Huiswerk basisschool
dinsdag 28 januari 2020 om 22:07
Hallo allemaal, mijn zoon zit in groep 6 basisschool en is 9 jaar oud.
Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.
Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.
Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.
Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.
Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.

dinsdag 28 januari 2020 om 23:08
Hier ook, alleen op vrijdag een vel rekensommen mee naar huis of topo van Europa, nog heel weinig.pamelacourson schreef: ↑28-01-2020 22:34Mijn dochter heeft nauwelijks huiswerk. Een kwartiertje rekenen en soms een topotoets en eens per jaar een boekbespreking, dat is het wel zo’n beetje. Ik vind dat jammer, dat is geen voorbereiding op de middelbare school. Groep 7 overigens.

dinsdag 28 januari 2020 om 23:27
Raar systeem daar in NL waar jullie nooit huiswerk kregen.
Lager of middelbaar, hier in BE werd bij ons altijd huiswerk meegegeven, naast zaken die ingeleerd moesten worden voor een toets, en da's niet meer dan normaal ook. Al was het al maar om de geziene leerstof deftig onder de knie te krijgen, te begrijpen en te doorgronden. (en dat was dan nog in een tijd zonder allerlei geintjes als smartschool; juf/meester moesten dat dus zelf nog verbeteren).
Kids zijn hier nog op kleuter/baby-leeftijd, maar hier hebben we alvast voor een topschool (eliteschool zo je wil) die niet meedoet aan de "geen huiswerk, geen rapport"-tendens, en die gewoon doodleuk daarmee verder doen.
Lager of middelbaar, hier in BE werd bij ons altijd huiswerk meegegeven, naast zaken die ingeleerd moesten worden voor een toets, en da's niet meer dan normaal ook. Al was het al maar om de geziene leerstof deftig onder de knie te krijgen, te begrijpen en te doorgronden. (en dat was dan nog in een tijd zonder allerlei geintjes als smartschool; juf/meester moesten dat dus zelf nog verbeteren).
Kids zijn hier nog op kleuter/baby-leeftijd, maar hier hebben we alvast voor een topschool (eliteschool zo je wil) die niet meedoet aan de "geen huiswerk, geen rapport"-tendens, en die gewoon doodleuk daarmee verder doen.
dinsdag 28 januari 2020 om 23:31
Sinjoren schreef: ↑28-01-2020 23:27Raar systeem daar in NL waar jullie nooit huiswerk kregen.
Ach ja, ieder z’n ding. Voor het uiteindelijke niveau zal het weinig uitmaken, om over de concentratie spanne maar te zwijgen. Weet je hoe kort die is bij een jong kind? En weet je ook dat ze van spelen ook heel veel leren, bijv. hoe ze met anderen omgaan? Laat ze alsjeblieft lekker kind zijn. Ze moeten nog lang genoeg leren en werken.
dinsdag 28 januari 2020 om 23:33
Lijkt me sterk dat er op de BSO geen enkele mogelijkheid is huiswerk te maken ( ik werk zelf op een BSO). Kan wel zijn dat je hier over in gesprek moet. Maar op vrijwel elke BSO is hier ruimte voor, mits je het zelf aan geeft. Er wordt normaal gesproken wel mee gedacht hoe je dit kan realiseren hoor. Een half uurtje is meestal ruim voldoende, daarna kan het kind gewoon lekker spelen.

dinsdag 28 januari 2020 om 23:40
Pisa-resultaten van de voorbije decennia tonen anders het tegendeel aan wat betreft dat uiteindelijke niveau (en die tonen ook aan dat Vlaanderen in de voorbije jaren stevig gezakt is, niet toevallig in lijn met aangepaste leerplannen die, onder andere, de focus op kennisverwerving en daarmee gepaard gaande, huiswerk, sterk gereduceed heeft).Ghost79 schreef: ↑28-01-2020 23:31Ach ja, ieder z’n ding. Voor het uiteindelijke niveau zal het weinig uitmaken, om over de concentratie spanne maar te zwijgen. Weet je hoe kort die is bij een jong kind? En weet je ook dat ze van spelen ook heel veel leren, bijv. hoe ze met anderen omgaan? Laat ze alsjeblieft lekker kind zijn. Ze moeten nog lang genoeg leren en werken.
Tuurlijk, ze mogen ook spelen, ze mogen ook kind zijn, maar vlot leren lezen, schrijven en rekenen gaan ze heus niet leren door enkel in de klas wat te oefenen en daarbuiten niet. In ons eerste leerjaar was dat oefenen zowat dagdagelijkse huiswerk-kost.
dinsdag 28 januari 2020 om 23:51
Hier krijgen ze in de bovenbouw 1x per week maakwerk mee (taal of rekenen), en 1x leerwerk (bv. topografie, taal, rekenen en 'Kosmisch' (= geschiedenis / aardrijkskunde)). Ze krijgen het steeds een week van tevoren mee: maakwerk loopt van dinsdag tot dinsdag, leerwerk van vrijdag tot vrijdag. Hier zit er dus altijd wel een weekend tussen. Hoeveel tijd dit kost wisselt erg: Engelse woordjes kostten zeker in het begin veel moeite, topo heeft ook wel wat tijd nodig, maar vooral bij Kosmisch denkt kind dat ze het met gewoon opletten in de klas wel weet. Maakwerk is één A4-tje aan invuloefeningen, ongeveer een half uur werk als kind even lekker doorwerkt.
Hiernaast ieder jaar 1x spreekbeurt, 1x boekbespreking en 1 of 2 werkstukken.
Ze hebben wel een Ambrasoft-account, maar daar zitten geen verplichtingen aan.
Hiernaast ieder jaar 1x spreekbeurt, 1x boekbespreking en 1 of 2 werkstukken.
Ze hebben wel een Ambrasoft-account, maar daar zitten geen verplichtingen aan.
woensdag 29 januari 2020 om 00:02
Sinjoren schreef: ↑28-01-2020 23:40Pisa-resultaten van de voorbije decennia tonen anders het tegendeel aan wat betreft dat uiteindelijke niveau (en die tonen ook aan dat Vlaanderen in de voorbije jaren stevig gezakt is, niet toevallig in lijn met aangepaste leerplannen die, onder andere, de focus op kennisverwerving en daarmee gepaard gaande, huiswerk, sterk gereduceed heeft).
Tuurlijk, ze mogen ook spelen, ze mogen ook kind zijn, maar vlot leren lezen, schrijven en rekenen gaan ze heus niet leren door enkel in de klas wat te oefenen en daarbuiten niet. In ons eerste leerjaar was dat oefenen zowat dagdagelijkse huiswerk-kost.
Dat is bijzonder, ik ken ook onderzoeken waarbij juist wordt beweerd dat veel huiswerk weinig toegevoegde waarde heeft en vooral stress oplevert. Heb zelf ook in het onderwijs gewerkt. Hoe lang zijn de schooldagen bij jullie dan?

woensdag 29 januari 2020 om 00:15
Ik werk zelf als leerkracht in groep 5/6. Ik geef weinig tot geen huiswerk. Zijn meerdere onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat dit geen enkele toegevoegde waarde heeft. Ik adviseer ouders wel altijd om dagelijks met hun kind te lezen / voorlezen. Daarnaast vraag ik ouders voor ondersteuning bij het leren van de tafels en klokkijken. Dat zijn namelijk cruciale dingen in groep 5/6. Ik zou in gesprek gaan met de leerkracht. Het zou toch fijn zijn als er leerwerk mee wordt gegeven voor in ieder geval 1 week, zodat je het weekend ook kunt leren. Het kan natuurlijk ook dat je zoon het huiswerk niet gelijk mee naar huis neemt? .

woensdag 29 januari 2020 om 00:25
Mijn zoon zit ook in groep 6. Denk dat hij ongeveer hetzelfde heeft aan huiswerk/oefenwerk. Die oefeningen online doet hij in drie keer een kwartier, meestal als pa staat te koken. Die oefeningen van zoon zijn i.i.g. niet echt uitgebreid.
Het leren voor de wekelijkse toets (topografie, aardrijkskunde/geschiedenis, natuur/techniek): hij leest het één avond eens door (en ik ook). En vervolgens oefen ik dat tussen de bedrijven door. Op weg naar sport/school/thuis, tijdens winkelen. Het zijn meestal maar vijftien begrippen die makkelijk in een kort verhaaltje zijn samen te vatten (of provincies met provinciehoofdsteden, TV-TAS en andere ‘rijtjes’). Ik laat zoon dan uitleggen wat bijvoorbeeld ‘urbanisatie’ is (“Hoe zou je dat uitleggen aan je kleine neefje?”). Of ik laat hem voorbeelden bedenken bij een begrip.
Op de BSO heeft hij eens een mindmap getekend voor een aardrijkskunde/geschiedenis toets. Compleet met fabriekjes, spoor-, water- en snelwegen. Maakt voor de BSO niets uit of hij Suske en Wiske zit te lezen of Naut. Of een tekening maakt of een ‘mindmap’. Er staan ook een paar pc’s en ik weet dat sommige klasgenootjes van hem op de BSO die online oefeningen maken.
Het leren voor de wekelijkse toets (topografie, aardrijkskunde/geschiedenis, natuur/techniek): hij leest het één avond eens door (en ik ook). En vervolgens oefen ik dat tussen de bedrijven door. Op weg naar sport/school/thuis, tijdens winkelen. Het zijn meestal maar vijftien begrippen die makkelijk in een kort verhaaltje zijn samen te vatten (of provincies met provinciehoofdsteden, TV-TAS en andere ‘rijtjes’). Ik laat zoon dan uitleggen wat bijvoorbeeld ‘urbanisatie’ is (“Hoe zou je dat uitleggen aan je kleine neefje?”). Of ik laat hem voorbeelden bedenken bij een begrip.
Op de BSO heeft hij eens een mindmap getekend voor een aardrijkskunde/geschiedenis toets. Compleet met fabriekjes, spoor-, water- en snelwegen. Maakt voor de BSO niets uit of hij Suske en Wiske zit te lezen of Naut. Of een tekening maakt of een ‘mindmap’. Er staan ook een paar pc’s en ik weet dat sommige klasgenootjes van hem op de BSO die online oefeningen maken.

woensdag 29 januari 2020 om 00:59
Hier zoon, 12 jaar zit nu in groep 7, krijgt iedere week 1 a 2 lessen voor spelling en voor rekenen (helaas) op de pc te maken.. Krijgt op maandag een blad mee voor topo toets op vrijdag. Maar verder geen echte toetsen voor rekenen of spelling. Beetje jammer, want dat zijn juist 2 vakken waar hij moeite mee heeft/ in achterloopt. Topo kan me gestolen worden.
woensdag 29 januari 2020 om 06:27
Wat veel huiswerk! Onze kinderen zitten in groep 7 en 8, maar krijgen zelden huiswerk. Ligt ook een beetje aan de leraar, maar ze krijgen vaak voor de vakanties huiswerk mee om te automatiseren (rekenen, spelling), een enkele keer topo huiswerk (maar dat doen ze vooral op school). 1 keer per jaar een spreekbeurt en dat was het geloof ik wel.
Zonder oorzaak geen gevolg

woensdag 29 januari 2020 om 06:28
Mijn kinderen hebben hun basisschool in het buitenland doorlopen en hadden vanaf 6 jaar elke dag huiswerk. Ik heb op geen enkele manier gemerkt dat de overgang naar het VO daardoor beter verliep. Leren doen ze nog steeds niet of met tegenzin.
Ik vind huiswerk op de basisschool dan ook echt compleet onzinnig en ben blij dat het op de huidige NL school van mijn jongste zeer beperkt is (leren voor topo en wat Engelse woordjes). Het VO is vroeg genoeg om met huiswerk te beginnen (en ook daar twijfel ik aan het nut).
Ik vind huiswerk op de basisschool dan ook echt compleet onzinnig en ben blij dat het op de huidige NL school van mijn jongste zeer beperkt is (leren voor topo en wat Engelse woordjes). Het VO is vroeg genoeg om met huiswerk te beginnen (en ook daar twijfel ik aan het nut).
woensdag 29 januari 2020 om 06:43
Bedankt voor jullie reacties!
Voor de beeldvorming, BSO is hier een vierkanteigen ruimte, waar zo'n 16 kids per dag worden opgevangen. Er is geen gelegenheid in een andere ruimte huiswerk te maken want er is geen andere ruimte. Dan moet zoon (van 9) zelf bedenken dat hij n een tafel huiswerk moet maken ipv met de andere jongens spelen. Ik denk niet dat hij dat doet..
Ze krijgen hier echt veel, topo, geschiedenis, aardrijkskunde, Engels en taal. Gisteren topo meegekregen voor vrijdag....
Engels en taal zijn bladen vol stamp woordjes, die krijgt hij wel een week vooruit dus kan hij in het weekend leren.
Voor de beeldvorming, BSO is hier een vierkanteigen ruimte, waar zo'n 16 kids per dag worden opgevangen. Er is geen gelegenheid in een andere ruimte huiswerk te maken want er is geen andere ruimte. Dan moet zoon (van 9) zelf bedenken dat hij n een tafel huiswerk moet maken ipv met de andere jongens spelen. Ik denk niet dat hij dat doet..
Ze krijgen hier echt veel, topo, geschiedenis, aardrijkskunde, Engels en taal. Gisteren topo meegekregen voor vrijdag....
Engels en taal zijn bladen vol stamp woordjes, die krijgt hij wel een week vooruit dus kan hij in het weekend leren.
woensdag 29 januari 2020 om 07:43
Ik zou ook de leerkracht vragen of het leerwerk voor het weekend al mee mag, dan kan kind dat in het weekend op z'n gemak doen.
Als reactie op mensen die zich zorgen maken over de overgang naar het VO. Hier ook een basisschool die niet gelooft in de toegevoegde waarde van (leren wennen aan) huiswerk. Ze kregen weleens iets mee, maar nooit veel en konden daardoor lekker spelen en hadden alle tijd voor hobby's en sport. De overgang naar de middelbare ging prima. Ze waren er aan toe om minder/niet meer te spelen en huiswerk paste prima in die tijd. Echt geen enkel probleem geweest, ze vonden het zelfs meevallen en hadden veeeeel meer verwacht uit alle verhalen van anderen en waarschuwingen van de juf.
Als reactie op mensen die zich zorgen maken over de overgang naar het VO. Hier ook een basisschool die niet gelooft in de toegevoegde waarde van (leren wennen aan) huiswerk. Ze kregen weleens iets mee, maar nooit veel en konden daardoor lekker spelen en hadden alle tijd voor hobby's en sport. De overgang naar de middelbare ging prima. Ze waren er aan toe om minder/niet meer te spelen en huiswerk paste prima in die tijd. Echt geen enkel probleem geweest, ze vonden het zelfs meevallen en hadden veeeeel meer verwacht uit alle verhalen van anderen en waarschuwingen van de juf.
woensdag 29 januari 2020 om 08:04
DIt, mijn kind zit ook in groep 6, maar als hij een toets heeft dan krijgt hij zijn werkboekje mee naar huis, daar staat een samenvatting in. Die leest hij een paar keer door. Kost ongeveer 15-30 minuten. Daarnaast wordt er weinig huiswerk meegegeven. Alleen als je het in de les niet af hebt. En een spreekbeurt/boekbespreking moet ook thuis voorbereid worden, maar daar heb je langer de tijd voor.

woensdag 29 januari 2020 om 08:10
Volgens mij valt het huiswerk wel mee, maar door zijn te gevulde week komt hij er moeilijker aan toe.
Ik zou dus met BSO in gesprek gaan en aangeven dat hij tijd moet krijgen om zijn huiswerk te doen. Ze bieden het niet aan, maar ik ga er even vanuit dat er meerdere kinderen van dezelfde school op die BSO zitten, en wellicht ook behoefte hebben aan een uurtje huiswerktijd.
Daarbij denk ik dat het gewoon een goede voorbereiding voor het VO is.
Mijn kinderen hadden weinig huiswerk op de basisschool en moesten heel erg wennen aan het huiswerk op de middelbare school.
Ik zou dus met BSO in gesprek gaan en aangeven dat hij tijd moet krijgen om zijn huiswerk te doen. Ze bieden het niet aan, maar ik ga er even vanuit dat er meerdere kinderen van dezelfde school op die BSO zitten, en wellicht ook behoefte hebben aan een uurtje huiswerktijd.
Daarbij denk ik dat het gewoon een goede voorbereiding voor het VO is.
Mijn kinderen hadden weinig huiswerk op de basisschool en moesten heel erg wennen aan het huiswerk op de middelbare school.

woensdag 29 januari 2020 om 08:11
Dit is wel allemaal stof dat ze ook tijdens de lessen gewoon krijgen. Het is niet dat hij uit het niets opeens veel moet leren.
Huiswerk is herhaling van de al geleerde stof.
woensdag 29 januari 2020 om 08:19
Ik vind het veel. Topo krijgen ze hier nog niet in groep 6 en Engels ook niet. Taal wordt gewoon in de les gemaakt en komt alleen mee als zoon weer te veel vogeltjes ziet vliegen. Wel aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Maar dat is even het boekje doorlezen en dat lukt echt nog wel tussen avondeten en bedtijd, gewoon 1 keer doorlezen per keer. Maar goed, kind hier vind die vakken leuk, dus die let daarvoor in de les ook wel goed op.Mina81 schreef: ↑29-01-2020 06:43Bedankt voor jullie reacties!
Zelf kreeg ik ook nooit huiswerk op de basisschool, behalve een keer een topo toets leren. En dat is op de middelbare ook goed gekomen, al had ik het wel fijn gevonden als daar in groep 8 al wel voorzichtig mee was begonnen.
woensdag 29 januari 2020 om 08:29
Topo niet volgens mij, maar verder wel. Twee jaar geleden kreeg dochter voor het eerst Engels mee, 50 woorden op een blad, iedere 5-6 weken. Spelling van die woorden hoorde daar ook bij. Dat is niet haar sterkste kant, dus daar waren we echt wel even mee aan het worstelen. Ik snapte dus ook niet dat ze zo'n bak in één keer over die kinderen uitstortten. Pas later kwam ik erachter dat ze in de weken voor dat blad mee naar huis kwam steeds 10 woorden per week in de klas deden.
woensdag 29 januari 2020 om 08:32
Zoon in Gr 7 maar dagelijks leer en huiswerk, wekelijks nieuwsbegrip via laptop inleveren/maken. Wekelijks staat er een toets gepland voor GS, AK of Engels. Boekreclame en boekverslag en spreekbeurt. Het is hier nodig te plannen, planner aangeschaft en die vult hij wekelijks in met wat hij dagelijks moet maken/leren. Vind het veel maar een goede voorbereiding op de middelbare school, dochter zit in 3 vo en naar mijn mening is de overgang wat minder groot van basis naar VO-onderwijs.
Wellicht kun je hem even op weg helpen dat hij voor het sporten 15 min voor zijn hw vrijmaakt. En of na het thuiskomen van de BSO. Voor of na het eten.
Wellicht kun je hem even op weg helpen dat hij voor het sporten 15 min voor zijn hw vrijmaakt. En of na het thuiskomen van de BSO. Voor of na het eten.

woensdag 29 januari 2020 om 10:50
8h30-15h30 zowat, al zal dat per school ook nog wat variëren.
Op zich is dat niet heel anders dan hoe het 15-25 jaar geleden was, alleen was huiswerk toen een veel breder en algemeen gegeven (en stond Vlaanderen jaarlijks in de top op vlak van Pisa). Vandaag is dat afhankelijk van school tot school en moet je al eerder naar de als "elite" gebrandmerkte scholen, als je nog ietwat doorgedreven kennisonderwijs wil.