Puberzoon blijft zitten maar ander niveau is onbespreekbaar
maandag 20 januari 2020 om 17:54
Onze zoon is tot twee maal toe HB getest, hij heeft een klas overgeslagen en zit op het gymnasium. So far so good. Echter gaat het helemaal niet zo lekker met hem. Hij zit in de derde en momenteel staat hij er heel, maar dan ook heel beroerd voor (6 hele dikke onvoldoendes op zijn rapport) Hij heeft begeleiding, hij heeft een OPP, hij heeft het hele zorgteam op zijn nek. Heeft huiswerkles en wordt in alles goed voorzien. Maar hij loopt enorm stuk op zijn klassieke talen en talen in zijn algemeenheid. Hij is enorm slecht in automatiseren en heeft helaas ook ADHD waardoor zijn spanningsboog letterlijk zero is.
Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.
Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.
Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.
Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.
Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.
Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.
Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.

maandag 20 januari 2020 om 21:26

maandag 20 januari 2020 om 21:26
Wow, wat een enorme vooroordelen weer over het mbo. Hoe weet jij dat deze jongen niet op het mbo past? En dan de vraag waar hij gaat eindigen? Misschien wel met een diploma van een zeer passende creatieve vakopleiding. Herman Brood academie (muziek). En op veel mbo’s kun je een versneld traject doen, als je bepaalde vakken al op een hoog niveau beheerst, bv Engels. Kun je daarna nog naar hbo.lisbeth schreef: ↑20-01-2020 20:35Eerlijk gezegd denk ik dat een andere school niet helpt. Je hebt een heel slim kind maar ik denk op dit moment ook een ongelukkig kind. Hij past niet op het mbo. Waar moet hij het daar met zijn klasgenoten over hebben?
En waar eindigt hij dan uiteindelijk?
Je zegt dat hij 13 is maar je laat hem nu als 13 jarige een aantal zeer belangrijke beslissingen nemen. Waarom?
Waarom zet je hem niet op een atheneum. Je laat hem vol frustratie op een gym zitten terwijl dat latijn en Grieks zo niks wordt. Hoe moet dit voor hem zijn, iedere keer leren en weer een dikke onvoldoende halen. Op een bepaald ogenblik geef je het als puber op en leer je niet meer. Maar omdat je niet wilt toegeven dat je het hebt opgegeven zeg je dat het je niet interesseert. Je zegt dat hij begeleiding krijgt maar wat is die begeleiding precies?
En waar ze dan over praten? Hetzelfde als waar veel andere jongens over praten, nl muziek, games, sport. Mbo’ers zijn geen andere soort. En hb’ers ook niet.
En ja, hier veel ervaring met hb, ben het zelf ook.

maandag 20 januari 2020 om 21:29
Ik snap trouwens wel dat zoon van TO absoluut niet weg wil: die heeft totaal geen beeld van wat er te wachten staat bij die andere keuzes. Zou ik ook doodeng vinden. Dus ga open dagen bezoeken; dan kan hij zij oordeel ergens op baseren. En misschien ziet hij dingen die hem leuker lijken dan het gevecht waar hij nu (met zichzelf) in terecht is gekomen.

maandag 20 januari 2020 om 21:33
Past een technasium niet beter bij je zoon dan gymnasium?
Gymnasium lijkt me sowieso geen haalbare kaart (meer) met deze cijfers.
En hij kan veel dingen niet willen, maar ergens zal er toch een beslissing genomen moeten worden. Is het misschien een idee om 2 scenario's uit te werken? Als het dit jaar inderdaad niet meer lukt, dan mag hij daar 1 van kiezen. Zo geef je hem een beperkte mate van vrijheid, terwijl je tegelijkertijd een besluit kunt nemen waar je (hij) verder mee kunt.
Gymnasium lijkt me sowieso geen haalbare kaart (meer) met deze cijfers.
En hij kan veel dingen niet willen, maar ergens zal er toch een beslissing genomen moeten worden. Is het misschien een idee om 2 scenario's uit te werken? Als het dit jaar inderdaad niet meer lukt, dan mag hij daar 1 van kiezen. Zo geef je hem een beperkte mate van vrijheid, terwijl je tegelijkertijd een besluit kunt nemen waar je (hij) verder mee kunt.

maandag 20 januari 2020 om 21:34
blijmetmij schreef: ↑20-01-2020 21:29Ik snap trouwens wel dat zoon van TO absoluut niet weg wil: die heeft totaal geen beeld van wat er te wachten staat bij die andere keuzes. Zou ik ook doodeng vinden. Dus ga open dagen bezoeken; dan kan hij zij oordeel ergens op baseren. En misschien ziet hij dingen die hem leuker lijken dan het gevecht waar hij nu (met zichzelf) in terecht is gekomen.
Ik snap het denk ik ook.
Aanname:
Broers/zussen hebben ook op deze school gezeten of zitten er nog. Lyrische verhalen over goede school en dergelijke, waardoor zoon het gevoel heeft dat hij hier moet zijn om zijn ouders trots te krijgen. Waarschijnlijk is er niet eens bij een andere school gekeken.

maandag 20 januari 2020 om 21:34
Waar wilde je heen met deze info?*TanteSjaan* schreef: ↑20-01-2020 21:32De hersenen van een hb'er werken doorgaans anders dan de hersenen van andere mensen. Dat zegt niet dat ze beter zijn dan anderen, maar wel dat ze anders denken en daardoor niet begrepen kunnen worden.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 21:36
6.04% gewijzigd

maandag 20 januari 2020 om 21:36
Was een reactie op Geelgroenblaadje, maar mijn ogen waren even blijven hangen bij Married At First Sight.

maandag 20 januari 2020 om 21:37
Daar heb je een punt.
Ik blijf erbij dat zeker de creatieve vakopleidingen voor veel, echt creatieve jongeren geschikt zijn. Beter dan eindeloos op het vwo blijven hangen omdat dat nu eenmaal moet als hb’er omdat je zo’n hoog iq hebt.

maandag 20 januari 2020 om 21:39
Aha: ik had mijn post al aangepast omdat ik het zo uitdagend vond staan en dat bedoelde ik niet. Ik snapte alleen niet waar je heen wilde.*TanteSjaan* schreef: ↑20-01-2020 21:36Was een reactie op Geelgroenblaadje, maar mijn ogen waren even blijven hangen bij Married At First Sight.

maandag 20 januari 2020 om 21:42
blijmetmij schreef: ↑20-01-2020 21:39Aha: ik had mijn post al aangepast omdat ik het zo uitdagend vond staan en dat bedoelde ik niet. Ik snapte alleen niet waar je heen wilde.
Snap ik hoor! Ik had niet door dat er posts bij gekomen waren.

maandag 20 januari 2020 om 21:42
Psies!Geengroenblaadje schreef: ↑20-01-2020 21:37Daar heb je een punt.
Ik blijf erbij dat zeker de creatieve vakopleidingen voor veel, echt creatieve jongeren geschikt zijn. Beter dan eindeloos op het vwo blijven hangen omdat dat nu eenmaal moet als hb’er omdat je zo’n hoog iq hebt.
En qua onrijpe executieve functies wordt je hier in beter behapbare porties bediend. Want bij HB is heel vaak een grillig profiel van opvallende talenten, maar ook achterstand in praktische ontwikkeling zoals die executieve functies. En dan is het waanzinnig moeilijk om vakken die je echt niet liggen op vwo niveau te blijven doorworstelen.
Wat ik al eerder zei: een paar jaar later lukt het soms ineens wel als de puberhersenen gerijpt zijn. Dan heb je tenminste op het mbo iets geleerd in de tussentijd, en omdat het niveau laag is, ben je amper tijd kwijt met huiswerk. Dan ga je dus een verdiepende hobby doen of je hebt tijd voor vrienden (sociale ontwikkeling!).
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 21:55
27.96% gewijzigd

maandag 20 januari 2020 om 21:44
Weet ik.*TanteSjaan* schreef: ↑20-01-2020 21:32De hersenen van een hb'er werken doorgaans anders dan de hersenen van andere mensen. Dat zegt niet dat ze beter zijn dan anderen, maar wel dat ze anders denken en daardoor niet begrepen kunnen worden.
Het lijkt erop dat zoon van TS een creatieve hb geest heeft, en mijn ervaring is dat dan schools leren, uit de boeken, dan bijna altijd een slechte combinatie is. Iets mogen creeeren in combinatie met de juiste technieken en skills kan juist heel motiverend werken. En dat kan op creatieve vakopleidingen.
Ik werk geregeld met studenten mbo van creatieve vakopleidingen, met name ontwerpers. Daar zitten geregeld echte parels tussen.
Er zijn zeker op hb’ers die moeiteloos leren uit de boeken. Zoon van TS lijkt dat niet te zijn.

maandag 20 januari 2020 om 21:45
Geen idee of switchen mogelijk is. Maar gezien zijn cijfers voor beta-vakken zal hij eventuele achterstanden snel hebben ingehaald.*TanteSjaan* schreef: ↑20-01-2020 21:35Goede post Phineas!
Technasium kan echt heel fijn zijn voor een technisch kind. Mijn dochter is er zo eentje en zit heerlijk op het technasium. Nadeel: je begint er in de eerste klas al mee, dus er is een kans dat zoon van TO er niet eens meer op kan komen.

maandag 20 januari 2020 om 21:46

maandag 20 januari 2020 om 21:47
Geengroenblaadje schreef: ↑20-01-2020 21:44Weet ik.
Het lijkt erop dat zoon van TS een creatieve hb geest heeft, en mijn ervaring is dat dan schools leren, uit de boeken, dan bijna altijd een slechte combinatie is. Iets mogen creeeren in combinatie met de juiste technieken en skills kan juist heel motiverend werken. En dat kan op creatieve vakopleidingen.
Ik werk geregeld met studenten mbo van creatieve vakopleidingen, met name ontwerpers. Daar zitten geregeld echte parels tussen.
Er zijn zeker op hb’ers die moeiteloos leren uit de boeken. Zoon van TS lijkt dat niet te zijn.
Ik ben het met je eens hoor. School is gewoon niet voor iedereen goed en een hoog IQ is geen garantie voor een glanzende gymnasium-opleiding.

maandag 20 januari 2020 om 21:49
*TanteSjaan* schreef: ↑20-01-2020 21:47Ik ben het met je eens hoor. School is gewoon niet voor iedereen goed en een hoog IQ is geen garantie voor een glanzende gymnasium-opleiding.
Dat is wat ik net ook zei. VWO vraagt meer dan alleen een hoog IQ.

maandag 20 januari 2020 om 21:52
Mbo is idd geen optie zonder overgangsbewijs naar 4 VWO of 4 Havo. Ik denk dat met deze cijfers overgang naar 4 havo sowieso wel moet lukken.
Zo'n omweg via mbo is helemaal niet verkeerd. Kijkend naar mijn zoon, hij leert talen het liefst door gewoon te kletsen. Engels, Duits, zelfs Frans. Daarom is Latijn dus lastiger. Het is een inzichtkind en een ik leer door te doen kind. Als ik denk aan mbo denk ik aan leren door te doen. Lijkt me heerlijk voor hem. En het is ook zeker een back-up plan.
TO, je zoon is slim. Linksom of rechtsom komt hij er wel. Maar zijn leeftijd en adhd spelen hem parten evenals het feit dat hij op deze school niet naar atheneum kan switchen.
De keus is heel simpel dan:
Of
A. Er wordt een manier gevonden in overleg met school en kind dat hij door kan naar de vierde op deze school
B. Hij doubleert.
C. Hij switcht van school naar of 4vwo of 4havo of mbo route.
Ik denk dat je het je zoon ook gewoon zo moet uitleggen dat dit de opties zijn. En als nu A niet lukt het B of C wordt maar hij nog steeds later kan doen wat hij wil. (heeft hij een studie op het oog?)
Hij neemt dan niet de rechtsstreekse route maar wel een route waarin hij wellicht gelukkiger wordt.
En reken er maar op dat als hij wel naar de vierde op deze school mag en hij moet er een vreemde taal naast Engels bijhouden, het probleem niet weg is. Het automatiseren blijft een probleem, school blijft ook wel vermoeiend. Dat is niet zijn schuld maar wel een factor om rekening mee te houden. Nu kan hij nog als het nodig is van 3vwo naar 4 havo. Na dit jaar is het van 4vwo naar 4havo bij de meeste scholen. Dan verlies je een jaar. Terwijl als je de keus een jaar eerder maakt, dat niet zo is.
Zo'n omweg via mbo is helemaal niet verkeerd. Kijkend naar mijn zoon, hij leert talen het liefst door gewoon te kletsen. Engels, Duits, zelfs Frans. Daarom is Latijn dus lastiger. Het is een inzichtkind en een ik leer door te doen kind. Als ik denk aan mbo denk ik aan leren door te doen. Lijkt me heerlijk voor hem. En het is ook zeker een back-up plan.
TO, je zoon is slim. Linksom of rechtsom komt hij er wel. Maar zijn leeftijd en adhd spelen hem parten evenals het feit dat hij op deze school niet naar atheneum kan switchen.
De keus is heel simpel dan:
Of
A. Er wordt een manier gevonden in overleg met school en kind dat hij door kan naar de vierde op deze school
B. Hij doubleert.
C. Hij switcht van school naar of 4vwo of 4havo of mbo route.
Ik denk dat je het je zoon ook gewoon zo moet uitleggen dat dit de opties zijn. En als nu A niet lukt het B of C wordt maar hij nog steeds later kan doen wat hij wil. (heeft hij een studie op het oog?)
Hij neemt dan niet de rechtsstreekse route maar wel een route waarin hij wellicht gelukkiger wordt.
En reken er maar op dat als hij wel naar de vierde op deze school mag en hij moet er een vreemde taal naast Engels bijhouden, het probleem niet weg is. Het automatiseren blijft een probleem, school blijft ook wel vermoeiend. Dat is niet zijn schuld maar wel een factor om rekening mee te houden. Nu kan hij nog als het nodig is van 3vwo naar 4 havo. Na dit jaar is het van 4vwo naar 4havo bij de meeste scholen. Dan verlies je een jaar. Terwijl als je de keus een jaar eerder maakt, dat niet zo is.

maandag 20 januari 2020 om 21:53
Er is een groot verschil tussen de verschillende opleidingen mbo. Je kunt de studenten van de opleiding zorg of economie niet vergelijken met de studenten van het hout- en meubileringscollege. Of van een vakschool edelsmeden.lisbeth schreef: ↑20-01-2020 21:46Ik ken behoorlijk wat hb’ers en het gros zou niet op het mbo gepast hebben. Uitzonderingen daar gelaten. Het niveau past meestal niet, de kinderen zitten op een ander niveau.
Ik heb zelf mbo gedaan dus vind mbo echt niks slechts maar het zou echt niks zijn voor de hb’ ers die ik ken.
anoniem_345433 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 21:56
0.26% gewijzigd