Drie zoenen

22-01-2020 17:53 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem wat ik voor mezelf echt enorm groot aan het maken ben en ik kan wel wat hulp gebruiken. Sinds een jaar heb ik een nieuwe hobby, kitesurfen, ondertussen heb ik een soort groepje mensen waarmee ik dat regelmatig doe, waarvan het grootste deel man is. Wat is nu mijn issue: al die gasten die geven elkaar gewoon een hand als je elkaar weer ziet, maar ik weet niet wat ik moet doen om gedag te zeggen. Ik heb geen zin om met ze te zoenen, omdat ik dat voornamelijk erg ongemakkelijk vind, zo officieel drie zoenen geven, blegh, van mij hoeft het allemaal niet zo. Sommige van deze jongens zijn zelf begonnen met mij heel duidelijk één zoen te geven, dat vind ik op zich prima, want het is duidelijk. Maar een aantal jongens zijn net als ik ook een beetje terughoudend, zij initieren het zoenen niet en ik ook niet, en nu is de situatie ontstaan dan we dan gewoon zo naar elkaar glimlachen. Wat ook weer meeeeega ongemakkelijk is, want dan geef ik de ene wel een zoen en de ander niet! En ik merk aan hen dat zij het ook gek vinden, maar ik wordt daar zo ongemakkelijk van dat ik heel vaag ga doen en het heel erg uit de weg ga, ik zeg gewoon hoi en begin meteen te praten ofzo. Ik merk dat zij dat een beetje gek vinden, want ze verwachten een soort begroetings ritueel. Je zou zeggen dat ik gewoon die andere jongens ook een zoen moet geven, maar ik heb er een shitzooi van gemaakt, want nu doen we het al maanden duidelijk niet, en nu durf ik het al helemaal niet te initieren...

Ik zou eigenlijk het liefst iedereen ook zo'n schuine man handshake willen geven zoals mijn vriend doet, maar ik durf dat ook niet, het is helaas in nederland echt de gewoonte dat vrouwen gezoend worden en mannen een hand krijgen. En ik vind dat echt kut. Het is nu een beetje op het punt gekomen dat ik sommige van die gasten uit de weg ga, omdat ik geen zin heb in die ongemakkelijkheid, terwijl ik ze heel aardig vind. Het begint ook door te sijpelen in andere situaties, ineens ben ik me heel vaak bewust van het feit dat ik de hele tijd iedereen moet zoenen terwijl mijn vriend gewoon een hand geeft. Ook mannen die ik misschien 1 of 2 keer eerder heb gezien verwachten dat we gaan zoenen.

ik ben zeker helemaal gek heh? Wat moet ik nou doen? Is dit voor iemand herkenbaar?
Geef gewoon een hand. Als je het zelf initieert zal iedereen daar gewoon in meegaan.
Geef een high five?
Ik weet niet hoe je in je dagelijkse leven andere vrienden begroet maar ik kom makkelijk weg met een high five of mn hand in de lucht gooien en hoi roepen.

Niemand is verplicht 3 zoenen te geven.
Haha, ik herken het heel erg. Bijvoorbeeld met collega's. De jongeren zoenen bij een verjaardag, de ouderen niet, maar das toch soms ongemakkelijk. Het is elke keer weer, bij een verjaardag, oud en nieuw, die ander zijn verjaardag.
Ik doe gewoon wat voor mij prettig voelt en dat is voor de één een zoen en voor de ander een hand. Vaak is dat zo omdat die ander dat het ook liever zo heeft. Zou een man echt zegmaar aan mijn arm trekken voor een zoen dan zou ik niet terugtrekken, maar dat is nooit nodig.

Mijn advies voor jou: laat het zoals het is of ga die anderen waar je nu naar lacht een hand geven als je dat liever wil, maar maak je er vooral niet te druk om. Het is vooral ongemakkelijk als je als het ware staat te stuntelen. Dus weet je van te voren Piet krijgt een kus en Jan een hand of een 'hoi' en zij weten dat ook al omdat het altijd zo gaat, dan is dat prima.
Ik begrijp je wel. Ik ben een type die alles gewoon hardop uitspreekt. Ik roep dan gewoon iets als: ik wil niet iedere week vreemde mannen zoenen, vanaf nu geef ik jullie ook een hand. Maar ik vind aardige mannen een kus geven ook niet heel erg. Wel 3. Ben niet gek. Das voor je verjaardag alleen. Dat roep ik ook gewoon.
Hand uitsteken, hand schudden

en (veeel) minder dingen overdenken
1 kus kun je ook bij de rest doen toch? Dat lijkt me een normale begroeting.

Mijn dochter begroet vrienden met een soort halve knuffel, zoals de jongens 'schouder tegen schouder' doen met een hand erbij. Dat doet zij dan meer als knuffel,dus zonder hand geven. Ik zie twintigers dat vaker zo doen. Kan ook met 1 kus erbij maar dat zie ik haar niet vaak doen. En goede vrienden knuffelt ze stevig.
Maar kussen bij sport? Dat ken ik helemaal niet
In de sportschool schud je wel eens een hand, en na een workout high five je wat in het rond. Maar ik kus niemand hoor
Ja da's volgens mij ook het gekke. Er is niet een 'zoals het hoort'. In het ene vriendengroepje gaat het zus, bij de andere zo, bij de ene sport zus, bij de andere zo. Ligt aan een combinatie van de mensen en hoe aanrakerig of afstandelijk ze zijn en hoe goed je elkaar kent en ook nog leeftijd en afkomst (in verschillende landen is het anders). En daaruit groeit dan iets 'hoe het altijd gaat'.
Maar daar ben je zelf bij, dus als je niet meer kust dan is dat veranderd.
lilalinda schreef:
22-01-2020 21:33
Maar kussen bij sport? Dat ken ik helemaal niet
In de sportschool schud je wel eens een hand, en na een workout high five je wat in het rond. Maar ik kus niemand hoor
Ik geef meestal een chest-bump gepaard met een oerkreet
Ik weet niet of ik nu al te lang in het buitenland woon of dat ik te jong ben (denk ik overigens niet) maar ik heb altijd mensen gewoon met hoi begroet en soms met een halve knuffel.

3 zoenen was echt alleen op een verjaardag. Daarbij vinden volgens mij de meeste mensen die 3 zoenen ongemakkelijk.

Ik heb ook in Nederland altijd een team sport beoefent en hier was een hoi in het algemeen echt voldoende en gingen we echt niet altijd iedereen appart begroeten. Bij collega's zeg ik ook gewoon hoi of goede morgen maar ga ik echt niet elke ochtend een hand geven laat staan zoenen.
Zoenen is voor verjaardagen (de hele F***ing kamer rond) en nieuwjaarsdag
Een knuffel geef ik vrienden en vriendinnen die ik niet vaak zie. Maar dan ook een goeie, echt stevig vastpakken en soms een kus
Sport is een "hoi" en soms een hand
Still-i-Rise schreef:
22-01-2020 22:03
Ik geef meestal een chest-bump gepaard met een oerkreet
:rofl:

Een hand geven is toch prima?
Niet teveel over nadenken, gewoon zelfverzekerd je hand uit steken daar gaat iedereen dan in mee. Ik sport ook veel met mannen en vind een hand fijner dan zo’n zweterige knuffel of kus...
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
Hand geven en je rechter schouder daarbij naar binnen draaien zodat een eventuele poging tot zoenen geblokt wordt. Na een paar keer hebben ze t vast door. :lol:
Nu ben ik zelf ook lid van een kustwatersport vereniging en zit ik me af te vragen hoe ik zelf dan altijd gedag zeg??...Maar ik zeg dus letterlijk iedereen gewoon gedag, komt geen hand of zoen te pas. Ik zie die mensen in het seizoen elke week bijna, ga ik echt niet elke keer een hand geven of zoenen.De meeste doen het volgens mij bij ons ook niet.

En wil je er vanaf, dan zeg je toch dat je niet elke keer gaat zoenen en de man in kwestie voortaan net als de guys een hand krijgt of high five of wat dan ook.
Dat gezoen moet ik niks van hebben,
Als iemand zich voorstelt geef ik een hand, daarna is het gewoon hoi etc.
Goede vrienden krijgen een knuffel als ik ze lang niet heb gezien, en formele contacten krijgen een hand, maar mensen die ik iedere dag zie of iedere week, krijgen een normale hoi.

Op verjaardagen, krijgt de gastheer/vrouw een knuffel als ze opendoen (als we close zijn) bij gewoon bekenden een hand of drie zoenen.
De rest van de kamer ga ik niet bij langs, ik zwaai gewoon even, met een: "gefeliciteerd iedereen".

Om zoenen die ik niet wil te voorkomen, steek ik als eerste m'n hand uit, en hou afstand op een vriendelijke manier, ik hou m'n arm daarbij gestrekt, en de ander komt dan niet dichterbij.
op een of andere manier is het altijd wel duidelijk dat er niet gezoend gaat worden.
Heel fijn al deze reacties! Ik weet dat ik het veel te groot maak voor mezelf inderdaad, misschien moet ik daar wat meer de oplossing gaan zoeken. En high fiven zie ik ook wel zitten. :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven