Napraattopic deel 124
vrijdag 3 januari 2020 om 21:30
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zondag 19 januari 2020 om 14:59
Het zilver/goud ding is voor mij helemaal nieuw.
Ik houd niet zo van goud, mijn dochter juist wel.
En ik vraag me echt héél erg af of ‘geen zilver bij een donkere huid’ niet ook een regionaal ding is. Want ik ken wel meiden met grote zilveren ringen en oorbellen. (Ik heb ook echt even wat foto’s opgezocht om te kijken of dat wel klopt, dat zilver).
En ik vraag me echt héél erg af of ‘geen zilver bij een donkere huid’ niet ook een regionaal ding is. Want ik ken wel meiden met grote zilveren ringen en oorbellen. (Ik heb ook echt even wat foto’s opgezocht om te kijken of dat wel klopt, dat zilver).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 19 januari 2020 om 14:59
En dan blijkt dat in de blanke Nederlandse cultuur sieraden geven aan kinderen ook gewoon normaal is, vaker zilver geen idee waarom, maar er zijn dus ook personen die dat niet mooi vinden. Dat maakt dat niet direct de standaard blanke/Nederlandse cultuur. Dat is gewoon een verschil van smaak, mening en/of traditie van een bepaalde familie ofzo.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 14:55Je vraagt het elke keer op een nogal vervelende manier, in ieder geval heel anders van toon dan Feow net. En kennelijk wil je mijn antwoord ook niet horen want zelfs als ik heb uitgelegd dat sieraden aan baby's geven echt heel erg normaal is bij vrijwel alle grote allochtone groepen in Nederland, probeer je dan alsnog mijn mening te verdraaien naar... ik weet niet eens wat.
Mijn enige punt in de sieradenkwestie was dat ik vanuit mijn Surinaamse cultuur sieraden bij jonge kinderen heel erg gewoon vind en goud ook heel erg betaalbaar. Ik realiseer me dat dat voor iemand met de Nederlandse cultuur misschien anders is, die associeert goud misschien met rijke stinkerds (zo werd ik namelijk ook een paar maal genoemd, oa in dit topic) maar een mattenklopperringetje kost misschien 60 euro ofzo. Niet iets waar je dus overdreven zuinig op hoeft te zijn of miljonair voor hoeft te zijn.
Later is nu
zondag 19 januari 2020 om 15:00
https://www.modemuze.nl/blog/de-oorring ... -stijlitem
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 19 januari 2020 om 15:00
Dan nog mis ik blijkbaar een pagina. Want niks over Rolex en privechauffeurs gelezen.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 14:58Nee, er werd gesneerd over Rolexen en privechauffeurs en ander soort grappen die impliceerden dat het poenerig gedrag was.
zondag 19 januari 2020 om 15:01
feow schreef: ↑19-01-2020 14:59Het zilver/goud ding is voor mij helemaal nieuw.
Ik vind zilver op de donkere huid ook niet lelijk, maar ja, ik houd inderdaad ook minder van goud. Bij zilver moet ik wel opletten dat het goed zilver is, zodat ik geen uitslag krijg. Maar als je het bij een bepaalde bevolkingsgroep/familie vaak ziet, kan het traditie zijn, maar ook overgeleverde smaak/gewoonte, natuurlijk.
Later is nu

zondag 19 januari 2020 om 15:02
Ik ken ook donkere meiden die wel zilver dragen, maar bij mijn specifieke huidskleur staat zilver niet. En bij die van mijn dochter nog minder. En in de Surinaamse cultuur is goud natuurlijk veel gangbaarder dan zilver, goud wordt in Suriname gewonnen dus vrijwel alle traditionele sieraden worden vaker in goud gedragen dan in zilver. Bij jongere generaties die in Nederland zijn opgegroeid wordt dat misschien minder, dat weet ik niet, ik weet alleen dat je in Nederland bij de Surinaamse juwelier ook mattenkloppers en ogr'ai in zilveren settings kunt krijgen maar in mijn kringen zijn die minder populair dan in goud. Maar ik ben ook al oud, dus wellicht traditioneler, dat weet ik niet.feow schreef: ↑19-01-2020 14:59Het zilver/goud ding is voor mij helemaal nieuw.
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 15:03
En ik schreef dat dat ook bij autochtone culturen zo is. Dus niet anders voor iemand met de Nederlandse cultuur.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 14:55Je vraagt het elke keer op een nogal vervelende manier, in ieder geval heel anders van toon dan Feow net. En kennelijk wil je mijn antwoord ook niet horen want zelfs als ik heb uitgelegd dat sieraden aan baby's geven echt heel erg normaal is bij vrijwel alle grote allochtone groepen in Nederland, probeer je dan alsnog mijn mening te verdraaien naar... ik weet niet eens wat.
Mijn enige punt in de sieradenkwestie was dat ik vanuit mijn Surinaamse cultuur sieraden bij jonge kinderen heel erg gewoon vind en goud ook heel erg betaalbaar. Ik realiseer me dat dat voor iemand met de Nederlandse cultuur misschien anders is, die associeert goud misschien met rijke stinkerds (zo werd ik namelijk ook een paar maal genoemd, oa in dit topic) maar een mattenklopperringetje kost misschien 60 euro ofzo. Niet iets waar je dus overdreven zuinig op hoeft te zijn of miljonair voor hoeft te zijn.
Net zoals voor velen 'tokkie' uitsluitend bedoeld is voor autochtonen.
En nee, het was zeker niet vervelend bedoeld. Ik vind iedereen precies hetzelfde 'waard' (of hoe je dat ook zegt) en ik vind dat onderscheid maken op gebied van huidskleur/cultuur vaak heel stom.
En ja, ik snap wat je bedoelde met goud en huidskleur, daar ging het voor mij ook niet over.
Life is short. Eat dessert first.
zondag 19 januari 2020 om 15:05
Vroeger kreeg je vaak een zilveren rammelaar, een zilveren beker met je naam, een armbandje, een ringetje .
En in andere landen ks er zoiets als “ baargoud “. https://www.oudersvannu.nl/nieuws/baarg ... bevalling/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jij zegt het beter. Maar goed, klaar nu voor mij.Dreamer schreef: ↑19-01-2020 14:59En dan blijkt dat in de blanke Nederlandse cultuur sieraden geven aan kinderen ook gewoon normaal is, vaker zilver geen idee waarom, maar er zijn dus ook personen die dat niet mooi vinden. Dat maakt dat niet direct de standaard blanke/Nederlandse cultuur. Dat is gewoon een verschil van smaak, mening en/of traditie van een bepaalde familie ofzo.
Life is short. Eat dessert first.
In mijn topic kwam toch echt vrijwel iedereen tot de conclusie dat ze tegenwoordig nooit meer kleine meisjes met sieraden zien en ik hoor ook echt nooit dat het als kraamcadeau gegeven wordt, bijvoorbeeld.Dreamer schreef: ↑19-01-2020 14:59En dan blijkt dat in de blanke Nederlandse cultuur sieraden geven aan kinderen ook gewoon normaal is, vaker zilver geen idee waarom, maar er zijn dus ook personen die dat niet mooi vinden. Dat maakt dat niet direct de standaard blanke/Nederlandse cultuur. Dat is gewoon een verschil van smaak, mening en/of traditie van een bepaalde familie ofzo.
Maar goed, voordat we weer een vervelende welles-nietes discussie gaan krijgen: prima hoor, Nederlandse baby's dragen vast even vaak sieraden als Creoolse of Marokkaanse of Hindoestaanse baby's.
Am Yisrael Chai!

zondag 19 januari 2020 om 15:06
Dat dacht ik dus al, maar ze schreef dat het daar en hier in dit topic geschreven werd.
zondag 19 januari 2020 om 15:07
zondag 19 januari 2020 om 15:11
Ik ken echt heel veel Nederlandse mensen met hele jonge kinderen, ik heb namelijk zelf ook nog een jong kind en mijn kind zit op een crèche, mijn collega's hebben baby's en peuters, etcetera.doornroosje9 schreef: ↑19-01-2020 15:03En ik schreef dat dat ook bij autochtone culturen zo is. Dus niet anders voor iemand met de Nederlandse cultuur.
Net zoals voor velen 'tokkie' uitsluitend bedoeld is voor autochtonen.
En nee, het was zeker niet vervelend bedoeld. Ik vind iedereen precies hetzelfde 'waard' (of hoe je dat ook zegt) en ik vind dat onderscheid maken op gebied van huidskleur/cultuur vaak heel stom.
En ja, ik snap wat je bedoelde met goud en huidskleur, daar ging het voor mij ook niet over.
Ik zie echt nooit Nederlandse baby's met gouden speldjes op hun rompertje, oorbelletjes in hun oren, armbandjes om hun polsjes, kettinkjes om hun nekjes, etcetera. Echt nog nooit gezien. De enige blanke culturen waar ik dat van ken zijn inderdaad kampers of mensen met een gypsy of Veenhuizen-achtige achtergrond. Met andere woorden: bij het type Nederlanders dat door het Vivaforum inderdaad graag "Tokkie" genoemd wordt.
Marokkaanse, Creoolse, Hindoestaanse, Antilliaanse, Afrikaanse, Aziatische baby's hebben juist heel vaak zulke sieraden. Tegen het boze oog, gewoon zomaar, omdat het traditie is, etcetera.
Dat was mijn punt, maar natuurlijk moet dat weer discussie worden.
Heel gek dan dat je bij de gemiddelde juwelier geen gouden armbandje voor een peuter of baby kunt krijgen. Ook bij Lucardi niet. Als er zoveel vraag naar was, zou elke juwelier dat toch in alle soorten en maten in het assortiment hebben?
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 15:12
Mijn kinderen kregen allemaal een zilveren naambandje bij de geboorte van mijn moeder, mijn kleindochters kregen dat dus van mij.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 15:05In mijn topic kwam toch echt vrijwel iedereen tot de conclusie dat ze tegenwoordig nooit meer kleine meisjes met sieraden zien en ik hoor ook echt nooit dat het als kraamcadeau gegeven wordt, bijvoorbeeld.
zondag 19 januari 2020 om 15:17
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar ik vind zilverkleurig of wit goud juist bij mensen met een donkere huidskleur veel mooier staan dan dat gele goud. Dat gele goud vind ik veel meer opvallen. Ik zie ook zat mensen met een donkere of zwarte huis met zilveren sieraden. Ik snap niet waar het vandaan komt dat hen dat niet zou staan.
zondag 19 januari 2020 om 15:17
Ja, dat is ook inderdaad zo ongeveer het enige soort armbandjes dat je overal kunt krijgen. Gegraveerde naamplaatjes, soms met een enkel bedeltje eraan of juist met een uitgestanst hartje of sterretje in het naamplaatje. Verkrijgbaar in zilver en goud. Dat vind ik persoonlijk dus juist "typisch Nederlandse" sieraden.
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 15:18
De spiegel?vrijenblij20220 schreef: ↑19-01-2020 15:17Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar ik vind zilverkleurig of wit goud juist bij mensen met een donkere huidskleur veel mooier staan dan dat gele goud. Dat gele goud vind ik veel meer opvallen. Ik zie ook zat mensen met een donkere of zwarte huis met zilveren sieraden. Ik snap niet waar het vandaan komt dat hen dat niet zou staan.
Of mag je nu ook al niet meer zeggen dat iets jezelf niet staat? Sjongejonge.
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 15:25
Hier kregen de meisjes een zilveren bedelarmbandje+ringetje of bedelarmbandje+oorbellen (als kind gaatjes heeft). Ik zie het probleem niet. Mijn ring is gebroken (stukjes heb ik nog) en het armbandje ooit gejat door een vroeger klasgenootje (tja), dat vind ik wel jammer.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zondag 19 januari 2020 om 15:25
Maar zo'n opmerking snap ik dan weer niet. We wonen toch ook in Nederland? Logisch dat er dan 'typische' Nederlande sieraden te koop zijn in de doorsnee juwelier. Je kan niet elke doelgroep en minderheid bedienen in een land. Daar heb je dan speciaalzaken voor. Dat is dan toch prima? Je kan ook overal een punt van maken.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 15:17Ja, dat is ook inderdaad zo ongeveer het enige soort armbandjes dat je overal kunt krijgen. Gegraveerde naamplaatjes, soms met een enkel bedeltje eraan of juist met een uitgestanst hartje of sterretje in het naamplaatje. Verkrijgbaar in zilver en goud. Dat vind ik persoonlijk dus juist "typisch Nederlandse" sieraden.