Kopen jullie sieraden voor jullie kinderen?

17-01-2020 23:23 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een ander topic moest ik hier ineens aan denken. Ik heb een aantal sieraden die ik als baby of kleuter of kind al gekregen heb en nu ik een dochter heb lijkt het me leuk om te beginnen met haar sieraden te geven. Het valt me alleen op dat er best weinig sieraden voor kinderen te koop zijn, in ieder geval bij de gewone juwelier bij mij in het dorp, maar ook online moet je best lang zoeken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: kopen jullie sieraden voor jullie kinderen? En zo ja, wat dan?

Ik trap af: nu mijn dochter bijna naar school gaat lijkt het me leuk om voor haar verjaardag haar eerste gouden armbandje te kopen en vanaf nu bij elke grote mijlpaal weer iets te geven. Ze heeft geen gaatjes en als het aan mij ligt krijgt ze die ook nooit, dus ik ben qua sieraden beperkt tot ringen, armbanden, kettinkjes. Ik heb nog niks specifieks op het oog, dus ik hou me aanbevolen voor goede tips voor mooie kindersieraden.
Am Yisrael Chai!
Ik heb al mijn ringetjes en bedelarmband van vroeger nog en wilde mijn dochter ook een bedelarmband geven. Helaas heb ik nooit iets gevonden wat op mijn eigen bedelarmband leek. Ik vind al die Pandorabedels en armbanden afschuwelijk.

Ze heeft wel ringetjes (veel minder goed te vinden dan vroeger in mijn beleving), kettinkjes en oorbellen.
Honey, you should see me in a crown
Wat een leuk idee!
Brengt me op het idee om mijn dochter een gouden of zilveren armband te geven met zo'n plaatje met haar naam erin gegraveerd.
Weet iemand een goede winkel om dit te laten maken?
Heb dit namelijk ook eens voor haar gekocht toen ze baby was maar de kwaliteit van het gegraveerde gedeelte
Was niet zo goed.
Vroeger toen ik mijn communie deed had ik gouden creolen gekregen, een ring met mijn naam erop en van mijn oma een gouden ketting met een kruisje. Die ketting met kruisje heb ik bijna nooit gedragen. Het was traditie in de familie want elke nicht kreeg dit van oma bij de communie. Zelf was ik toen veel blijer geweest met een barbiepop. Ik heb het ook niet bewaard en alles weg gedaan toen ik een jaar of 16 was. Om het om te laten smelten daar heb ik nooit bij stil gestaan en dat had ook geen zin want het was geel goud en dat vind ik spuuglelijk. Daarom hoefde ik de gouden ring van mijn overleden moeder ook niet. Die is naar mijn schoonzus gegaan.
vrijenblij20220 schreef:
18-01-2020 10:20
Vroeger toen ik mijn communie deed had ik gouden creolen gekregen, een ring met mijn naam erop en van mijn oma een gouden ketting met een kruisje. Die ketting met kruisje heb ik bijna nooit gedragen. Het was traditie in de familie want elke nicht kreeg dit van oma bij de communie. Zelf was ik toen veel blijer geweest met een barbiepop. Ik heb het ook niet bewaard en alles weg gedaan toen ik een jaar of 16 was. Om het om te laten smelten daar heb ik nooit bij stil gestaan en dat had ook geen zin want het was geel goud en dat vind ik spuuglelijk. Daarom hoefde ik de gouden ring van mijn overleden moeder ook niet. Die is naar mijn schoonzus gegaan.
Dat soort dingen hebben voor mij dan weer een heel andere waarde dan mooi of lelijk.
Honey, you should see me in a crown
Nee, Eerst en enige sierraad tot nu toe zijn zweerknopjes. Mijn oudste had gaatjes met 8 en jongste heeft geen gaatjes nog.

Verder niet.

Ringen armbanden en kettingen zitten alleen maar in de weg en zijn potentieel gevaar.

Of gaan stuk en raken kwijt.
Oudste heeft een ketting gehad van oma, bleef ze mooi hangen aan een deurklink. Ketting stuk en striemen in haar nek. Is ze verdrietig en bang dat oma boos op haar was.

Als ze ouder zijn koop ik met liefde een mooie ring of ketting. Nu vind ik het onzin. Om meerdere redenen.

En kleine kinderen met oorbellen vind ik mishandeling.
Luci_Morgenster schreef:
18-01-2020 10:25
Nee, Eerst en enige sierraad tot nu toe zijn zweerknopjes. Mijn oudste had gaatjes met 8 en jongste heeft geen gaatjes nog.

Verder niet.

Ringen armbanden en kettingen zitten alleen maar in de weg en zijn potentieel gevaar.

Of gaan stuk en raken kwijt.
Oudste heeft een ketting gehad van oma, bleef ze mooi hangen aan een deurklink. Ketting stuk en striemen in haar nek. Is ze verdrietig en bang dat oma boos op haar was.

Als ze ouder zijn koop ik met liefde een mooie ring of ketting. Nu vind ik het onzin. Om meerdere redenen.

Eéns, ik moet er niet aan denken om gaatjes te schieten in de oren van mijn dochter van bijna 4.
Mijn eigen dochter kreeg wel sieraden van kleins af aan maar geen dure. Ze is er altijd al gek op geweest. Ze heeft gaatjes in haar oren vanaf haar zesde dus kreeg ze regelmatig nieuwe oorbelletjes met haar verjaardagen en sinterklaas. Was altijd een schot in de roos.
Ik heb voor mijn dochter een bedelarmband van Bellini gekocht. Al jaren krijgt ze voor haar verjaardag of andere speciale gelegenheidsformatie (bijv optredens) een bedeltje erbij. Ze vindt het erg leuk maar draagt het niet enorm vaak.

Voor dochter nr 2 twijfel ik dan ook. We hebben ze beiden oorbellen en ook daar kun je je wel aan uitleven hoor. Ook wel eens een kinderringetje gegeven (bellini heeft leuke setjes)
Eurus schreef:
18-01-2020 10:24
Dat soort dingen hebben voor mij dan weer een heel andere waarde dan mooi of lelijk.
Ja, voor mij ook. Ik vind het ook echt leuk om al jullie liefdevolle verhalen en herinneringen te lezen. Jammer eigenlijk dat dat zo "uit" lijkt te zijn geraakt, want ik vind het tegelijk ook wel geruststellend om te lezen dat jullie dus ook allemaal moeite hebben met dingen als ringetjes en een ouderwets bedelarmbandje te vinden. Dat ligt dus duidelijk niet aan mij.
Am Yisrael Chai!
Luci_Morgenster schreef:
18-01-2020 10:25

Waarom heeft jouw eigen kind dan gaatjes? Dat vind ik raar. Alsof het minder zeer doet op je achtste. Ik vind gaatjes altijd not done, heb ze zelf ook niet.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-01-2020 12:04
Waarom heeft jouw eigen kind dan gaatjes? Dat vind ik raar. Alsof het minder zeer doet op je achtste. Ik vind gaatjes altijd not done, heb ze zelf ook niet.
Jij bent echt een van de weinigen van wie ik dit hoor. Ik denk er net zo over en mensen vinden op de een of andere manier altijd heel bijzonder.
Mevrouw75 schreef:
18-01-2020 12:06
Jij bent echt een van de weinigen van wie ik dit hoor. Ik denk er net zo over en mensen vinden op de een of andere manier altijd heel bijzonder.
Ja, is ook mijn ervaring. Ook als ik zeg "nee, sorry, heb geen gaatjes" als iemand me oorbellen aan wil smeren, dan zijn de reacties soms net alsof ik zeg "nee, sorry, ik heb geen benen", zo hysterisch verbaasd doen mensen dan.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Eigen keuze. Vind ik belangrijk. Doet het meteen een beetje minder pijn. ;-)
fashionvictim schreef:
Mijn oudste heeft sinds ze 13 is gaatjes in haar oren, wilde ze zelf. Zoveel pijn deed dat niet, zei ze.
Luci_Morgenster schreef:
18-01-2020 12:09
Eigen keuze. Vind ik belangrijk. Doet het meteen een beetje minder pijn. ;-)
non-argument? je begint zelf met overdreven hysterische termen als kindermishandeling te gooien, terwijl je eigen kind gaatjes heeft. Die van mij hebben geen gaatjes en krijgen nooit gaatjes, dus waarom je zo nodig over kindermishandeling moest beginnen? Maar kennelijk had je het over jezelf, als mishandelaar.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-01-2020 12:11
non-argument? je begint zelf met overdreven hysterische termen als kindermishandeling te gooien, terwijl je eigen kind gaatjes heeft. Die van mij hebben geen gaatjes en krijgen nooit gaatjes, dus waarom je zo nodig over kindermishandeling moest beginnen? Maar kennelijk had je het over jezelf, als mishandelaar.
Als ze 16 zijn, regelen ze dat zelf als ze daar zin in hebben.
Nou, ik vind het wel een verschil of een kind zelf gaatjes wil of niet. Mijn dochter van tien wil geen gaatjes en ik weet niet of ze ze ooit gaat willen, maar mocht ze ze over een jaar of weet ik wanneer wél willen, dan weet ze wel zelf waar ze voor kiest, ik vind dat anders dan wanneer ik haar als baby of jonge peuter had laten prikken en ze geen idee had wat ze kon verwachten.

Kindermishandeling vind ik overigens sowieso overdreven, ik word ook echt moe van mensen die die term constant gebruiken om hun punt te maken, maar ik vind het wel anders bij een kind dat er zelf over kan beslissen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Och, ik dacht al dat je er weer lekker zin in had. Dus denk pas wel aan.

Ik vind de keuze belangrijk. Met 8-10-20 heb je die wel en als baby kan je niet kiezen. Die kan ook niet zelf inschatten dat het pijn gaat doen en hoe erg. En kan al helemaal niet aangegeven hoeveel pijn het doet en kan alleen huilen om zich te uiten. Op dat vlak vind ik het mishandeling.

Dat jij geen gaatjes wil (of ik gok dingen als een tattoo of wenkbraupiercing of andere opfraaingen) heeft daar verder niks mee te maken, dat is smaak. En dus eigen keuze.

En veel plezier met je volgende crusade. :bye: :-D
Gatinmijnsok schreef:
18-01-2020 12:15
Als ze 16 zijn, regelen ze dat zelf als ze daar zin in hebben.
Dan regelt ze het zelf, maar mijn dochter krijgt van mij nooit gaatjes en ik vertel haar ook waarom. Lekker indoctrineren.
Luci_Morgenster schreef:
18-01-2020 12:17
Och, ik dacht al dat je er weer lekker zin in had. Dus denk pas wel aan.

Ik vind de keuze belangrijk. Met 8-10-20 heb je die wel en als baby kan je niet kiezen. Die kan ook niet zelf inschatten dat het pijn gaat doen en hoe erg. En kan al helemaal niet aangegeven hoeveel pijn het doet en kan alleen huilen om zich te uiten. Op dat vlak vind ik het mishandeling.

Dat jij geen gaatjes wil (of ik gok dingen als een tattoo of wenkbraupiercing of andere opfraaingen) heeft daar verder niks mee te maken, dat is smaak. En dus eigen keuze.

En veel plezier met je volgende crusade. :bye: :-D
Met 8 en 10 kan je daar ook niet serieus voor kiezen.
Mijn dochter heeft nog niet echt dure sieraden, wel een doosje met leuke kettinkjes en oorbelletjes (Claire's heeft heel leuke oorbellen voor kinderen zonder gaatjes, daar is ze gek op), daar is ze gek op. Ik heb al jaren een gouden ringetje met een pareltje op het oog, ik denk dat ze die krijgt als ze naar de middelbare school gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn dochter kreeg op haar 4e van oma een bedelarmbandje en ringetje met lieveheersbeestje. Ze vond het prachtig, maar dragen ho maar.
Op haar 9e wilde ze oorbellen, dus hup, wij naar de juwelier voor zweerknopjes. Ik denk dat ze gedurende een jaar regelmatige oorbelletjes heeft gedragen en toen was het over.
Op haar 10e verjaardag kreeg ze van ons een icewatch, en je raadt het al, die wordt maar weinig gedragen.

Ik vind het jammer, want ik draag zelf graag mooie sieraden. Ik heb geen laden vol, maar wel een aantal mooie dingen, ook uit nalatenschappen, die ik regelmatig draag. Ik zie ze ook niet als accessoire bij mijn kleding, maar meer als basic verzorging, zoals mijn make-up, parfum en mooi ondergoed.

Ik woon in de buurt van de zilverstad en daar zijn veel juweliers die dat soort dingen gewoon verkopen. Dus misschien daar eens heen gaan?
anoniem_676439a9cf5f4 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 12:26
8.89% gewijzigd
fashionvictim schreef:
18-01-2020 12:09
Ja, is ook mijn ervaring. Ook als ik zeg "nee, sorry, heb geen gaatjes" als iemand me oorbellen aan wil smeren, dan zijn de reacties soms net alsof ik zeg "nee, sorry, ik heb geen benen", zo hysterisch verbaasd doen mensen dan.
Wat fijn om dit te lezen. Ik ben eind 20 en was letterlijk de enige uit mn klas van de meisjes die geen gaatjes mocht.
Nu ben ik blij dat mijn moeder dat verboden heeft. Inmiddels krijgen die klasgenoten kinderen en in die omgeving is het normaal om je baby al oorbellen aan te doen.
Het argument bij ons thuis was trouwens niet pijn (ik was redelijk tomboyish en kende geen pijn...), maar dat mijn moeder zei: ik wil jullie “gaaf” op je 18e kunnen afleveren aan de wereld. Dus zonder gaatjes of tattoeages.
Heb twee zoons ze hebben beide een gouden kettinkje met de een een kruisje gehad toen ze klein waren . De jongste draagt hem sinds kort (21) . Ze hebben beide een erfstuk van mijn vader de een zijn gouden zegelring de ander zijn gouden manchetknopen . De zegelring had mijn vader van mijn moeder gehad bij hun verloving dus erg speciaal . Hij draag hem ook maar niet dagelijks , is ook de jongste . De oudste heeft het in een kistje maar draagt geen sieraden .
Anyway, ik vind het wel een leuk idee om sieraden voor dochter te kopen. Ik draag ze zelf nooit, maar heb wel alles nog en koester ze. Dochter is aan de ene kant heel rommelig, maar ook heel zuinig op haar spullen, En houd e-norm van edelstenen, goud, zilver en duur dus ik denk dat ze het niet alleen heel leuk zal vinden maar ook heel zuinig op haar sieraden zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven