De een wel en de ander niet (staken school)

24-01-2020 16:21 369 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben als ouders vandaag pas te horen gekregen dat een aantal klassen toch gaan staken volgende week donderdag èn vrijdag. Nu gaat de lerares van de jongste staken en die van mijn oudste niet. Ik ben nu eigenlijk in staat om gewoon mijn oudste ook thuis te houden zonder hem af te melden en net te doen of mijn neus bloedt. Riskeer ik hiermee een boete? En meer moeders in hetzelfde schuitje?
sjiraf wijzigde dit bericht op 24-01-2020 16:41
2.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
28-01-2020 13:22
Je had het erover dat een ziek kind meer op stel en sprong is dan een vooraf aangekondigde staking. Dat is in sommige gevallen nauwelijks waar. Ik krijg nu net (drie minuten geleden) een mail dat een deel van de leerkrachten op de school van mijn kind staakt. Een virus zie ik regelmatig bijna even lang van te voren aankomen - en dan is vervanging/oppas op stel en sprong gemiddeld makkelijker te regelen omdat er niet nog tig ouders in hetzelfde schuitje zitten.
Mijn ouders passen bijvoorbeeld al op de kinderen van mijn zus, mijn schoonouders op die van mijn zwager. Bij ziekte is 9 van de 10 keer een stel grootouders wel beschikbaar. Nu niet.
Maar school is geen opvang instantie. Je kinderen zijn jouw verantwoording als ouders. Vaak gaan ze naar school. Handig zeg. Als er geen school is, kun je dat niemand verwijten.

En iets anders, gewoon uit verbazing: als die ouders en schoonouders toch al een oppasdag hebben en op kinderbezoek ingesteld zijn, wat is dan het probleem om jouw kinderen erbij te nemen? Verdeeld kan toch ook?
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
28-01-2020 15:04
Maar school is geen opvang instantie. Je kinderen zijn jouw verantwoording als ouders. Vaak gaan ze naar school. Handig zeg. Als er geen school is, kun je dat niemand verwijten.

En iets anders, gewoon uit verbazing: als die ouders en schoonouders toch al een oppasdag hebben en op kinderbezoek ingesteld zijn, wat is dan het probleem om jouw kinderen erbij te nemen? Verdeeld kan toch ook?
Oh kom op. Jij zou het ook ok vinden als de school van je kinderen voortaan ‘s avonds een lijstje stuurde wat voor de volgende dag de schooltijden zijn (Pietje heeft les van 7 tot 12 en van 4 tot 5, Marietje van 10 tot 17), of verwacht je dat je toch iets meer vaste afspraken maakt met een school waar je vervolgens ook op kunt rekenen?


En oppassen op meer kinderen: goed idee joh. Alleen de geografische spreiding van alle betrokkenen is net een tikkie lastig.
Alle reacties Link kopieren
Tja Eze, als ouder moet je gewoon accepteren en verder je bek dichthouden. Elk miniem puntje van kritiek (als in: we horen het wel een tikkie laat, dat is niet leuk) wordt teruggelegd want school is geen opvang en de leraren staken voor jouw kind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
28-01-2020 15:18
Oh kom op. Jij zou het ook ok vinden als de school van je kinderen voortaan ‘s avonds een lijstje stuurde wat voor de volgende dag de schooltijden zijn (Pietje heeft les van 7 tot 12 en van 4 tot 5, Marietje van 10 tot 17), of verwacht je dat je toch iets meer vaste afspraken maakt met een school waar je vervolgens ook op kunt rekenen?

Mijn kinderen zijn volwassen en net als heel veel andere mensen heb ik nooit zo lopen zeiken vroeger, als de school niet deed wat mij goeddunkte.
Je kunt chargeren hoor, met je onrealistische voorbeeld. Maar jij weet ook wel: doorgaans gaan die kinderen naar school. En soms ook niet. Staking, ziekte, studiedag, feestdag, lekkage. Dan heb je daar maar mee te dealen als ouder, want het draait niet om jouw schema en gemak. Hoort er allemaal bij in t leven.

Wát een gezeur hier zeg. MaAr dAn MoeT iK ieTs RegEleN.

En oppassen op meer kinderen: goed idee joh. Alleen de geografische spreiding van alle betrokkenen is net een tikkie lastig.

Oh, nieuwe info. Nou succes ermee, hoop dat jullie het redden!
Eze schreef:
28-01-2020 15:18

En oppassen op meer kinderen: goed idee joh. Alleen de geografische spreiding van alle betrokkenen is net een tikkie lastig.
Maar waarom kan het dan wel als je kinderen ziek zijn?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
28-01-2020 15:27
Tja Eze, als ouder moet je gewoon accepteren en verder je bek dichthouden. Elk miniem puntje van kritiek (als in: we horen het wel een tikkie laat, dat is niet leuk) wordt teruggelegd want school is geen opvang en de leraren staken voor jouw kind.
Dat is een beetje onzin natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
28-01-2020 13:49
Nee dan ben je aan het dreinen. Van een volwassene verwacht je ook volwassen gedrag. Als je wilt staken omdat je er niet mee eens bent dan weet je dat ruimschoots van te voren en draag je je standpunt ook uit.
Oh? Ik geloof dat Andersom een pagina geleden heeft uitgelegd dat leerkrachten er soms gewoon nog helemaal niet uit zijn en dat erstevig nagedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
28-01-2020 11:40
Zoals wat? Lang niet alle bso’s bieden opvang aan (die zitten ook met personeelstekorten) en voor het netwerk is het ook wel een keer genoeg.
Ik maak eigenlijk nooit gebruik van mijn netwerk. Worden die netwerken dan zo vaak ingezet dan?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-01-2020 17:31
Dat is een beetje onzin natuurlijk.
Maar dat is dus wel hoe het gebracht wordt. Als ouders klagen dat het wel erg laat en onzeker is allemaal, moeten ze niet zeuren, kinderen zijn hun eigen verantwoordelijkheid en bovendien moeten ze onderwijs belangrijk vinden en dus deze planning ook maar accepteren.

Inmiddels heb ik nog twee collega’s gesproken waarvan bij de ene de school al aangegeven heeft dat ze morgen pas beslissen wat ze gaan doen. En de andere school meldde ook dat ze toch maar wel gaan staken, maar dat de al geplande studiedag van vrijdag dan nu volgende week wordt. Dat zijn alleen in mijn directe omgeving al vier scholen die het met minder dan drie dagen melden, en dan ook nog grotendeels niet zoals eerder aangekondigd (andere dagen, gedeelte toch maar niet, studiedag verschuiven). Sorry, maar dat is echt geen incident van een enkele school meer, het begint nu vooral op ‘oudertje pesten’ te lijken.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
28-01-2020 15:27
Tja Eze, als ouder moet je gewoon accepteren en verder je bek dichthouden. Elk miniem puntje van kritiek (als in: we horen het wel een tikkie laat, dat is niet leuk) wordt teruggelegd want school is geen opvang en de leraren staken voor jouw kind.
Hehè, eindelijk iemand die t snapt.

Het draait niet om jou (ouder) en wanneer je al dan niet geïnformeerd wordt. Niet interessant.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 17:40
Maar dat is dus wel hoe het gebracht wordt. Als ouders klagen dat het wel erg laat en onzeker is allemaal, moeten ze niet zeuren, kinderen zijn hun eigen verantwoordelijkheid en bovendien moeten ze onderwijs belangrijk vinden en dus deze planning ook maar accepteren.

Inmiddels heb ik nog twee collega’s gesproken waarvan bij de ene de school al aangegeven heeft dat ze morgen pas beslissen wat ze gaan doen. En de andere school meldde ook dat ze toch maar wel gaan staken, maar dat de al geplande studiedag van vrijdag dan nu volgende week wordt. Dat zijn alleen in mijn directe omgeving al vier scholen die het met minder dan drie dagen melden, en dan ook nog grotendeels niet zoals eerder aangekondigd (andere dagen, gedeelte toch maar niet, studiedag verschuiven). Sorry, maar dat is echt geen incident van een enkele school meer, het begint nu vooral op ‘oudertje pesten’ te lijken.
Ja, dat is hun doel: Oudertje pesten. Meesters, juffen en directies vinden onderwijs nl ook niet belangrijk.
Mevrouw75 schreef:
28-01-2020 17:51
Ja, dat is hun doel: Oudertje pesten. Meesters, juffen en directies vinden onderwijs nl ook niet belangrijk.

En de meesten hebben ook zelf geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
28-01-2020 17:13
Maar waarom kan het dan wel als je kinderen ziek zijn?
Omdat dan de kinderen van de familie meestal gewoon gezond zijn en wel naar school kunnen. Dus dan hoeven opa en oma alleen maar op een kind van eze te passen.
Vele bungalowparken zitten veel voller dit weekend door de staking.
Kijk, dat vind ik gezellig nieuws.
Denken in mogelijkheden ipv in wat niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ouders wel klagen over gebrekkige informatie hoor. En laten we eerlijk zijn: we gaan staken - nee toch niet - maar toch wel was niet tof. Wel gênant.

Ik geloof eigenlijk dat het grootste voordeel voor ouders dat leerkrachten eindelijk na jaren braaf slikken en inhouden weer eens staken, is dat ze de noodzaak van een laatstemomentnetwerk weer inzien.
Want dat laatstemomentnetwerk gaat met het niet kunnen vinden van vervanging waarschijnlijk wel op meer plaatsen en vaker nodig zijn.
Verder is het natuurlijk voor ouders en veel werkgevers vooral erg lastig dat leerkrachten staken. Ook als je verder wel achter de staking staat is het soms behoorlijk lastig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
28-01-2020 17:51
Ja, dat is hun doel: Oudertje pesten. Meesters, juffen en directies vinden onderwijs nl ook niet belangrijk.
Jullie willen het echt niet begrijpen hè? Als het gaat om onderwijs belangrijk vinden (en dat snap ik, ik ben het er ook mee eens dat een aantal dingen echt beter zou kunnen/moeten), dan voer je acties. Als dat in een uiterst geval staken moet zijn, vooruit dan maar. Maar wáarom kan dat niet op een normale tijd aangegeven worden in plaats van dit last minute veranderende gedoe? En zou er dan misschien ook een heel klein beetje begrip mogen zijn voor ouders die dat ene kind dat wel school heeft dan ook maar thuis houdt. Als je wil kunnen we zelfs zeggen dat die leerlingen mee staken uit solidariteit.

Het is voor een groot deel de manier waarop waardoor echt alle begrip verloren gaat. En dat wordt tekens gepareerd met ‘ja maar, onderwijs is belangrijk!’. Ja en? Dat zou niet overkomen als je het een ruime week van tevoren duidelijk had?
feow schreef:
28-01-2020 18:02

Ik geloof eigenlijk dat het grootste voordeel voor ouders dat leerkrachten eindelijk na jaren braaf slikken en inhouden weer eens staken, is dat ze de noodzaak van een laatstemomentnetwerk weer inzien.
Want dat laatstemomentnetwerk gaat met het niet kunnen vinden van vervanging waarschijnlijk wel op meer plaatsen en vaker nodig zijn.
Verder is het natuurlijk voor ouders en veel werkgevers vooral erg lastig dat leerkrachten staken. Ook als je verder wel achter de staking staat is het soms behoorlijk lastig.
Dit is echt een heel goed punt. Want er gaat op deze manier een moment komen dat het lerarentekort zo hoog oploopt dat er wekelijks klassen naar huis gestuurd worden. Dan heb je niet eens 2-3 dagen om iets te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
28-01-2020 18:06
Dit is echt een heel goed punt. Want er gaat op deze manier een moment komen dat het lerarentekort zo hoog oploopt dat er wekelijks klassen naar huis gestuurd worden. Dan heb je niet eens 2-3 dagen om iets te regelen.
Dat denk ik ook, en is een serieus probleem. Maar ik betwijfel ook oprecht of het lerarentekort het gevolg is van te weinig geld. Zo vreselijk beroerd betaalt het nou ook weer niet, en degenen die ik ken die het onderwijs uit zijn gegaan, deden dat eigenlijk nooit om geld, maar om te hoge werkdruk, er niet voor de kinderen kunnen zijn zoals ze zouden willen etc. Maar ik moet toegeven dat ik nou ook weer geen honderden ex-leraren ken, dus misschien heb ik een rare omgeving. Voor de docenten: denken jullie echt dat meer salaris het tekort oplost? Of zou dat toch meer gezocht moeten worden in een cultuuromslag?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 17:40
Maar dat is dus wel hoe het gebracht wordt. Als ouders klagen dat het wel erg laat en onzeker is allemaal, moeten ze niet zeuren, kinderen zijn hun eigen verantwoordelijkheid en bovendien moeten ze onderwijs belangrijk vinden en dus deze planning ook maar accepteren.

Inmiddels heb ik nog twee collega’s gesproken waarvan bij de ene de school al aangegeven heeft dat ze morgen pas beslissen wat ze gaan doen. En de andere school meldde ook dat ze toch maar wel gaan staken, maar dat de al geplande studiedag van vrijdag dan nu volgende week wordt. Dat zijn alleen in mijn directe omgeving al vier scholen die het met minder dan drie dagen melden, en dan ook nog grotendeels niet zoals eerder aangekondigd (andere dagen, gedeelte toch maar niet, studiedag verschuiven). Sorry, maar dat is echt geen incident van een enkele school meer, het begint nu vooral op ‘oudertje pesten’ te lijken.
Djiezus..
Begrijp jij het verschil tussen ineens lekker vrij nemen en staken wel?
En alleen al denken dat het net pésten te maken heeft. Echt heel raar.

En inderdaad, iedereen die niet kan accepteren dat ze een staking 1 dag van te voren hoort, is gewoon een zeikerd. Gewoon op inspringen of anders zien als overmacht.
Maar niet zo over jezelf zeuren. De week gaat niet precies zoals jij het wilt. Boeien. Gebeurt toch soms.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
28-01-2020 18:14
Djiezus..
Begrijp jij het verschil tussen ineens lekker vrij nemen en staken wel?
En alleen al denken dat het net pésten te maken heeft. Echt heel raar.

En inderdaad, iedereen die niet kan accepteren dat ze een staking 1 dag van te voren hoort, is gewoon een zeikerd. Gewoon op inspringen of anders zien als overmacht.
Maar niet zo over jezelf zeuren. De week gaat niet precies zoals jij het wilt. Boeien. Gebeurt toch soms.
Dat is jouw mening, dat je dan een zeikerd bent, ik denk daar anders over. En het gaat niet eens om mezelf, mijn kind zit nog helemaal niet op school, ik heb persoonlijk nergens last van. Maar daarom kan ik het nog wel eens zijn met ouders die er zo over denken. En proberen aan te geven dat dit wellicht niet de handigste manier is om draagkracht te genereren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nou niet begrijp is dat er geen gebruik wordt gemaakt van die duizenden leraren die thuis met een vaststellingsovereenkomst zitten. Om een beetje tekort op te lossen. Deze mensen hebben allemaal een onderwijsbevoegdheid en een sollicitatieplicht.
Op mijn school is een zieke leraar niet meer op te vangen en sturen we dus klassen naar huis. Mensen met een vaststellingsovereenkomst zouden dit prima op kunnen lossen.
wilma36 schreef:
28-01-2020 17:59
Omdat dan de kinderen van de familie meestal gewoon gezond zijn en wel naar school kunnen. Dus dan hoeven opa en oma alleen maar op een kind van eze te passen.
Eze geeft aan dat het om een geografisch probleem gaat. Dat is het ook als Ize haar kind ziek is. Bij mij komt het over alsof ze denkt in onmogelijkheden.
Je moet je opvang voor je kinderen op orde hebben. Ook als dit last minute is.
Daarnaast ben ik het er wel mee eens dat leerkrachten echt wel een week voor de stakingsdag aan kunnen geven of ze staken. Twee weken van te voren zelfs nog wel.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 18:31
4.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
28-01-2020 18:24
Wat ik nou niet begrijp is dat er geen gebruik wordt gemaakt van die duizenden leraren die thuis met een vaststellingsovereenkomst zitten. Om een beetje tekort op te lossen. Deze mensen hebben allemaal een onderwijsbevoegdheid en een sollicitatieplicht.
Op mijn school is een zieke leraar niet meer op te vangen en sturen we dus klassen naar huis. Mensen met een vaststellingsovereenkomst zouden dit prima op kunnen lossen.
Die mensen zitten vast niet voor de lol thuis. Ik mag dan geen fan zijn van deze staking, ik snap ook heus wel dat als je 2x overspannen bent geraakt van je werk in het onderwijs, je daar niet naar terug wilt. Of als gebleken is dat je er helemaal niet geschikt voor bent of weet ik wat. Alle leraren die thuis zitten en terug wíllen hebben volgens mij binnen drie dagen een baan, dus als er al duizenden op de bank zitten, hebben die daar vast een andere reden voor.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 18:12
Dat denk ik ook, en is een serieus probleem. Maar ik betwijfel ook oprecht of het lerarentekort het gevolg is van te weinig geld. Zo vreselijk beroerd betaalt het nou ook weer niet, en degenen die ik ken die het onderwijs uit zijn gegaan, deden dat eigenlijk nooit om geld, maar om te hoge werkdruk, er niet voor de kinderen kunnen zijn zoals ze zouden willen etc. Maar ik moet toegeven dat ik nou ook weer geen honderden ex-leraren ken, dus misschien heb ik een rare omgeving. Voor de docenten: denken jullie echt dat meer salaris het tekort oplost? Of zou dat toch meer gezocht moeten worden in een cultuuromslag?
Mijn eerste reactie is: klopt, ik ken niemand die gestopt is vanwege het geld. En wel meerderen die gestopt zijn wegen werkdruk en kinderen niet kunnen bieden wat ze al minimum zien.
Maarrrrr

Mijn tweede reactie is dat er toch een reden is, naast het onzalige plan om op de pabo van groep 1-8 op te leiden, dat mannen het onderwijs massaal de rug toegekeerd hebben. Misschien is dat omdat het tegenwoordig maatschappelijker aanvaard is om je als man ook in de thuissituatie met kinderen te bemoeien, maar ik gok dat geld bij de beroepskeuze wel degelijk een rol speelt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 18:29
Die mensen zitten vast niet voor de lol thuis. Ik mag dan geen fan zijn van deze staking, ik snap ook heus wel dat als je 2x overspannen bent geraakt van je werk in het onderwijs, je daar niet naar terug wilt. Of als gebleken is dat je er helemaal niet geschikt voor bent of weet ik wat. Alle leraren die thuis zitten en terug wíllen hebben volgens mij binnen drie dagen een baan, dus als er al duizenden op de bank zitten, hebben die daar vast een andere reden voor.
Een vaststellingsovereenkomst is niet voor leraren die overspannen zijn, maar voor leraren die bv. een arbeidsconflict hebben. Dit zijn dus mensen die tot hun pensioen 70 procent van hun salaris ontvangen. Mensen met een sollicitatieplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven