niet leuk, met name omdat op het laatste moment bleek dat mijn moeder niet mee mocht (was zwanger). De rest heb ik niet als bijzonder traumatisch ervaren. Kan me nog wel de keelpijn herinneren, dat ik veel waterijsjes heb gegeten en dat ik geen broodkorstjes kon eten. Verder kan ik me herinneren dat ik een Barbie kreeg met kaptafel :proud:

Ik zou gewoon relaxed ermee omgaan. Dus vertellen wat er gaat gebeuren: in slaap, amandelen eruit, wakker worden, papa en mama zijn er, dan gaan we naar huis. En het kan zijn dat je daarna keelpijn hebt (maar dan mag je wel lekker veel waterijsjes eten). Maar vooral geen overmatige dramatiek over verschrikkelijke keelpijn enzo.
Iedereen kan wel leuk doen over die ijsjes maar mijn dochter wilde niks van ijsjes weten. Dat deed veel te pijn.
Bij onze dochter zijn de keel- en neusamandelen ook eruit gehaald en ze heeft buisjes gekregen. De operatie heeft veel gebracht (minder ziek, beter horen, geen ademstops meer) maar was wel pittig. Ze is er twee weken erg ellendig van geweest. Veel pijn en niet willen eten en drinken (alleen met flink aandringen dronk ze). Ook ijs wilde ze niet.
watdachtjehiervan schreef:
04-01-2020 14:24
Iedereen kan wel leuk doen over die ijsjes maar mijn dochter wilde niks van ijsjes weten. Dat deed veel te pijn.
Ja precies! Onze dochter moest er ook niks van weten terwijl ze er normaal dol op is.
watdachtjehiervan schreef:
04-01-2020 14:24
Leuk doen? Het was maar een tip hoor. En niet een heel gekke.
Zoon is geholpen neus en keel amandelen toen hij 9 was.
Jammer dat de dokter het zo lang tegen heeft gehouden. Na de operatie had zo in geen hoofdpijn meer , niet meer snurken, niet standaard verkouden, en veel minder vaak keelontsteking.
Ik mocht mee naar de o.k. tot hij onder narcose ging. Hij vond het verder niet eng dat scheelt wel.
Thuis veel ijsjes eten en na 2 dagen at hij al yoghurt en pap. Ging al heel snel gewoon weer goed met hem
Zoon was 5 toen zijn keel en neusamandelen verwijderd werden.
Ze waren bij hem zo groot dat hij bijvoorbeeld haast geen bami kon eten zonder te kokhalzen Ook was of werd hij constant ziek.
Maar wat is hij er van opgeknapt.
Hij ging veel beter eten en was niet meer constant ziek.
Ingreep zelf en napijn waren erg meegevallen.
De eerste dag inderdaad veel waterijsjes gegeten.
Ook op aanraden van het ziekenhuis royaal paracetamol te geven, om te zorgen dat de pijn niet te hevig werd. Door een paracetamol spiegel op te bouwen werd het drinken niet te pijnlijk, en ging het wat makkelijker en dat is essentieel voor een vlotte genezing. Een keertje royaal zijn met paracetamol kon volgens het ziekenhuis geen kwaad.
Hoi TO,

Toevallig is onze zoon hier net voor de kerst aan geholpen. Hij had heel vaak amandel/keelontsteking de laatste maanden en was daar ontzettend ziek van.
Het herstel vond ik wel tegenvallen. Na een week zijn we nog even terug gegaan op controle. Ruim een week heeft hij nauwelijks gegeten en gedronken. Was huilerig, ook snachts. Continue moesten we hem aansporen te drinken en we hebben hem ook ruim een week diclofenac en paracetamol gegeven.
Pas na dag 9 knapte hij zienderogen op. Nu eet hij als een bootwerker ;-D

Het team in het ziekenhuis was ook super fijn.

Succes alvast!
Fruitsalade schreef:
04-01-2020 14:27
Ja precies! Onze dochter moest er ook niks van weten terwijl ze er normaal dol op is.
Idem hier. Wat ik deed was het ijs een beetje prakken en het via een lepeltje geven. Dat vond hij fijner dan er zelf aan sabbelen.
Bij zoon zijn alleen neusamandelen eruit gehaald (en nieuwe buisjes erin). Dat was eigenlijk niet echt problematisch. Een flinke doos Lego deed wonderen ;-D hij was aan het eind van de dag eigenlijk wel weer redelijk in orde. (Mijn tip is dus: omkopen :mrgreen:)

Vriendinnetje van hem had dezelfde tijd neus- en keelamandelen eruit; dat was een paar dagen vervelend maar daar krijg je pijnstilling voor geloof ik.

Het schijnt: hoe eerder, hoe minder erg. Dus met 4 jaar lijkt me prima op tijd.
Ze worden soms wel naar wakker uit de narcose, als een soort wilde dieren. Die van mijn was in ieder geval niet echt aanspreekbaar. Voor mij was dat vooral naar; hij wist er niks meer van. En dat duurt ook maar een kwartier of zo.
Ik zou niet over pijn beginnen overigens. Behalve als ze vraagt, dan gewoon benoemen. Ja, het kan pijn doen. Maar daar hebben we pijnstillers voor. Het is een abstract concept, dat snappen ze toch niet.
Wij kregen een voorleesboekje mee van het ziekenhuis.
We hebben overigens wel aangegeven dat na de operatie de keel nog wel pijn kan doen, maar dat daar pijnstilling voor is. Ik zou dat niet verzwijgen. Maar daar ondersteunt zo’n boekje dus heel handig in.
COtweepuntnul schreef:
05-01-2020 20:49
Ik zou niet over pijn beginnen overigens. Behalve als ze vraagt, dan gewoon benoemen. Ja, het kan pijn doen. Maar daar hebben we pijnstillers voor. Het is een abstract concept, dat snappen ze toch niet.
Een kind van vier snapt dat over het algemeen wel hoor.
SallySpectra* schreef:
05-01-2020 21:39
Een kind van vier snapt dat over het algemeen wel hoor.
Ja, pijn wel, maar het feit dat het misschien wel/niet pijn doet... dat was voor mijn vierjarige althans nogal ingewikkeld. Dus we hebben het boekje van het ziekenhuis inderdaad aangehouden.
Hier wel vertelt dat ze pijn zou hebben na de operatie (en dat had ze ook flink zeker de eerste dag en nacht) ik wilde haar niet voorliegen.
Ze kwam misselijk uit de narcose en heeft veel gespuugd, overwegend bloed en dat is best naar om te zien, zeker voor het kind zelf.
Ze is op dinsdag geopereerd en is de rest vd week thuis gebleven van school. Op vrijdag is ze wel naar een kinderfeestje geweest en dat ging eigenlijk prima. Het waren vooral de eerste 2 a 3 dgn die pittig waren.
Succes ermee! Het heeft hier wel echt goed resultaat gehad.
COtweepuntnul schreef:
05-01-2020 21:44
Ja, pijn wel, maar het feit dat het misschien wel/niet pijn doet... dat was voor mijn vierjarige althans nogal ingewikkeld. Dus we hebben het boekje van het ziekenhuis inderdaad aangehouden.
Ja maar goed, dat ‘misschien’ is gewoon onzin. Het doet pijn, bij de een wat minder dan bij de ander.
Soms heeft mijn dochter het nog weleens over die operatie.. En het ergste vond ze de zetpillen die ze kreeg voor de narcose en na de narcose (pijnstilling) dus die echte pijn is ze gelukkig wel vergeten
Bij mij zijn neus- en keelamandelen geknipt en buisjes geplaatst toen ik zes was. Weet ik nog heel goed. Ik vond het zelf niet eng. En toen ik wakker werd was ik nog heel slaperig, mijn moeder zei dat ik een slokje ranja moest drinken en toen ben ik weer in slaap gevallen. Verder weet ik nog dat ik pas laat in de avond naar huis mocht, als laatste van alle kinderen, omdat ik bloed overgaf, bloedneus had en bloed uit mijn oren. Het vervelendste daarvan was dat ik de hele tijd met zo'n bakje onder mijn neus zat. Ik kan me de pijn ook herinneren. Voelt als een hele flinke keelontsteking. Ijsjes en ranja was fijn. Praten deed zeer, fluisteren ging beter. Toen ik naar huis mocht voelde ik me heel slapjes nog. Dat weet ik ook nog. Ik ben een paar dagen thuis gebleven van school maar ik weet niet meer precies hoe lang. Ik weet nog wel dat ik toen een videoband kreeg van Winnie the Pooh.
Bedankt voor de reacties en tips allemaal. Zal laten weten hoe het gegaan is. Hopelijk valt het bij haar mee met de napijn.

Dochter heeft het voorlichtingsfilmpje van het ziekenhuis gezien en heb eerlijk verteld dat ze wel een beetje pijn kan hebben.
Hier ook bij kind van 4 keel- en neusamandelen eruit en buisjes.
Viel reuze mee!
Operatie is zo gepiept. Hierna was ze wat huilerig en moesten we wat langer blijven omdat ze bloed over moest geven. Maar hierna was ze snel opgeknapt. Zat 's avonds al weer aan een boterham.
En nu nog zelden ziek en snurkt niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven