Wat is jouw ideale (zomer) vakantie?

26-01-2020 07:37 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben voor dit jaar weer geboekt op een vakantiepark. Maar denk niet dat we dit blijven doen tot de kinderen volwassen zijn. Vroeger gingen we eigenlijk ieder jaar naar de camping of weekje all in naar Turkije in mei dus ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe jullie ideale zomervakantie eruit ziet?

Hoe lang ga je?
Met wie ga je?
Waar ga je heen?
Eigen tent, hotelkamer, boomhut, of?
Blijf je op een plek of reis je rond?

Over 9 jaar staat er al wel vakantie Australië op de planning want dan zijn we 12,5 jaar getrouwd en de jongens oud genoeg voor zo'n lange reis denk ik.
NYC schreef:
26-01-2020 10:16
Hoewel ik er niet heel erg veel ervaring mee heb (1x in Engeland op interrailvakantie heb ik deels gekampeerd) kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen. Ik doelde echt op dampende pannen wortelstamp gaan maken en vier dagen lang
3x per dag een bruine boterham met jam...
Dat doe ik ook echt niet. Sowieso, stamp op zomervakantie :bonk: maar bbqen, buiten op de skottel koken of een keer simpel macaroni vind ik prima.

Zal in Amerika wel anders zijn met alle maaltijden buiten de deur doen :mrgreen:
Een dagje (zelf) BBQ’en vind ik ook leuk. Ook wel 2 dagen. En met een dagje pizza bezorgen en friet halen hoeven we dan “nog maar” drie dagen wat anders te bedenken en dan heeft het mijn voorkeur toch echt wel om uit eten te gaan boven koken of een boterham. Met eigen gezin lukt dat ook meestal wel hoor, dus die ene familievakantie per jaar moet ik misschien niet zeuren. 1x krijg ik het gezelschap vaak wel mee.
Alle reacties Link kopieren
We gaan 3 weken met onze VW T2 op pad, ergens in zuideuropa langs de kust, in het voor of naseizoen. Samen met 2 van onze honden, en met mijn partner.


Die landen die we bezoeken hebben geen idioot als president, want in landen zoals Turkije en Amerika weiger ik op dit moment geld aan uit te geven!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2020 07:49
Mijn ideale vakantie bestaat uit roadtrippen en veel natuur en bezienswaardigheden bekijken.
Mooiste roadtrip land de USA, maar ook dichterbij kan ik me goed vermaken buiten het toeristische hoogseizoen op de Spaanse eilanden bijv.
Geliefde accommodatie van mij zijn kleinschalige sfeervolle B&B's of lodges, maar een motel met goede basic voorzieningen vind ik ook prima.
Dat is ook mijn favoriet. Een roadtrip met mooi weer en niet te primitieve accomodaties.
Alle reacties Link kopieren
In de zomervakantie eigenlijk altijd een meer daagse wandeltocht met backpack. Dus tent, slaapzak, gasbrander etc alles mee. Deze zomer bijvoorbeeld de Laugavegur Fimmvorduhals in IJsland. Daarnaast hebben rondreizen/roadtrippen en duikvakanties mijn voorkeur. Maar dat doen we altijd voor en na de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
26-01-2020 10:17
Ik houd echt van luxe accomodaties.
Schoon, luxe, lekker eten vind ik heel belangrijk.
Misschien wel omdat ik traumas heb door de primitieve vakanties die ik vroeger als kind had toen ik met mijn ouders mee moest:
3 dagen in de auto naar portugal, in een krap tentje voor 3 weken, koken op gaspitten.
Of als kleuter urenlang wandelen in de bergen van Zwitserland.
Hahaha, enorme herkenning hier. Ik heb een enorme hekel gekregen aan van die superlange auto reizen om dan n beetje primitief in n tentje of in een goedkoop afgeleefd huisje ergens te zitten. Dan ga ik dus liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ga je? 14 dagen is voor mij de max, dan krijg ik heimwee naar mijn huisdieren
Met wie ga je? Gezin (man en jongste kind)
Waar ga je heen? Naar een warm land, met veel natuur
Eigen tent, hotelkamer, boomhut, of? Liefst een vrijstaand huisje
Blijf je op een plek of reis je rond? 1 plek, en dan dagjestochten


Ik fotografeer heel graag vlinders/insecten en dan soorten die wij in NL niet hebben, dus dat is voor mij wel een voorwaarde, dat ik dat af en toe kan doen in de vakantie ;-)
Verder houd ik wel echt van hitte en zon en heeft mijn man vliegangst dus wordt het vaak Frankrijk of Italië.
Stressed is just desserts spelled backwards
Whomi schreef:
26-01-2020 10:39
Dat doe ik ook echt niet. Sowieso, stamp op zomervakantie :bonk: maar bbqen, buiten op de skottel koken of een keer simpel macaroni vind ik prima.

Zal in Amerika wel anders zijn met alle maaltijden buiten de deur doen :mrgreen:
Ik had op 'n langere roadtrip gewoon een paninitoaster gekocht zodat ik als ontbijt regelmatig gewoon een sandwich kon maken. Da's allemaal wat sneller dan ergens uitgebreid aan de eieren of pancakes.
Alle reacties Link kopieren
Ik boek het liefst een huisje. Heb een paar keer in zo’n all inclusive resort gezeten maar daar ben ik van genezen. Dat massale met hordes mensen op een kluitje hoef ik niet als ik vakantie heb.
De laatste jaren steeds een huis geboekt via Micazu of airbnb. Is goed bevallen. Ik zoek dan wel een huisje die dicht bij een plaatsje ligt. Dus dat de winkels etc in de buurt zijn. Wil ook geen half uur rijden voor boodschappen. En omdat man surft moet er ook een zee in de buurt zijn waar gesurft kan worden. En ook een plek die leuk is voor kinderen. Best veel eisen dus.
Onze favoriete plek van de laatste jaren is Ile de Ré in Frankrijk. Daar hadden we een huisje via Micazu. Normaal gaan we niet 2 keer naar dezelfde plek maar daar willen we graag nog een keer naar toe. Helaas weet ik pas half februari wanneer ik vakantie heb. We kunnen nog niets reserveren nu.
Een roadtrip met een afwisseling van cultuur en natuur. Verblijven in een huisje of B&B, soms een hotel.
Griekenland, Spanje, Balkan hebben de voorkeur. Als we vliegen huren we altijd een auto.
Ik maak graag zelf ontbijt, ben geen ochtendmens. Verder uitgebreide lunch of avondeten buiten de deur.
NYC schreef:
26-01-2020 10:43
Een dagje (zelf) BBQ’en vind ik ook leuk. Ook wel 2 dagen. En met een dagje pizza bezorgen en friet halen hoeven we dan “nog maar” drie dagen wat anders te bedenken en dan heeft het mijn voorkeur toch echt wel om uit eten te gaan boven koken of een boterham. Met eigen gezin lukt dat ook meestal wel hoor, dus die ene familievakantie per jaar moet ik misschien niet zeuren. 1x krijg ik het gezelschap vaak wel mee.
maar jij hebt het over 1 week en ik over 3, dat scheelt nogal ;)
JobEva schreef:
26-01-2020 10:46
We gaan 3 weken met onze VW T2 op pad, ergens in zuideuropa langs de kust, in het voor of naseizoen. Samen met 2 van onze honden, en met mijn partner.


Die landen die we bezoeken hebben geen idioot als president, want in landen zoals Turkije en Amerika weiger ik op dit moment geld aan uit te geven!
Ik ga heel Amerika echt niet afschrijven vanwege de president. Veel te leuk land om me daardoor te laten afschrikken.
Alle reacties Link kopieren
Fee2015 schreef:
26-01-2020 12:15
Heb een paar keer in zo’n all inclusive resort gezeten maar daar ben ik van genezen. Dat massale met hordes mensen op een kluitje hoef ik niet als ik vakantie heb.
Dat hoeft helemaal niet als je toch all-inclusive wil reizen. Er zijn zat kleinschaligere resorts of resorts waar de aanwezige mensen goed verspreid worden zodat het nooit ergens te massaal hoeft te voelen. Het laatste resort waar ik zat had bijvoorbeeld verschillende restaurants, met ik schat gemiddeld ca 15-20 tafels per restaurant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet één ideale vakantie eigenlijk. Als je kijkt naar wat voor vakanties ik heb gehad is dat zo wel ver weg (andere werelddelen) als dichtbij (weekend Duitsland), zon- en strandvakantie in een hotel als zeer actieve vakanties met primitief kamperen tijdens meerdaagse trektochten. En zowel stedentrips als 2 weken op een camping staan met een comfortabele tent.

Ik vind alles zijn charme hebben.
Maar als je me vraagt waar ik een gelukkiger mens van wordt is dat kamperen. Lekker op een gaspitje op de grond koken. In de eerste versnelling leven. Beetje boekje lezen. Het simpele leven.
Whomi schreef:
26-01-2020 12:29
Ik ga heel Amerika echt niet afschrijven vanwege de president. Veel te leuk land om me daardoor te laten afschrikken.
Inderdaad! En je hebt in Amerika echt geen last van het beleid als toerist.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ga je? 4 weken (in de praktijk is het 3 want 4 krijg ik er op m'n werk niet door)
Met wie ga je? Gezin
Waar ga je heen? Azië met als absolute favoriet India. Sowieso liefst ver. Europa is prachtig, maar dat doen we wel in het voor- en najaar. De zomer is voor mij synoniem met ver. Af en toe zijn we wel eens een zomer in Europa gebleven en da's ook leuk, maar toch niet hetzelfde. Ik vlieg ook gewoon graag lang :) Dit jaar gaan we terug naar de VS.
Eigen tent, hotelkamer, boomhut, of? Hotels. En liefst heel erg luxe (maar geen massale all in's met animatieteam of zo). In werkelijkheid wisselen we af: luxehotels met af en toe iets simpeler om de kosten te drukken. De verhouding tussen beide is afhankelijk van de bestemming.
Ik heb er ook graag altijd een bijzondere overnachting in: een klooster, een lodge in de jungle, een boot, een yurt, op een ranch.... Soms ook wel eens paar dagen een appartementje via airbnb, maar dat is om de kosten te beperken. Hotels hebben echt wel mijn voorkeur.
Koken doen we op reis bijna nooit. Afhankelijk van de bestemming is het echt altijd uit eten of afwisselend picknicken en uit eten. Dat is voor ons echt een belangrijk deel van de vakantie.
Blijf je op een plek of reis je rond? Rondreizen. Wij worden allemaal onrustig na 3 nachten op dezelfde plek. Afhankelijk van het land doen we dat rondreizen met een auto of met openbaar vervoer. Beide hebben hun voor- en nadelen. In Mexico hebben we een combi gedaan met auto/openbaar vervoer. Ik denk dat ik dat wel ideaal vond.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niet 1 ideale vakantie. Wel hou ik van zon en lekkere temperaturen (vanaf 20 a 25 graden overdag). Een plek dichtbij zee of een groot meer waarin je kunt zwemmen, snorkelen en/of duiken. Er moet wel meer te doen zijn dan alleen strandhangen. Dat hou ik niet dagen achtereen vol.

Een week of 2 vind ik ideaal, vooral als de reistijd wat langer is. Langer doe ik alleen wanneer ik ga rondreizen, maar ook dan merk ik een omslagpunt bij ongeveer 4 weken. Dan heb ik teveel gezien.

Het liefst ga ik alleen. Ik heb wisselende ervaringen met samen met anderen op vakantie gaan en ik ben single. Een weekendje met anderen is prima, 2 weken is me met veel mensen te lang. Wel raak ik altijd makkelijk aan de praat met onbekenden, waarmee je dan eens wat samen gaat doen.

Voor korte tripjes en bij goed weer vind ik een tent prima. Een boomhut lijkt me ook leuk. Wel vind ik het na een paar dagen steeds vervelender dat je geen eigen wc en douche hebt. Dan geef ik de voorkeur aan een hotelkamer of appartement.

Voor 2 weken vind ik 2 locaties ideaal. Misschien wat eiland hoppen? Ik wil niet steeds onderweg zijn, ook niet als ik ga rondreizen. Dan blijf ik het liefst minimaal 2 nachten op dezelfde plek.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2020 13:21
Inderdaad! En je hebt in Amerika echt geen last van het beleid als toerist.
Nou, in de kerstvakantie werd nog een oer-Hollandse vrouw, die gewoon een Esta had aangevraagd en gekregen en daar al eerder mee had gereisd, geweigerd op Schiphol. Haar gezin vertrok voor een vakantie, en met de gedachte dat het wel goed zou komen en zij na zou vliegen, ging het gezin toch maar op reis. Maar mooi niet dat deze vrouw hun nog achterna kon reizen. Ze mocht - zonder verklaring over het waarom - gewoon Amerika niet (meer) in.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
26-01-2020 13:30
Nou, in de kerstvakantie werd nog een oer-Hollandse vrouw, die gewoon een Esta had aangevraagd en gekregen en daar al eerder mee had gereisd, geweigerd op Schiphol. Haar gezin vertrok voor een vakantie, en met de gedachte dat het wel goed zou komen en zij na zou vliegen, ging het gezin toch maar op reis. Maar mooi niet dat deze vrouw hun nog achterna kon reizen. Ze mocht - zonder verklaring over het waarom - gewoon Amerika niet (meer) in.
Ja ach, ik heb dat verhaal ook gelezen en dat is heel rot, maar kan in principe in elk land waar je een visum/esta/ETA voor nodig hebt gebeuren. Ik snap overigens niet zo goed waarom de rest van het gezin toen wel gevlogen is, dat hadden wij dan weer niet gedaan; onze reis en annuleringsverzekering dekt annuleren als er iemand uit het reisgezelschap ineens geen visum krijgt of niet mag vliegen.
Hoe lang ga je? 3-4 weken meestal, voor sommige landen zou 5 beter zijn geweest, maar dan gaan we nog maar een keer terug, ook niet erg. :)

Met wie ga je? Met mijn vriend. Zou ik die niet hebben, dan alleen.

Waar ga je heen? Elk jaar in ieder geval één keer buiten Europa, daarnaast nog 1-2 weken binnen Europa, maar ook soms in plaats daarvan een tweede keer ver voor 2,5-3 weken.
Het moet er wel warm/zonnig zijn!

Eigen tent, hotelkamer, boomhut, of? Simpele hotels, auto met daktent. Geen luxe accommodaties, ik vind simpel al snel goed genoeg en wat sfeervol of op een mooie locatie of met heerlijk ontbijt is mooi meegenomen.

Blijf je op een plek of reis je rond? We reizen rond. Met huurauto of OV.
Whomi schreef:
26-01-2020 12:25
maar jij hebt het over 1 week en ik over 3, dat scheelt nogal ;)
Ja, dat is inderdaad wel een verschil. :)
Nummer*Zoveel schreef:
26-01-2020 13:30
Nou, in de kerstvakantie werd nog een oer-Hollandse vrouw, die gewoon een Esta had aangevraagd en gekregen en daar al eerder mee had gereisd, geweigerd op Schiphol. Haar gezin vertrok voor een vakantie, en met de gedachte dat het wel goed zou komen en zij na zou vliegen, ging het gezin toch maar op reis. Maar mooi niet dat deze vrouw hun nog achterna kon reizen. Ze mocht - zonder verklaring over het waarom - gewoon Amerika niet (meer) in.
Een buuf van mij had meer dan 10 jaar geleden al een keer zo'n akefietje gehad dat ze wel in Amerika aankwam maar terug gestuurd werd, dus nog ruimschoots voor Trump.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2020 14:36
Een buuf van mij had meer dan 10 jaar geleden al een keer zo'n akefietje gehad dat ze wel in Amerika aankwam maar terug gestuurd werd, dus nog ruimschoots voor Trump.
Dat is waar, daar ken ik idd ook meerdere voorbeelden van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ideale vakantie is waar het lekker warm is, waar de natuur mooi is, er een riviertje kabbelt, het liefste in de buurt van een klein Provençaals dorpje met leuke marktjes en terrasjes. Waar de krekels tsjirpen, en in de nachten de sterren aan de hemel fel stralen.
Al veel van de wereld gezien, onderweg geweest, maar toch ben ik het gelukkigste wanneer ik op een mooi plekje in het zuiden van Frankrijk ben. Waar ik juist niet de druk voel om van alles te willen zien, maar juist geniet van het hier en nu en al het moois om me heen.
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
26-01-2020 14:49
Waar ik juist niet de druk voel om van alles te willen zien, maar juist geniet van het hier en nu en al het moois om me heen.

Jij omschrijft hier echt heel mooi het gevoel dat ik altijd op de Malediven heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven