Arghh kinderen....

16-04-2009 08:46 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo ik ben het even zat.....

Weer geruzie/gediscusieer over het opruimen van de pyama's het nut van een schone onderbroek en het nut van tandenpoetsen.

Bijna iedere ochtend weet mijn 8 jarige mijn nekharen overeind te laten staan door iedere keer weer dat gezuig.

VB

Hij: Mijn trui (wintertrui) zit niet lekker (heeft hij zelf gepakt uit de kast en aangetrokken)

Ik: Goh vervelend, dan pak je toch een andere

Hij: Kan jij dat niet doen dan wan tik wil nog even tv kijken?

Ik: Nee, want je bent oud genoeg om zelf naar boven te lopen en als je iets uitkiest, dan weet je van te voren of deze trui wel of niet lekker zit, want draagt ze niet ik.

Hij: boos stampend naar boven

Waar op ik weer moet zeggen dat hij niet zo moet stampen......

En dan nog tig andere dingen.

Normaal gesproken heb ik wel het geduld en probeer er een leuke posistieve draai aan te geven maar heeft iemand ook gewoon een handleiding hier voor
Daar ben ik nog steeds naar op zoek.
Hier 3 meiden. 2 van 9 en 1 van 6. Ook dat soort toestanden gehad. Werd er niet goed van. Op een gegeven zijn wij in staking gegaan, onder 't mom van jullie zoeken 't maar uit....

Zijn gewoon een ochtend wat langer blijven liggen. Kwamen ze ons wel roepen, maar wij weer benoemd dat ze het zelf maar moesten regelen.

En niet te geloven. Ze hebben 't geregeld. Keurig in de kleren, bordje pap gemaakt, haren gekamd, tanden gepoetst, spullen voor school klaar gelegd en zelfs koffie voor ons gezet.

Sindsdien regelen ze 't hele ochtendritueel zelf, vinden ze nog leuk ook, en ik lees de krant!

Hier ook elke morgen gekibbel met mijn dochter van tien jaar.

Precies om dezelfde soort redenen.

Word er doodmoe van !

Er vooral dat slome gedoe, dat irriteert me enorm. Ik moet elke morgen als een drill sergeant te werk gaan. Zucht.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Floor, dat vind ik echt een geweldig verhaal!

Mijn dochter heeft trouwens een kast vol kleding. Allemaal goed spul. Maar toch, ze heeft altijd wat te zeuren. Wil alleen maar één bepaalde broek aan en meestal dezelfde shirts.

'Nee, die zit niet lekker, dat naadje zit me dwars'

'Nee, die onderbroek wil ik niet aan, want er zit een stickseltje los'

Grrrrr. Koop ik daarvoor al die kleding!! Dus soms dwing ik haar wat anders aan te doen. Gevolg: een chagrijnig hoofd en een geïriteerde moeder.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Ehm, wat meer loslaten misschien? 's Avonds zijn kleding samen met hem klaarleggen en duidelijk aangeven dat als hij 's ochtends toch iets anders aan zou willen (zou ik persoonlijk niet aanmoedigen; houd het gewoon bij de eerste keuze), hij het zelf gaat pakken. Ik zou hem wel pas t.v. laten kijken als hij helemaal klaar is met alles (dus geen kledingwissels meer gaat doen). En weer persoonlijk; hier gaat de t.v. 's ochtends niet aan, juist ook voor de rust.
Ik dacht dat de puberteit vanaf een jaar of 12 begon? Begin me meteen af te vragen of ik zelf ook zo vervelend was..
Tijdje terug zaten ze hier in de 'klik-periode' en wij hebben echt de pest aan klikken. Om de haverklap kwam er één de trap af om te vertellen wat een ander nu weer had uitgevreten. Grrrr...

Wij zijn dat toen een avondje terug gaan doen.

Dus de hele avond hebben man en ik over elkaar lopen klikken bij de kinderen. Ze werden er gek van. Op een gegeven moment zegt de jongste; 'Kunnen jullie ons nou niet even met rust laten, zo kunnen wij toch niet spelen?'

Precies! We hebben het hele setje even om de eettafel geparkeerd en goed gesprek gehouden over klikken, dingen zelf oplossen etc.

Wil niet zeggen dat 't klikken over is, maar 't is wel een stuk minder.
Mijn zoon van 3 (!) zit al te mekken over zijn kleren; broeken die niet lekker zitten, truien die pijn doen. Complete aanstelleritus natuurlijk. Maar iedere ochtend strijd over wat hij aan moet. Dochter van bijna 6 zoekt het inmiddels zelf uit met wat hulp van mij. Het zijn niet altijd mijn combinaties en ik probeer daar ook wel een beetje in te sturen maar als zij gelukkig wordt van haar carnavalsoutfit, dan moet het maar
Floor, kan je geen boek schrijven met opvoed-tips?

lekker herkenbaar. Hier ook vaak dergelijke taferelen met een jongetje van 5 en een meisje van bijna 7.

Geen schone onderbroek aanwillen, inderdaad. Per se dat ene t-shirt willen, maar dat ligt in de wasmand of hangt nog nat aan de lijn. Geen brood willen eten, geen melk willen, maar per se limonade. Haar niet willen kammen. Speelgoed mee naar school willen nemen etc etc.

Toch heb ik vaak de indruk dat het zeuren om het zeuren is. Gewoon om jouw aandacht te krijgen, omdat jij zo in beslag wordt genomen door al die ochtenddrukte.

Wat bij ons helpt is simpel Nee zeggen, een duidelijke afspraak neerleggen en je daaraan houden, geen gezeur tolereren. Het werkt niet meteen, maar als je het even volhoudt, hebben de kinderen snel door dat zeuren niet werkt.

Ja, ik weet het, het klinkt gemakkelijk, maar de praktijk is altijd weerbarstiger. Ook in huize Starshine gaat het nog geregeld mis.

Dochter kiest al vaak haar eigen kleren uit en trekt die ook keurig zelf aan 's ochtends. Bij haar hebben we wel het probleem van haar autisme dat maakt dat ze niet altijd een goede keuze kan maken. Vooral nu het weer wat warmer wordt, heeft zij nog niet de omschakeling gemaakt dat ze ècht geen dikke trui en winterjas aan hoeft. Dat vergt dan weer heel wat overreding om haar zover te krijgen dat ze toch een t-shirt pakt. Als compromis stel ik dan een t-shirt met een vest voor, die kan ze dan op school uittrekken als het toch te warm wordt.

Tv gaat 's ochtends soms aan. Niet tijdens het ontbijt want dan eten ze niet meer. Maar als ze vroeg klaar zijn met aankleden en eten, mag het wel even.(en heb ik lekker nog even tijd voor krant)
quote:Artemis schreef op 16 april 2009 @ 10:08:

Floor, kan je geen boek schrijven met opvoed-tips?

Ik zou een poging kunnen wagen, maar weet niet of kinderminnend Nederland me dat in dank af gaat nemen.
Zo ben weer een beetje bij gekomen, maar ik laat hem in veel dingen zelfstandig zijn, maar je moet wel blijven controleren...helaas

Ik controleer soms dagen niet en dan blijkt dat hij gewoon 3 dagen dezelfde onderbroek dragen.......gats en dan laat ik hem die ook wel even ruiken hoor en beloven hij beterschap.

Nou helpt het ook niet dat ik 's ochtends ook niet de vrolijkste ben, ik sta al een uur eerder op dan hen omdat ik dan in alle rust mijn ochtendhumeur probeer te verwerken.
Maare Floor, ik geloof dat ik wel klaar ben voor jouw handleiding dus kom maar op!
Is het dan niet gewoon te druk 's ochtends?

Ik zorg altijd dat alles klaarligt. Kleren de vorige avond klaar, eventueel lunch voor mezelf en man al klaar (en in de vriezer), huis opgeruimd, zelf iets eerder opstaan dan de kinderen om te douchen (of de avond van tevoren douchen) en dan is het 's ochtends een kwestie van aankleden, ontbijten en gáán.

Routine werkt het best, en daarin géén gezeur tolereren. Ik denk idd dat als er stress is en het is druk, dat kinderen dán gaan zeuren .
Eo, ze zijn nu op een leeftijd dat ik het wat uit handen moet gaan geven, dus zelf kleding en brood ed klaarleggen/maken.

Toen ze jonger waren, deed ik het altijd zoals jij het doet en dat werkte idd goed,maar met 8 jaar mag hij wel wat meer zelf doen, als het aan hem ligt, dan voer ik hem nog met eten en veeg ik zijn billen nog af, een echte vent dus

Maar ik kan ze wel 's avonds de kleding uitlaten zoeken en al klaar laten leggen.

Douchen doen we sowieso al in de avond.
Ik bedoel ook niet dat jij nog alles voor hem moet doen, maar misschien moet je het drukste punt even verschuiven naar een ander dagdeel. Hij kan zelf ook 's avonds zijn kleren klaarleggen en zijn brood smeren.

Daarbij moet je ook niet teveel van hem verwachten. Van een 8-jarige verwachten dat hij uit zichzelf gaat douchen en een schone onderbroek aantrekt zal voor sommige 8-jarigen wel erg veel gevraagd zijn denk ik. Sommige kinderen kunnen die verantwoordelijkheid aan, andere moet je wat meer sturen.
Die onderbroek doen ze hier 's avonds na het badderen/douchen schoon aan. Nooit gezeur over.
nou Floor ik vind je nu al beter als Dapnne Deckers hoor!
Tja dat is waar Eo en Pammie dat gebeurd ook maar we douchen niet iedere avond (drogehuid ed).

Dus die handleiding?
Minder stressen, meer loslaten, meer routine. Gewoon elke ochtend schone onderbroek aan. Hoe moeilijk is dat voor elkaar te krijgen? Dan maar controle.
quote:Pammie schreef op 16 april 2009 @ 10:46:

Die onderbroek doen ze hier 's avonds na het badderen/douchen schoon aan. Nooit gezeur over.En 's morgens toch ook weer een schone, lijkt mij?
quote:floor72 schreef op 16 april 2009 @ 10:27:

[...]

Ik zou een poging kunnen wagen, maar weet niet of kinderminnend Nederland me dat in dank af gaat nemen.

Ik zou het kopen! Heb weliswaar (nog) geen kinderen, maar alleen al om het humorvolle schrijven. Mag ik een gesigneerd exemplaar?

's Avonds worden hier broodtrommels gesmeerd en kleren klaargelegd voor het hele gezin. Het enige dat Moppeman (Moppetoet is om 7 uur de deur uit) nog moet doen is een ontbijtje klaarmaken voor Moppekind en een extra appeltje snijden voor naar school. Schooltas, gymtas, prulletjes, alles staat klaar.

Gezeur over onderbroeken of kleren is hier nooit. Nooit geweest ook. Moppekind is zes en roept tegen iedereen dat zijn mama zulke leuke kleren voor hem koopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven