Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
vrijdag 24 januari 2020 om 20:16
Dank je wel Firedraakje.firedraakje schreef: ↑24-01-2020 19:35Account2 ik heb ook even gespiekt en het staat je zeker goed! En de bril ook
Ik heb inmiddels 2 maanden niet geverfd. Kleine 2 cm uitgroei (mijn haar groeit dus niet heel snel). Aan de ene kant zit een heel grijze lok, ik heb mijn scheiding nu zo verlegd dat het daar wat over heen valt.
.
En je haar groeit best snel hoor, dat is wel de gemiddelde snelheid. Maar je bedoelt waarschijnlijk niet snel genoeg naar je zin...

vrijdag 24 januari 2020 om 23:04
zondag 26 januari 2020 om 14:13
Hebben jullie dit al gezien: https://www.youtube.com/watch?v=tTUwDLO2VNA
Ben er zelf erg benieuwd naar!
Ik heb volgende week een sollicitatie en ik twijfel nog even of ik een mooie baret opzet of dat ik mijn haren gewoon zo laat. Uitgroei is niet heel opvallend, maar je ziet het wel. Ik vind het zelf niet onverzorgd ofzo, maar toch. Ach, misschien moet ik het ook maar gewoon zo laten.
Ik heb volgende week een sollicitatie en ik twijfel nog even of ik een mooie baret opzet of dat ik mijn haren gewoon zo laat. Uitgroei is niet heel opvallend, maar je ziet het wel. Ik vind het zelf niet onverzorgd ofzo, maar toch. Ach, misschien moet ik het ook maar gewoon zo laten.

zondag 26 januari 2020 om 16:40
Denk je dat ze kandidaten met grijze uitgroei of grijs haar afwijzen? Het is toch geen schande. Gewoon jezelf zijn!jongengrijs schreef: ↑26-01-2020 14:13Hebben jullie dit al gezien: https://www.youtube.com/watch?v=tTUwDLO2VNA
zondag 26 januari 2020 om 22:24
Ik heb een paar jaar geleden een sollicitatietraining gevolgd, hoorde bij outsourcementtraject. En toen ik in de ochtend zo'n training had werd ik toch écht op mijn grijze uitgroei gewezen.
Ja, ze letten erop. Zéker bij representatieve functies.
zondag 26 januari 2020 om 22:53
vivapimpelmees schreef: ↑26-01-2020 22:24Ik heb een paar jaar geleden een sollicitatietraining gevolgd, hoorde bij outsourcementtraject. En toen ik in de ochtend zo'n training had werd ik toch écht op mijn grijze uitgroei gewezen.
Ja, ze letten erop. Zéker bij representatieve functies.
Dan zou je het dus nooit meer eruit kunnen laten groeien. Of je hebt iemand als ik; door het witte haar vooraan had ik binnen twee dagen na het verven al zichtbare uitgroei.
Wat mij vaak opvalt is dat die uitgroei eigenlijk alleen opvallend is als iemand blond/grijs is en het haar echt afwijkend gekleurd is. In blond valt grijs bijna niet op. Maar ik stond afgelopen week in de rij bij de kassa van de plaatselijke drogist en daar stond een dame met koperrood haar en een flinke uitgroei. En nee, ze kocht geen verf

Maar binnenshuis dien je geen hoed/pet/muts te dragen. Dus baret is geen goed idee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 26 januari 2020 om 22:53
Voor representatieve functies kan ik me wel voorstellen, maar als het een functie is als onderwijzeres lijkt me dat geen bezwaar. Zijn ze allang blij dat ze een kandidaat hebben.
Was van de week in een kledingzaak had de verkoopster ook een mega uitgroei.
Het was ook lang haar maar wel wat bij elkaar gedraaid.Maar het was niet representatief. Het oog valt er wel op je kijkt er wel naar,als de kleuren maar niet teveel afwijken .
Was van de week in een kledingzaak had de verkoopster ook een mega uitgroei.
Het was ook lang haar maar wel wat bij elkaar gedraaid.Maar het was niet representatief. Het oog valt er wel op je kijkt er wel naar,als de kleuren maar niet teveel afwijken .
zondag 26 januari 2020 om 23:38
Was je weer in dezelfde winkel, superhuisvrouw?
Nee, kan een baret binnenshuis niet? Dat wist ik niet eens. Maar Ik heb een artistiek beroep waarin eigenlijk qua kleding best veel kan dus ik denk dat ik het best zou kunnen doen. Al wil ik mijn grijze haren liever niet verbergen. Hm, dilemma. Ik neem hem wel mee, kan ik altijd ter plekke kijken wat ik doe. Waarschijnlijk doe ik hem dan toch niet op.
Nee, kan een baret binnenshuis niet? Dat wist ik niet eens. Maar Ik heb een artistiek beroep waarin eigenlijk qua kleding best veel kan dus ik denk dat ik het best zou kunnen doen. Al wil ik mijn grijze haren liever niet verbergen. Hm, dilemma. Ik neem hem wel mee, kan ik altijd ter plekke kijken wat ik doe. Waarschijnlijk doe ik hem dan toch niet op.
zondag 26 januari 2020 om 23:53
Mijn zus die op dit moment ook haar grijze haren laat uitgroeien heeft een baan waarin mensen nogal veel over elkaar praten. Uitgroei wordt daar uitgebreid besproken, geen grap. Toen ik dat hoorde was ik behoorlijk verbaasd en ook wel wat geschokt. Ik zei: dan kan je dus nooit je grijze haren laten uitgroeien omdat de sociale druk zo groot is? Ik vond het belachelijk eerlijk gezegd.
Ze gaat nu na 3 maanden nog altijd niet met uitgroei naar haar werk maar heeft een creme van Hennaplus die de uitgroei bedekt. Als ze thuis is is ze dan wel "gewoon" grijs. Dat hele idee dat je niet mag laten zien hoe je er eigenlijk écht uitziet omdat dat je collega's niet aanstaat vind ik echt te gek voor woorden. En ik ben heeeeel blij dat ik ergens werk waar de mensen redelijk openminded zijn (en waar ik dus nog altijd geen opmerkingen heb gekregen over mijn uitgroei).

maandag 27 januari 2020 om 01:10
Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat mensen iets vinden van grijze uitgroei. Eerder in dit topic waren er mensen die geheel grijs haar onverzorgd vonden staan. Daar kan ik me niets bij voorstellen. Maar dat mensen grijze uitgroei onverzorgd vinden staan kan ik me dan weer wel voorstellen. Vooral bij groot kleurverschil. Voor mij ook de reden om het niet uit te laten groeien maar kort te laten knippen. Alle respect voor de mensen die het wel laten uitgroeien, maar ik moet er zelf niet aan denken om er zo lang onverzorgd (voor mijn eigen gevoel dan) bij te moeten lopen.
maandag 27 januari 2020 om 01:38
Hier ligt toch eigenlijk wel jouw antwoord, denk ik.

Wat rot om te lezen dat je als vrouw wordt 'afgerekend' op het feit dat er grijze uitgroei is. Toch iets wat gewoon bij het leven hoort, denk ik? Krijgt een man ooit zo'n opmerking?, vraag ik mij dan af.
Aan de andere kant: als het gebeurt dat mensen gaan praten over iets als uitgroei, zou je dan willen werken in zo'n omgeving?
Ik ben ook in een 'soort van haar-verandering', ongeveer zelfde leeftijd. Lastig is dat mijn haar gedeeltelijk grijs is en de rest vrij donker van zichzelf.

In een zwak moment heb ik een jaar geleden alles geverfd (in mijn eigen kleur), toch laten overhalen door de kapper.

Wel heel lastig om het vol te houden (vooral als ik 's ochtends vroeg in de spiegel kijk, haha), maar aan de andere kant vind ik het wel prettig om niet meer na te denken over verven. k ben benieuwd hoe het er op langere termijn uit gaat zien. Vind het wel spannend hoor.

Mijn grootste motivatie is dat ik het gevoel heb dat ik iets van mezelf moet verbergen als ik het verf. En misschien moeten we af van het 'grijs=oud' idee. Daarmee zeg ik niet dat anderen moeten stoppen met verven, doe vooral wat goed voelt voor jezelf, maar voor mij voelt het nu anders.
maandag 27 januari 2020 om 01:50
Ik heb alleen de laatste pagina gelezen dus grote kans dat ik de plank finaal missla, maar is het geen handig idee om naar de kapper te gaan en je haar gewoon in de kleur van je uitgroei te verven? Zeker voor een sollicitatiegesprek lijkt me dat handig, in 1 keer klaar, what they see is what they get, want dat grijs is eigenlijk je eigen kleur. Zat jonge meiden die nog lang niet grijs worden maar hun haar wel grijs laten verven de laatste jaren, dus het moet mogelijk zijn en het is geen schande.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
maandag 27 januari 2020 om 06:59
Zoals jullie op mijn reisblog hebben gezien ben ik een pindaatje (eh groot formaat pinda dus eigenlijk) en had ik van mezelf donker haar. Vanaf mijn 24ste ook standaard in donkere kleuren geverfd of laten verven.
Sinds een jaar ben ik steeds lichter gegaan, vooral getriggerd door Aisen uit GTST (wat ik gelukkig niet meer volg, maar dat terzijde) ik geloof dat zij Turks is? En zij ging ook steeds lichter.
Ik moet zeggen, dat in mijn blonde haar ik mijn grijze uitgroei steeds minder storend vond. Dus wat hierboven beweerd wordt. Bij donker haar of een afwijkende kleur valt het echt wel meer op. Bij mezelf vond ik dat echt lelijk.
Ik ben nu echt wel heel blij met mijn grijze koppie. Ik vraag me af wat er voor heeft gezorgd dat grijs nu zo in is. Is het omdat je sinds een poos steeds meer dat zo vrouwen ziet als in het You Tube filmpje van Jong en Grijs? Dat vrouwen hun grijze haar steeds meer "omhelzen"?
Of anders om, dat jonge meiden begonnen met grijs verven en dat de natuurlijke grijzen het ineens durfden. Twee jaar terug toen mijn zus zie dat ze het niet meer ging verven, was ik degen die vastberaden riep "Ik ga geverfd mijn kist in!"
Sinds een jaar ben ik steeds lichter gegaan, vooral getriggerd door Aisen uit GTST (wat ik gelukkig niet meer volg, maar dat terzijde) ik geloof dat zij Turks is? En zij ging ook steeds lichter.
Ik moet zeggen, dat in mijn blonde haar ik mijn grijze uitgroei steeds minder storend vond. Dus wat hierboven beweerd wordt. Bij donker haar of een afwijkende kleur valt het echt wel meer op. Bij mezelf vond ik dat echt lelijk.
Ik ben nu echt wel heel blij met mijn grijze koppie. Ik vraag me af wat er voor heeft gezorgd dat grijs nu zo in is. Is het omdat je sinds een poos steeds meer dat zo vrouwen ziet als in het You Tube filmpje van Jong en Grijs? Dat vrouwen hun grijze haar steeds meer "omhelzen"?
Of anders om, dat jonge meiden begonnen met grijs verven en dat de natuurlijke grijzen het ineens durfden. Twee jaar terug toen mijn zus zie dat ze het niet meer ging verven, was ik degen die vastberaden riep "Ik ga geverfd mijn kist in!"

maandag 27 januari 2020 om 07:56
Was het maar zo simpel...Dana schreef: ↑27-01-2020 01:50Ik heb alleen de laatste pagina gelezen dus grote kans dat ik de plank finaal missla, maar is het geen handig idee om naar de kapper te gaan en je haar gewoon in de kleur van je uitgroei te verven? Zeker voor een sollicitatiegesprek lijkt me dat handig, in 1 keer klaar, what they see is what they get, want dat grijs is eigenlijk je eigen kleur. Zat jonge meiden die nog lang niet grijs worden maar hun haar wel grijs laten verven de laatste jaren, dus het moet mogelijk zijn en het is geen schande.
Grijs verven betekent ontkleuren, en ontkleuren is vaak de doodsteek voor je haar.
Misschien eerst even hele topic lezen.

maandag 27 januari 2020 om 07:56
Was het maar zo simpel...Dana schreef: ↑27-01-2020 01:50Ik heb alleen de laatste pagina gelezen dus grote kans dat ik de plank finaal missla, maar is het geen handig idee om naar de kapper te gaan en je haar gewoon in de kleur van je uitgroei te verven? Zeker voor een sollicitatiegesprek lijkt me dat handig, in 1 keer klaar, what they see is what they get, want dat grijs is eigenlijk je eigen kleur. Zat jonge meiden die nog lang niet grijs worden maar hun haar wel grijs laten verven de laatste jaren, dus het moet mogelijk zijn en het is geen schande.
Grijs verven betekent ontkleuren, en ontkleuren is vaak de doodsteek voor je haar.
Misschien eerst even hele topic lezen.

maandag 27 januari 2020 om 08:06
En je haar opsteken en dan een leuk sjaaltje of brede haarband in je haar over de uitgroei?
Vervelend is het proces van uitgroeien hè, ik ben er ook best wel mee bezig en ik heb uitgerekend dat met geluk eind van dit jaar mijn uitgroei schouderlengte is en dan pas alle verf eruit geknipt kan worden.
Loop ik in de zomer met een mooie jurk en dan dat haar erbij
, nou het is niet anders.
Succes op het sollicitatiegesprek.
Vervelend is het proces van uitgroeien hè, ik ben er ook best wel mee bezig en ik heb uitgerekend dat met geluk eind van dit jaar mijn uitgroei schouderlengte is en dan pas alle verf eruit geknipt kan worden.
Loop ik in de zomer met een mooie jurk en dan dat haar erbij

maandag 27 januari 2020 om 10:00
jongengrijs schreef: ↑26-01-2020 23:53Mijn zus die op dit moment ook haar grijze haren laat uitgroeien heeft een baan waarin mensen nogal veel over elkaar praten. Uitgroei wordt daar uitgebreid besproken, geen grap. Toen ik dat hoorde was ik behoorlijk verbaasd en ook wel wat geschokt. Ik zei: dan kan je dus nooit je grijze haren laten uitgroeien omdat de sociale druk zo groot is? Ik vond het belachelijk eerlijk gezegd.
Ze gaat nu na 3 maanden nog altijd niet met uitgroei naar haar werk maar heeft een creme van Hennaplus die de uitgroei bedekt. Als ze thuis is is ze dan wel "gewoon" grijs. Dat hele idee dat je niet mag laten zien hoe je er eigenlijk écht uitziet omdat dat je collega's niet aanstaat vind ik echt te gek voor woorden. En ik ben heeeeel blij dat ik ergens werk waar de mensen redelijk openminded zijn (en waar ik dus nog altijd geen opmerkingen heb gekregen over mijn uitgroei).
Wat een simpele zieltjes zeg als ze het daar over hebben.
Maar het houdt jou ook,wel bezig he. En nee dit was in een andere winkel

maandag 27 januari 2020 om 11:07
Hoe is het dan afgelopen met het ontkleuren? Is het een beetje gelukt?Xaviera1234567890 schreef: ↑27-01-2020 08:06En je haar opsteken en dan een leuk sjaaltje of brede haarband in je haar over de uitgroei?
Loop ik in de zomer met een mooie jurk en dan dat haar erbij, nou het is niet anders.
maandag 27 januari 2020 om 11:17
Kappers die je overhalen om je haar weer te vervenTja2 schreef: ↑27-01-2020 01:38Hier ligt toch eigenlijk wel jouw antwoord, denk ik.
Wat rot om te lezen dat je als vrouw wordt 'afgerekend' op het feit dat er grijze uitgroei is. Toch iets wat gewoon bij het leven hoort, denk ik? Krijgt een man ooit zo'n opmerking?, vraag ik mij dan af.
Aan de andere kant: als het gebeurt dat mensen gaan praten over iets als uitgroei, zou je dan willen werken in zo'n omgeving?
Ik ben ook in een 'soort van haar-verandering', ongeveer zelfde leeftijd. Lastig is dat mijn haar gedeeltelijk grijs is en de rest vrij donker van zichzelf.Uitgroei zie je binnen twee weken.
Een half jaar geleden heb ik mezelf voorgenomen om een tijd niet te verven; vooral ook niet, omdat mijn haar en hoofdhuid er niet beter van werd. Verven kan altijd nog, denk ik nu.
Toch neig ik wel naar doorzetten, omdat mijn haar vrij lang is en ik in de toekomst ongetwijfeld veel grijzer ga worden. Dan is eventuele uitgroei veel zichtbaarder en wordt het alleen maar lastiger.
In een zwak moment heb ik een jaar geleden alles geverfd (in mijn eigen kleur), toch laten overhalen door de kapper.Had ik nooit moeten laen doen. Daarna (en de periode daarvoor) heb ik alleen wat grijze plukken laten verven. Nu heb ik een behoorlijke uitgroei (niet in mijn hele haar, omdat het in dezelfde kleur is geverfd als mijn eigen haar en er ook nog gewoon niet-grijze haren zijn) minder op te vallen dan dat het een halve cm is. Ik heb ook het voordeel dat mijn haar wat krult. Het grijze (zilverkleurige) begint echt wel op te vallen, maar het ziet er niet uit als een strakke baan.
Wel heel lastig om het vol te houden (vooral als ik 's ochtends vroeg in de spiegel kijk, haha), maar aan de andere kant vind ik het wel prettig om niet meer na te denken over verven. k ben benieuwd hoe het er op langere termijn uit gaat zien. Vind het wel spannend hoor.
Mijn grootste motivatie is dat ik het gevoel heb dat ik iets van mezelf moet verbergen als ik het verf. En misschien moeten we af van het 'grijs=oud' idee. Daarmee zeg ik niet dat anderen moeten stoppen met verven, doe vooral wat goed voelt voor jezelf, maar voor mij voelt het nu anders.

Hoelang heb je nu dan niet geverfd, een half jaartje?
Heerlijk toch, dat gevoel dat je niet meer 1 keer in de 2 weken moet verven? Ik heb nu al 4 verfbeurten overgeslagen en ik wil echt nooit meer terug.
maandag 27 januari 2020 om 11:19
In Amerika is het nogal een dingetje op het moment. Al die facebookgroepen zijn ook Amerikaans, net als de meeste filmpjes op youtube. Vanuit Nederland gebeurt er nog niet zo veel op dit gebied. Weinig blogs, weinig filmpjes. Ik zit erover te denken om zelf iets te beginnen.Account2 schreef: ↑27-01-2020 06:59

maandag 27 januari 2020 om 11:23
Doen !!!jongengrijs schreef: ↑27-01-2020 11:19In Amerika is het nogal een dingetje op het moment. Al die facebookgroepen zijn ook Amerikaans, net als de meeste filmpjes op youtube. Vanuit Nederland gebeurt er nog niet zo veel op dit gebied. Weinig blogs, weinig filmpjes. Ik zit erover te denken om zelf iets te beginnen.
Ik verf nog steeds hoor. Vind het echt knap van je, ik erger me bij 3 weken al aan de halve centimeter uitgroei. Tot op heden ga ik er nog mee door. Maar probeer wel steeds een tintje lichter te gaan (had vroeger zwart haar, nu middenbruin). Ik verf mijn uitgroei nu lichtbruin. Dus er is wel wat kleurverschil te zien, maar heel geleidelijk. Ik vind de overgang van bruin naar grijs te hard. Ik probeer dus de komende jaren naar lichtbruin te gaan en zo dan uiteindelijk naar grijs.
maandag 27 januari 2020 om 11:32
Das slim, om nu al een beetje vooruit te denken. Echt, je gaat niet blij worden als je van donkerbruin naar grijs wil.
Ik weet nog niet of ik iets op ga starten. De vraag is ook wat het zou zijn: instagram, een youtubekanaal of een blog. Maar ik vind wel dat er in Nederland nog veel werk aan de winkel is wat dit onderwerp betreft.
Ik weet nog niet of ik iets op ga starten. De vraag is ook wat het zou zijn: instagram, een youtubekanaal of een blog. Maar ik vind wel dat er in Nederland nog veel werk aan de winkel is wat dit onderwerp betreft.
maandag 27 januari 2020 om 11:40
Waarom is er in Nederland nog veel werk aan de winkel? Laat iedereen fijn voor zichzelf bepalen of ze hun haren verven of niet. Veel mensen vinden grijs haar nu eenmaal niet mooi en daar zijn gelukkig middelen voor. Waarom zou jij er voor gaan willen pleiten dat mensen stoppen met verven? Daar heb jij toch geen last van.