RED dieet / Trace project ADHD
woensdag 8 januari 2020 om 08:17
Hallo,
Zijn hier mensen die ervaringen hebben met het RED dieet en of Trace project.
Of dit zelf hebben gevolgd?
Ik lees in de onderzoeken dat er goede resultaten zijn bij ADHD, zo’n 68% is met dit dieet ADHD vrij.
( https://m.youtube.com/watch?v=lpKC2xN6egg)
Wij willen hier mee gaan starten maar ben erg benieuwd naar ervaringen van andere ouders.
Zijn hier mensen die ervaringen hebben met het RED dieet en of Trace project.
Of dit zelf hebben gevolgd?
Ik lees in de onderzoeken dat er goede resultaten zijn bij ADHD, zo’n 68% is met dit dieet ADHD vrij.
( https://m.youtube.com/watch?v=lpKC2xN6egg)
Wij willen hier mee gaan starten maar ben erg benieuwd naar ervaringen van andere ouders.
woensdag 8 januari 2020 om 08:21
woensdag 8 januari 2020 om 08:22
Zonder de video te hebben bekeken: als 68% (!!) met dit dieet ADHD-vrij zou zijn, dan zou je hier toch geen ervaringen hoeven vragen maar zou er al heel veel over gepubliceerd zijn in tijdschriften, wetenschappelijke artikelen, in talkshows en op social media?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 8 januari 2020 om 08:25
woensdag 8 januari 2020 om 08:25
Maar dan verdient de ritalin-producent niets meer...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 8 januari 2020 om 08:29
Ah, de Big-Pharma-complot-theorie.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 januari 2020 om 08:36
Lijkt me dat wanneer je met een dieet geen adhd meer hebt, het dus geen adhd was maar een voedselintolerantie.
Er zijn gebieden in Nederland waar adhd (en ass) veel meer gediagnosticeerd is, zoals in Oost-Groningen en Zuid-Limburg. Gebieden waar de bevolking gemiddeld armer is.
Het lijkt me dus wel de moeite waard zo’n dieet te volgen omdat je dan definitief vast kan stellen of het daadwerkelijk adhd is of een voedingsprobleem. Adhd sluit namelijk ook wel wat deuren. Je rijbewijs halen bijvoorbeeld. Eerst gekeurd worden. Wat natuurlijk niet hoeft wanneer je een voedingsprobleem hebt.
Ik heb twee kinderen (van de vijf) met ADD, of tegenwoordig ADHD type I (i). De een is al 20, de ander is 11. Beide zijn bekend met voedingsintoleranties (de oudste als kind heel sterk nachtschades zoals tomaat en aardappel, de jongste lactose en koemelkeiwit).
Er zijn gebieden in Nederland waar adhd (en ass) veel meer gediagnosticeerd is, zoals in Oost-Groningen en Zuid-Limburg. Gebieden waar de bevolking gemiddeld armer is.
Het lijkt me dus wel de moeite waard zo’n dieet te volgen omdat je dan definitief vast kan stellen of het daadwerkelijk adhd is of een voedingsprobleem. Adhd sluit namelijk ook wel wat deuren. Je rijbewijs halen bijvoorbeeld. Eerst gekeurd worden. Wat natuurlijk niet hoeft wanneer je een voedingsprobleem hebt.
Ik heb twee kinderen (van de vijf) met ADD, of tegenwoordig ADHD type I (i). De een is al 20, de ander is 11. Beide zijn bekend met voedingsintoleranties (de oudste als kind heel sterk nachtschades zoals tomaat en aardappel, de jongste lactose en koemelkeiwit).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 8 januari 2020 om 08:39
Het dieet is in 2011 door een psycholoog geïntroduceerd en zowel het Erasmus als de universiteit Wageningen hebben nu een onderzoek lopen waarbij jongens tussen de 8 en 12 onderzocht worden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 8 januari 2020 om 08:39
Aangezien adhd gediagnosticeerd wordt a.d.h.v. gedrag zegt zo'n diagnose niets over de oorzaak.
Dat adhd bij sommigen blijkbaar getriggerd wordt door voeding betekent dus niet dat het geen 'echt' adhd is.
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 januari 2020 om 08:41
Precies, het wordt dus verder onderzocht.
Nog lang niet duidelijk dus of het idd zo sensationeel is en al helemaal dus nog niet zo ver dat mensen dat gewoon op eigen houtje moeten gaan doen.
David Dunning
David Dunning

woensdag 8 januari 2020 om 08:45
Ik heb ook een kind met ADHD, maar die heeft de eerste 5 jaar uitsluitend op sonde-/dieetvoeding geleefd. (En toen al symptomen.)
Dus wij gaan die niet proberen, ik verwacht niet dat het helpt. Elke dag een pilletje en kind functioneert prima. Is ook een stuk minder invasief dan een lijst met verboden voedingsmiddelen.
Dus wij gaan die niet proberen, ik verwacht niet dat het helpt. Elke dag een pilletje en kind functioneert prima. Is ook een stuk minder invasief dan een lijst met verboden voedingsmiddelen.
woensdag 8 januari 2020 om 08:45
en toen werd het al flink onderuit gehaald
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bbac87f1/
1 groot placebo-effect
woensdag 8 januari 2020 om 09:13
Bedankt voor jullie reacties,
Wat ik begreep is dat het nog niet kan aantonen wat het effect op lange termijn is en ze nu nog in de onderzoeksfase zitten. Het mag ook nog niet officieel al behandeling worden aangeboden. Maar je kan je wel aanmelden voor resultaten voor het onderzoek.
De eerste 5 weken bestaan uit kijken of het kind reageert op het dieet. Bij 20% werk dit dieet niet.
Wij hebben tot nu toe alles behalve medicijnen geprobeerd zonder succes.
Ik ben een beetje huiverig voor medicatie, vandaar mijn vraag.
Wat ik begreep is dat het nog niet kan aantonen wat het effect op lange termijn is en ze nu nog in de onderzoeksfase zitten. Het mag ook nog niet officieel al behandeling worden aangeboden. Maar je kan je wel aanmelden voor resultaten voor het onderzoek.
De eerste 5 weken bestaan uit kijken of het kind reageert op het dieet. Bij 20% werk dit dieet niet.
woensdag 8 januari 2020 om 09:17
En dat dieet lijkt je niet zo'n probleem?Jepanos schreef: ↑08-01-2020 09:13Bedankt voor jullie reacties,
Het is best een pittig traject.
Daarbij wek je hier de indruk dat het dus bij 80% wel werkt, dat is dus nog lang niet zeker.
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 januari 2020 om 09:31
Het lijkt mij het proberen waard.
Ik werk momenteel bewust niet, dus nu het geschikte moment naar mijn idee.
Ik bedoelde dat het bij 20% niet aanslaat en bij 80 procent er verandering van gedrag waarneembaar is. Dan is natuurlijk nog niet gezegd dat als je het traject dan volgt 80% ADHD vrij is. Er zijn mensen die het niet vol kunnen houden of gaan smokkelen ( oudere kinderen met zakgeld bv) dan hou je 68% over die wel succes heeft *denk ik*
woensdag 8 januari 2020 om 09:45
De link van Lilalinda is zeer verhelderend. En deprimerend als je op 68% rekent.Jepanos schreef: ↑08-01-2020 09:31Het lijkt mij het proberen waard.
Ik werk momenteel bewust niet, dus nu het geschikte moment naar mijn idee.
Ik bedoelde dat het bij 20% niet aanslaat en bij 80 procent er verandering van gedrag waarneembaar is. Dan is natuurlijk nog niet gezegd dat als je het traject dan volgt 80% ADHD vrij is. Er zijn mensen die het niet vol kunnen houden of gaan smokkelen ( oudere kinderen met zakgeld bv) dan hou je 68% over die wel succes heeft *denk ik*
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 januari 2020 om 09:46
Het is al jaren bekend dat voedsel invloed heeft op gedrag, adhd of niet.
Medicatie heeft ook behoorlijke andere nadelen. Mijn zoon had enorm last van het rebound-effect dus vond ie zichzelf 2x per dag ook niet leuk. Het remt de eetlust, vond ie ook vervelend. Er kan groeivertraging ontstaan en de verslavingsgevoeligheid wordt nog erger. Ik kan kan me wel voorstellen dat je dan een dieet wil proberen. In dit geval is het in eerste instantie vijf weken, als het werkt zal een kind dat ook inzien en het minder erg vinden om zich eraan te houden.
Medicatie heeft ook behoorlijke andere nadelen. Mijn zoon had enorm last van het rebound-effect dus vond ie zichzelf 2x per dag ook niet leuk. Het remt de eetlust, vond ie ook vervelend. Er kan groeivertraging ontstaan en de verslavingsgevoeligheid wordt nog erger. Ik kan kan me wel voorstellen dat je dan een dieet wil proberen. In dit geval is het in eerste instantie vijf weken, als het werkt zal een kind dat ook inzien en het minder erg vinden om zich eraan te houden.
woensdag 8 januari 2020 om 09:47
Je kan het natuurlijk altijd proberen mits het kind mee wil werken én het dieet ook past in de regels van verantwoorde voeding zoals het Voedingsbureau aanbeveelt.
Ik zou dat wel pas gaan doen als geen enkel medicijn goed werkt, anders zal je nooit weten wat het beste werkt en onthoud je je kind wat mogelijk de beste remedie zou zijn geweest.
Ik zou dat wel pas gaan doen als geen enkel medicijn goed werkt, anders zal je nooit weten wat het beste werkt en onthoud je je kind wat mogelijk de beste remedie zou zijn geweest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 8 januari 2020 om 09:53
Dit.retrostar schreef: ↑08-01-2020 09:47Je kan het natuurlijk altijd proberen mits het kind mee wil werken én het dieet ook past in de regels van verantwoorde voeding zoals het Voedingsbureau aanbeveelt.
De nadelen van medicatie die Suzy hierboven noemt gelden ook lang niet bij iedereen.
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 januari 2020 om 09:58
Niet geheel met je eens: adhd is een verwerkingsstoornis waarbij het vermoeden is dat verschillende hersendelen niet goed samenwerken. Hersendelen werken goed met elkaar samen wanneer er voldoende neuronen zijn aangelegd. De aanleg van deze neuronen vind voor een groot deel plaats tijdens de ontwikkeling in de buik en op jonge leeftijd. Het overslaan van ontwikkelingsfasen of eenzijdige ontwikkeling van bepaalde vaardigheden heeft hier al heel veel invloed op.
Hyperactief worden door voeding of je niet goed kunnen concentreren door je voeding heeft niet zoveel te maken met de samenwerking van je hersenen maar doordat jouw lichaam het voedsel dat je krijgt niet goed kan verwerken en dan treden er andere processen op. Chronische stress bijvoorbeeld.
Je kan de diagnostische vragenlijsten zo invullen dat je kind adhd heeft. Het is zo subjectief als wat. Dus ja: er wordt gekeken naar gedrag en op basis daarvan een diagnose gesteld. Er wordt veel te weinig gekeken naar de omgevingsfactoren. Dus daarin geef ik je gelijk. Wat nou echt adhd is, blijft vaag en inzichten veranderen.
Maar wanneer je gedrag substantieel verandert door voeding, dan heb je dus een voedingsprobleem en een gedragsprobleem getriggerd door voeding.
woensdag 8 januari 2020 om 10:00
Dat zeg ik dus.suzyqfive schreef: ↑08-01-2020 09:58Niet geheel met je eens: adhd is een verwerkingsstoornis waarbij het vermoeden is dat verschillende hersendelen niet goed samenwerken. Hersendelen werken goed met elkaar samen wanneer er voldoende neuronen zijn aangelegd. De aanleg van deze neuronen vind voor een groot deel plaats tijdens de ontwikkeling in de buik en op jonge leeftijd. Het overslaan van ontwikkelingsfasen of eenzijdige ontwikkeling van bepaalde vaardigheden heeft hier al heel veel invloed op.
Hyperactief worden door voeding of je niet goed kunnen concentreren door je voeding heeft niet zoveel te maken met de samenwerking van je hersenen maar doordat jouw lichaam het voedsel dat je krijgt niet goed kan verwerken en dan treden er andere processen op. Chronische stress bijvoorbeeld.
Je kan de diagnostische vragenlijsten zo invullen dat je kind adhd heeft. Het is zo subjectief als wat. Dus ja: er wordt gekeken naar gedrag en op basis daarvan een diagnose gesteld. Er wordt veel te weinig gekeken naar de omgevingsfactoren. Dus daarin geef ik je gelijk. Wat nou echt adhd is, blijft vaag en inzichten veranderen.
Maar wanneer je gedrag substantieel verandert door voeding, dan heb je dus een voedingsprobleem en een gedragsprobleem getriggerd door voeding.
En dat gedragsprobleem heet dan adhd.
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 januari 2020 om 10:04
Gelukkig niet

Maar dan nog moet je kijken of de voordelen dan opwegen tegen de nadelen. Voor zoon was dat in het begin wel zo. Later niet meer. Zijn toen overgestapt op concerta zodat ie iig geen rebound meer had. Nu heeft hij add en daarbij zijn de effecten van medicatie sowieso minder duidelijk omdat zijn onrust vooral in zijn hoofd zit.
woensdag 8 januari 2020 om 10:29
hierin ben ik het niet helemaal met je eens, een diagnose stellen gaat veel verder dan alleen vragen lijsten invullen, daarbij heb ik ook de psycho educatie training over adhd gehad en daarin worden juist de omgevingsfactoren benadrukt.suzyqfive schreef: ↑08-01-2020 09:58Niet geheel met je eens: adhd is een verwerkingsstoornis waarbij het vermoeden is dat verschillende hersendelen niet goed samenwerken. Hersendelen werken goed met elkaar samen wanneer er voldoende neuronen zijn aangelegd. De aanleg van deze neuronen vind voor een groot deel plaats tijdens de ontwikkeling in de buik en op jonge leeftijd. Het overslaan van ontwikkelingsfasen of eenzijdige ontwikkeling van bepaalde vaardigheden heeft hier al heel veel invloed op.
Je kan de diagnostische vragenlijsten zo invullen dat je kind adhd heeft. Het is zo subjectief als wat. Dus ja: er wordt gekeken naar gedrag en op basis daarvan een diagnose gesteld. Er wordt veel te weinig gekeken naar de omgevingsfactoren.Dus daarin geef ik je gelijk. Wat nou echt adhd is, blijft vaag en inzichten veranderen.
Hier ben ik inderdaad wel bang voor, ik heb nu een hele makkelijker eter. Die met plezier eet. Ik zou het idd erg jammer vinden dat hij straks bovenop zijn ADHD ook nog een eetprobleem of met tegenzin eet. Ik denk ook dat Ik dat in die 5 weken moet gaan bekijken hoe hij er op reageert. Als het echt met zware tegenzin is dan is het de moeite niet waard.