Waar stopt het 1 en begint het ander?
maandag 6 januari 2020 om 15:03
Vage titel, maar ik kon de zin niet kwijt die ik wilde schrijven:
Waar stopt een 'andere manier van opvoeden' en begint 'verwaarlozing' (of een andere term die beter past)?
Een kind (10) die vrijwel alles mag en ook alles doet.
Deze ouder lacht alles weg, kan pas uren later erachter komen dat het kind toch niet zelf thuisgekomen is, koopt alles wat het kind wil, maar is nauwelijks aanwezig.
Slecht heeft het kind het niet echt...maar goed ook niet.
Wat is jullie visie?
Waar stopt een 'andere manier van opvoeden' en begint 'verwaarlozing' (of een andere term die beter past)?
Een kind (10) die vrijwel alles mag en ook alles doet.
Deze ouder lacht alles weg, kan pas uren later erachter komen dat het kind toch niet zelf thuisgekomen is, koopt alles wat het kind wil, maar is nauwelijks aanwezig.
Slecht heeft het kind het niet echt...maar goed ook niet.
Wat is jullie visie?
maandag 6 januari 2020 om 16:06
Jouw kinderen? Vandaar je zorg?s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:02Nee, niemand boven de 18. Alleen buurtkinderen in de leeftijd van 7 t/m 11 ongeveer.
maandag 6 januari 2020 om 16:07
Dit weet ik omdat de ouder vroeg via whatsapp of andere kinderen ook nog niet thuis waren toevallig.
Om herkenbaarheid te voorkomen verbuig ik even wat feiten, maar vergelijkbaar met:
kind wel naar een evenement brengen, maar niet ophalen omdat er vanuit gegaan werd dat kind zelf wel thuis kwam. (geen aanname: dit was de uitspraak)
Circa anderhalf uur later als de andere kinderen thuis waren.
Kind bleek achteraf niet alleen naar huis te durven en heeft al die tijd op straat alleen gezeten.

maandag 6 januari 2020 om 16:12
https://www.wijkteamswerkenmetjeugd.nl/ ... -_tool.pdf
Loop deze lijst eens langs. Het is vaak niet 1 ding wat maakt dat het niet meer ok voelt, maar én én én én..
Als je zo’n lijst langsloopt zie je dat er nog steeds veel ruimte is om dingen ‘anders’ te doen, maar dat je bij veel afwijkende kleine dingen toch het idee krijgt dat er iets niet klopt.
Leeft een ouder zich voldoende in, is een ouder voldoende bewust van wat zijn beslissingen met een kind doen, zijn er grenzen (zelfs al zou je zelf andere grenzen stellen) en is er veiligheid?
Loop deze lijst eens langs. Het is vaak niet 1 ding wat maakt dat het niet meer ok voelt, maar én én én én..
Als je zo’n lijst langsloopt zie je dat er nog steeds veel ruimte is om dingen ‘anders’ te doen, maar dat je bij veel afwijkende kleine dingen toch het idee krijgt dat er iets niet klopt.
Leeft een ouder zich voldoende in, is een ouder voldoende bewust van wat zijn beslissingen met een kind doen, zijn er grenzen (zelfs al zou je zelf andere grenzen stellen) en is er veiligheid?
maandag 6 januari 2020 om 16:13
maandag 6 januari 2020 om 16:14
Dat is wel heel erg sneu ja. Dan had ouder moeten checken bij kind of het alleen weer naar huis wilde of dat het ook weer opgehaald moest worden.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:07
Kind bleek achteraf niet alleen naar huis te durven en heeft al die tijd op straat alleen gezeten.
Hoe ver was dat evenement van zijn huis? De gemiddelde 10 jarige kan zich best zelfstandig door de eigen buurt verplaatsen.
Als het aan de andere kant van de stad was wordt het een ander verhaal.

maandag 6 januari 2020 om 16:14
Dat vind ik met een 10 jarige geen gevaar hoor. Een 10 jarige weet dat ie daar vanaf moet blijven lijkt mes-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 15:34Voorbeeld van gevaar: er lag vuurwerk in huis. En niet verstopt of zo maar open en bloot op een dienblad, letterlijk ter beschikking. Dat werd door het kind ook afgestoken zonder toezicht en met lucifers.
Nee, het waren geen strijkers, maar toch.

maandag 6 januari 2020 om 16:15
Met die feiten kan je dan beter bij de ouder/school/veilig thuis/huisarts etcetera aankloppen dan op het Viva forum. Uit daar je zorgen.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:12Ik wil niet herkenbaar zijn.
Laten we zeggen dat ik dichtbij sta en daardoor feiten heb.
Honey, you should see me in a crown

maandag 6 januari 2020 om 16:16
Wat raar.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:13snap ik, dat die optie er is. Ik weet ook dat er al ergens wel een deurtje is opengezet.
Ik wil graag gewoon een beetje sparren over is dit puur een opvoedingsverschil of niet.
maandag 6 januari 2020 om 16:17
maandag 6 januari 2020 om 16:18
raar? Om een beeld te krijgen van mijn mening versus andere meningen?
Dat ik niet mijn mening als de standaard wil gebruiken maar probeer oogkleppen af te doen en openminded te zijn?

maandag 6 januari 2020 om 16:19
achgossie...s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:07Dit weet ik omdat de ouder vroeg via whatsapp of andere kinderen ook nog niet thuis waren toevallig.
Om herkenbaarheid te voorkomen verbuig ik even wat feiten, maar vergelijkbaar met:
kind wel naar een evenement brengen, maar niet ophalen omdat er vanuit gegaan werd dat kind zelf wel thuis kwam. (geen aanname: dit was de uitspraak)
Circa anderhalf uur later als de andere kinderen thuis waren.
Natuurlijk zijn er verschillen bij ouders onderling en trekt iedereen zijn wenkbrauw wel eens ergens van op zonder dat er sprake is van verwaarlozing (en ook goed om bij stil te staan; verwaarlozing is vaak niet express -wel net zo schadelijk).
Maar als je wenkbrauwen bij een bepaald gezin chronisch omhoog schieten en je je zorgen maakt, dan mag je best op dat buikgevoel vertrouwen en na gaan of je iets kan doen voor de kinderen (en de ouders).
Geloof me, het zuigt echt enorm als je als volwassene van anderen hoort (die volwassen waren toen jij kind was) 'tsja, ik dacht er het mijne van maar ik wou me er niet mee bemoeien./wist het niet zeker/dacht dat je niet serieus was/jullie hadden toch nette kleren en eten; .... ECHT dat zuigt ENORM. Meer hulp in ons gezin had heel veel schade kunnen schelen voor mij en mn broers.

maandag 6 januari 2020 om 16:19
Ik de meeste gevallen kun je er niets mee, tenzij het te ernstig is.whitewolves schreef: ↑06-01-2020 16:14Het wordt mij wel pijnlijk duidelijk waarom er zoveel verwaarsloosde kinderen niet de hulp kregen die ze nodig hadden als bijna iedereen hier roept om 'niet te bemoeien'.
maandag 6 januari 2020 om 16:20
Wat een bijzondere reactie. Ik gaf je een tip. Het gaat om een kind. Ik verwijs je naar experts, die kennelijk al ingeschakeld zijn volgens jouw eigen schrijven.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:17Nou mensen, gooi het vivaforum maar dicht.
Van een grote groep, verschillende meningen willen verzamelen kan niet meer.
Er is wel meer aan de hand dus dan meninkjes verzamelen.
eurus wijzigde dit bericht op 06-01-2020 16:21
17.30% gewijzigd
maandag 6 januari 2020 om 16:20

maandag 6 januari 2020 om 16:21
Dus dat vuurwerk was voor het kind?s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:20nee, het was neergelegd zodat het kind het af kon steken. Er wonen geen andere kinderen is dat huis.
Gaat kind goed op school? Zijn er andere problemen in dit gezin?

maandag 6 januari 2020 om 16:23
ik vind het een interessant discussie onderwerp, en als jij daar dan nog wat nuttigs uit kan halen is win/win toch.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:18raar? Om een beeld te krijgen van mijn mening versus andere meningen?
Dat ik niet mijn mening als de standaard wil gebruiken maar probeer oogkleppen af te doen en openminded te zijn?

Het is toch helemaal niet raar om daar eerst eens wat over te sparren? Je belt niet zomaar de huisarts (alsof die hier iets mee kan/doet) of school, die praten helemaal niet met jou als buitenstaander, die drempel is gewoon hoog
Het kind woont in een mooi huis. Gaat naar school. Heeft kleding en speelgoed en eten. Geen blauwe plekken.
Mag veel (zo niet alles). Wie wil er als 10 jarige nou niet de blits zijn met vuurwerk?
Alle vriendjes/vriendinnetjes mogen altijd naar binnen. Of buiten, ook om 2 uur 's nachts. Film kijken, vreten tot je misselijk bent....
maandag 6 januari 2020 om 16:25
Je weet helemaal niet of topic openster een buitenstaander is, want ze doet vanwege privacy, terecht, vaag.
Ze schrijft dat er al een deurtje is opengegaan dus dan vind ik het zeker wel raar en al helemaal niet meer aan de orde want als er al een deurtje is opengegaan, dan is er meer aan de hand dan een geval vrije opvoeding of niet.

Hoe weet je dit? En alles wat ik hier lees is niet schokkend. Alleen om 2 uur s nachts naar buiten voor een 10 jarige, daar kun je iets van vinden.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:23Het kind woont in een mooi huis. Gaat naar school. Heeft kleding en speelgoed en eten. Geen blauwe plekken.
Mag veel (zo niet alles). Wie wil er als 10 jarige nou niet de blits zijn met vuurwerk?
Alle vriendjes/vriendinnetjes mogen altijd naar binnen. Of buiten, ook om 2 uur 's nachts. Film kijken, vreten tot je misselijk bent....
Ja, ik vind dat ook raar. Je wil toch in de buurt zijn als ouder lijkt me als je al goed vindt dat een 10 jarig kind vuurwerk afsteekt, wat ik ook al dubieus vind.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:20nee, het was neergelegd zodat het kind het af kon steken. Er wonen geen andere kinderen is dat huis.
Dat niet ophalen is echt heel zielig.
Maar of dit verwaarlozing is, dat gaat net wat te ver voor mijn gevoel. Kortom lastig lastig
vivavivi wijzigde dit bericht op 06-01-2020 16:28
30.76% gewijzigd

maandag 6 januari 2020 om 16:26
Klinkt inderdaad als een lastige situatie. Emotionele verwaarlozing is lastig je vinger op te leggen, maar t leest niet alsof je hier gelukkige kinderen en gezonde volwassenen van krijgt.s-a-r-kast schreef: ↑06-01-2020 16:23Het kind woont in een mooi huis. Gaat naar school. Heeft kleding en speelgoed en eten. Geen blauwe plekken.