Werk & Studie alle pijlers

Vrije dagen

15-01-2020 09:20 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik werk sinds een paar maanden bij een nieuwe werkgever. En waar bij mijn vorige werkgever een hoop mogelijk was, blijkt dat hier tegen te vallen.

Zo had ik voor de eerste week van januari een paar dagen vrij gevraagd om met mijn gezin te zijn. Is afgekeurd. Reden :
Oncollegiaal.

Nu voor april 2 dagen aaneengesloten vrij waarvan 1 vallende in een weekeind (van Pasen). Ik heb vrijdag(vaste vrije dag) en zaterdag vrij gevraagd. Zondag en maandag werk ik dan. Ook hier wordt moeilijk om gedaan en willen ze me dan zaterdagavond inzetten en dus zondag en maandag ook.

Ik vraag hier gewoon een verlofdag voor aan. In januari ook gedaan.

Klopt mijn gevoel of heeft mijn werkgever gelijk en moet ik hier gewoon aan wennen?
Het lijkt me beter dat je aan je collega's vraagt wat daar de werkwijze is voor vrije dagen. Misschien is daar de werkwijze dat je eerst met je directe collega's overlegt. Dat kunnen we niet weten.
‘Oncollegiaal’ als ‘dan is er niemand op de zaak’?

Wat heeft je werkgever geantwoord toen je vroeg waarom het oncollegiaal was?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat voor werk is het?

De reden ‘oncollegiaal’ komt op mij wel vreemd over.
Nieuwe baan zoeken.

Oncollegiaal.

Bizar.
Oncollegiaal? Bedoelt werkgever soms 'er zijn niet zoveel mensen aanwezig die dag, dus liever niet'? Heb je gevraagd wat ze bedoelden?
Dat mag niet, ze mogen alleen verlof regelen bij zwaar wegende bedrijfsbelangen. Geen inval hebben is geen reden, dat is hun probleem. Je kunt het proberen 'netjes' op te lossen en in goed overleg vrij nemen maar als je lid bent van de bond kun je dat ook melden. Bedrijven die vaak gemeld worden gaan daar onder de loep.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2020 09:54
Reden: Spam
98.41% gewijzigd
kpl_dev schreef:
15-01-2020 09:44
[...]

????
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2020 09:56
Reden: Quote verwijderd
68.46% gewijzigd
Ik vind dit heel raar, moet je ook aangeven waarom je vrij vraagt?
RP7 schreef:
15-01-2020 09:38
Dat mag niet, ze mogen alleen verlof regelen bij zwaar wegende bedrijfsbelangen. Geen inval hebben is geen reden, dat is hun probleem. Je kunt het proberen 'netjes' op te lossen en in goed overleg vrij nemen maar als je lid bent van de bond kun je dat ook melden. Bedrijven die vaak gemeld worden gaan daar onder de loep.
Dat is natuurlijk onzin. Een verzoek om verlof mag inderdaad alleen geweigerd worden vanwege zwaarwegend bedrijfsbelang, maar daarbij mag het belang van de organisatie afgewogen worden tegenover het individueel belang.

Als je bijvoorbeeld in de zorg werkt, dan moet er een minimale bezetting zijn om de veiligheid van cliënten/patiënten te waarborgen. In dat geval mag de werkgever best regels stellen dat er een bepaalde minimale bezetting aan vaste krachten moet zijn. En als iedereen dan dezelfde dagen vrij zou willen (zoals bijv in de kerstvakantie of rond Pasen), dan kan dat dus gewoon niet. En dat geldt voor meer sectoren. Het werken op ongunstige momenten hoort dan gewoon bij je vak.
RP7 schreef:
Geen inval hebben is geen reden, dat is hun probleem.
Dit is niet waar. Dan zou iedereen ook tegelijkertijd weg kunnen want dat er dan geen inval is, is probleem werkgever. Zo werkt het niet.

TO kun je wat meer info geven, want zo is veel te vaag om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Frederika-Jael schreef:
15-01-2020 10:06
Ik vind dit heel raar, moet je ook aangeven waarom je vrij vraagt?
Liefst hebben ze inderdaad redenen. Moet je het liefst in 4 voud melden wat waar en waarom en dan maar hopen dat....

Maar zelfs als ik in dat weekeind zou moeten werken... Dan nog mag ik toch gewoon is vrij vragen? Gewoon omdat ik iets heb. Doe het echt niet elk weekeind ofzo
@TO
Ik zou even overleggen met de leidinggevende en vragen wat er achter zit. Ik vermoed dat het bezwaar is dat je telkens vrij vraagt op populaire momenten. (Veel mensen willen vrij in vakanties en idem rond Pasen). Misschien zijn er regels die jij nog niet kent, zoals bijv dat er bij toerbeurt op die momenten wordt gewerkt o.i.d.? Afhankelijk van de reactie kun je dan je eigen plan trekken (accepteren of op zoek naar ander werk).
RP7 schreef:
Dat mag niet, ze mogen alleen verlof regelen bij zwaar wegende bedrijfsbelangen. Geen inval hebben is geen reden, dat is hun probleem.

Natuurlijk kunnen ze dat wel weigeren. Ik vind het niet meer dan normaal om vrije dagen af te stemmen met mijn directe collega's. Zo weten we zeker dat degenen die wél werken niet met te weinig zijn op een bepaalde dag/in een bepaalde week. Onze leidinggevende keurt verlofaanvragen dan ook blindelings goed, omdat hij weet dat we het onderling goed geregeld hebben.
Het gaat hierbij om extra vrije dagen rondom feestdagen? Dat kon bij een van mijn werkgevers ook bijna nooit tenzij je er echt heel vroeg bij bent. Die dagen zijn populair om extra vrij te nemen en men werkt waarschijnlijk met minimale bezetting.

Heb bij een werkgever ook wel eens ellende gehad dat mijn vakantie aanvragen steeds werden afgekeurd. Het was te druk, te lang etc.(En ik ga altijd buiten het hoogseizoen/schoolvakanties) . Op een gegeven moment had ik zoveel vrije dagen dat ik bijna 2 maanden vrij kon nemen. Toen het weer afgekeurd werd heb ik aan gegeven dat als men het nu niet goedkeurt ik in de drukste periode 5 weken neem want m'n dagen moesten op. Toen was het snel geregeld.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-01-2020 10:14
4.33% gewijzigd
little_angel89 schreef:
15-01-2020 10:08
Maar zelfs als ik in dat weekeind zou moeten werken... Dan nog mag ik toch gewoon is vrij vragen?

Zo'n lang weekend is natuurlijk voor iedereen fijn om vrij te zijn. Waarschijnlijk stemmen je collega's dat gewoon onderling af, dan is het inderdaad nogal oncollegiaal als jij dat niet doet.
little_angel89 schreef:
15-01-2020 10:08
Liefst hebben ze inderdaad redenen. Moet je het liefst in 4 voud melden wat waar en waarom en dan maar hopen dat....

Ze vragen naar de reden omdat ze jouw belang af moeten wegen tegen het bedrijfsbelang. Een “ik wil vrij om te winkelen” weegt logischerwijs wat minder zwaar dan “ik wil vrij omdat mijn zieke opa op sterven ligt” oid.

Maar zelfs als ik in dat weekeind zou moeten werken... Dan nog mag ik toch gewoon is vrij vragen? Gewoon omdat ik iets heb. Doe het echt niet elk weekeind ofzo

Ja, maar als iedereen gewoon vrij wil vragen, hebben ze een probleem met de bezetting, en dus moeten er keuzes worden gemaakt als er meerdere verzoeken liggen. Je bent vast niet de enige die daar werkt?
Trotter schreef:
15-01-2020 10:12
Zo'n lang weekend is natuurlijk voor iedereen fijn om vrij te zijn. Waarschijnlijk stemmen je collega's dat gewoon onderling af, dan is het inderdaad nogal oncollegiaal als jij dat niet doet.
Nou, zoals ik het lees, wil ze alleen die ene zaterdag vrij (want vrijdag is haar vaste vrije dag schrijft ze) en dan wil ze zondag en maandag wél werken. Ze heeft alsnog niets aan het lange weekend, want die zondag en maandag wil ze wel werken. Dat is toch alleen maar wél collegiaal?

To; ik zou inderdaad even navragen wat ze nu precies willen. Je hebt niks aan vrije dagen als je ze vervolgens amper kunt opnemen natuurlijk.
Nummer*Zoveel schreef:
15-01-2020 10:06
Dat is natuurlijk onzin. Een verzoek om verlof mag inderdaad alleen geweigerd worden vanwege zwaarwegend bedrijfsbelang, maar daarbij mag het belang van de organisatie afgewogen worden tegenover het individueel belang.

Als je bijvoorbeeld in de zorg werkt, dan moet er een minimale bezetting zijn om de veiligheid van cliënten/patiënten te waarborgen. In dat geval mag de werkgever best regels stellen dat er een bepaalde minimale bezetting aan vaste krachten moet zijn. En als iedereen dan dezelfde dagen vrij zou willen (zoals bijv in de kerstvakantie of rond Pasen), dan kan dat dus gewoon niet. En dat geldt voor meer sectoren. Het werken op ongunstige momenten hoort dan gewoon bij je vak.

Dit.

Maar oncollegiaal slaat nergens op.

Het kan niet ivm vastegesteld rooster in de zorg enz zoals jij beschrijften bezetting/zwaar wegendbedrijfsbelang ect..
Of het kan wel.
Ik werk in de zorg inderdaad.
In januari was na de feestdagen...

Nu met Pasen is de zaterdag ervoor. De paasdagen zelf werk ik gewoon.

Bezetting is prima en ik ben ruim op tijd met aanvragen.
En als je een gewone vrije dag vraagt ( en dus niet speciaal verlof) ga aub echt geen reden opgeven.
little_angel89 schreef:
15-01-2020 10:18

Het is nu gissen. Vraag gewoon eens wat ze bedoelen met oncollegiaal.
little_angel89 schreef:
15-01-2020 10:18

Maar wel in de kerstvakantie.

Met Pasen willen veel mensen een lang weekend vrij. Het kan dus best dat de bezetting op orde is, maar dat er niet voldoende reservecapaciteit meer is om extra verlofverzoeken op te vangen.

En ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar in dit soort omgevingen is “ruim op tijd vrij vragen” vaak voordat het rooster wordt opgesteld en niet nadat het rooster al bekend is.
Luci_Morgenster schreef:
15-01-2020 10:19
En als je een gewone vrije dag vraagt ( en dus niet speciaal verlof) ga aub echt geen reden opgeven.
Je bent voor gewoon verlof nooit verplicht om een reden te geven. Maar de consequentie daarvan is dan wel dat de werkgever jouw belang minder goed af kan wegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven