Puberzoon blijft zitten maar ander niveau is onbespreekbaar
maandag 20 januari 2020 om 17:54
Onze zoon is tot twee maal toe HB getest, hij heeft een klas overgeslagen en zit op het gymnasium. So far so good. Echter gaat het helemaal niet zo lekker met hem. Hij zit in de derde en momenteel staat hij er heel, maar dan ook heel beroerd voor (6 hele dikke onvoldoendes op zijn rapport) Hij heeft begeleiding, hij heeft een OPP, hij heeft het hele zorgteam op zijn nek. Heeft huiswerkles en wordt in alles goed voorzien. Maar hij loopt enorm stuk op zijn klassieke talen en talen in zijn algemeenheid. Hij is enorm slecht in automatiseren en heeft helaas ook ADHD waardoor zijn spanningsboog letterlijk zero is.
Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.
Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.
Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.
Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.
Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.
Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.
Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.

maandag 20 januari 2020 om 18:20
Belladonna- schreef: ↑20-01-2020 18:15We hebben hulp. We hebben al jaren hulp. Soms is dat gewoon niet genoeg.
En je opent al jaren topics hierover, onder god weet ik hoeveel nicks.
Waarom denk je nu wel de gouden tip te vinden?

maandag 20 januari 2020 om 18:20
Het klinkt me niet heel stimulerend in de oren dat je er vanuit gaat dat hij blijft zitten en meteen over (twee) niveau's afstromen denkt en de optie dat blijven zitten wél resultaat levert uitsluit.
Het is januari, minder dan de helft van het schooljaar is voorbij. Er kan dus nog best veel opgehaald worden qua cijfers. Je zoon zal 14 zijn, lijkt me te jong om volledig autonoom een beslissing te maken, maar ook te oud om óver hem te beslissen.
Als hij op deze school wil blijven kan dat, maar dan zal hij daar zelf dus het nodig voor moeten doen. Dat betekent nu aan de bak en zorgen dat er wel goede cijfers worden gehaald. En dat kan dus ook betekenen dat hij andere strategieen moet gaan hanteren en iets van een ander aan moet gaan nemen*. Hoe slim hij ook is.
Lukt dat, prima dan kan hij blijven, lukt het niet, dan komt jullie optie in beeld. Haalt hij het met hakken over de sloot nét wel of nét niet kan je altijd nog beslissen hoe en wat te doen.
Ik had ook zo'n *** eigewijze puber. Stond vorig jaar rond deze periode 2-en en 3-en. Het hoogste cijfer was een 5.8. Het duurde even voordat het kwartje was gevallen dat híj wat moest veranderen. Iets aannemen wilde hij niet leren deed hij op zijn manier. Als een matra hebben we herhaald dat hij het op zijn manier heeft geprobeerd maar dat dat niet werkte en dat hij dus iets anders moest gaan doen. Uiteindelijk is hij hakken over de sloot niet over gegaan. Dit jaar weer de 3e en het gaat prima, haalt op elke toets minimaal 1 maar tot wel 5 punten hoger dan vorig jaar, staat gemiddeld een 7-en, is gemotiveerd en ik zie echt een verandering in gedrag.
Blijven zitten is echt niet altijd iets negatiefs!
*en daar moet je / school hem dan wel handvatten voor bieden, maar die lijken er wel te zijn
Het is januari, minder dan de helft van het schooljaar is voorbij. Er kan dus nog best veel opgehaald worden qua cijfers. Je zoon zal 14 zijn, lijkt me te jong om volledig autonoom een beslissing te maken, maar ook te oud om óver hem te beslissen.
Als hij op deze school wil blijven kan dat, maar dan zal hij daar zelf dus het nodig voor moeten doen. Dat betekent nu aan de bak en zorgen dat er wel goede cijfers worden gehaald. En dat kan dus ook betekenen dat hij andere strategieen moet gaan hanteren en iets van een ander aan moet gaan nemen*. Hoe slim hij ook is.
Lukt dat, prima dan kan hij blijven, lukt het niet, dan komt jullie optie in beeld. Haalt hij het met hakken over de sloot nét wel of nét niet kan je altijd nog beslissen hoe en wat te doen.
Ik had ook zo'n *** eigewijze puber. Stond vorig jaar rond deze periode 2-en en 3-en. Het hoogste cijfer was een 5.8. Het duurde even voordat het kwartje was gevallen dat híj wat moest veranderen. Iets aannemen wilde hij niet leren deed hij op zijn manier. Als een matra hebben we herhaald dat hij het op zijn manier heeft geprobeerd maar dat dat niet werkte en dat hij dus iets anders moest gaan doen. Uiteindelijk is hij hakken over de sloot niet over gegaan. Dit jaar weer de 3e en het gaat prima, haalt op elke toets minimaal 1 maar tot wel 5 punten hoger dan vorig jaar, staat gemiddeld een 7-en, is gemotiveerd en ik zie echt een verandering in gedrag.
Blijven zitten is echt niet altijd iets negatiefs!
*en daar moet je / school hem dan wel handvatten voor bieden, maar die lijken er wel te zijn
anoniem_64eb9f8a1f2df wijzigde dit bericht op 20-01-2020 18:23
2.75% gewijzigd

maandag 20 januari 2020 om 18:24
Dan mis je alleen Latijn, en Latijn is van alle vreemde talen de allersimpelste. Je hoeft maar 1 kant op te vertalen. Probleem is wel dat je in een klassieke taal examen MOET doen, althans, dat was zo in mijn tijd.
Ik herken mezelf wel in de zoon van TO. Ook HB, ook gymnasium en grote problemen in de eerste drie klassen. Beta vakken hoefde ik niet te leren, dus dat waren mijn favoriete vakken. Talen waren vervelend, dus een 5,5 was het doel en dat haalde ik vaak maar net. Gelukkig was ik vreselijk goed in Engels en was ik na de derde klas in de clear wat talen betreft. Nou ja, Latijn, maar die 4 op mn eindlijst kon ik prima compenseren met de 9 voor Engels.
Overigens was het bij mij echt een interesse dingetje. Ik ben na mn opleiding in een internationaal werkveld terecht gekomen, en vind Duits en Frans nu echt gewoon leuk. Beetje laat, maar toch.

maandag 20 januari 2020 om 18:25
Maar het probleem is dan dus opgelost met Atheneum zonder Duits?Belladonna- schreef: ↑20-01-2020 18:11Toevallig vorige week een gesprek gehad op school. Ze kunnen geen uitzonderingen maken. Regels zijn regels. School denkt heel goed mee maar er zijn grenzen. Zoon is een uber slimme jongen, en zit zichzelf (en ons) behoorlijk in de weg. Na al die jaren is er echt een goed team om hem heen gebouwd en wordt hij goed begeleid. Hij is verbaal enorm sterk. Kan prachtige verhalen ophangen. Hij verbreed op het gebied van natuur- en scheikunde. Maar haalt een 2 en een 3 op Latijn en Grieks en Duits. Hij lijkt het complete inzicht gewoon te missen. Hij heeft een enorme hekel gekregen aan het leren van deze vakken (die hij toch niet gaat kiezen) en is de totale motivatie kwijt. Ik heb hem al zo vaak verteld dat blijven zitten nu betekent dat hij deze vakken gewoon nog een keer heeft en wederom dezelfde regels gelden. Maar het gaat er hier in en daar uit. En ik vind het inmiddels bloed irritant worden.
Waarom dan niet gewoon daarop mikken?
Een hoogbegaafd kind op de havo... daar moet je tamelijk sterk voor in je schoenen staan!
En als de school niet wil meewerken, zoek dat Atheneum dan nu vast op. Andere scholen zijn wat minder van de regels. Daar is namelijk prima ruimte voor in het landelijk beleid. Het ligt dus aan die school.
maandag 20 januari 2020 om 18:28
O en TO, qua tips: laat het los. Laat hem op zn bek gaan maar geef hem wel het gevoel dat hij altijd bij jullie terecht kan. Ga niet, gewoon nooit, kritiek geven op hoe hij dingen doet. Die discussie win je niet, nooit. Dus: belonen, niet straffen of bekritiseren. Dat is sowieso goed voor de sfeer in huis.

maandag 20 januari 2020 om 18:32
En waarom communiceert school niet duidelijker rechtstreeks aan hem?
Een jaar overdoen is 1 zaak.
Een jaar overdoen in 3 gym is met deze punten zowat een verloren zaak.
Ik zou dus als school gewoon communiceren naar hem dat je hem volgend jaar niet terug wil zien in 3 gym.
Daar heeft hij dan maar mee te dealen.
Hij is 14 à 15, jullie nemen de eind-beslissing dus nog altijd.
(En ik zou ook eens rond laten horen of er andere klasgenoten ook switchen en zo ja, naar welke school.)
Een jaar overdoen is 1 zaak.
Ik zou dus als school gewoon communiceren naar hem dat je hem volgend jaar niet terug wil zien in 3 gym.
Daar heeft hij dan maar mee te dealen.
Hij is 14 à 15, jullie nemen de eind-beslissing dus nog altijd.
(En ik zou ook eens rond laten horen of er andere klasgenoten ook switchen en zo ja, naar welke school.)
maandag 20 januari 2020 om 18:41
Ik was er ook zo-een en ben na 3VWO doorgestroomd naar 4 HAVO met een aantal extra beta-vakken. Beste keus ever.
Achteraf, 20 jaar later nu ik zelf kinderen heb, is mijn enige conclusie dat ik nooit heb leren leren. Nooit geleerd heb om te stampen. En ik kan het nog steeds niet. Maar ik functioneer prima in een academische setting.
superuser2020 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 18:44
4.81% gewijzigd

maandag 20 januari 2020 om 18:48
Ik denk ook dat het probleem er misschien in ligt dat je exacte vakken kunt snappen en dan is het goed. Talen zul je toch voor moeten leren.
Ik heb zelf de examens voor talen gehaald door lees/luister/spreek dingen en niet door toetsen met woordenlijsten die ik erin moest stampen. Ik kon helemaal niet stampen, want met simpelweg 'begrijpen' haalde ik genoeg voldoende's.
Ik ben in 3 vwo blijven zitten. Ook met heel veel onvoldoendes want ik deed uit puberboosheid helemaal niks meer (weigerde zelfs toetsen te maken, snap ik nu ook niet). Had toen 6 onvoldoendes en moest verplicht naar havo 3.
Ik zou het onderwerp een tijdje laten rusten, en dan er op terugkomen: wat wil je en waarom? Wat heb je dan van ons/school/begeleiding nodig?
Ik heb zelf de examens voor talen gehaald door lees/luister/spreek dingen en niet door toetsen met woordenlijsten die ik erin moest stampen. Ik kon helemaal niet stampen, want met simpelweg 'begrijpen' haalde ik genoeg voldoende's.
Ik ben in 3 vwo blijven zitten. Ook met heel veel onvoldoendes want ik deed uit puberboosheid helemaal niks meer (weigerde zelfs toetsen te maken, snap ik nu ook niet). Had toen 6 onvoldoendes en moest verplicht naar havo 3.
Ik zou het onderwerp een tijdje laten rusten, en dan er op terugkomen: wat wil je en waarom? Wat heb je dan van ons/school/begeleiding nodig?

maandag 20 januari 2020 om 19:01
Ik mocht niet naar de HAVO van sommige docenten omdat ze dachten dat ik dan al helemaal geen klap zou uitvoeren. Dus ik bleef twee keer zitten in de vierde en moest van school af. Ook niet ideaal.
maandag 20 januari 2020 om 19:10
Ik kan niet op iedereen reageren. Daarom even niet willekeurig.
Hij leert wel, maar verzet zich tegen het feit dat hij zoveel onzinnige (in zijn ogen) tijd kwijt is met leren voor vakken waar hij toch niks mee gaat doen, en daarvoor tijd moet inleveren voor de dingen waar hij wel goed in is. Zo moest hij vorig jaar verbreding voor natuurkunde opgeven om woordjes Duits te leren stampen. En moest hij zijn programmeren aan de wilgen hangen omdat de klassieke talen voor geen meter gaan. Kijk, van mij had hij niet naar het gymnasium gehoeven. Maar goed, hij zit er nu en we moeten werken met wat we hebben.
School communiceert wel degelijk goed met hem. Hij denkt alleen dat hij het beter weet en struisvogel lekker verder. Omdat hij behoorlijk knuffelbaar is heeft hij bij veel docenten een streepje voor en komt hij echt met veel weg maar er zijn natuurlijk gewoon grenzen.
@Marnamai, wat bedoel jij met:'Een jaar overdoen is 1 zaak.
Ik zou dus als school gewoon communiceren naar hem dat je hem volgend jaar niet terug wil zien in 3 gym.'
Hij leert wel, maar verzet zich tegen het feit dat hij zoveel onzinnige (in zijn ogen) tijd kwijt is met leren voor vakken waar hij toch niks mee gaat doen, en daarvoor tijd moet inleveren voor de dingen waar hij wel goed in is. Zo moest hij vorig jaar verbreding voor natuurkunde opgeven om woordjes Duits te leren stampen. En moest hij zijn programmeren aan de wilgen hangen omdat de klassieke talen voor geen meter gaan. Kijk, van mij had hij niet naar het gymnasium gehoeven. Maar goed, hij zit er nu en we moeten werken met wat we hebben.
School communiceert wel degelijk goed met hem. Hij denkt alleen dat hij het beter weet en struisvogel lekker verder. Omdat hij behoorlijk knuffelbaar is heeft hij bij veel docenten een streepje voor en komt hij echt met veel weg maar er zijn natuurlijk gewoon grenzen.
@Marnamai, wat bedoel jij met:'Een jaar overdoen is 1 zaak.
Ik zou dus als school gewoon communiceren naar hem dat je hem volgend jaar niet terug wil zien in 3 gym.'
maandag 20 januari 2020 om 19:16
maandag 20 januari 2020 om 19:16
Mijn zoon heeft ook adhd en is hb en had een klas overgeslagen. Liep ook in de derde vast. Maar hij was ook zwaar oververmoeid. Schoolarts heeft toen toestemming gegeven voor uitzondering op de leerplichtaanwezigheid. Hij hoefde alleen de profielvakken van het jaar erop te doen. En gym want dat vindt hij geweldig en sporten is goed.
Hij zit nu in 4 gym. Het ging even beter maar helaas zijn alle klachten weer terug. We gaan nu het ASS onderzoekstraject in. Wellicht wordt het toch VSO. Maar goed daar heb jij nu niks aan.
Vriendje van hem heeft ook ass en adhd en hb. Hij kreeg op grond van ass vrijstelling van de verplichte tweede vreemde taal. Dat is ook een van die wettelijke uitzonderingen die school mag maken.
Nou weet ik niet hoe dat werkt op een zelfstandig gymnasium maar er is dus veel meer mogelijk dan je denkt. Regels zijn regels is sowieso onzin. School mag en kan heel veel.
Gebruikt je zoon medicatie voor zijn concentratie?
Mijn zoon kon een hoop met intelligentie compenseren maar het gaat niet meer. Het automatiseren is hier ook een probleem en kost veeeel tijd. Wellicht zit jouw zoon ook aan zijn compensatie en aanpassingsgrens?
Hij zit nu in 4 gym. Het ging even beter maar helaas zijn alle klachten weer terug. We gaan nu het ASS onderzoekstraject in. Wellicht wordt het toch VSO. Maar goed daar heb jij nu niks aan.
Vriendje van hem heeft ook ass en adhd en hb. Hij kreeg op grond van ass vrijstelling van de verplichte tweede vreemde taal. Dat is ook een van die wettelijke uitzonderingen die school mag maken.
Nou weet ik niet hoe dat werkt op een zelfstandig gymnasium maar er is dus veel meer mogelijk dan je denkt. Regels zijn regels is sowieso onzin. School mag en kan heel veel.
Gebruikt je zoon medicatie voor zijn concentratie?
Mijn zoon kon een hoop met intelligentie compenseren maar het gaat niet meer. Het automatiseren is hier ook een probleem en kost veeeel tijd. Wellicht zit jouw zoon ook aan zijn compensatie en aanpassingsgrens?

maandag 20 januari 2020 om 19:21
Belladonna- schreef: ↑20-01-2020 19:10Ik kan niet op iedereen reageren. Daarom even niet willekeurig.
Hij leert wel, maar verzet zich tegen het feit dat hij zoveel onzinnige (in zijn ogen) tijd kwijt is met leren voor vakken waar hij toch niks mee gaat doen, en daarvoor tijd moet inleveren voor de dingen waar hij wel goed in is. Zo moest hij vorig jaar verbreding voor natuurkunde opgeven om woordjes Duits te leren stampen. En moest hij zijn programmeren aan de wilgen hangen omdat de klassieke talen voor geen meter gaan.
Je bedoelt natuurlijk dat hij die zaken moest opgeven omdat hij ook nog wilde gamen. Je gaat mij niet vertellen dat ie iets aan huiswerk doet verder.
maandag 20 januari 2020 om 19:22
OP een gymnasium kan je of Latijn, of Grieks laten vallen. Dat werd dus Grieks, want als er iets vervelend is voor iemand zonder talenknobbel, is het een nieuw alfabet leren.

maandag 20 januari 2020 om 19:22
Ik zou hem op zijn gezicht laten gaan en hem helpen met weerbaar landen. Een autonoom kind met deze instelling zal zelf moeten ervaren hoe het is. Hij zal het niet van anderen aannemen, aangezien hij zelf alles beter weet.
Je schrijft dat hij baalt van hoe het gaat, maar ook dat hij er niets aan doet. Mijn idee is dat hij dan wel wil, maar domweg niet weet hoe. Daar zal hij hulp voor nodig hebben, maar alleen als hij dat zelf accepteert.
Latijn en Grieks zijn talen die heel wiskundig te benaderen zijn. Wie weet kan hij daar wat mee.
Je schrijft dat hij baalt van hoe het gaat, maar ook dat hij er niets aan doet. Mijn idee is dat hij dan wel wil, maar domweg niet weet hoe. Daar zal hij hulp voor nodig hebben, maar alleen als hij dat zelf accepteert.
Latijn en Grieks zijn talen die heel wiskundig te benaderen zijn. Wie weet kan hij daar wat mee.

maandag 20 januari 2020 om 19:23
Grappig! Mijn dyslect zit nu in 3 gym en is een dweil met talen, maar Grieks gaat juist ontzettend goed. Hij ziet het als een puzzel, wat hij met Latijn en de andere talen niet heeft.