Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 11:40
Waarom is er in Nederland nog veel werk aan de winkel? Laat iedereen fijn voor zichzelf bepalen of ze hun haren verven of niet. Veel mensen vinden grijs haar nu eenmaal niet mooi en daar zijn gelukkig middelen voor. Waarom zou jij er voor gaan willen pleiten dat mensen stoppen met verven? Daar heb jij toch geen last van.
misschien handig om het topic eerst eens te lezen.
jongengrijs schreef:
27-01-2020 11:17
Kappers die je overhalen om je haar weer te verven :|
Hoelang heb je nu dan niet geverfd, een half jaartje?
Heerlijk toch, dat gevoel dat je niet meer 1 keer in de 2 weken moet verven? Ik heb nu al 4 verfbeurten overgeslagen en ik wil echt nooit meer terug.

Sorry hoor maar ik ken niemand die om de twee weken zijn haar verft, wat een onzin.
Als je je haren in de juiste kleuren verft dan valt de uitgroei ook minder op.
Dan kan je makkelijk 10 weken zonder verven.
Superhuisvrouw schreef:
27-01-2020 12:29
Sorry hoor maar ik ken niemand die om de twee weken zijn haar verft, wat een onzin.
Nee, om de twee weken is ook erg overdreven. Je haar groeit 1 a 1,5 cm per maand dus dat is ook niet nodig.
Superhuisvrouw schreef:
27-01-2020 12:29
Wat doe jij eigenlijk in dit topic, superhuisvrouw? Zit alles en iedereen af te kraken, die vrouw in de kledingwinkel met forse uitgroei ziet er niet uit. Als je je zo stoort aan vrouwen met grijs haar cq uitgroei staat het je vrij om hier niet meer mee te lezen.

En ja, ik verfde mijn haar iedere 3 weken en ja, ik vond dat nodig. Want bij mij zag je na 1,5 week alweer uitgroei en dat vond ik lelijk. PLus dat mijn haar vaal werd, het was eigenlijk alleen mooi direct na het verven. Dat was er ook de reden van dat ik steeds vaker ben gaan verven.
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 12:31
Nee, om de twee weken is ook erg overdreven. Je haar groeit 1 a 1,5 cm per maand dus dat is ook niet nodig.
Ik zie toch ook na een week of 2 alweer de eerste grijze haren bij de aanzet, vooral bij mijn slapen. Maar daar gebruik ik uitgroeispray voor.
Ik verf het om de 5 weken.
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 11:40
Waarom is er in Nederland nog veel werk aan de winkel? Laat iedereen fijn voor zichzelf bepalen of ze hun haren verven of niet. Veel mensen vinden grijs haar nu eenmaal niet mooi en daar zijn gelukkig middelen voor. Waarom zou jij er voor gaan willen pleiten dat mensen stoppen met verven? Daar heb jij toch geen last van.

Niemand pleit er hier voor dat andere mensen stoppen met verven. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Het gaat hier meer om acceptatie van grijs haar (en al dan niet grijze uitgroei) bij degenen die zelf besluiten om niet (meer) te verven. En dan zou het toch wel leuk zijn als er ook in Nederland wat meer te vinden zou zijn op social media.
jongengrijs schreef:
27-01-2020 12:36
Wat doe jij eigenlijk in dit topic, superhuisvrouw? Zit alles en iedereen af te kraken, die vrouw in de kledingwinkel met forse uitgroei ziet er niet uit. Als je je zo stoort aan vrouwen met grijs haar cq uitgroei staat het je vrij om hier niet meer mee te lezen.

En ja, ik verfde mijn haar iedere 3 weken en ja, ik vond dat nodig. Want bij mij zag je na 1,5 week alweer uitgroei en dat vond ik lelijk. PLus dat mijn haar vaal werd, het was eigenlijk alleen mooi direct na het verven. Dat was er ook de reden van dat ik steeds vaker ben gaan verven.

Ik kraak niemand af er zijn vrouwen die prachtig grijs haar hebben.
Maar als ik zeg dat het mij opviel dat de vrouw in de winkel een enorme uitgroei had en ik dat het er niet representatief uit vond zien,dan zijn we op de teentjes getrapt.
:facepalm:
Ik lees alleen maar negativiteit bij jou en je noemde het niet niet-representatief maar onverzorgd en slonzig als ik het me goed herinner. Maar goed, zeur lekker verder, ik zorg er wel voor dat ik je reacties niet meer hoef te lezen (negeer).
jongengrijs schreef:
27-01-2020 13:44
Ik lees alleen maar negativiteit bij jou en je noemde het niet niet-representatief maar onverzorgd en slonzig als ik het me goed herinner. Maar goed, zeur lekker verder, ik zorg er wel voor dat ik je reacties niet meer hoef te lezen (negeer).

Als je zo gevoelig daarvoor bent moet je dat maar doen. Je wilt blijkbaar alleen maar horen dat het niet lelijk is een enorme uitgroei.
En dat maakt het gauw al slonzig zeker met lang haar . Maar ieder zijn ding
gizzmo-returns schreef:
27-01-2020 07:56
Was het maar zo simpel...

Grijs verven betekent ontkleuren, en ontkleuren is vaak de doodsteek voor je haar.

Misschien eerst even hele topic lezen.
:rofl: Grappenmaker. 113 pagina's.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
27-01-2020 20:18
:rofl: Grappenmaker. 113 pagina's.
Dan dus het risico dat je wat heel doms schrijft ...
jongengrijs schreef:
27-01-2020 11:17
Kappers die je overhalen om je haar weer te verven :|
Hoelang heb je nu dan niet geverfd, een half jaartje?
Heerlijk toch, dat gevoel dat je niet meer 1 keer in de 2 weken moet verven? Ik heb nu al 4 verfbeurten overgeslagen en ik wil echt nooit meer terug.
Ja heel stom... Was niet de vaste kapster (die was op vakantie) en het was voor een zakelijke afspraak waar ik representatief voor moest zijn en mij wat onzeker voelde over mijn haar. :| De uitgroei zag er toen wat ‘hard’ uit (wat ook opgelost had kunnen worden door wat plukken te verven, wat mijn vaste kapper deed). Maar de vervangster had een andere visie. Ze had het wel in een mooie kleur geverfd, maar na een paar maanden ontstond er natuurlijk zo’n enorme (grijs-donkere) balk als uitgroei :-( Wat mijn eigen kapster weer heeft opgelost door gedeeltelijk de uitgroei te verven. (eigen kapper zit echt wel op mijn lijn, dat is fijn)

Ik was er ook zelf bij natuurlijk, maar bedacht pas later dat het met mijn lengte wel 2,5-3 jaar kan duren voordat die verf van toen niet meer zichtbaar is. :facepalm: Het voordeel is nu wel dat ik nooit meer mijn haar volledig laat verven: een mooie stok achter de deur dus. :idee:

Ja, De laatste (gedeeltelijke ) verfbeurt is alweer 7 maanden geleden en het grijze ziet er nu vooral uit als highlights. En het voelt veel fijner en meestal denk ik ook: het komt goed. :-) Zo prettig inderdaad om niet te verven. We houden vol, succes! :)
Goedemorgen allemaal, de haarkleur verwijderaar heeft mijn haar lichter gemaakt en ik denk erover om het nog een keer te proberen over een aantal weken. Haar werd niet lelijk of heel erg droog, gewoon zoals het al was qua kwaliteit.

Ik ben zelf ook niet zo blij met mijn uitgroei, ik heb vier kleuren: middenbruin met grijs met gelig en rood/bruin, ik kan mij voorstellen dat mensen het slonzig vinden en denken dat ik geen geld heb voor de kapper maar het is niet anders. Ik ga denk ik in april voor een boblijn, het haar moet er toch af en dan maar korter in de zomer, het lijkt of mijn haar sneller groeit in die periode.

Verder snap ik dat er tegenstanders zijn van grijs haar maar dat hoeft inderdaad niet continue te worden geschreven, net als zeggen dat bruine ogen niet mooi zijn, moet ik dan gekleurde lenzen dragen? Ieder heeft haar motivatie om te kleuren of niet, laten we elkaar hierin respecteren.
Xaviera, ik had ook zo'n rare mengelmoes van kleuren. Ik ben zilvershampoo gaan gebruiken zodat het in ieder geval allemaal koele kleuren werden. Het gelige is eruit na een paar keer wassen. De overgang naar mijn uitgroei ziet er nu een stuk verzorger uit. Nadeel: het grijs lijkt ineens ook lichter of grijzer.
gizzmo-returns schreef:
27-01-2020 20:20
Dan dus het risico dat je wat heel doms schrijft ...
Ik had dus wel alles gelezen maar ik vind dat TO een beetje aan het doorslaan is. Ook door de manier hoe ze reageert op mensen die grijs haar of een uitgroei niet mooi en zelfs onverzorgd vinden. Het lijkt wel of ze alleen maar positieve reacties wil horen maar als je een topic opent dan kun je ook negatieve reacties verwachten. Dat er in Nederland nog veel werk aan de winkel is wat betreft het aanvaarden van grijs haar vond ik zwaar overdreven. Waarom zou dat nodig zijn? De mensen die grijs haar niet mooi vinden die krijg je toch niet zo ver en de mensen die het wel mooi vinden die verven niet of stoppen er mee.
@thistle, dank je voor de tip, het gele stoort mij het meest want dat was ooit licht goudbruin zonder de henna erover.

Het moet inderdaad koel worden zodat de gele en koperkleuren assig worden, het valt dan hopelijk minder op.
Ja doen jongengrijs! Ik zou je zeker volgen.

Ik lees al vanaf het begin mee. Dit topic gaf me t laatste zetje om te stoppen met verven, nu ruim 2 maanden.

Het verven was steeds zo’n aanslag op mijn krullen. Steeds als die een beetje waren bijgekomen werd de uitgroei alweer zichtbaar.
De grijze pijltjes zitten vooral rond mijn scheiding, in de bovenste laag dus het begint nu wel echt op te vallen. Toch ben ik minder grijs dan ik had gedacht, ben ook nog geen 40. Helaas geen mooie lokken (wie weet komt dat nog) maar meer peper en zout.

Kort knippen zal nooit een optie zijn dus beter nu volhouden dan later jarenlang stoeien met het landingsbaan-effect. Dat houd ik mezelf maar voor ;)
Xaviera, fijn dat het spul iets geholpen heeft. Ik lees op facebook veel over zilvershampoo inderdaad, dat dat goed helpt.

Ik heb het probleem dat mijn haar een oranje gloed heeft. Die had ik altijd al maar dan verfde ik weer en dan was het opgelost. Ik laat het nu maar even zo, vind het niet heel storend eigenlijk.

Tja2, balen inderdaad van dat verven. Maar als je 7 maanden niet geverfd hebt dan ben je al een heel eind. Inderdaad duurt het wel een paar jaar als je lang haar hebt. Toen ik nog verfde leek mijn haar wel supersnel te groeien omdat ik zo snel weer uitgroei zag. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn :)
jongengrijs schreef:
28-01-2020 19:15

Tja2, balen inderdaad van dat verven. Maar als je 7 maanden niet geverfd hebt dan ben je al een heel eind. Inderdaad duurt het wel een paar jaar als je lang haar hebt. Toen ik nog verfde leek mijn haar wel supersnel te groeien omdat ik zo snel weer uitgroei zag. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn :)
Ja, het groeit -gezien mijn uitgroei ;-) - sneller dan ik had gedacht. En op een of andere manier vind ik de uitgroei minder opvallend dan toen het nog maar een paar cm was. Maar soms word ik heen en weer geslingerd tussen 'ach, ik kan het wel hebben' en 'aaaaaaargh'. Volhouden dan maar, haha. Met een beetje mazzel is de kleur van 'de grote verf-actie' grotendeels weg als het zomer is. Moeilijkste is achter de rug, denk ik dan maar.

Goed bezig hoor!

En leuk om de verhalen van iedereen te lezen die bezig is met een soortgelijk project. :-)
GameMevrouw schreef:
28-01-2020 19:12

Ik lees al vanaf het begin mee. Dit topic gaf me t laatste zetje om te stoppen met verven, nu ruim 2 maanden.

Het verven was steeds zo’n aanslag op mijn krullen. Steeds als die een beetje waren bijgekomen werd de uitgroei alweer zichtbaar.
De grijze pijltjes zitten vooral rond mijn scheiding, in de bovenste laag dus het begint nu wel echt op te vallen. Toch ben ik minder grijs dan ik had gedacht, ben ook nog geen 40. Helaas geen mooie lokken (wie weet komt dat nog) maar meer peper en zout.

Kort knippen zal nooit een optie zijn dus beter nu volhouden dan later jarenlang stoeien met het landingsbaan-effect. Dat houd ik mezelf maar voor ;)
Dat heb ik ook... En aardig grijs bij de scheiding inderdaad. Beetje zilver-achtig ofzo. Ik los het nu vooral op door de krullen zo goed mogelijk te verzorgen (aanrader: het CG/krullentopic hier ).

Dan 'blendt' het grijze ook beter bij de haren die nog niet grijs zijn... (moeilijk uit te leggen, maar de kleuren mengen dan veel mooier, vind ik) Behalve dan op een bad hair-day (als de krullen niet willen :-D )

Je zou als tussenoplossing plukken kunnen overwegen, dan valt het minder op. Nadeel is dat je langer verft, het tijd kost, duur is bij de kapper en alsnog een aanslag op de krullen. Nu ik het een tijd niet geverfd heb, valt mijn haar veel beter en erger ik mij ook minder aan de uitgroei. ;-) Wie weet werkt dat ook voor jou op die manier. :-)
GameMevrouw schreef:
28-01-2020 19:12

Hetzelfde hier: krullen en eerder peper en zout dan mooi wit zoals je ze af en toe op instagram voorbij ziet komen. Leuk dat je door deze discussie hebt besloten te stoppen met verven!

Toch leuk dat ik met dit topic mensen aan het denken zet :) En ik ben aan het nadenken over een instagramaccount, moet nog even een goede naam bedenken maar ik ben er mee bezig.
Tja2 schreef:
29-01-2020 01:05
Dat heb ik ook... En aardig grijs bij de scheiding inderdaad. Beetje zilver-achtig ofzo. Ik los het nu vooral op door de krullen zo goed mogelijk te verzorgen (aanrader: het CG/krullentopic hier ).

Dan 'blendt' het grijze ook beter bij de haren die nog niet grijs zijn... (moeilijk uit te leggen, maar de kleuren mengen dan veel mooier, vind ik) Behalve dan op een bad hair-day (als de krullen niet willen :-D )

Je zou als tussenoplossing plukken kunnen overwegen, dan valt het minder op. Nadeel is dat je langer verft, het tijd kost, duur is bij de kapper en alsnog een aanslag op de krullen. Nu ik het een tijd niet geverfd heb, valt mijn haar veel beter en erger ik mij ook minder aan de uitgroei. ;-) Wie weet werkt dat ook voor jou op die manier. :-)
Het allergrootste nadeel van highlights/lowlights vind ik dat je dan toch weer vast zit aan kappersbezoeken terwijl de meesten daar juist vanaf willen.

CG is inderdaad een aanrader voor mensen met krullen!
Tja2 schreef:
29-01-2020 00:55
Ja, het groeit -gezien mijn uitgroei ;-) - sneller dan ik had gedacht. En op een of andere manier vind ik de uitgroei minder opvallend dan toen het nog maar een paar cm was. Maar soms word ik heen en weer geslingerd tussen 'ach, ik kan het wel hebben' en 'aaaaaaargh'. Volhouden dan maar, haha. Met een beetje mazzel is de kleur van 'de grote verf-actie' grotendeels weg als het zomer is. Moeilijkste is achter de rug, denk ik dan maar.

Goed bezig hoor!

En leuk om de verhalen van iedereen te lezen die bezig is met een soortgelijk project. :-)
Zeker leuk! Ik denk dat als je eenmaal voorbij de 6 maanden bent het makkelijker wordt. In het begin ziet het er toch een beetje uit alsof je vergeten bent je uitgroei bij te werken. Bij mij is dat nu nog steeds zo, terwijl ik toch al 3 maanden niet meer verf. Maar dat zien jullie binnenkort op de foto's die ik op instagram ga zetten.

Herkenbaar ook dat je eigen mening over je haar per dag verschillen. Ik heb nooit dat ik denk: ik ga het weer verven. Maar ik voel me op sommige dagen toch wel wat onzeker.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind vooral dat iedereen op z'n hoofd moet doen waar ie blij van wordt, zonder erbij na te hoeven denken wat de rest van de wereld ervan vindt, het is namelijk jouw kop.

Maarrrr sorry, ik kan dit superdomme woordgrapje niet laten, bij mezelf vind ik grijs haar afGRIJSelijk!
Ik kreeg vandaag de eerste opmerking over mijn haar, maar het ging niet over mijn uitgroei, lol! Een collega zei: heb jij nou je haar geverfd? Ik zei een beetje verbaasd: nee, ik heb het NIET geverfd! Toen zei hij: de kleur lijkt anders. Ik wilde bijna zeggen: ja, ik verf het juist niet meer en laat het uitgroeien. Maar ik hield mijn mond maar :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven