Huiswerk basisschool
dinsdag 28 januari 2020 om 22:07
Hallo allemaal, mijn zoon zit in groep 6 basisschool en is 9 jaar oud.
Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.
Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.
Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.
Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.
Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
woensdag 5 februari 2020 om 19:53
Waar waren je rapportcijfers destijds dan op gebaseerd?Positivevibes schreef: ↑05-02-2020 19:48Nee dus. Ik heb mijn hele lagere schooltijd geen enkel cijfer of proefwerk gehad en nauwelijks huiswerk. Mijn man uit een andere provincie ook niet. Alleen wel eens topo of dictee of spreekbeurt maar dat kreeg je geen cijfers voor. En dat was zeg maar 35 jaar geleden dus niks nieuws.
Naar mijn idee is juist al dat huiswerk maken en constant cito toetsen vanaf de kleuterklas nieuw. Doe mij maar een ouderwetse basisschool zoals in mijn jeugd. Lekker kind zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 5 februari 2020 om 19:55
En toch heeft hij/zij gelijk; wij (BE weliswaar) kregen vanaf het eerste leerjaar doorheen onze hele lagere school-carrière maandelijks een rapport met cijfers, een trimestrieel rapport overheen de betrokken maanden, inclusief proefwerken en een eindrapport. Sterker nog, dat werd gewoon publiekelijk uitgedeeld en ook al werden de cijfers niet hardop voorgelezen (er stonden wel altijd klasgemiddeldes op), je kon dat gewoon vanvoor in de klas gaan ophalen en dat werd dan steevast vergezeld door een publieke bemerking in goede of waar nodig, minder goede zin. En dat ging in het middelbaar gewoon verder, met als enige verschil dat het niet de juf/meester was die de rapporten uitdeelde, maar de prefect/schooldirecteur die dat in hoogsteigen persoon kwam doen.Positivevibes schreef: ↑05-02-2020 19:48Nee dus. Ik heb mijn hele lagere schooltijd geen enkel cijfer of proefwerk gehad en nauwelijks huiswerk. Mijn man uit een andere provincie ook niet. Alleen wel eens topo of dictee of spreekbeurt maar dat kreeg je geen cijfers voor. En dat was zeg maar 35 jaar geleden dus niks nieuws.
We zijn er desondanks niet minder kind om geweest.
woensdag 5 februari 2020 om 20:04
Positivevibes schreef: ↑05-02-2020 20:02Ik kreeg op de basisschool geen cijfers.
En misschien is dat dan een groot verschil tussen BE en NL. Geen idee.
Ik ben er zelf in ieder geval niet slechter van geworden en heb een uitstekende opleiding gekregen.
Bij stonden op de lagere school (jaren '70) gewoon cijfers op het rapport.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 5 februari 2020 om 20:09
En dan heb je nooit een barst moeten doen in de lagere school en faal je falikant op de middelbare omdat je daar wél ineens 1.5 uur huiswerk mag maken elke dag.
En je dat totaal niet gewend bent.
Dan toch liever een graduele opbouw vanaf groep 3.
Hier begon ik op mijn 6de met 1 blad rekenen en een kwartier lezen elke dag.
En op mijn 12de was ik elke dag 1 à 1.5 uur per dag bezig.
Grote toetsenweken en boekbesprekingen werden aangekondigd.
De rest van het huiswerk en testen kregen we 1 dag van tevoren te horen.
En op mijn 11de en 12de dook Frans op en dat vonden ze ideaal om zonder verwittiging te testen.
Maar ik heb het dus nooit als vreemd of abnormaal beschouwd en thuis ook altijd mogen horen dat school het belangrijkste was.
En hobby's voor de leuk waren.
Maar als ik daar tijdens de week geen tijd meer voor had ... dan zocht ik maar een andere hobby in 't weekend of op woensdag-namiddag.
Moet ie trouwens persé om 8 uur naar bed?
Hier stond die leeftijd ongeveer gelijk met half 9 à 9 uur.
Als je dan toch én wil sporten én BSO (en daar vooral niks doen) én vrije tijd wil ... heb je tenminste een half uur extra.
En op mijn 11de en 12de dook Frans op en dat vonden ze ideaal om zonder verwittiging te testen.
Maar ik heb het dus nooit als vreemd of abnormaal beschouwd en thuis ook altijd mogen horen dat school het belangrijkste was.
Maar als ik daar tijdens de week geen tijd meer voor had ... dan zocht ik maar een andere hobby in 't weekend of op woensdag-namiddag.
Als je dan toch én wil sporten én BSO (en daar vooral niks doen) én vrije tijd wil ... heb je tenminste een half uur extra.
woensdag 5 februari 2020 om 23:13
Positivevibes schreef: ↑05-02-2020 19:48Nee dus. Ik heb mijn hele lagere schooltijd geen enkel cijfer of proefwerk gehad en nauwelijks huiswerk. Mijn man uit een andere provincie ook niet. Alleen wel eens topo of dictee of spreekbeurt maar dat kreeg je geen cijfers voor. En dat was zeg maar 35 jaar geleden dus niks nieuws.
Naar mijn idee is juist al dat huiswerk maken en constant cito toetsen vanaf de kleuterklas nieuw. Doe mij maar een ouderwetse basisschool zoals in mijn jeugd. Lekker kind zijn.
Hier net zo. Ook geen eind Cito. Geen stress en prima terecht gekomen.
donderdag 6 februari 2020 om 06:44
Ik heb niets tegen op huiswerk op de basisschool. Maar wat jij hier beschrijft vind ik van een uiterste. Niet alleen leren en huiswerk bepalen naar mijn mening de persoonlijke ontwikkeling. Ook van spelen en sporten leer je als kind veel. Mijn 9 jarige (want daar gaat dit topic overigens over) lag trouwens om 19.30 u in bed. En mijn 12-jarige middelbare scholier ligt nu om 20.30 u in bed. En slaapt praktisch gelijk tot de wekker de volgende ochtend gaat om 6.30 u.Marnamai schreef: ↑05-02-2020 20:09En dan heb je nooit een barst moeten doen in de lagere school en faal je falikant op de middelbare omdat je daar wél ineens 1.5 uur huiswerk mag maken elke dag.