Huiswerk basisschool

28-01-2020 22:07 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn zoon zit in groep 6 basisschool en is 9 jaar oud.

Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.

Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.

Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
Zoals al eerder gezegd: mijn kinderen komen uit een systeem, waarbij iedere dag tussen de 30 min en 1 uur huiswerk gemaakt moest worden vanaf 6 jaar. Ik heb op het VO (toen kwamen we terug in NL) nooit enig effect gemerkt. Als het al effect heeft, dan waren mijn oudste drie kinderen de uitzondering op de regel.

Daarnaast kom ik er eerlijk voor uit dat ik als ouder helemaal niet zit te wachten op huiswerk op de basisschool. Dan zou er dus nóg een planning bij komen. Daar heb ik echt geen zin in. Dan maar een luie, gedesinteresseerde moeder (wat ik mijzelf niet vind), maar het houdt een keer op.

Een keertje topo of tafels oefenen: helemaal prima. Maar aub geen huiswerk voor 1 of 2 dagen later: dat past hier gewoon niet meer.
Alecta schreef:
31-01-2020 20:57
Zoals al eerder gezegd: mijn kinderen komen uit een systeem, waarbij iedere dag tussen de 30 min en 1 uur huiswerk gemaakt moest worden vanaf 6 jaar. Ik heb op het VO (toen kwamen we terug in NL) nooit enig effect gemerkt. Als het al effect heeft, dan waren mijn oudste drie kinderen de uitzondering op de regel.

Daarnaast kom ik er eerlijk voor uit dat ik als ouder helemaal niet zit te wachten op huiswerk op de basisschool. Dan zou er dus nóg een planning bij komen. Daar heb ik echt geen zin in. Dan maar een luie, gedesinteresseerde moeder (wat ik mijzelf niet vind), maar het houdt een keer op.

Een keertje topo of tafels oefenen: helemaal prima. Maar aub geen huiswerk voor 1 of 2 dagen later: dat past hier gewoon niet meer.
Wat heb jij voor last van huiswerk dat je kinderen moeten maken? JIJ hoeft het toch niet te maken? Dat moeten je kinderen zélf doen. Dat is nou eenmaal het idee achter huiswerk, niet dat vader, moeder, opa of oma dat gaan maken. Dan leren je kinderen er niks van. Dus terwijl jouw kinderen het huiswerk doen, kan jij toch gewoon je eigen gang gaan? Dat vergt toch geen extra planning van jou?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
31-01-2020 21:33
Wat heb jij voor last van huiswerk dat je kinderen moeten maken? JIJ hoeft het toch niet te maken? Dat moeten je kinderen zélf doen. Dat is nou eenmaal het idee achter huiswerk, niet dat vader, moeder, opa of oma dat gaan maken. Dan leren je kinderen er niks van. Dus terwijl jouw kinderen het huiswerk doen, kan jij toch gewoon je eigen gang gaan? Dat vergt toch geen extra planning van jou?

En jij denkt dat kinderen dat zelfstandig kunnen? Echt niet dat ze op hun 7e een powerpoint kunnen maken voor een spreekbeurt. Dat is nou juist het euvel. Er wordt steeds meer verwacht en daar draaien de ouders dan voor op. We houden het met elkaar in stand. Ik had mijn eerste spreekbeurt op mijn 10e of 11e. Dan schreef je zelf wat dingen op een papiertje en liet wat plaatjes uit een boek zien. Maar dat is tegenwoordig niet meer genoeg. Bovendien waren de meeste moeders huisvrouw toen ik kind was. Nu werken ze bijna allemaal, maar moeten juist meer doen voor school. Zelfs mijn eigen moeder merkt dit op. Dus ik weet niet onder welke steen jij gelegen hebt. Maar het is niet te vergelijken met vroeger.
pejeka schreef:
31-01-2020 21:33
Ik moet ze eraan herinneren, er zelf aan denken, ze er nog eens aan herinneren, controleren of ze het gedaan hebben. En als ik het dan een keer (druk in mijn hoofd met andere met andere dingen) vergeet is het nog mijn fout ook.
Op een bepaalde leeftijd kunnen ze het gewoon ineens zelf, maar dat was bij mijn kinderen zeker in groep 6 nog niet het geval. Natuurlijk zullen ze met veel oefening een beetje beter leren plannen, maar ik vraag mij weleens af of dat effect alle moeite waard is.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2020 08:46
Kinderen hebben toch geen agenda? En op de middelbare hebben leerlingen sinds een jaar of wat ook geen agenda meer.
dan ben ik nog van de oude stempel, in middelbare hadden we nog papieren agenda waar we elk uur van de dag moesten noteren wat we dat uur gezien + plus het huiswerk...maar bij mij is het dan ook 10 jaar geleden al.
Inhoudelijk bemoei ik mij er overigens zelden of nooit mee, maar ik heb gewoon geen zin in het bijhouden welk kind wanneer wat gedaan moet hebben. Uiteindelijk leren ze er ook niet veel van, als ik die planningen in de gaten moet houden, ik ben er dan ook op tegen, maar het wordt als ouder van je verwacht.
icequeen2000 schreef:
31-01-2020 22:08
dan ben ik nog van de oude stempel, in middelbare hadden we nog papieren agenda waar we elk uur van de dag moesten noteren wat we dat uur gezien + plus het huiswerk...maar bij mij is het dan ook 10 jaar geleden al.
Ja, 10 jaar geleden gebeurde dat nog. Nu hebben een paar kunstmeisjes een bujo. Alles staat op magister.

Er gaan wel sporadisch geluiden om dat weer terug te draaien, maar het gebeurt niet.
Heel blij dus dat mijn dochter vorig jaar op de basisschool alleen af en toe wat Engelse woordjes en wat topo moest leren (eens in de 3 weken iets). Dat kon ze in de meeste gevallen zelf nog redelijk behappen. Het huiswerk op de school van TO klinkt van een iets andere orde.
Mevrouw75 schreef:
31-01-2020 22:14
Ja, 10 jaar geleden gebeurde dat nog. Nu hebben een paar kunstmeisjes een bujo. Alles staat op magister.

Er gaan wel sporadisch geluiden om dat weer terug te draaien, maar het gebeurt niet.

Zoon zit net op de middelbare en heeft gewoon een papieren agenda (op aanraden van school, schijnt overzichtelijker te zijn). Ook geen Magister of vergelijkbaar systeem. Het hangt dus maar net van de school af. Overigens hoef ik hem nooit eraan te herinneren of te controleren. Hij heeft zijn zaakjes prima op orde. Terwijl hij op de basisschool nauwelijks huiswerk had, maar ook daar wel een papieren agenda 😉.
Ghost79 schreef:
31-01-2020 22:24
Zoon zit net op de middelbare en heeft ook gewoon een papieren agenda (op aanraden van school, schijnt overzichtelijker te zijn). Ook geen Magister of vergelijkbaar systeem. Het hangt dus maar net van de school af. Overigens hoef ik hem nooit eraan te herinneren of te controleren. Hij heeft zijn zaakjes prima op orde. Terwijl hij op de basisschool nauwelijks huiswerk heeft gehad.
Ik ben ook voorstander van papieren, maar de meeste scholen werken met magister of iets soortgelijks.

Het kan dat ze magister of dat andere systeem niet voor leerlingen zichtbaar maken, dat was bij ons ook zo tot een jaar of 5 geleden.
op einde van mijn schoolcarriere begonnen we wel in hoge school ook te werken met smartschool, weet niet of dat bekend is in nederland?
Alecta schreef:
31-01-2020 20:57
Dat klinkt wel alsof je simpelweg stelt dat "het past niet in mijn agenda, dus het moet maar helemaal niet mogen"... Nogal cru; je zou bijna verwachten dat de kids eerst worden gezet.
Sinjoren schreef:
01-02-2020 09:04
Dat klinkt wel alsof je simpelweg stelt dat "het past niet in mijn agenda, dus het moet maar helemaal niet mogen"... Nogal cru; je zou bijna verwachten dat de kids eerst worden gezet.
Ik heb de basisschool erop uit gezocht inderdaad. Voor het VO heeft het ook duidelijk in mijn keuze meegewogen.

Als je denk dat huiswerk heel nuttig is, zal de keuze anders uitvallen 🙂.
Alecta schreef:
01-02-2020 09:18
Ik heb de basisschool erop uit gezocht inderdaad. Voor het VO heeft het ook duidelijk in mijn keuze meegewogen.

Als je denk dat huiswerk heel nuttig is, zal de keuze anders uitvallen 🙂.
Onze keuze was net het tegenovergestelde ja: een school die wel focus legt op kennisverwerving en die de lat hoog legt. En dat gaat absoluut gepaard met huiswerk, maar we vinden het dan ook niet erg om als ouders met onze kids bezig te zijn.
Alecta schreef:
31-01-2020 22:07
Ik moet ze eraan herinneren, er zelf aan denken, ze er nog eens aan herinneren, controleren of ze het gedaan hebben. En als ik het dan een keer (druk in mijn hoofd met andere met andere dingen) vergeet is het nog mijn fout ook.
Op een bepaalde leeftijd kunnen ze het gewoon ineens zelf, maar dat was bij mijn kinderen zeker in groep 6 nog niet het geval. Natuurlijk zullen ze met veel oefening een beetje beter leren plannen, maar ik vraag mij weleens af of dat effect alle moeite waard is.
Nou, dan "vergeten" ze het een keer. En dan hebben ze een onvoldoende. Dan leren ze meteen het de volgende keer wél beter in de gaten te houden. Dan zetten ze maar een herinnering in hun mobieltje die hen helpt eraan te denken. Heel bijzonder dat kinderen nooit leuke dingen vergeten, zelfs zónder herinnering, maar huiswerk, tja, dat kun je hen niet aandoen daar zelf aan te denken...
Mijn zoon heeft op de middelbare elke week twee extra uren gericht op huiswerk maken en planning omdat kinderen dat niet meekrijgen op basisschool. Het huiswerk op middelbare is vanaf dag 1 al veel (vwo) dus ben blij dat school daar meteen op inspringt. Had gewild dat basisschool daar ook iets mee had gedaan. To, je geeft aan dat hij 2x per week sport. Bereid je je er vast op voor dat de middelbAre hier geen enkele rekening mee houdt? Dan kan het huiswerk zelfs voor de volgende dag meteen zijn.
Mina81 schreef:
30-01-2020 23:27
Inmiddels met de juf gesproken. Blijkbaar waren er al meer 'klachten' en wordt huiswerk vanaf nu meegegeven voor de week erna.

Kinderen kunnen inderdaad niet plannen want als ik niets zeg gebeurt er niks...
Goed geregeld.

Ik heb hier laatst ook ingegrepen. Jongste had nog meer huiswerk dan haar zus op het voortgezet onderwijs. Aangegeven dat doseren wellicht verstandig zou zijn.

Hier hadden ze op een gegeven moment 3 toetsen per week incl. huiswerk, werkstuk en oefen taken. En dat in de periode eind november/december. Ook kinderen hebben zelf gezegd dat ze een toets niet gingen maken. Er kwam een 4 toets bij in de week van Sinterklaas.... kinderen hebben keurig aangegeven dat het teveel was. Juf stond hiervoor open en heeft het programma iets aangepast.

Huiswerk vind ik niet verkeerd maar het moet het spelen niet in de weg staan.
Zo'n hoge werkdruk lijkt mij niet gezond voor die jonge hersenen....
Polsjef schreef:
01-02-2020 09:50
Goed geregeld.

Ik heb hier laatst ook ingegrepen. Jongste had nog meer huiswerk dan haar zus op het voortgezet onderwijs. Aangegeven dat doseren wellicht verstandig zou zijn.

Hier hadden ze op een gegeven moment 3 toetsen per week incl. huiswerk, werkstuk en oefen taken. En dat in de periode eind november/december. Ook kinderen hebben zelf gezegd dat ze een toets niet gingen maken. Er kwam een 4 toets bij in de week van Sinterklaas.... kinderen hebben keurig aangegeven dat het teveel was. Juf stond hiervoor open en heeft het programma iets aangepast.

Huiswerk vind ik niet verkeerd maar het moet het spelen niet in de weg staan.
Zo'n hoge werkdruk lijkt mij niet gezond voor die jonge hersenen....

Maar we vinden het wel OK dat de kinderen zich rotrennen tussen school en BSO, tussen turnen, vioolles en hockey, en in het weekend de wedstrijden, meedraaien in een hektisch gezinsleven waarin ook nauwelijks rust is want de ouders moeten als ze een keer thuis zijn na hun carrière alle zeilen bijzetten om huishouden en quality time met de kinderen in balans te krijgen, in dat ene uurtje dat rest na de BSO, maar huiswerk is dan opeens dé factor die alles in onbalans jaagt?
Polsjef schreef:
01-02-2020 09:50
Toch wel de volle 3 toetsen, wat huiswerk/werkstuk/oefentaken... The horror.

En dan is men verbaasd dat er in het secundair lessen over huiswerk maken gegeven moeten worden, of dat kids eens ze aan de unief komen nog moeten leren leren.
Sinjoren schreef:
01-02-2020 10:05
Toch wel de volle 3 toetsen, wat huiswerk/werkstuk/oefentaken... The horror.

En dan is men verbaasd dat er in het secundair lessen over huiswerk maken gegeven moeten worden, of dat kids eens ze aan de unief komen nog moeten leren leren.
Hadden wij zo vaak op de lagere school destijds (rond 1980). Huiswerk was ook normaal, een bladzij sommen maken, of taal, of iets van de vaderlandse geschiedenis leren. Niet in de lagere klassen, maar zo'n beetje vanaf klas 5 (toen we 9/10 jaar oud waren). Meestal maakte ik dat dan met een schoolvriend samen na schooltijd, half 5 thuis, tot 5 uur het huiswerk (dan was het meestal wel gedaan) en daarna nog een uurtje buitenspelen tot het etenstijd was. Wat is het probleem?
Ik had vroeger op de basisschool ook gewoon huiswerk. Oudste dochter die nu in groep 6 zit heeft het ook. Om de zoveel tijd een toets, een spreekbeurt, boekbespreking. Dat moet ze thuis voorbereiden ja, zo leer je alvast voor de middelbare school. En de toetsen gaan over stof die ze in de klas hebben gehad dus meer dan een paar keer 3 A4-tjes doornemen is het niet. We zetten haar na het avondeten aan het werk, een half uurtje is meestal genoeg. Dochter heeft ook een eigen agenda, want ze moet de toetsen er nu zelf inzetten en het wordt niet meer in het schoolsysteem gezet. Eigen verantwoordelijkheid dus.
pejeka schreef:
01-02-2020 09:31
Nou, dan "vergeten" ze het een keer. En dan hebben ze een onvoldoende. Dan leren ze meteen het de volgende keer wél beter in de gaten te houden. Dan zetten ze maar een herinnering in hun mobieltje die hen helpt eraan te denken. Heel bijzonder dat kinderen nooit leuke dingen vergeten, zelfs zónder herinnering, maar huiswerk, tja, dat kun je hen niet aandoen daar zelf aan te denken...
Mijn kinderen vergeten ook gewoon leuke dingen. En uiteraard halen ze hier weleens op een woordjestoets een onvoldoende. Ik ben immers de wat luie ouder, zoals ik al uitgelegd had.
gizz schreef:
01-02-2020 09:38
Mijn zoon heeft op de middelbare elke week twee extra uren gericht op huiswerk maken en planning omdat kinderen dat niet meekrijgen op basisschool. Het huiswerk op middelbare is vanaf dag 1 al veel (vwo) dus ben blij dat school daar meteen op inspringt. Had gewild dat basisschool daar ook iets mee had gedaan. To, je geeft aan dat hij 2x per week sport. Bereid je je er vast op voor dat de middelbAre hier geen enkele rekening mee houdt? Dan kan het huiswerk zelfs voor de volgende dag meteen zijn.
Op de middelbare gaan ze veel later naar bed en hebben ze in de avonden ook ineens een paar uur over. Mijn dochter sport 5 avonden per week, heeft een bijbaan en geeft training. Dat past allemaal prima in de vierde klas, gewoon omdat ze nu wel goed kan plannen.
Helemaal eerlijk ben ik trouwens niet, want mijn jongste kinderen spelen een intrument, waarvoor ze dagelijks moeten oefenen. Dat doe ik met ze samen dagelijks en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Grote verschil: dit vind ik zelf leuker en veel nuttiger, omdat ze hier veel van leren, i.t.t. huiswerk maken.
Zodra ik het idee zou hebben dat huiswerk voor mijn kinderen nuttig zou zijn, zou mijn aversie wellicht een stuk minder zijn (al zie ik het liefste dat schoolwerk gewoon op school blijft).
pejeka schreef:
01-02-2020 10:15
Hadden wij zo vaak op de lagere school destijds (rond 1980). Huiswerk was ook normaal, een bladzij sommen maken, of taal, of iets van de vaderlandse geschiedenis leren. Niet in de lagere klassen, maar zo'n beetje vanaf klas 5 (toen we 9/10 jaar oud waren). Meestal maakte ik dat dan met een schoolvriend samen na schooltijd, half 5 thuis, tot 5 uur het huiswerk (dan was het meestal wel gedaan) en daarna nog een uurtje buitenspelen tot het etenstijd was. Wat is het probleem?
Geen probleem mee; die vraag stel je wellicht beter aan anderen die er wel een probleem mee hebben :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven