Hoe vriendschap hernieuwen?
maandag 20 januari 2020 om 17:14
Een paar jaar geleden blies een vriendin onze vriendschap op. Plots, van de ene dag op de andere, zonder verklaring. In die tijd zagen we elkaar minstens een keer per week. We waren startende ondernemers (elk met een eigen bedrijf) en we kwamen een halve dag samen. Daarnaast zagen we elkaar vaak nog met onze gezinnen.
Dat samenkomen was om te werken maar werd al snel een babbelvoormiddag. Om de stress, zorgen en financiële uitdagingen te bespreken en te kanaliseren. Om elkaar te motiveren en te ondersteunen. Ik vermoed dat haar dat teveel werd. Na anderhalf jaar kwam ze niet meer opdagen op onze vaste afspraak. Toen ik belde, verzon ze een excuus.
Ik heb daaronder geleden, voelde me in de steek gelaten. Maar ik heb zelf doorgezet. Ondertussen doet mijn bedrijf het goed. De vriendschap was dood. Hoewel we in dezelfde omgeving wonen, heb ik haar nooit meer gezien of gesproken.
Nu zijn we elkaar al enkele keren tegengekomen, hebben we gepraat en dat voelde als vanouds. Dus binnenkort praten we bij met een wijntje erbij. En nu ik weet niet wat ik moet doen.
Want ik wil niet opnieuw gekwetst worden zoals toen. Hoe voorkom ik dat? Hoe bouw ik een gereserveerde vriendschap op?
Verder loopt het bij mij professioneel goed en bij haar nog steeds niet. Hoe deel ik mijn verhaal zonder haar een slecht gevoel te geven?
Ik denk er waarschijnlijk teveel over na maar hoe hernieuw je een vriendschap?
Dat samenkomen was om te werken maar werd al snel een babbelvoormiddag. Om de stress, zorgen en financiële uitdagingen te bespreken en te kanaliseren. Om elkaar te motiveren en te ondersteunen. Ik vermoed dat haar dat teveel werd. Na anderhalf jaar kwam ze niet meer opdagen op onze vaste afspraak. Toen ik belde, verzon ze een excuus.
Ik heb daaronder geleden, voelde me in de steek gelaten. Maar ik heb zelf doorgezet. Ondertussen doet mijn bedrijf het goed. De vriendschap was dood. Hoewel we in dezelfde omgeving wonen, heb ik haar nooit meer gezien of gesproken.
Nu zijn we elkaar al enkele keren tegengekomen, hebben we gepraat en dat voelde als vanouds. Dus binnenkort praten we bij met een wijntje erbij. En nu ik weet niet wat ik moet doen.
Want ik wil niet opnieuw gekwetst worden zoals toen. Hoe voorkom ik dat? Hoe bouw ik een gereserveerde vriendschap op?
Verder loopt het bij mij professioneel goed en bij haar nog steeds niet. Hoe deel ik mijn verhaal zonder haar een slecht gevoel te geven?
Ik denk er waarschijnlijk teveel over na maar hoe hernieuw je een vriendschap?
rooottt wijzigde dit bericht op 20-01-2020 17:17
1.00% gewijzigd
Belgische
woensdag 22 januari 2020 om 15:05
Beide vetgedrukte dingen vind ik elkaar tegenspreken.Rooottt schreef: ↑22-01-2020 09:49Misschien was dit het geval maar ik denk het niet. We zagen elkaar wekelijks en er waren nooit signalen in die richting. Ook niet in een andere richting trouwens. Nadat ze niet meer naar onze afspraken kwam, heb ik haar nog een keer gezien. We waren allebei in gezelschap, en iedereen praatte met iedereen. Behalve zij met mij. Zodra ik in de buurt kwam, nam ze haar dochter (16 jaar) op schoot en begon ze geanimeerd met die haar vriendinnen een gesprek. Of vluchtte ze naar de wc of begon haar man een vaag gesprek met me.
Ik denk dat ze er gewoon even genoeg van had. Van de zwaarwichtigheid, van de donkerte, van de stress. We hadden ook al tientalle gesprekken gehad over vriendschappen en relaties. Ze wist er goed hoe ik daarin sta en ben gekwetst in het verleden. Ik wist alleen niet hoe zij daarin staat/stond. Dat heb ik mogen ondervinden. Ik had het fijner gevonden moest ze gezegd hebben dat ze de situatie erg zwaar vond en daarom een tijdje niet wou afspreken. Gewoon om wat meer ruimte of zuurstof te krijgen. Zou niet leuk geweest zijn maar wel duidelijk.
Maar goed. We spreken elkaar binnenkort en ik hoop van toch een beetje inzicht te krijgen.
woensdag 22 januari 2020 om 15:25
Ik zou niet meer verlangen naar de oude tijden, die is er niet meer. Er ontstaat nu een nieuwe andere vriendschap. Zelf ook meegemaakt, een break, nu weer vriendinnen. Onze eerste ontmoeting na de break was aftastend, updaten over de nieuwe situaties, oude herinneringen ophalen. Maar inmiddels noem ik haar weer vriendin.
Maar onze levens zijn veranderd, we zijn ook ouder. Soms heb je een break nodig, misschien was je toen "te heavy". Het is niet makkelijk om zomaar te zeggen, "hee ik wil een break van je om die en die redenen"
Maar zo naar een paar jaar, jullie hebben nu de stap gezet om elkaar weer te ontmoeten. Ik zou het eerst luchtig houden maar daarna zou ik wel vragen naar de waarom, (wel zonder verwijten), van goh weet jij nog waarom we opeens geen contact meer hadden?
Maar onze levens zijn veranderd, we zijn ook ouder. Soms heb je een break nodig, misschien was je toen "te heavy". Het is niet makkelijk om zomaar te zeggen, "hee ik wil een break van je om die en die redenen"
Maar zo naar een paar jaar, jullie hebben nu de stap gezet om elkaar weer te ontmoeten. Ik zou het eerst luchtig houden maar daarna zou ik wel vragen naar de waarom, (wel zonder verwijten), van goh weet jij nog waarom we opeens geen contact meer hadden?
woensdag 22 januari 2020 om 16:36
Oei, veeleisend probeer ik net niet te zijn. Ik hoef ook niet elke week af te spreken met vrienden of enkel maar diepzinnige gesprekken te voeren. Ik kan vrienden gerust weken of maanden niet zien. Lachen, (oppervlakkige) grapjes en heen en weer lullen moet kunnen. Maar in de kern verwacht ik wel dat een serieus gesprek ook kan. Dat er voldoende vertrouwen en wederkerigheid is. Zodat wanneer de een of de ander daar behoefte aan heeft die daar ruimte voor krijgt.
Belgische