Advies gevraagd - katten
dinsdag 21 januari 2020 om 07:34
We hebben twee schatten van katten, nu 2 jaar oud. Vanaf een maand of drie zijn ze bij ons, als mini-kittens zijn ze opgegroeid in een gastgezin. Hele sociale diertjes dus en heel aanhankelijk en mens-gericht. Als ik, bijvoorbeeld, boven de was ga doen, lopen ze mee en gaan ze in de buurt liggen, ga ik naar beneden zuchten ze diep en gaan ze weer mee terug
's Nachts mogen ze door het huis banjeren en op ons bed slapen, aan het voeteneind. Dat ging altijd goed tot een paar maanden geleden. Sinds die tijd maakt één van de twee me 's nachts wakker door op mijn hoofdkussen te gaan zitten en met zijn pootje op mijn neus te tikken. Of oog. Ik zet hem dan van het bed af, doe dit zo'n honderd keer en dan ben ik het zat en zet ik hem in de woonkamer met de deur dicht. Maar dat vindt hij helemaal niet fijn, hij is graag bij ons in de buurt. Dus krabt hij aan de deur en dat houdt hij lang vol...
Ik weet niet goed waar ik goed aan doe. Het gekrab aan de deur is echt een hoop herrie en naast dat ik er zelf last van heb, durf ik ook niet aan mijn buurvrouw te vragen of zij hem 's nachts hoort... Daarnaast vind ik het ook gewoon zielig, hij wil graag bij ons zijn en dat heeft ook altijd gemogen.
Wie heeft er een idee / advies?
's Nachts mogen ze door het huis banjeren en op ons bed slapen, aan het voeteneind. Dat ging altijd goed tot een paar maanden geleden. Sinds die tijd maakt één van de twee me 's nachts wakker door op mijn hoofdkussen te gaan zitten en met zijn pootje op mijn neus te tikken. Of oog. Ik zet hem dan van het bed af, doe dit zo'n honderd keer en dan ben ik het zat en zet ik hem in de woonkamer met de deur dicht. Maar dat vindt hij helemaal niet fijn, hij is graag bij ons in de buurt. Dus krabt hij aan de deur en dat houdt hij lang vol...
Ik weet niet goed waar ik goed aan doe. Het gekrab aan de deur is echt een hoop herrie en naast dat ik er zelf last van heb, durf ik ook niet aan mijn buurvrouw te vragen of zij hem 's nachts hoort... Daarnaast vind ik het ook gewoon zielig, hij wil graag bij ons zijn en dat heeft ook altijd gemogen.
Wie heeft er een idee / advies?
friezin71 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 15:13
0.24% gewijzigd
dinsdag 21 januari 2020 om 08:04
Hé! Dat doet de mijne ook! Ik moet dan ook nog de dekens zo draperen dat het voor haar extra comfortabel is
Anders gaat ze mopperen.
mefunny wijzigde dit bericht op 21-01-2020 08:05
0.50% gewijzigd
dinsdag 21 januari 2020 om 08:05
wij rammelen dan met een blikje poezensnoepjes, zijn ze snel samen beneden
Samen gaan ze wel slapen, 1 beneden... wordt heibel
Het aan de deur rammelen begint dan pas als ze ontbijt eisen, maar in het weekend altijd later dan de doordeweeks (brave dieren)
dinsdag 21 januari 2020 om 08:25
Katten zijn dol op aandacht, als jij geirriteerd wordt (Logisch als ze je uit je slaap houden) en boos op hem wordt en hem oppakt en weg zet is dat voor de kat ook gewoon aandacht. Dat vindt hij leuk dus zal hij door gaan met dit gedrag.
Gedrag wat je niet fijn vindt, zoals krabben en mauwen aan de deur of als je hem snachts in de slaapkamer houdt jou wakker houden gaat over als je het consequent negeert. (En dat klinkt makkelijk, dat is het niet weet ik uit ervaring)
Katten zijn zeer hardnekkig dus het is een kwestie van volhouden, hoe moeilijk ook.
Dus als je besluit om de deur dicht te doen: als kat een deur krabt en mauwt: negeren negeren negeren , geen aandacht aan besteden, oordoppen in doen en doen of de kat er niet is. Als je hem in de slaapkamer houdt (wat ik adviseer want dit is hij gewend) en hij houdt je wakker snachts: hetzelfde.
Als de kat merkt dat hij door zijn gedrag niet meer krijgt wat hij wil gaat hij er echt een keer mee ophouden. Dat kan na een paar dagen zijn of een paar weken, dat is niet te zeggen.
Oww trouwens, ook een idee: voor je naar bed gaat een flinke tijd (minstens een kwartier of langer) met de kat spelen want dan wordt hij moe. (En dan spelen op zijn kats. met een hengel met speeltje, sok aan een touwtje enz. Katten zijn jagers...)
Wat wel een dingetje is, katten houden niet van verandering dus de keuze die je maakt (voortaan uit de slaapkamer houden of niet, ga ik zo verder op in) beter niet meer veranderen maar daar bij blijven.
Succes!
Lilalinda: heb je goed geregeld, in het weekend word ik ook gewoon rond 8 uur uit mijn bed getrommeld door die monsters hoor...
(Dat doet de afdeling wakker maken overigens wel erg tactisch want ze komt heel subtiel knuffelen en over mijn gezicht likken...
)
Gedrag wat je niet fijn vindt, zoals krabben en mauwen aan de deur of als je hem snachts in de slaapkamer houdt jou wakker houden gaat over als je het consequent negeert. (En dat klinkt makkelijk, dat is het niet weet ik uit ervaring)
Katten zijn zeer hardnekkig dus het is een kwestie van volhouden, hoe moeilijk ook.
Dus als je besluit om de deur dicht te doen: als kat een deur krabt en mauwt: negeren negeren negeren , geen aandacht aan besteden, oordoppen in doen en doen of de kat er niet is. Als je hem in de slaapkamer houdt (wat ik adviseer want dit is hij gewend) en hij houdt je wakker snachts: hetzelfde.
Als de kat merkt dat hij door zijn gedrag niet meer krijgt wat hij wil gaat hij er echt een keer mee ophouden. Dat kan na een paar dagen zijn of een paar weken, dat is niet te zeggen.
Oww trouwens, ook een idee: voor je naar bed gaat een flinke tijd (minstens een kwartier of langer) met de kat spelen want dan wordt hij moe. (En dan spelen op zijn kats. met een hengel met speeltje, sok aan een touwtje enz. Katten zijn jagers...)
Wat wel een dingetje is, katten houden niet van verandering dus de keuze die je maakt (voortaan uit de slaapkamer houden of niet, ga ik zo verder op in) beter niet meer veranderen maar daar bij blijven.
Succes!
Lilalinda: heb je goed geregeld, in het weekend word ik ook gewoon rond 8 uur uit mijn bed getrommeld door die monsters hoor...
dinsdag 21 januari 2020 om 08:29
8 uur vinden wij uitslapenPhoebemeaculpa schreef: ↑21-01-2020 08:25
Lilalinda: heb je goed geregeld, in het weekend word ik ook gewoon rond 8 uur uit mijn bed getrommeld door die monsters hoor...(Dat doet de afdeling wakker maken overigens wel erg tactisch want ze komt heel subtiel knuffelen en over mijn gezicht likken...
)
Doordeweeks gaat de wekker om 6 uur
dinsdag 21 januari 2020 om 08:41
dan neem ik ze vaak mee naar bovenPhoebemeaculpa schreef: ↑21-01-2020 08:40Ik ook, ik ben een ochtendmens en ik ben om 8 uur meestal wel wakker, maar ik vind het zeker in het weekend wel fijn om met koffie in bed de krant te leven of tv te kijken.... (En daar zijn de dames het dus meestal niet mee eens)
Hoewel ze na ontbijt (verwarming gaat dan ook wat hoger) ook hun mand prima vinden
dinsdag 21 januari 2020 om 10:37
Er is hier maar een juist advies voor: negeren, negeren, negeren. Vol blijven houden! Zet een mandje (eventueel met dekentje) naast bed waar ze in kunnen liggen, zodat ze het idee hebben dat "iets" van hen is.
Misschien nog een kleine tip om bij dit negeeradvies op te volgen: speel met ze voordat je gaat slapen en geef ze een kleine hoeveelheid eten voordat ze gaan slapen. Niet teveel want dan krijgen ze weer energie en dat wil je niet.
Ik doe het al jaren zo en mijn katten hebben hetzelfde slaapritme als ons.
Misschien nog een kleine tip om bij dit negeeradvies op te volgen: speel met ze voordat je gaat slapen en geef ze een kleine hoeveelheid eten voordat ze gaan slapen. Niet teveel want dan krijgen ze weer energie en dat wil je niet.
Ik doe het al jaren zo en mijn katten hebben hetzelfde slaapritme als ons.
dinsdag 21 januari 2020 om 10:40
dinsdag 21 januari 2020 om 11:02
Herkenbaar. Heb je al de Feliway verstuiver geprobeerd?.
https://www.feliway.com/nl/producten/fe ... -navulling
https://www.feliway.com/nl/producten/fe ... -navulling
dinsdag 21 januari 2020 om 11:10
Als hij je wakker maakt, kun je liefst direct laten weten dat je dat niet wilt. Jouw kat is een volhouder, begrijpt hij je correctie wel? Opstaan voor de kat lijkt mij ook meer een beloning dan een straf.
Ik zou dan even ‘nee’ zeggen en blazen in zijn gezicht. Dan snapt mijn kat in ieder geval dat ik zijn actie niet leuk vond (ze kennen het woord ‘nee’). Blazen is universele kattentaal, gewoon wat lucht in zijn gezicht. Een echte volhouder kan een sprenkeling water verwachten.
Heb je enig idee waarom de kat zo doet? Droom je, ben je aan het snurken misschien? Wil de kat iets van je?
Ik zou dan even ‘nee’ zeggen en blazen in zijn gezicht. Dan snapt mijn kat in ieder geval dat ik zijn actie niet leuk vond (ze kennen het woord ‘nee’). Blazen is universele kattentaal, gewoon wat lucht in zijn gezicht. Een echte volhouder kan een sprenkeling water verwachten.
Heb je enig idee waarom de kat zo doet? Droom je, ben je aan het snurken misschien? Wil de kat iets van je?
dinsdag 21 januari 2020 om 11:50
Sinds die tijd maakt één van de me 's nachts wakker door op mijn hoofdkussen te gaan zitten en met zijn pootje op mijn neus te tikken. Of oog.
Ik heb beeld en ik moet zo lachen om die (rot)kat van jou
dinsdag 21 januari 2020 om 15:12
Oke, plan van aanpak voor vannacht. Even flink spelen met kat-met-de-losse-pootjes. Als ie me wakker tikt, nee zeggen en naar beneden. Flink rammelen met snoepjes zodat de ander ook naar beneden gaat (vind ik eigenlijk zielig.... Hij ligt lekker te slapen en doet niks. Maar ok) en dan het gekrab negeren negeren negeren. En de buurvrouw maar even mijden 
Het negeren van een pootje op mijn neus en luid gespin in m'n oor lukt niet. Hij gaat dan steeds meer tikken (zonder nageltjes, dat wel) en op mn hoofd zitten (rotbeest
)
Het negeren van een pootje op mijn neus en luid gespin in m'n oor lukt niet. Hij gaat dan steeds meer tikken (zonder nageltjes, dat wel) en op mn hoofd zitten (rotbeest
dinsdag 21 januari 2020 om 15:21
Hm. Dus kat maakt jou wakker en krijgt vervolgens snoepjes. Goed plan
.
Ik zou ervoor kiezen om ze meteen al niet mee de slaapkamer op te nemen, maar ze apart te zetten. Zet een paar doosjes neer, die zijn voor nagenoeg alle katten sowieso favoriet. Daarna deur dicht en niet meer open maken voordat de wekker gaat.
Tegen krabben aan jouw deur: Leg een stapeltje tijdschriften naast je bed en als je er wakker van word mik je een tijdschrift tegen de deur aan. Bij ons was het gekrab daarna binnen twee nachten afgelopen.
De eerste nacht had ik niet genoeg boekjes, er kwam een moment dat ik begon te gooien met een labello, een pen en het laatste was een boek, maar toen was het ook al bijna ochtend. Katten zijn volhouders. Iets aanleren lukt meestal binnen tien seconden, iets afleren gaat meer in de riching van tien jaar.
Maar mijn (onze) nachtrust vinden we wel heel belangrijk, mijn baas wil graag dat ik fit ben. En aangezien ik van het salaris ook het kattenvoer -en de snoepjes- betaal, zullen ze ons toch echt moeten laten slapen.
Ik zou ervoor kiezen om ze meteen al niet mee de slaapkamer op te nemen, maar ze apart te zetten. Zet een paar doosjes neer, die zijn voor nagenoeg alle katten sowieso favoriet. Daarna deur dicht en niet meer open maken voordat de wekker gaat.
Tegen krabben aan jouw deur: Leg een stapeltje tijdschriften naast je bed en als je er wakker van word mik je een tijdschrift tegen de deur aan. Bij ons was het gekrab daarna binnen twee nachten afgelopen.
De eerste nacht had ik niet genoeg boekjes, er kwam een moment dat ik begon te gooien met een labello, een pen en het laatste was een boek, maar toen was het ook al bijna ochtend. Katten zijn volhouders. Iets aanleren lukt meestal binnen tien seconden, iets afleren gaat meer in de riching van tien jaar.
Maar mijn (onze) nachtrust vinden we wel heel belangrijk, mijn baas wil graag dat ik fit ben. En aangezien ik van het salaris ook het kattenvoer -en de snoepjes- betaal, zullen ze ons toch echt moeten laten slapen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 21 januari 2020 om 15:38
Ok, niet zo’n goed plan
Ze zitten niet voor de deur van mn slaapkamer, maar van de huiskamer. Dus dan moet ik de hele tijd de trap af om goed te kunnen mikken. Of in het gangetje beneden gaan slapen...
Doos is ook een goed idee. Ik weet niet of het me lukt om ze de hele nacht beneden te doen, ik vind het kattengesnurk in mn slaapkamer enorm aandoenlijk
Ze zitten niet voor de deur van mn slaapkamer, maar van de huiskamer. Dus dan moet ik de hele tijd de trap af om goed te kunnen mikken. Of in het gangetje beneden gaan slapen...
Doos is ook een goed idee. Ik weet niet of het me lukt om ze de hele nacht beneden te doen, ik vind het kattengesnurk in mn slaapkamer enorm aandoenlijk
dinsdag 21 januari 2020 om 15:43
sinds we (vorige eeuw) verhuisd zijn, hebben we de katten uit de slaapkamer gehouden 's nachts (ze zijn als ik alleen boven ben nog van harte welkom, of bij het ontbijt op bed)Friezin71 schreef: ↑21-01-2020 15:38Ok, niet zo’n goed plan![]()
Ze zitten niet voor de deur van mn slaapkamer, maar van de huiskamer. Dus dan moet ik de hele tijd de trap af om goed te kunnen mikken. Of in het gangetje beneden gaan slapen...![]()
Doos is ook een goed idee. Ik weet niet of het me lukt om ze de hele nacht beneden te doen, ik vind het kattengesnurk in mn slaapkamer enorm aandoenlijk![]()
En dat slaapt wel heel fijn. Af&toe mogen ze een nacht bij ons liggen (oudjaarsnachts bijvoorbeeld) en dan slaap ik minder prettig.
Maar 1 van beiden krabt s morgens aan de deur onderaan de trap en krijgt ons wakker... Gelukkig in het weekend dus om 8 uur. Maar toch
Ze hebben elkaar en een fijne mand dus ik lat ze zonder schuldgevoel achter
alleen... als ik al naar boven ben en er 1 tussen mijn knieen ligt en de ander onder mijn dekbed tegen me aan en mijn man wil naar bed en hij roept ze naar beneden... vind ik dat toch sneu (vooral degene die altijd onder het dekbed kruipt, doet een hele tijd net of ze hem niet hoort)
dinsdag 21 januari 2020 om 15:48
Als je ze bij je wil houden zou ik voor het negeren gaan en juist niet oppakken en wegsluiten. Als je wakker wordt van een tik op je neus dan draai je je gewoon om met de deken over je hoofd heen. Als die deken te warm is leg dan een tijdje een handdoek of dunne sjaal oid bij je hoofd zodat je die over je hoofd kunt trekken.
dinsdag 21 januari 2020 om 19:23
Ik zou hem gewoon in de bench stoppen als hij dat deed. Dan kan hij niet meer aan de deur krabben en jou niet meer storen.
Mijn nachtrust is dusdanig belangrijk, dat ik na tienen s'avonds niet eens meer drink. Want dan moet ik er 's nachts uit om te plassen en dat is te storend.
Je zou ook een plantenspuit naast je bed kunnen neerzetten en daarmee spuiten als hij dat doet. Dan leert hij het ook af.
Mijn nachtrust is dusdanig belangrijk, dat ik na tienen s'avonds niet eens meer drink. Want dan moet ik er 's nachts uit om te plassen en dat is te storend.
Je zou ook een plantenspuit naast je bed kunnen neerzetten en daarmee spuiten als hij dat doet. Dan leert hij het ook af.
woensdag 22 januari 2020 om 07:20
Ceylon schreef: ↑21-01-2020 15:21
De eerste nacht had ik niet genoeg boekjes, er kwam een moment dat ik begon te gooien met een labello, een pen en het laatste was een boek, maar toen was het ook al bijna ochtend. Katten zijn volhouders.