Hoe vriendschap hernieuwen?

20-01-2020 17:14 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden blies een vriendin onze vriendschap op. Plots, van de ene dag op de andere, zonder verklaring. In die tijd zagen we elkaar minstens een keer per week. We waren startende ondernemers (elk met een eigen bedrijf) en we kwamen een halve dag samen. Daarnaast zagen we elkaar vaak nog met onze gezinnen.

Dat samenkomen was om te werken maar werd al snel een babbelvoormiddag. Om de stress, zorgen en financiële uitdagingen te bespreken en te kanaliseren. Om elkaar te motiveren en te ondersteunen. Ik vermoed dat haar dat teveel werd. Na anderhalf jaar kwam ze niet meer opdagen op onze vaste afspraak. Toen ik belde, verzon ze een excuus.

Ik heb daaronder geleden, voelde me in de steek gelaten. Maar ik heb zelf doorgezet. Ondertussen doet mijn bedrijf het goed. De vriendschap was dood. Hoewel we in dezelfde omgeving wonen, heb ik haar nooit meer gezien of gesproken.

Nu zijn we elkaar al enkele keren tegengekomen, hebben we gepraat en dat voelde als vanouds. Dus binnenkort praten we bij met een wijntje erbij. En nu ik weet niet wat ik moet doen.

Want ik wil niet opnieuw gekwetst worden zoals toen. Hoe voorkom ik dat? Hoe bouw ik een gereserveerde vriendschap op?
Verder loopt het bij mij professioneel goed en bij haar nog steeds niet. Hoe deel ik mijn verhaal zonder haar een slecht gevoel te geven?
Ik denk er waarschijnlijk teveel over na maar hoe hernieuw je een vriendschap?
rooottt wijzigde dit bericht op 20-01-2020 17:17
1.00% gewijzigd
Belgische
ik zou zeker even vragen: Goh, wat ging er nou toch mis tussen ons paar jaar geleden?

En obv haar antwoord bekijken of ik haar weer voldoende vertrouw om me kwetsbaar op te stellen
Haar niet zien als vriendin. Maar als kennis. En ook niet willen/denken dat het je vriendin is.

Zeker omdat je nog steeds niet weet waarom ze ineens helemaal van de radar verdween?
Voorkomen om gekwetst te worden in het leven kan je niet, tenzij je geen interactie meer met mensen aangaat.

Wees vooral eerlijk, dat is het beste. Je kan best aangeven dat je je in de steek gelaten voelde en dat dat je kwetste.
Luister dan naar haar, wellicht had ze verklaring. En dan kan je beslissen of je het nog een keer ziet zitten.
Luci_Morgenster schreef:
20-01-2020 17:17
Haar niet zien als vriendin. Maar als kennis. En ook niet willen/denken dat het je vriendin is.

Zeker omdat je nog steeds niet weet waarom ze ineens helemaal van de radar verdween?
Dit. Ik zou de reden wel willen weten, maar weet niet of je dat kunt of durft te vragen.
winkje87 schreef:
20-01-2020 17:19
Voorkomen om gekwetst te worden in het leven kan je niet, tenzij je geen interactie meer met mensen aangaat.

Wees vooral eerlijk, dat is het beste. Je kan best aangeven dat je je in de steek gelaten voelde en dat dat je kwetste.
Luister dan naar haar, wellicht had ze verklaring. En dan kan je beslissen of je het nog een keer ziet zitten.
mee eens!
Er zou vast een reden zijn geweest dat ze opeens verdween. Praat erover en dan komt alles vanzelf :)
Mijn blog
Precies zelfde meegemaakt! Jaar geen contact gehad met een vriendin stuurde ze me ineens een mailtje ik mis je dit dat. En dag erna nummers uitgewisseld doet het mens net alsof er niets aan de hand is. Ik denk dat praten over waar het mis ging de key is. En vooral niet doen als er niks gebeurd is
Waw, jullie zijn wijs. De tip om haar als kennis te beschouwen, vind ik wel goed.

Ik weet niet of ik haar rechtuit durf vragen naar de reden maar dat is natuurlijk wel het plan. ;-)
Belgische
cranberryjuice schreef:
20-01-2020 17:50
Precies zelfde meegemaakt! Jaar geen contact gehad met een vriendin stuurde ze me ineens een mailtje ik mis je dit dat. En dag erna nummers uitgewisseld doet het mens net alsof er niets aan de hand is. Ik denk dat praten over waar het mis ging de key is. En vooral niet doen als er niks gebeurd is
Hebben jullie erover gepraat? Zijn jullie opnieuw kunnen beginnen?
Belgische
winkje87 schreef:
20-01-2020 17:19

Je hebt 100% gelijk dat ik kwetsuren niet kan voorkomen. Bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee.
Belgische
Ik heb een vriendschap nieuw leven in geblazen na elkaar meerdere jaren niet gezien te hebben. We hebben op een neutrale plek afgesproken, dus gewoon een gezellig cafe ipv thuis en hebben uitgepraat wat er mis was gegaan. Onze vriendschap is weer hersteld en beter als toen. Beide ouder en wijzer geworden.. Het kan dus zeker wel!
Rooottt schreef:
20-01-2020 17:53
Waw, jullie zijn wijs. De tip om haar als kennis te beschouwen, vind ik wel goed.

Ik weet niet of ik haar rechtuit durf vragen naar de reden maar dat is natuurlijk wel het plan. ;-)
dan moet je de fout niet bij haar leggen, maar bij jullie
dus niet: Waarom deed je nou zo raar toen?
Wel: wat ging er mis tussen ons?
Het zou gedeeltelijk mijn verhaal kunnen zijn TO.

Beschouw haar als kennis inderdaad. Misschien dat het op den duur wel weer een vriendschap kan worden, maar ik zou toch wat voorzichtig te werk gaan.

Ik heb ook in hetzelfde schuitje gezeten, er waren een aantal dingen die ze mij niet had verteld en waar ik toevallig achter ben gekomen. Toen dacht ik steeds vaker: Ik zie je als een kennis, niet meer als een vriendin.

Nu hebben we wel regelmatig via de app contact maar ik hou het oppervlakkig.

Maar mijn verhaal is niet hetzelfde als de jouwe ;)

Oh ja, en een neutrale plek is ook wel een goeie.
Ikben de afgelopen maanden door hetzelfde heen gegaan. Niet zomaar radiostilte, maar een breuk van beide kanten omdat mijn vriendin keuzes maakte waar ik geen deel van uit wilde maken, en haar keuzes ook nog eens deels persoonlijk tegen mij waren gericht. Ik voelde me erg gebruikt.

Nu zat ik toen al niet lekker in mijn vel en mijn vriendin ging door een moeilijke periode qua relatie.

Na twee jaar weer voorzichtig contact, eerst op neutraal terrein, nu weer wat bij elkaar thuis.

Ik beschouw haar nu als vriendin waar ik leuke dingen mee doe, maar niet als vriendin waar ik al mijn problemen, verdriet en geheimen mee bespreek. En dat gaat prima.

Wij hebben overigens wel licht gesproken over wat er mis is gegaan en samen besloten het achter ons te laten en de blik op de toekomst te richten
Ik ben nogal zwart/wit in vriendschappen. Zijn we bevriend, dan geef ik je alles. Dat is erg eerlijk maar soms ook rauw om te ontvangen, denk ik.

Dit is misschien een goede oefening om proberen te doseren. Om niet meteen voluit te gaan maar om zoals jullie zeggen eerst te verkennen en aan te voelen. En nadien eventueel verder uit te diepen als het goed voelt.

Maar afspreken is sowieso op neutraal terrein.
Belgische
foutje
Belgische
GreenLadyFern schreef:
20-01-2020 18:37
Ikben de afgelopen maanden door hetzelfde heen gegaan. Niet zomaar radiostilte, maar een breuk van beide kanten omdat mijn vriendin keuzes maakte waar ik geen deel van uit wilde maken, en haar keuzes ook nog eens deels persoonlijk tegen mij waren gericht. Ik voelde me erg gebruikt.

Nu zat ik toen al niet lekker in mijn vel en mijn vriendin ging door een moeilijke periode qua relatie.

Na twee jaar weer voorzichtig contact, eerst op neutraal terrein, nu weer wat bij elkaar thuis.

Ik beschouw haar nu als vriendin waar ik leuke dingen mee doe, maar niet als vriendin waar ik al mijn problemen, verdriet en geheimen mee bespreek. En dat gaat prima.

Wij hebben overigens wel licht gesproken over wat er mis is gegaan en samen besloten het achter ons te laten en de blik op de toekomst te richten
Oei, dat is nog een graadje erger. Want dat is bewust kwetsen. Knap dat jullie de draad opgepikt hebben. Ik hoop dat ik er ook zo in kan staan binnenkort.
Belgische
Je vernieuwt een vriendschap door het niet te zien als ‘vanouds’. Je moet het ingaan zoals de situatie is: een nieuwe situatie.
je doet kalme kleine stapjes.
Verder belangrijk, drink niet veel wijn. Hou het bij een glaasje want het is heel makkelijk om je mee te laten slepen in het moment als je wat op hebt.
Dat wil je niet hebben.

Verder, laat je vriendin vooral komen met verhalen. Blijf vooral wat meer in de afwachtende houding, laat haar maar praten. Zij is tenslotte degene die niet meer van zich heeft laten horen.
Praat in eerste instantie wat minder over je bedrijf. Misschien als dat later ter sprake komt.
Probeer jezelf niet te laten gaan maar je blijven herinneren dat je wat meer gereserveerd wilt staan in de vriendschap. Want je weet tenslotte maar nooit.
Wellicht dat er iets aan de hand was waardoor ze zich afzondere, bijv een depressie of brunout
Rooottt schreef:
20-01-2020 19:13
Ik ben nogal zwart/wit in vriendschappen. Zijn we bevriend, dan geef ik je alles. Dat is erg eerlijk maar soms ook rauw om te ontvangen, denk ik.

Dit is misschien een goede oefening om proberen te doseren. Om niet meteen voluit te gaan maar om zoals jullie zeggen eerst te verkennen en aan te voelen. En nadien eventueel verder uit te diepen als het goed voelt.

Maar afspreken is sowieso op neutraal terrein.
Het is oke dat jij zo bent, maar bedenk je wel dat andere mensen anders kunnen zijn hierin.
Ik ben zelf het type dat een vriendin best een half jaar niet kan zien en nog steeds beschouw ik haar als een van mijn beste vriendinnen. Ik verdeel mijn tijd liever anders en ik ben niet het type dat heel intentsief contact met 1of 2 personen hebt, maar heb liever 7 goede vrienden die ik af en toe zie en ik ben graag op mezelf. Toen ik jonger was had ik intensere vriendschappen, maar nu zijn mijn behoeftes veranderd.
Verbinder schreef:
21-01-2020 05:34
Je vernieuwt een vriendschap door het niet te zien als ‘vanouds’. Je moet het ingaan zoals de situatie is: een nieuwe situatie.
je doet kalme kleine stapjes.
Verder belangrijk, drink niet veel wijn. Hou het bij een glaasje want het is heel makkelijk om je mee te laten slepen in het moment als je wat op hebt.
Dat wil je niet hebben.

Verder, laat je vriendin vooral komen met verhalen. Blijf vooral wat meer in de afwachtende houding, laat haar maar praten. Zij is tenslotte degene die niet meer van zich heeft laten horen.
Praat in eerste instantie wat minder over je bedrijf. Misschien als dat later ter sprake komt.
Probeer jezelf niet te laten gaan maar je blijven herinneren dat je wat meer gereserveerd wilt staan in de vriendschap. Want je weet tenslotte maar nooit.
Waarom niet gewoon eerlijk zijn? Krampachtig een gereserveerde houding aannemen? Ik lees dat To behoefte heeft aan zwart wit vriendschappen zoals ze het zelf noemt. Intensief en oprecht dus.

ALs je wil dat mensen jou oprecht behandelen moet je wel het juiste voorbeeld geven. En niet zelf doen wat je niet wil dat andere doen.
lexi-may schreef:
21-01-2020 14:41
Wellicht dat er iets aan de hand was waardoor ze zich afzondere, bijv een depressie of brunout
Ja hier moest ik ook aan denken. Je weet nooit wat er aan de andere kant speelt.
winkje87 schreef:
21-01-2020 16:05
Ja hier moest ik ook aan denken. Je weet nooit wat er aan de andere kant speelt.
Misschien was dit het geval maar ik denk het niet. We zagen elkaar wekelijks en er waren nooit signalen in die richting. Ook niet in een andere richting trouwens. Nadat ze niet meer naar onze afspraken kwam, heb ik haar nog een keer gezien. We waren allebei in gezelschap, en iedereen praatte met iedereen. Behalve zij met mij. Zodra ik in de buurt kwam, nam ze haar dochter (16 jaar) op schoot en begon ze geanimeerd met die haar vriendinnen een gesprek. Of vluchtte ze naar de wc of begon haar man een vaag gesprek met me.

Ik denk dat ze er gewoon even genoeg van had. Van de zwaarwichtigheid, van de donkerte, van de stress. We hadden ook al tientalle gesprekken gehad over vriendschappen en relaties. Ze wist er goed hoe ik daarin sta en ben gekwetst in het verleden. Ik wist alleen niet hoe zij daarin staat/stond. Dat heb ik mogen ondervinden. Ik had het fijner gevonden moest ze gezegd hebben dat ze de situatie erg zwaar vond en daarom een tijdje niet wou afspreken. Gewoon om wat meer ruimte of zuurstof te krijgen. Zou niet leuk geweest zijn maar wel duidelijk.

Maar goed. We spreken elkaar binnenkort en ik hoop van toch een beetje inzicht te krijgen.
Belgische
winkje87 schreef:
21-01-2020 16:03
Waarom niet gewoon eerlijk zijn? Krampachtig een gereserveerde houding aannemen? Ik lees dat To behoefte heeft aan zwart wit vriendschappen zoals ze het zelf noemt. Intensief en oprecht dus.

ALs je wil dat mensen jou oprecht behandelen moet je wel het juiste voorbeeld geven. En niet zelf doen wat je niet wil dat andere doen.
Ik probeer het wel hoor om terughoudend te zijn. Maar dan wordt het vaak saai. Bij een groep bevriende koppels hebben we wat we delen de voorbije jaren teruggeschroefd. De gesprekken die nu gevoerd worden, zijn veilig en gaan over niks. De kinderen, zakelijke successen (want falen doen we niet ;-) ) en vakanties. En daar word ik opstandig van. Ik wil geen vrijdag- of zaterdagavond spenderen in oppervlakkigheid of beleefdheden. Ik wil lachen, ik wil diepgang, ik wil meeleven.

Maar uit jullie reacties haal ik wel de categorie 'kennissen'. Die heb ik niet. Ik ken natuurlijk wel veel mensen maar die heb ik nooit als kennissen beschouwd. Door mijn zwart-withouding was ik met je bevriend of niet. Door mensen als kennissen te bekijken, creëert dat afstand en hoeft die diepgang niet altijd. (ook in bovenstaande situatie trouwens, wat een inzicht!)
Belgische

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven