Puberzoon blijft zitten maar ander niveau is onbespreekbaar
maandag 20 januari 2020 om 17:54
Onze zoon is tot twee maal toe HB getest, hij heeft een klas overgeslagen en zit op het gymnasium. So far so good. Echter gaat het helemaal niet zo lekker met hem. Hij zit in de derde en momenteel staat hij er heel, maar dan ook heel beroerd voor (6 hele dikke onvoldoendes op zijn rapport) Hij heeft begeleiding, hij heeft een OPP, hij heeft het hele zorgteam op zijn nek. Heeft huiswerkles en wordt in alles goed voorzien. Maar hij loopt enorm stuk op zijn klassieke talen en talen in zijn algemeenheid. Hij is enorm slecht in automatiseren en heeft helaas ook ADHD waardoor zijn spanningsboog letterlijk zero is.
Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.
Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.
Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.
Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.
Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.
Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.
Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
dinsdag 21 januari 2020 om 07:59
En het gevecht met z’n moeder lijkt me ook niet mals.blijmetmij schreef: ↑20-01-2020 21:29Ik snap trouwens wel dat zoon van TO absoluut niet weg wil: die heeft totaal geen beeld van wat er te wachten staat bij die andere keuzes. Zou ik ook doodeng vinden. Dus ga open dagen bezoeken; dan kan hij zij oordeel ergens op baseren. En misschien ziet hij dingen die hem leuker lijken dan het gevecht waar hij nu (met zichzelf) in terecht is gekomen.
•
dinsdag 21 januari 2020 om 08:07
Dus dus.Argentovivo schreef: ↑21-01-2020 01:34Laten doubleren op het Gym als het kan. Met een dikke 9 voor alle exacte vakken mist deze (begaafde) bètaleerling helemaal niet het overzicht in de klassieke talen. Hij heeft alleen nooit geleerd 'te leren'. Hij vindt het 'stom', ziet het nut niet, of het maakt hem onzeker(!) Omdat hij met zijn HB-heid en klas overgeslagen niet weet hoe je ergens iets voor moet doen. Hij wandelde door de basisschool heen, 'ziet' de bètavakken meteen en heeft daarvoor nooit moeten 'leren'. Een bekend probleem bij hoogbegaafden, die daardoor geen of verkeerde strategieën aanleren. Leg hem uit dat hij gewoon moet leren voor die stomme talen. Boek open, blokken, herhalen, opschrijven. Blaadje over de rij met woordjes, alles opzeggen en (jezelf) overhoren. Het systeem van de klassieke talen en de (moeilijkere) constructies die in de bovenbouw komen, moet een bèta juist makkelijk aankunnen. Maar dan moet je wel ff de rijtjes en je vocabulaire kennen. Het is wellicht zonde hem dit nu niet mee te geven en te laten zakken naar waar hij qua bèta helemaal in slaapt valt. Voorziet jullie Gymnasium hier niet in? In onze woonplaats is het categoraal Gymnasium erg alert op deze problematiek en heeft ook een technasium.
Leg hem zijn opties voor. Die kan hij zelf ook heel goed bedenken (analytisch). Stimuleer zijn sociale vaardigheden en nodig alphavrienden uit om samen huiswerk te maken. Voor meer zekerheid, zelfvertrouwen en als huiswerkmaatje. Wellicht kan hij dan toch op zijn vertrouwde school blijven en kunnen ze elkaar helpen!
Wat ik niet begrijp TO, hij heeft begeleiding vanuit een professional HB, waar heeft die dan op ingezet?
•
dinsdag 21 januari 2020 om 08:26
Ik vind dit een goede tip en had ik zelf nog niet bedacht. Dat is wel een manier om hem een jaar lucht te geven. Dat wordt dan een jaar op maat en daarna naar 4 met een zelfgekozen pakket en geen gezeik meer met vakken die hij toch niet gaat meenemen.*TanteSjaan* schreef: ↑20-01-2020 21:57Er is nog een optie voor volgend jaar als hij op deze school blijft:
- De betavakken in de vierde volgen.
- De onvoldoende afgesloten vakken opnieuw in de derde. Probleem is echter dat hij dan weer alle talen moet doen en ik vermoed dat zoon van TO dat voor de tweede keer ook niet zal redden.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:26
Dit dus. Dit was echt iets waar ik zonder jullie niet op zou zijn gekomen.GreenLadyFern schreef: ↑20-01-2020 22:01Die jongen is pas 13 en wil gewoon in een veilige omgeving blijven... die ga je dan toch niet ineens naar het mbo sturen? Gewoon doubleren, hij heeft alle tijd.
Als zijn keuze gerespecteerd wordt en de boel wat gekalmeerd is kan er misschien over een plan van aanpak gedacht worden.
En wie weet is er een optie om de vakken die hij wel met vlag en wimpel haalt maar de helft van de lessen aanwezig te zijn en de rest van de tijd in een studielokaal aan de moeilijke vakken werken ofzo.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:27
Het wordt NT inderdaad.lisbeth schreef: ↑20-01-2020 22:02Wat ik zou doen is per direct met school gaan praten of dit jaar afsluiten op vwo een optie is. Dus nu direct latijn en Grieks laten vallen.
Dan gaan praten welk profiel voor volgend jaar een optie is. Zo te lezen wordt dat NT of NG.
En als laatste gaan overleggen wat dit betekent voor de vakken die hij gaat laten vallen. Kan hij voor de talen bv een extra werkstuk maken om zijn punt op te halen.
Latijn EN Grieks laten vallen kan helaas echt niet op een gymnasium school.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:28
Dit was op zich mijn idee. Ik had al een leuke school op het oog ook. Maar ja, hij verzet zich echt hevig. Alles wat nieuw is is eng. Naar open dagen wil hij ook niet. En hij heeft echt mij heel duidelijk gemaakt gisteren dat hij het er niet meer over wil hebben.Tiana_76 schreef: ↑20-01-2020 22:03Dit zou ik ook doen. Een programma maken voor de overstap naar atheneum. Dus geen Latijn en Grieks meer, dat moet al een hoop lucht geven. En dan de extra vakken nu gaan volgen. Niet met het oog op direct resultaat, wel met als doel succeservaringen opdoen en de achterstand beperken.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:29
Hij moet dan wel naar een andere school. Zijn school is 1 niveau: gymnasium. Meer niet.Positivevibes schreef: ↑20-01-2020 23:16Zoon zit op een gymnasium. Dan kan je niet overstappen naar atheneum zonder naar een andere school te moeten.
(Waarom zeggen zoveel mensen trouwens overstappen naar vwo? Dat klopt niet, gymnasium is ook gewoon vwo).
dinsdag 21 januari 2020 om 08:33
Mijn man is 2x blijven zitten op het gymnasium en is uiteindelijk geslaagd.. wel na wat problematische jaren.. autoriteit verdroeg en verdraagt hij slecht.. hij heeft vervolgens 3 maanden op de UVA gezeten en is toen gaan werken. Hij is autodidact op het ICT vlak en is al bijna 20jr zzp'er (programmeur). Heeft zelfs een aantal jaar als senior developer bij een heel groot bedrijf gewerkt (zichzelf gedetacheerd) maar was er doodongelukkig.. toen geld verdienen geen noodzaak meer was is hij ook gestopt.
Hoe moeilijk het nu ook is, er leiden meerdere wegen naar Rome. Mijn man zou veel meer geld kunnen verdienen maar is het meest gelukkig in zijn up en harkt gewoon een fijn salaris binnen waar we ons prima mee redden.
Komt tijd komt raad.
Hoe moeilijk het nu ook is, er leiden meerdere wegen naar Rome. Mijn man zou veel meer geld kunnen verdienen maar is het meest gelukkig in zijn up en harkt gewoon een fijn salaris binnen waar we ons prima mee redden.
Komt tijd komt raad.

dinsdag 21 januari 2020 om 08:35
Belladonna- schreef: ↑21-01-2020 08:28Dit was op zich mijn idee. Ik had al een leuke school op het oog ook. Maar ja, hij verzet zich echt hevig. Alles wat nieuw is is eng. Naar open dagen wil hij ook niet. En hij heeft echt mij heel duidelijk gemaakt gisteren dat hij het er niet meer over wil hebben.
Tja, dan is dat zo.
School gooit hem er dan vanzelf af.
Als je het mij vraagt is dit kind al óver getherapeutiseerd en begeleid en een neurotische moeder zal daar niet bij helpen.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:37
dinsdag 21 januari 2020 om 08:39
Het lastige is dat enerzijds wordt gesteld dat hij (nog) niet de juiste hulp heeft, en anderzijds dus dat hij is over getherapeutiseerd. Het is denk ik een dun lijntje en we doen wat we kunnen. Maar ik denk niet dat hij ofwel tekort komt, ofwel teveel krijgt. Hooguit nog net niet het juiste maar daar zijn we dus over aan het nadenken. Juist omdat ik bang ben dat het teveel wordt.

dinsdag 21 januari 2020 om 08:42
Ja, wat denk je met topic nr 600 over dit kind te bereiken dan? Je bent wederom ontzettend herkenbaar en ik vind het onderhand alleen nog maar zielig voor je kind. Alle energie die je steekt in steeds weer nieuwe nicks en steeds weer enorme lappen tekst kun je beter aan hem besteden lijkt me.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:42
Behandel hem nou gewoon als een volwassene. Uitleggen wat consequenties van zijn keuzes zijn en daarna loslaten.Belladonna- schreef: ↑21-01-2020 08:21Professional zet in op leren leren, overzicht behouden, plannen, structuur aanbrengen, overhoren, samen zitten leren en kijken wat er gebeurd plus een maandelijkse terugkoppeling.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:44
Hij is geen volwassene.Westerpaviljoen schreef: ↑21-01-2020 08:42Behandel hem nou gewoon als een volwassene. Uitleggen wat consequenties van zijn keuzes zijn en daarna loslaten.
dinsdag 21 januari 2020 om 08:48
hij verdient wel n schop onder zijn hol.
Hoe je het ook wend of keert als je op gymnasium zit kan je echt wel een taal leren.

dinsdag 21 januari 2020 om 08:50
Westerpaviljoen schreef: ↑21-01-2020 08:48hij verdient wel n schop onder zijn hol.
Hoe je het ook wend of keert als je op gymnasium zit kan je echt wel een taal leren.
Begrijp het dan toch, TO wil aaaaaandacht!
dinsdag 21 januari 2020 om 08:55
Lekker motiverend ook, een school en zorgteam en een moeder die hem al aangeven dat hij het niet gaat redden.
En dan komen met een havo advies, waar ze hem als nieuwkomer in de bestaande groep, als een loser zullen zien en bestempelen. Dat zal een leuke tijd voor hem worden. En jullie, want reken maar dat de problemen die uit terugplaatsing voorkomen erger zullen zijn dan een jaartje overdoen.
Die school moet gewoon doen waar ze voor zijn, minder bemoeien en meer onderwijs, en als hij een jaartje over moet doen, dat gewoon faciliteren. De school wil gewoon de statistieken hoog houden wat slagingspercentages betreft, en hem daarom terugplaatsen ipv laten zitten. Scholen geven geen moer om een kind. Jij wel mag ik hopen voor hem.
Het is ZIJN toekomst.
En dan komen met een havo advies, waar ze hem als nieuwkomer in de bestaande groep, als een loser zullen zien en bestempelen. Dat zal een leuke tijd voor hem worden. En jullie, want reken maar dat de problemen die uit terugplaatsing voorkomen erger zullen zijn dan een jaartje overdoen.
Die school moet gewoon doen waar ze voor zijn, minder bemoeien en meer onderwijs, en als hij een jaartje over moet doen, dat gewoon faciliteren. De school wil gewoon de statistieken hoog houden wat slagingspercentages betreft, en hem daarom terugplaatsen ipv laten zitten. Scholen geven geen moer om een kind. Jij wel mag ik hopen voor hem.
Het is ZIJN toekomst.
dinsdag 21 januari 2020 om 09:05
Ik zou school vragen het initiatief te nemen in het oppakken van een gesprek hierover met zoon. Of is er een andere partij die door dat pantser kan dringen.
(En aan de rest van de reageerders die TO niet serieus nemen; waarom zo hard naar TO? Ze probeert haar best te doen en ze wil advies. Als je daar niet tegen kan, zeg dan niks...)
(En aan de rest van de reageerders die TO niet serieus nemen; waarom zo hard naar TO? Ze probeert haar best te doen en ze wil advies. Als je daar niet tegen kan, zeg dan niks...)
Ozo.
dinsdag 21 januari 2020 om 09:11
Ik vind jouw wijze van reageren heel naar. Krijg de indruk dat je geen idee hebt hoe ouders van hb-kinderen kunnen worstelen met de problemen waar zij tegenaan kunnen lopen en blijven zoeken naar de best mogelijke manier om hun kind te begeleiden, ook al betekent dat dat je o.a. het zoveelste topic opent om ook hier maar te proberen tips en tools te krijgen. Dat je dit steeds onder een andere nick voelt te moeten doen, komt m.i. door reacties zoals de jouwe. Reageer dan niet, als je de vraag van TO niet zinnig vindt of het niet op kunt brengen fatsoenlijk en op inhoud te reageren.
TO: Argentivo geeft in mijn ogen een goede analyse van de dynamiek. En misschien heb je iets aan het boek van James Webb, "De begeleiding van hoogbegaafde kinderen".
dinsdag 21 januari 2020 om 09:14
Hij is pas 13 lees ik net, wat is er mis met doubleren? Hij komt gewoon bij leeftijdgenootjes in de klas. En idd uitleggen wat de consequenties zijn. Zet alle keuzes voor hem op papier zodat het overzichtelijk is wat zijn opties zijn. En laat hem zelf kiezen. Diep van binnen weet hij echt wel wat er op dit moment speelt en hoe hij ervoor staat. Een foute keuze is er niet echt lijkt me. En het klopt hij is nog een kind, maar wel een die een weg zoekt naar het volwassen worden. En dat gaat nou eenmaal met vallen en opstaan. Van pamperen leren ze niks. En blijkt over een jaar dat hij niet zo'n slimme keuze heeft gemaakt dan steun je hem en geef je hem richtlijnen en keuzes maar geen kant en klare oplossingen.
dinsdag 21 januari 2020 om 09:16
Ik vind het heel apart dat je zelf niet kunt bedenken dat blijven zitten ook gewoon een goede optie is. En dan de rest van dit schooljaar besteden aan het aanleren van vaardigheden hoe je de talen moet leren.
Hij is 13, hij pubert en hij heeft geen zin en/of weet niet hoe om de talen te leren. Het leven is niet altijd leuk. Hier geen hb kind maar wel een gruwelijke hekel aan de talen. Ja jammer, het hoort erbij. Blaadje erbij en stampen maar. Evt met een programma zoals wrts of memrise oid.
Hij is 13, hij pubert en hij heeft geen zin en/of weet niet hoe om de talen te leren. Het leven is niet altijd leuk. Hier geen hb kind maar wel een gruwelijke hekel aan de talen. Ja jammer, het hoort erbij. Blaadje erbij en stampen maar. Evt met een programma zoals wrts of memrise oid.

dinsdag 21 januari 2020 om 09:21
vikingbabe schreef: ↑21-01-2020 09:11Ik vind jouw wijze van reageren heel naar. Krijg de indruk dat je geen idee hebt hoe ouders van hb-kinderen kunnen worstelen met de problemen waar zij tegenaan kunnen lopen en blijven zoeken naar de best mogelijke manier om hun kind te begeleiden, ook al betekent dat dat je o.a. het zoveelste topic opent om ook hier maar te proberen tips en tools te krijgen. Dat je dit steeds onder een andere nick voelt te moeten doen, komt m.i. door reacties zoals de jouwe. Reageer dan niet, als je de vraag van TO niet zinnig vindt of het niet op kunt brengen fatsoenlijk en op inhoud te reageren.
TO: Argentivo geeft in mijn ogen een goede analyse van de dynamiek. En misschien heb je iets aan het boek van James Webb, "De begeleiding van hoogbegaafde kinderen".
Ik heb genoeg ervaring met hb kinderen, maar óók met TO.
Hier zit al bakken begeleiding op, lijkt me dat je daar moet zijn en niét op een forum.
Daarbij, het is een forum, met tegengeluid en meningen. Als je dat niet wilt moet je hier niet posten.
En ja, daarnaast vind ik het vrij ongezond overkomen.